Rondreis camper Ierland

Gebruikersavatar
truus53
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 04 jun 2012, 16:03

Rondreis camper Ierland



Bericht door truus53 »

Na een prachtige rondreis in Noorwegen afgelopen jaar willen wij (met dochter 12jr) deze zomer 3 weken met onze camper door Ierland reizen.We dachten via Newcastle richting Belfast of Larne te reizen en dan via de giant causeway-derry-naar beneden via de kust af te zakken. Evt. bij Cork snel doorsteken naar Dublin en daar eindigen.
Anderzijds starten in fishguard en eindigen in Dublin lijkt me ook wel wat. Afhankelijk van de tijd die we hebben kunnen we dan terug naar Dublin. Het weer schijnt in het zuiden ook wat beter te zijn?
Alleen is het via newcastle maar een stukje door Engeland. Met weinig rij km ben je dan in Ierland. Ik heb inmiddels voor onze vertrek datum alle ferry's en prijzen/tijden bekeken. Dit in overweging genomen met de extra km door Engeland plus een overnachting lijkt ons bovenaan beginnen makkelijker en goedkoper. Op de vakantie beurs werd verteld dat t noorden, ruiger en ongerepter was. Minder toeristisch ook. Maar zo heel druk zal het niet zijn, toch? Ik vind dat er niet zo heel veel informatie te vinden is.
Is Belfast wel de moeite waard om te bezoeken of kun je dan beter op Larne varen? En zijn er nog extra dingen die je met kinderen kunt doen? Ik dacht aan paardrijden in de Connamare. Of andere zaken waarop te letten als je in dit land reist. Evt boodschappen, duur?
Alvast dank voor de tips!
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Rondreis Camper Ierland



Bericht door durisotti »

Dit is ook een relatief goedkope mogelijkheid:

http://www.stenaline.nl/landbridge
Gebruikersavatar
truus53
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 04 jun 2012, 16:03

Re: Rondreis Camper Ierland



Bericht door truus53 »

Landbridge tarief heb ik naar gekeken. Maar met de extra toeslagen van personen en hut ben ik duurder uit dan de losse opties die ik vond en meer km rijden. Raar eigenlijk.
Gebruikersavatar
Travelmaster
Berichten: 474
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 21:42
Locatie: Wezep

Re: Rondreis Camper Ierland



Bericht door Travelmaster »

Cherbourg - Rosslare een optie?
ongeveer 16 uur varen, ben je wel in een keer in Ierland.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Rondreis camper Ierland



Bericht door durisotti »

Je kunt ook de dagboot nemen, dan heb je geen hut nodig.
Gebruikersavatar
henpo
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 13 okt 2008, 14:12

Re: Rondreis camper Ierland



Bericht door henpo »

Wij zijn 9 jaar geleden naar Ierland geweest met de camper. Overtocht via Rotterdam-Hull, toen doorgestoken richting Fishguard, daar op camping overnacht. Via Fishguard naar Dublin. Goed te doen, toen voor ons het goedkoopste, maar dat kan nu wel anders zijn. Wij vonden Ierland stuk toeristischer dan Schotland. De Ieren hebben goed gebruik gemaakt van europese subsidies dus in no time hebben veel ieren een nieuw huis neergezet. Het idyllische vonden wij sterk afgenomen. Wij hebben de zuidelijke helft gedaan van Ierland.
kampertjes
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Rondreis camper Ierland



Bericht door kampertjes »

Wij waren daar 3 jaar geleden. Goede keus!
Wij zijn van Rotterdam-Hull gegaan met de nachtboot. Mooi reisje en niet de duur. Toen op ons gemakje naar Cainryan getoerd. Neem de tijd daar voor, is ook mooi. Daar overgestoken naar Larne. Dat kost een paar knaken! Gewoon aan de haven een ticket gekocht, plek zat en was nog iets minder duur dan vooraf. In Ierland meteen de Noordkust gevolgd; prachtige route naar de Giant Causeway en de Bushmill wiskey stokerij (leuk). Zo zijn we almaar verder gesukkeld langs de kust (min of meer) en uiteindelijk bij Rosslare weer overgestoken naar Fishguard (ook zonder reservering wat eveneens weer iets minder duur was dan met reservering en plek zat). De Ferries naar Ierland zijn schrikbarend duur maar het is het wel waard. We hebben wel bar slecht weer gehad, zelfs de Ieren vonden het weer slecht. In 3 weken hebben we precies 1 x buiten gegeten (met de jas aan, dat wel). Maar goed, het kan ook anders. Noorden is inderdaad ruiger, vooral Ulster. Er zijn wel erg weinig campings maar plek zat om vrij te staan. Maar voor ons was dat toen nog lastig omdat we met een VW campertje reisden. Wij vonden het noorden eigenlijk het mooist.
Hoogtepunt vonden we een excursie naar de Skellig eilanden. Deze worden bevolkt door een enorme hoeveelheid Jan van Genten en Papegaai duikers. Je vaart er heen met kleine (voormalige) vissersbootjes. Doen!
Je moet Ierland, net als Noorwegen, op je af laten komen. Neem goede wandelschoenen mee en ga (als je gezondheid het toelaat) veel de kliffen op en geniet van het uitzicht, de bloemen, de vogels en 's avonds nog een pint in de pub.
Laatste: de wegen zijn erbarmelijk. Het lukt ze gewoon niet een strak stukje asfalt neer te leggen. Wij waren aan 4 nieuwe schokdempers toe na afloop (gewoon alle vier lek). Geen grote gaten maar hobbelig.

Veel plezier en als je nog wat wil weten dan zeg je't maar.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Rondreis camper Ierland



Bericht door Vertrokken4 »

Net mijn verslag op de nieuwe site geplaatst, zowel zuid als noord Ierland en zowel ferry in het zuiden als in het noorden genomen. Succes er mee.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
truus53
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 04 jun 2012, 16:03

Re: Rondreis camper Ierland



Bericht door truus53 »

Ook wij reizen met een VW campertje, dus zijn aangewezen op campings. Met onze dochter die in een tentje slaapt vinden we dit ook wel het fijnste. Die ferry's ga ik wel uitkomen denk ik. Ik heb wel de indruk dat jullie vakanties wat langer zijn. Het mooiste lijkt me om aan te komen via Cairnway-Larne en dan via de Giant Causeway naar beneden te trekken. Eindigen in Dublin, en via Hull weer terug. Maar wordt dat niet teveel? Afgelopen jaar zijn we ook iedere dag verder getrokken in Noorwegen. t ligt natuurlijk ook aan het weer. Tussendoor idd wat mooie wandelingen maken, lijkt ons prachtig.
kampertjes
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Rondreis camper Ierland



Bericht door kampertjes »

Truus, wij zijn ruim 3 weken geweest waarvan ongeveer 1 week in Engeland. Ierland is geen echt groot land en las je net als in Noorwegen steeds weer wat verder scharrelt ben je in een week tijd een heel eind verder. Wij waren van plan wat langer in Ierland te blijven maar het weer was zo bar slecht en koud (warmste dag was 9 C in juni, dat we wat eerder weer naar Engeland gegaan zijn. Daar nog een paar dagen van wel 15 C gehad :D
Maar 3 weken is goed te doen. Onze dochter(s) sliepen ook altijd in tentje naast de bus (niet in Ierland, toen waren we samen). Maar je moet wel een beetje mazzel met het weer hebben.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27384
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Rondreis camper Ierland



Bericht door Marco Polo »

Een wijze Ier zei ooit: " als het hier net zo warm was als in Zuid-Frankrijk zou het het ook net zo druk zijn" :mrgreen:
Wij hebben ons wel eens een week of 4 vermaakt in Eire en Northern Ireland.
Grote tent, om de dag opbreken en dan zijn we nog alleen langs de kust gegaan.
2 keer nat ingepakt; kan vriezen en kan dooien.
Hebben ons nergens verveeld
Zuidoosten boeide ons niet zo ( county Waterford/Wexford die omgeving).

Misschien dit jaar nog een keer..... :thumbup:
Gebruikersavatar
truus53
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 04 jun 2012, 16:03

Re: Rondreis camper Ierland



Bericht door truus53 »

Geboekt!! Het was nog een hele puzzeltocht hoor, maar deze zomer 4 weken naar Ierland!
Overtocht naar Newcastle, vervolgens via Cairnryan naar Larn. 4 weken later terug via Dublin - Holyhead, Hull- Rotterdam.
Kan de voorpret beginnen. Ik houd me nog aanbevolen voor tips, campings en nog veel meer. Het valt me op dat er weinig informatie te vinden is over Ierland. Ook de Insight guide die ik anders wel prettig vind is nog niet in het NL verkrijgbaar. Iemand nog een goede tip voor een fijne reisgids?
kees & corona
Berichten: 997
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 13:26
Locatie: Regio Alkmaar

Re: Rondreis camper Ierland



Bericht door kees & corona »

truus53 schreef:Geboekt!! Het was nog een hele puzzeltocht hoor, maar deze zomer 4 weken naar Ierland!
Overtocht naar Newcastle, vervolgens via Cairnryan naar Larn. 4 weken later terug via Dublin - Holyhead, Hull- Rotterdam.
Kan de voorpret beginnen. Ik houd me nog aanbevolen voor tips, campings en nog veel meer. Het valt me op dat er weinig informatie te vinden is over Ierland. Ook de Insight guide die ik anders wel prettig vind is nog niet in het NL verkrijgbaar. Iemand nog een goede tip voor een fijne reisgids?
Truus,

ik heb geen tips voor reisgidsen, maar had nog wel een site met campings.
https://www.pitchup.com/campsites/Republic-of-Ireland/
Wijzelf gaan eind Mei met de motor door Wales.
Veel succes,

Kees
Perfect Days.
Don't cry because they are gone,
but laugh because they were there.
ATOWAPaul
Berichten: 41
Lid geworden op: di 26 jul 2011, 13:05

Re: Rondreis camper Ierland



Bericht door ATOWAPaul »

Dag Truus, wij hebben twee jaar geleden ook vier weken in Ierland rondgetrokken en hadden veel plezier van de camperreisgids (wel in het Duits) Mit dem Wohnmobil nach Irland.
We hebben op prachtige plekken gestaan: zoals bij vuurtorens en haventjes, etc.
In Ierland bij Tourist Information ook boekjes gehaald van de kustroute Wild Atlantic Way. De moeite waard! Veel plezier in Ierland! Ik zal even zoeken naar ons uitvoerige reisverslag. Dat stuur ik je dan wel met een PB-tje.
Plaats reactie