Vragen over Macedonië

Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Vragen over Macedonië



Bericht door Transitje »

Wij zijn voornemens om volgend jaar naar Macedonië te gaan, daar om wat vragen.

1. Hoe vroeg kunnen we vertrekken en toch een redelijke kans op goed weer met temperaturen tegen de 18 á 20 graden?

2. Mag je wild camperen?

3. Zijn er redelijk veel campings, en van welke kwaliteit?

4. Zijn de wegen van redelijke kwaliteit?
Laatst gewijzigd door Transitje op do 23 okt 2014, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten

Klaas
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Vragen over Macedonië



Bericht door Vertrokken2 »

Is tamelijk vergelijkbaar met zuid Croatie. Soit, mss iets minder fraaie wegen. Maar nog steeds heel goed doenlijk. Vanaf mei kun je er goed terecht. Dan gaan de meeste campings ook open.
De Baai van Kotor is als werelderfgoed natuurlijk een verplicht nummer. Maar daarnaast is er ook nog veel meer fraais te zien.
Net als de rest van de Balkan en vele andere zuidelijke landen: wegblijven in augustus. Dan is het overvol.

Vrij camperen, ik zou het niet weten. Maar alles kost daar weinig, dus dat kan geen reden zijn om vrij te staan.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
koopspijker
Berichten: 176
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 12:16

Re: Vragen over Macedonië



Bericht door koopspijker »

Wij waren in juli in Macedonië. Alleen rond meer van Ohrid gekampeerd. Cp in buurt van Pestani ligt prachtig aan het meer, maar heel slecht sanitair, verouderd. Tussen Struga en Radozda prachtige kleine camping met zeer vriendelijke, gastvrije jonge eigenaar. Aanrader! Campingrino.com
Weliswaar niet in Macedonië maar wel aan meer van Ohrid cp Peshku in Albanie. Prima!
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Vragen over Macedonië



Bericht door Vertrokken2 »

Hoe ben je naar Ohrid gereden? Over Albanie of de Servische route? Ik ben nieuwsgierig naar die laatste. Sinds de Joegoslavische oorlog ben ik niet meer in Servië geweest.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
koopspijker
Berichten: 176
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 12:16

Re: Vragen over Macedonië



Bericht door koopspijker »

Gobert: we reden via albanie, dus geen relevante info voor je...helaas
twente1946
Berichten: 559
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 12:31

Re: Vragen over Macedonië



Bericht door twente1946 »

Gobert schreef:Is tamelijk vergelijkbaar met zuid Croatie. Soit, mss iets minder fraaie wegen. Maar nog steeds heel goed doenlijk. Vanaf mei kun je er goed terecht. Dan gaan de meeste campings ook open.
De Baai van Kotor is als werelderfgoed natuurlijk een verplicht nummer. Maar daarnaast is er ook nog veel meer fraais te zien.
Net als de rest van de Balkan en vele andere zuidelijke landen: wegblijven in augustus. Dan is het overvol.

Vrij camperen, ik zou het niet weten. Maar alles kost daar weinig, dus dat kan geen reden zijn om vrij te staan.
=

camping Skopje, bij een hotel =€ 25,=
per dag wel stroom en douche.

taxi naar skopje € 5,=
(2012)
burow
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 17 nov 2003, 21:41
Locatie: Enschede

Re: Vragen over Macedonië



Bericht door burow »

Vorig jaar als doorreisland geweest op onze grote Oost-Europa reis. Via pb een mail adres en ik zend u het reisverslag toe.

Vr Groet R
Weggaan is ook thuiskomen
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Vragen over Macedonië



Bericht door Digiwalker »

@ Transitje

Met jouw camper kan je overal gaan staan hoor. In macedonie ben je erg welkom. In Ohrid stad kan je op het centrale plein staan maar naast (41.102552, 20.807348) en achter het politieburo (41.104693, 20.808259) zijn ook parkeerplaatsen.

Lekker en goedkoop eten in de oude stad Kosta Abrash 41.112107, 20.798250

Authentieke markt 41.117301, 20.799807 (veel schoenen, dus je vrouw geen geld meegeven)

lekker ijs eten : 41.113613, 20.799696 in deze straat. ook pinautomaten, juweliers restaurantjes

Voetbal kijken in de oranje kroeg : 41.113044, 20.799245

Wandelen naar Ancient Theater, Ilindenska 41.114668, 20.793726

of naar de kerk 41.112522, 20.791054

kijk maar eens op mijn site. we zijn daar al enkele keren geweest. Via servie ben je er snel. Overnachten in Predejane. goedkoop eten en drinken en wifi met douche
https://sites.google.com/site/griekenla ... eland/Home

Wist je dat de Nederlandse schrijver A. den Doolaard (Bob Spoelstra) een aantal jaren in Ohrid heeft gewoond?

Zijn boeken “De bruiloft der zeven zigeuners”, “Oriënt-Express” en “ De herberg met het hoefijzer” gaan dan ook over het leven in de Balkan.

Het boek “De bruiloft der zeven zigeuners” speelt zich deels af in Ohrid. Dit boek vertelt het hartstochtelijke liefdesverhaal van Branko en Doesjka.

Maak ook een tocht door het natuur gebied tussen skopje en Ohrid via Gostivar en Debar. Echt heel mooi het Mavrovo nat parc Het St. John the Forerunner Bigorski Monastery Rostusha is ook de moeite waard. Hier kan je camperen :41.627091, 20.606403

Wat wil je nog meer weten?? :lol: :lol:

:wave:
Rene
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
jotr
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 21:02
Locatie: H.I.Ambacht
Contacteer:

Re: Vragen over Macedonië



Bericht door jotr »

Ik lift even mee op dit draadje. Wij plannen voor eind mei tot begin juli een rondreis door de West-Balkan. Ook Macedonië staat op de planning. Wij komen dan vanuit Servië (Prodejane, denk ik of wellicht van Vanje, dat weet ik nog niet).
We plannen een overnachting bij Hotel Bellevue bij Skopje en dachten daar wel geld te kunnen wisselen.
Maar nu lees ik dat je vanaf de grens tol moet betalen op de weg naar Skopje. En dat dat alleen contant kan. De bedragen zijn niet hoog, maar je moet ze wel hebben. Grote vraag dus: hoe kom ik vanaf Servië aan contant Macedonisch geld? Moet ik dat al in Servië regelen (in Nederland kan niet, heb ik begrepen) of kan ik aan de grens Servië/Macedonië pinnen? Of wisselen; en moet ik dan Servisch geld wisselen of juist Euro's?
Hopelijk kan een ervaren Balkan-ganger mij aan het juiste antwoord helpen. Bedankt alvast.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Vragen over Macedonië



Bericht door Vertrokken4 »

Gobert schreef:Is tamelijk vergelijkbaar met zuid Croatie. Soit, mss iets minder fraaie wegen. Maar nog steeds heel goed doenlijk. Vanaf mei kun je er goed terecht. Dan gaan de meeste campings ook open.
De Baai van Kotor is als werelderfgoed natuurlijk een verplicht nummer. Maar daarnaast is er ook nog veel meer fraais te zien.
Net als de rest van de Balkan en vele andere zuidelijke landen: wegblijven in augustus. Dan is het overvol.

Vrij camperen, ik zou het niet weten. Maar alles kost daar weinig, dus dat kan geen reden zijn om vrij te staan.
De baai van Kotor is prachtig maar ligt niet in Macedonie maar in Monte Negro.

De tolweg kan je wel met Euro's betalen, prijs staat zelfs in Euro's aangegeven. In Macedonië lusten ze alleen geen Griekse euro's :-?

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Vragen over Macedonië



Bericht door Digiwalker »

@ jotr

Om fraude aan de tolpoortjes te voorkomen wordt (aan de tolpoort) geadviseerd om met een creditcard te betalen.
Visa is komende vanuit NL echt overal te gebruiken voor de tolpoorten. Dus hoeft u geen geld te wisselen.
Ook de tankstations accepteren de Visa card. Alleen in kleine dorpjes kan het voor komen dat je Denars nodig hebt. Maar ook in plaatsen als Ohrid staan op bijna elke straathoek een ATM.
Macedonie is sterk in opmars een moderne samenleving te worden. In de tijd dat wij er (langs) komen is er zoveel veranderd. Wij gaan er zo wie zo weer heen, al was het alleen maar om een Ohrid forel te proeven, want die zijn zooo groot dat ze over je bord heen vallen.
Ook is het heel mooi om door het Nationale Park Mavrovo te rijden. (zie ook onze website) En een rondje om het meer van Ohrid is tegenwoordig goed te doen omdat de Albanese grens voor NLérs wijd open staat.
Wat de taal betreft: Spreek jonge mensen aan om je te helpen. Die krijgen tegenwoordig Engels op school als 2e taal en zijn heel blij om dat te kunnen toepassen.
Om een camperplekje te vinden kan je rustig een politieman aanspreken. Die weten wel waar je rustig kan staan. Campings gaan pas in juli open. Dus is het mogelijk op de parkeerplaats voor de camping te overnachten.
Al met al beveel ik je Macedonie van harte aan.

:wave:
Rene
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Vragen over Macedonië



Bericht door durisotti »

Hier vind je ook nog de nodige informatie:

http://allesovermacedonie.nl/adendoolaardohrid.html

Ohrid was vroeger een zeer populaire bestemming voor Nederlandse reizigers.
jotr
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 21:02
Locatie: H.I.Ambacht
Contacteer:

Re: Vragen over Macedonië



Bericht door jotr »

Dankjewel voor de informatie. Geruststellend te weten dat je tol en diesel gewoon met creditcard kunt betalen. De site van Rene kende ik al maar ik ga nog eens goed lezen over het Nationaal Park.
Mater87
Berichten: 1
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 18:31

Re: Vragen over Macedonië



Bericht door Mater87 »

Ohrid is altijd een populaire vakantie bestemming geweest en neemt qua populariteit steeds meer toe.
Voor het Meer van Ohrid is een zeer gewilde vakantiebestemming zonder dat je het idee hebt dat je op een toeristische trekpleister bent.

Op http://www.hallomacedonie.nl/bezienswaa ... van-ohrid/ krijg je een idee van deze vakantiebestemming.

Het Meer van Ohrid is echt een aanrader voor vakantiegangers die de natuur kunnen waarderen.
Je kunt er lopen, zonnen maar ook een actieve vakantie houden met watersport en mountainbiken in de omgeving.
Plaats reactie