Grote camper in Ierland?

Burstner2013
Berichten: 10
Lid geworden op: za 15 jun 2013, 14:27

Grote camper in Ierland?



Bericht door Burstner2013 »

Wij willen volgend jaar met onze camper naar Ierland. Lijkt ons geweldig. Nu horen we vaker dat de wegen daar erg slecht zijn en dat wij het met onze grote camper (lengte 8.75m en 4.5 ton) beter maar niet kunnen doen. Dit ook omdat veel wegen smal zijn en plekken en dorpen / campings dan niet bereikbaar. Is dit werkelijk zo? Wie kan ons er iets over zeggen of wie is ook met een grote camper in Ierland geweest?
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 685
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: Grote camper in Ierland



Bericht door Adfur »

Inderdaad smalle wegen. De laatste keer dat wij er waren hadden we nog een caravan van 2.35m breed, dus een combinatie van ca. 11 meter lang. Hebben eigenlijk nergens problemen ondervonden. Ik vond Cornwall erger. Net als in Schotland heb je vaak verbredingen in de weg om te passeren. Ik zeg altijd maar zo, als er een vuilniswagen kan komen, kan ik er ook komen. Parkeren met een camper in dorpen kan een probleem zijn, daar zijn ze niet echt op ingesteld.
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8223
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Grote camper in Ierland



Bericht door hurktoilet »

Tja, je hebt er veel smalle wegen. Ervoer ook met mijn buscampertje dat je elkaar vaak niet kunt passeren. Voor één wagen zijn de wegen breed zat. Je moet dus af en toe wachten of terug. Wat mij betreft is de achteruitrijcamera er goed voor. En verder is het wel gewoon een heerlijk land.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Grote camper in Ierland



Bericht door Mickel Moen »

De wegen zijn prima in Ierland. Wel smal ja en bochtig met vaak hoge heggen en muurtjes.

Op de wat verder afgelegen plekken heb je de meer voor lokaal gebruik bestemde wegen. Van die wegen met gras in het midden. Slecht? Zeker niet. Wel prachtige avontuurlijke routes.

Ik ben blij dat ik maar een klein busje heb op dat soort wegen. Maar inderdaad als er een vuilniswagen kan komen!

Wel moet je er rekening mee houden, dat je diverse keren achteruit moet rijden naar een passeerplek. Het is maar net wie er het dichtst bij een is.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
kampertjes
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Grote camper in Ierland



Bericht door kampertjes »

Nou ja... of de wegen er prima zijn, dat waag ik toch te betwijfelen. Na 3 weken waren er bij ons 3 schokbrekers lek en 1 veer gebroken (T5 California 4-motion). Alsfalt is erg ruw en vaak eindeloos opgelapt waardoor schokbrekers voortdurend en zwaar belast worden. Als je camper niet comfortabel is op slecht asfalt gaat het op den duur toch vervelen.
De breedte van de wegen is goed verder tenzij je het op zoekt. In Engeland zijn ze vaker smal en tussen die hoge heggen. In Ierland minder heggen en dus meer overzicht waardoor je op tijd een passeerplaats kunt vinden (of je tegenligger, ze zijn erg galant).
Burstner2013
Berichten: 10
Lid geworden op: za 15 jun 2013, 14:27

Re: Grote camper in Ierland



Bericht door Burstner2013 »

Bedankt voor jullie reacties. Wij zijn ook al door Devon en Cornwall in Zuid-Engeland gereden en dat was best te doen als je maar van sommige wegen afblijft. Als ik het zo lees is het in Ierland hetzelfde. Qua breedte is mijn camper hetzelfde als andere. Het gaat om mijn lengte en dan vooral bij bochten, indraaien, vinden van camperplaatsen etc. Wat kunnen jullie hierover zeggen?
En de foto van "Mickel Moen" is mooi maar is dat een normale doorgaande weg?
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Grote camper in Ierland?



Bericht door Marcel1962 »

Onze auto was vooral breed (609D) en wat ik als vervelend heb ervaren zijn die katteogen in het midden van de weg.
Deze raak je dus in 80% van alle wegen en dit is duidelijk hoor- en voelbaar.

Maak je over de lengte geen zorgen, zolang er nog touringcars met Chinezen weten te komen lukt het jou met de camper ook wel!
Groet Marcel, DK1NL.
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1416
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Grote camper in Ierland?



Bericht door FrankJC »

Afbeelding

Dit jaar via Cherbourg-Rosslare 2 maanden in Ierland rond gereden, de wegen vond ik o.h.a. goed, buiten de snelwegen wel smal. De lokale wegen varieerde van goed tot behoorlijk slecht. De al genoemde "kattenogen" vond ik zeer irritant. De zogenaamde passeer plaatsen ben ik weinig tegengekomen. Omdat het stuur aan de "verkeerde" kant zit kan je scherp op de linkerkant rijden, effe een stukkie de berm in is er o.h.a. niet bij, daar staat een heg of een muurtje. Al met al heb ik mij prima vermaakt in dit mooie land met vriendelijke mensen.
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1416
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Grote camper in Ierland



Bericht door FrankJC »

Burstner2013 schreef:
ma 16 sep 2019, 9:32
En de foto van "Mickel Moen" is mooi maar is dat een normale doorgaande weg?
Nee, dit is een super lokale weg :thumbup:
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Grote camper in Ierland?



Bericht door de Jonckheer »

Afgelopen zaterdag deed ik een Flixbus rit naar Brugge. Vanaf Gent een kolossale file die amper bewoog en ja, daar gaat je rijtijd. Toen ik van de snelweg afkon dat maar gedaan en dan kom je even later op de Belgische plattelands weggetjes terecht waarbij je écht niks tegen moet komen met een 13 meter lange en 2,5 meter brede touringcar. Het is gelukt en na wat km tussen de maisvelden door weer op een vrijde snelweg gekomen. :lol: :lol:
De moraal van dit verhaal? Heb je wat durf ga er dan gewoon heen en zie waar je terecht komt. Heb je er wat angst voor ga dan gewoon niet.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Grote camper in Ierland?



Bericht door Mickel Moen »

Over mijn foto.

Wat is normaal? Als een normale weg een tweebaans weg met asfalt is; niet. Dan heb je in het noordwesten van Zweden ook veel niet normale wegen en stikt het er van in Letland.

Dit is een bergpas en TomTom vond het een normale weg.

Maar TomTom heeft het wel eens mis.

Wat ik bedoel, is dat je ook dit soort wegen tegen kunt komen. Aan het begin weet je nog niet wat er volgt.

Vertrouw je het niet gezien jouw lengte dan rest er maar een ding: omkeren.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Meine
Berichten: 4668
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Grote camper in Ierland?



Bericht door Meine »

Het zelfvertrouwen en de skills van de chauffeur is hier een veel grotere factor dan de afmeting van het voertuig. De enige die hier uitsluitsel over kan geven is ts zelf.

Rustig doorrijden en veel in de spiegels kijken of alles schadevrij meekomt en je komt op plekken die je eigenlijk niet voor mogelijk had gehouden.
tvdsande
Berichten: 2259
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 9:21

Re: Grote camper in Ierland?



Bericht door tvdsande »

Al 7 keer in Ierland geweest en nog nooit geen problemen gehad met de wegen,en ook niet met de schokbrekers.
Hier een filmpje van 2016 ,kan je zien wat je kan verwachten.https://www.youtube.com/watch?v=71-pEjuiltQ&t=303s
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18085
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Grote camper in Ierland?



Bericht door Cee Pee »

tvdsande schreef:
wo 18 sep 2019, 12:40
.........en nog nooit geen problemen gehad...........
Dus altijd problemen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie