Ierland we komen er aan (of zijn er al) in 2017

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Ierland we komen er aan (of zijn er al) in 2017



Bericht door hurktoilet »

We vonden wel paar kleine terrasjes, but then again: het Ierse weer is doorgaans ook niet echt terrasweer. Toen wij er waren was het wel mooi weer, en streek het volk massaal neer op het gras voor het prachtige stadhuis (beslist ook even binnenlopen).
Bijlagen
belfast-stadhuis.jpg
belfast-stadhuis.jpg (59.01 KiB) 2950 keer bekeken
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Ierland we komen er aan (of zijn er al) in 2017



Bericht door Marco Polo »

Je werd er depri van maar wat je beschrijft of niet meer beschrijft is al een wereld van verschil met 20 a 25 jaar geleden toen ik voor het eerst in Belfast en Derry was.
Kwam vanuit Stranraer met de ferry en kon op het station geen kluisjes vinden om mijn tas effe weg te bergen. Vanwege bommen.
In de avond in het donker naar mijn logies vlakbij de uni. Tegen de landlord: "blij dat ik er ben".
Zegt ze: " je wordt hier echt niet zomaar over hoop geschoten hoor" ;-)
Beetje rondkijken in de stad.
Politiekonvooien met Britse scherpschutters ervoor en erachter.
4 man vanuit het open dak van een leger landrover. Alles en iedereen onder schot houdend.
Ze hadden toen voor het eerst een akkoord (zal '94 geweest zijn). De roadblocks waren niet meer bemand maar de RUC (Noordierse politie) forten nog wel.
Ook nog 24 uur per dag observatie vanuit een legerhelikopter over de katholieke wijk van Belfast.
Shankill road. Blok huizen met 1 huis ertussen uit. Jaar ervoor een aanslag geweest.
Maak een foto van een mural en zegt een vent met een ciderfles in zijn hand: "loop je een beetje dronkenlappen te fotograferen". "Nee meneer, dan kan ik half Ierland op de foto zetten". Kon ie wel om lachen.
Het was toen gewoon oorlog op 2,5uur vliegen van Amsterdam.
Ze zijn een heel eind gekomen in de afgelopen 23 jaar!

Maar kan me voorstellen dat het deprimeert.
Mij fascineert het eigenlijk meer.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Ierland we komen er aan (of zijn er al) in 2017



Bericht door hurktoilet »

Met die achtergrond kan ik me voorstellen dat je nu anders door Belfast loopt. Voor mij was het de eerste keer. Destijds was de burgeroorlog ver van mijn bed. Erg, natuurlijk, maar niet meer dan een gewoon portie journaal-ellende.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
jotr
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 21:02
Locatie: H.I.Ambacht
Contacteer:

Re: Ierland we komen er aan (of zijn er al) in 2017



Bericht door jotr »

We zijn ook terug van drie weken Ierland met jammer genoeg heel matig weer. Ik haak even in op de muurschilderingen. We hebben vorig jaar die in Belfast bekeken door er langs te lopen aan zowel katholieke als protestantse kant. Het geeft een goede indruk hoe diep dat conflict in de ziel van de mensen zit. We vonden het ook enerzijds beklemmend aan de andere kant vonden we een aantal schilderingen die oproepen tot vrede en verdraagzaamheid ook wel hoopgevend.
Dit jaar hebben we soortgelijke schilderingen in Derry bezocht. Net als Peter in Belfast kregen wij in Derry sterk het gevoel, dat er maar iets behoeft te gebeuren en de onrust laait weer op, juist door recent toegevoegde leuzen en de vele Ierse vlaggen. Inderdaad, deprimerend als je er over nadenkt maar ook wel begrijpelijk als je leest over de geschiedenis van Ierland.
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2240
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Ierland we komen er aan (of zijn er al) in 2017



Bericht door M2 »

Ach, ik zou het bijna vergeten: ons dagboek/blog http://www.mm2ireland.blogspot.com is volledig nu.
Ook de GoogleMap met onze overnachtingsplaatsen.

Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Ierland we komen er aan (of zijn er al) in 2017



Bericht door hurktoilet »

Ook al heb ik zo'n beetje achter jullie aan gereden, ik zie maar twee dezelfde overnachtingsplekken: Connemara visitor center en Sleave League.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Ierland we komen er aan (of zijn er al) in 2017



Bericht door Marco Polo »

Een stuk of 2 zie ook ik er die overeen komen met M&M.
(2 jaar geleden daar geweest).
Maar wij hebben het rustig aan gedaan, niet in het noorden geweest en ook nog wat in de oostelijke counties rondgehangen.

Maar goed, de keuze is reuze dus :thumbup:
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Ierland we komen er aan (of zijn er al) in 2017



Bericht door faalhaas »

Wij zijn net terug van een heerlijke vakantie in Ierland. We hebben welgeteld 2 dagen zonder regen gehad, maar dat mag de pret niet drukken, de temperatuur was goed en het waren steeds slechts buien.

We zijn erg onder de indruk van de mooie natuur en de vriendelijkheid van de Ieren. Ook hebben we hier en daar best moeite moeten doen om het massa toerisme te moeten ontlopen, helaas zijn er altijd 'verplichte' nummers waar het nu eenmaal druk is.

Voor onze terugreis hebben we gebruik gemaakt van Irish Ferries van Roslare naar Roscof, een prettige overtocht van 17 uur (kan ook van/naar Cherbourg, iets dichterbij).
Lonewolf
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 17:23
Locatie: Altea / Spanje

Re: Ierland we komen er aan (of zijn er al) in 2017



Bericht door Lonewolf »

Ik wil de Gap of Dunloe rijden met mijn 7 m camper.
1. Is het te doen gezien de grootte van mijn camper?
2. Voor de Ring of Kerry wordt aangeraden deze tegen de klok in te rijden i.v.m. de vele bussen.
Geldt een dergelijk advies ook voor de Gap of Dunloe?
3. Zo er geen specifieke adviezen voor de rijrichting zijn heeft een bepaalde rijrichting de voorkeur.
Ik las op een forum dat aangeraden werd vanaf Molls Gap naar Kate Kearney's te rijde en vroeg te
starten zodat je geen last van de jarvies hebt.

Graag advies, waarvoor bij voorbaat dank.
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2240
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Ierland we komen er aan (of zijn er al) in 2017



Bericht door M2 »

Op de Gap of Dunloe geen bussen.
Over het algemeen wordt aangeraden vóór 09:00 te rijden of ná 17:00 uur, zo heb ik begrepen. Veel plek om te passeren is er niet. Toen wij er waren werden overdag toeristenauto's tegengehouden door de koetsverhuurders. Er stond ook een bord bij Kate Kearny's dat er alleen locals door mochten en taxi's, en motoren.
Wij hebben een flink stuk gelopen, en hebben onderweg wel gezien dat de koetsiers over het algemeen niet blij werden van de toeristenauto's die er tussendoor geglipt waren. Tijdens onze wandeling hebben we ook geen camper gezien in de Gap.
Het mooiste ervaar je de Gap o.i. door een stuk te lopen.
http://mm2ireland.blogspot.nl/2017/05/z ... p-bij.html

Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Ierland we komen er aan (of zijn er al) in 2017



Bericht door hurktoilet »

Ik ben de Gap of Dunloe vanaf de noordzijde ingereden. Was beslist de moeite waard, maar ik ben na aantal kilometers (zeg maar kilometer voorbij bruggetje) gekeerd omdat ik het gevoel kreeg dat het daarna heel lang smal zonder passeergelegenheden zou blijven. Is de enige keer geweest dat ik dat deed in (noord-ierland) Dat jouw camper een meter langer is dan de mijne maakt volgens mij nauwelijks uit.
Ik heb nergens iets van een geadviseerde rijrichting gezien, zag eigenlijk ook geen bussen.
En geen idee wat jarvies zijn, dus ik veronderstel dat ik er geen last van gehad heb. Wij reden midden op de dag.
Bord bij Kate Kearny's is mij niet opgevallen, er reden veel meer toeristen. En die koetsiers mogen balen van de toeristen-auto's, andersom moet je er rekening mee houden dat je die koetsen zelden kunt inhalen...
Bijlagen
gapdunloe.jpg
gapdunloe.jpg (516.55 KiB) 2536 keer bekeken
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Ierland we komen er aan (of zijn er al) in 2017



Bericht door Iveco4x4 »

hurktoilet schreef:En geen idee wat jarvies zijn, dus ik veronderstel dat ik er geen last van gehad heb.
in het Iers, De bestuurder van een luidruchtige auto :wink:
Verder een prachtig, groen! (regen) land. met heerlijke kleine weggetjes die niet breder zijn dan je spiegels. :thumbup:
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
tvdsande
Berichten: 2268
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 9:21

Re: Ierland we komen er aan (of zijn er al) in 2017



Bericht door tvdsande »

Lonewolf ...Je moet zelfs niet daar willen rijden met een camper.
Kijk naar dit filmpje,bij 10.40 zie je de Gap.
Parkeer de camper bij Kate ,wij hebben er overnacht.
En in killarney park hebben we ook overnacht,bij het kasteel in de film.

En met Jarvies bedoelen ze de Jaunting cars die daar rijden.
Wat de ring of Kerry betreft word aangeraden,maar heb het zelf nog nooit gedaan.
Als je met de klok meerijd zit je aan de mooie kant ,gewoon op tijd aanrijden.
Dan ben je het smalste deel van de route al voorbij ,wanneer je bussen tegen komt.
https://www.youtube.com/watch?v=71-pEjuiltQ&t=696s
Laatst gewijzigd door tvdsande op za 10 feb 2018, 9:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Ierland we komen er aan (of zijn er al) in 2017



Bericht door hurktoilet »

Ik mis de link naar de filmpje, of ben ik nu blind?
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Plaats reactie