Tol Slovenië

exsis
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 21 nov 2005, 20:11

Tol Slovenië



Bericht door exsis »

Ik vind het nogal verwarrend welk tolvignet ik moet kopen voor mijn camper hoogte 2.95 cm. Wie o wie weet dit wel??
Gebruikersavatar
HansBT
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 18 dec 2016, 16:48
Locatie: Ingen (Betuwe)

Re: Tol Slovenië



Bericht door HansBT »

Bij voertuigen < 3500 kg gaat het om de hoogte van je camper gemeten op de plaats van de vooras. Is die minder dan 1,3 m dan val je in tariefklasse 2A. Is het meer dan 1,3 m dan val je in tariefklasse 2B en betaal je het dubbele.

Hans
Laatst gewijzigd door HansBT op wo 16 mei 2018, 12:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Tol Slovenië



Bericht door hathi »

exsis schreef:
wo 16 mei 2018, 11:36
Ik vind het nogal verwarrend welk tolvignet ik moet kopen voor mijn camper hoogte 2.95 cm. Wie o wie weet dit wel??
Gewooon een vignet kopen, 2a,waarom,staat er anders 1 personenauto/alkoof Camper op ? Alkoof Lager dan 1.30 mtr ken ik geen!.....en je mag niet boven de 3500 kg zijn (Kentenkaart) Dat is het goedkoopst : voor €15,- een week vignet.... tenminste zo lees ik het.graag.?.?...Ben je boven de 3500 kg ,mag je de grens over rijden,tot het 1e DarsGo Servis”station,en daar koop je ,een Kastje oftewel een Transponder,voor het raam,en die prijs, is weer afhankelijk van de route,en de Energie klasse v/h Voertuig!!! .......zie.www.dars.si
Hans
Gebruikersavatar
taxus
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 23 okt 2016, 12:55

Re: Tol Slovenië



Bericht door taxus »

Wij hebben dit jaar vlak voor de grens met Oostenrijk (bij Passau) bij een benzinestation vignetten gekocht. Op borden langs de snelweg wordt met een rood bordje aangegeven welk station officiële vignetten verkoopt. We hebben daar twee stuks aangeschaft: 1 om door Oostenrijk te rijden (9€), en 1 voor Slovenië. Alles stond keurig aangegeven op een infobord bij het winkeltje.
Om 1 dag over Oostenrijkse snelwegen te rijden (meteen na de douane!!) moet je tegenwoordig helaas wel minimaal een 10-dagen vignet aanschaffen. (vroeger had je ook een dagtolvignet). Een 2-maanden vignet kan ook.
Voor onze buscamper voldeed het normale vignet voor Slovenë (campers, klasse 2A, maand, 30€).

Oostenrijk lust er wel pap van met die tol! :thumbdown: Naast het vignet moesten we bij verschillende tunnels op de route naar Maribor (slo) ookl nog extra tol betalen voor delen van de autoweg. (Sondermautstrecken)
Ook (op de terugweg) via de Karawankentunnel betaal je apart voor de tunnel EN een normaal vignet. Vanuit Slovenië komend kun je dat weer kopen aan de tolpoort van de tunnel zelf, maar dan moet je wél expliciet melden dat je ook een 'normaal' Oostenrijk vignet nodig hebt, anders rekenen ze slechts het tunnelvignet af!
Met alleen dat karawankenticket loop je de kans meteen een boete te krijgen als je de tunnel uitrijdt, want het is daar tolweg...
Gebruikersavatar
taxus
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 23 okt 2016, 12:55

Re: Tol Slovenië



Bericht door taxus »

Zie artikeltje in de nieuwe Kampeerauto juni '18: Bewaar het bonnetje van je tolvignet. Je krijgt er korting mee bij toeristische attracties. Jammer dat wij dat niet wisten... :|
Reisbijbel
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 14:11
Contacteer:

Re: Tol Slovenië



Bericht door Reisbijbel »

Klopt, scheelt je weer een slok op een borrel: https://www.reisbijbel.nl/slovenie/reis ... iekaartje/. Slovenië is wel een geweldig land voor de camper. Wij willen er zeker naar terug.
Met onze camper, een Volkswagen Multivan, doen we op onze site www.reisbijbel.nl verslag van onze Europese roadtrips. Eerder hadden we een Fiat Ducato. En we huren geregeld een camper voor winterreizen.
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Tol Slovenië



Bericht door Peter+Annie »

HansBT schreef:
wo 16 mei 2018, 11:50
Bij voertuigen < 3500 kg gaat het om de hoogte van je camper gemeten op de plaats van de vooras. Is die minder dan 1,3 m dan val je in tariefklasse 2A. Is het meer dan 1,3 m dan val je in tariefklasse 2B en betaal je het dubbele.

Hans
Volgens verschillende sites vallen alle campers die minder dan 3500 kg zijn in klasse 2 A ,ook die meer dan 1,30 mtr boven de vooras zijn:

© Klasse 2A:
Tweesporige voertuigen (auto's) met een toegestane maximummassa van 3500 kg en een maximale hoogte van 1,30 m (gemeten bij de vooras);
Campers (ongeacht de hoogte bij de vooras) met een toegestane maximummassa van 3500 kg.
©


Bron: https://www.anwb.nl/vakantie/slovenie/r ... eiding/tol


© Alle campers met een toegestane gewicht tot 3500 kilo vallen in vignet klasse 2a. ©

Bron : https://www.goboony.nl/blog/vignet-slovenie

Klopt dit ???
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Tol Slovenië



Bericht door CaradoT135 »

Tweesporige voertuigen (auto's) met een toegestane maximummassa van 3500 kg en een maximale hoogte van 1,30 m (gemeten bij de vooras);
Dit klopt.
vignet slo.JPG
vignet slo.JPG (81.23 KiB) 3746 keer bekeken
Gebruikersavatar
Douscha
Berichten: 32
Lid geworden op: di 25 aug 2020, 12:33
Locatie: Apeldoorn

Re: Tol Slovenië



Bericht door Douscha »

Is er iemand die mij kan vertellen welk vignet je nu met de camper nodig hebt in Slovenië?

Bij de tarieven voor 2A (a € 15,- p/w) zie je een afbeelding van een camper staan maar er staat ook bij dat je camper niet hoger dan 1.30 m boven de as mag zijn.

https://evinjeta.dars.si/en?fbclid=IwAR ... fGUmsTHI6Q

Het kan aan mij liggen maar volgens mij is iedere camper hoger dan 1.30 boven de as dus zou je altijd een vignet 2B (a € 30,- p/w)nodig hebben.

Heeft iemand hier al ervaring mee?
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Tol Slovenië



Bericht door jaap van duijn »

OK hier per 02-06-2022 de grens over van Oostenrijk naar Slovenie.
Simpel onze camper is op de vooras hoger als 1,30 meter en toch kleiner als 3,5 ton.
We moesten gewoon klasse 2B betalen was 30.=, doe je klasse 2A voor 15.= EN je word gepeild - denk er aan je kenteken staat geregistreerd - dan komt en volgt er een flinke boete.
Verder bedenk dat je Nederlandse provider voor GSM meestal niet dekt je dus extra kosten gaat maken bij niet goed opletten.
We hebben mooie reis gehad door Slovenie - we volgen de NKC reis "door de Balkan en vervolgen ook die van door Griekenland

Perfect en groeten Jap van Duijn
Gebruikersavatar
Douscha
Berichten: 32
Lid geworden op: di 25 aug 2020, 12:33
Locatie: Apeldoorn

Re: Tol Slovenië



Bericht door Douscha »

Hoi Jaap, bedankt voor je antwoord, ik ga een 2B vignet regelen.

Nog een goede reis en veilige kilometers :-B :thumbup:

Gr. Raymon (Doucha)
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Tol Slovenië



Bericht door walda »

Ik vind het ook verwarrend, maar op de ANWB link van Peter+Annie staat duidelijk dat alle campers tot 3500 kg 2A zijn.

Walter
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Tol Slovenië



Bericht door evdoetelaar+larana »

Op deze pagina kun je aan de hand van het voertuigtype controleren op het 2A of 2B is. https://evinjeta.dars.si/selfcare/en/check-toll-class.
Is eigenlijk alleen maar voor een buscamper representatief. Ducato/Jumper/Boxer vallen onder 2B.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Tol Slovenië



Bericht door walda »

Waarom schrijft de ANWB dan dat alle campers tot 3500 kg 2A zijn? Als ik naar dr plaatjes kijk dan denk ik dat dus ook. Een camper is toch een personen auto.
Plaats reactie