Wet-en regelgeving hoogte barrières
Wet-en regelgeving hoogte barrières
Eigenlijk heeft mijn vraag betrekking op per camper reizen in alle Europese landen maar ik beperk me nu tot Ierland en Groot Brittanië. Vorig jaar reden mijn vrouw en ik o.a. de Wild Atlantic Waterway. Onze drie meter hoge camper maakte dat we tal van aanlokkelijke officiële parkeerplekjes voorbij moesten rijden vanwege de aangebrachte hoogte-slagbomen. Ik kon via mijn zoekmachine nergens vinden of- en zo ja, welke regelgeving er voor deze hindernissen bestaat. Zeker als er geen verbod voor campers bij staat, zijn deze parkeerplaatsen vaak erg aantrekkelijk. Wij hebben onze camper inmiddels verkocht en gaan downsizen naar een camperbus van een formaat als b.v. de VW California, Mercedes Marco Polo, of Ford Custom Plus; alle drie gebouwd door Westfalia Mobil. De maximale hoogte van de eerste twee bedraagt 200 cm. terwijl de Ford 208 cm. hoog is. Die laatste maakt het al twijfelachtig of je b.v. parkeergarages in kunt maar mijn vraag richt zich vooral op de plekjes die ik als eerste noemde. Is er een norm voor de hoogte of doet iedere verantwoordelijke maar wat hij/zij nodig vindt? Wat zijn de meest gehanteerde afmetingen?
Henk
Henk
- hurktoilet
- Berichten: 8258
- Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
- Contacteer:
Re: Wet-en regelgeving hoogte barrières
Paar jaar geleden de Wild Atlantic Way gereden (als onderdeel van het complete kustrondje Ierland-Ulster), herinner me niet dat ik met mijn hoogte van 2 meter 60 ergens op problemen gestuit ben.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Twitter: @Camper_toerist
Re: Wet-en regelgeving hoogte barrières
Het is inderdaad niet zo zeer dat we op problemen zijn gestuit, ondanks onze 3.00 m. en 7.5 m. lengte. Het gaat ons om de meerdere parkeerplaatsen die we ook in tal van andere landen tegenkwamen waar je met plusminus 2 m. wel kon komen. En dat betrof dan vaak nou net die plaatsen waar je buiten het hoogseizoen ook nog eens veel vrijer kon staan dan op reguliere camperplaatsen of parkeerplaatsen. Mijn vraag was trouwens bedoeld om te vernemen wat de meest voorkomende hoogte is en of dat ook aan regelgeving is gebonden.
Henk
Henk
Laatst gewijzigd door Aloys op zo 13 sep 2020, 8:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever niet quoten wanneer dat niet nodig is.
Reden: Liever niet quoten wanneer dat niet nodig is.
- hurktoilet
- Berichten: 8258
- Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
- Contacteer:
Re: Wet-en regelgeving hoogte barrières
Tja, dat zul je per land uit moeten zoeken. Aan de Franse kust zie je vaak hoogtebalken op twee meter. Die zijn illegaal voor zo ver ze louter bedoeld zijn om campers tegen te houden, maar daar zijn ze niet minder hard om. En bewijs het maar eens...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Twitter: @Camper_toerist
- Marco Polo
- Berichten: 27451
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Wet-en regelgeving hoogte barrières
Ierland zijn ze bedoeld om de Travellers weg te houden.
Ze kunnen ook juridisch verjaagd worden maar tegen de tijd dat ze dat rond hebben is het Ierse toeristen seizoen voorbij
Zal dus minimaal lager zijn dan de hoogte van een bestelbus.
Ze kunnen ook juridisch verjaagd worden maar tegen de tijd dat ze dat rond hebben is het Ierse toeristen seizoen voorbij
Zal dus minimaal lager zijn dan de hoogte van een bestelbus.
Re: Wet-en regelgeving hoogte barrières
een lage zal beter aan het doel voldoen waarvoor ze geplaast zijn, mooie plekken mooi houden!.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Wet-en regelgeving hoogte barrières
Parkeerplaatsen op aantrekkelijke plekken staan in een poep en een scheet vol met campers als er geen hoogtebalk is, een camper van 7,5 mtr neemt 2 gewone parkeervakken in, dat "vreet" ruimte. In 2019 een paar maanden in Ierland rondgereden en ja soms kom je een hoogtebalk tegen, jammer dan zet ik hem een eindje verder, mijn bus is 6,40 mtr lang en 2,65 hoog. Het blokkeren van travellers is waarschijnlijk een prioriteit. De hoogtebalken die ik tegenkwam varieerden van 2 mtr tot 2.20.
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: Wet-en regelgeving hoogte barrières
En vaak niet al te zorgvuldig op hoogte gehangen. Een tweede paar ogen buiten de wagen is wel erg handig.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
Re: Wet-en regelgeving hoogte barrières
Dank voor de reacties tot nu, ik ben er wijzer door geworden. Op een Engelstalig forum voor Triumph las ik dat parkeerplaatsen vaak een particuliere kwestie is. Dus meestal geen overheid. Men bepaalt zelf de hoogte. Tegenover P1 in Düsseldorf, aan de Rijn, zag ik eergisteren (CaravanSalon) nog zo’n slagboom met een hoogte van 2,1 m. Het is dus bepaald geen voorbeeld van Europese eenheid. Mijn parkeergarage meet 2,1 m. en ook dat beperkt mijn keuze.
Henk
Henk
Re: Wet-en regelgeving hoogte barrières
Is er geen Europese eenheid ==> niet goed
Streeft Europa naar eenheid ==> ook niet goed, waar moeien ze zich mee.
‘t Is ook nooit goed.
H20
Re: Wet-en regelgeving hoogte barrières
Het beleid is Europa wijd en daarbuiten wel hetzelfde: de eigenaar van een terrein dat aan een openbare weg grenst, bepaalt wat er mag en hoe het er uit ziet: tuin, oprit voor een eigen auto, weiland, bosperceel, maïs akker, onverhard of verhard parkeerterrein, wel of geen hoogtebeperking, en hoe hoog dan wel.
Lijkt mij logisch: ik laat mij ook niet door mijn buurman vertellen dat ik perse 2 auto's op mijn eigen oprit moet zetten, omdat hij dat ook doet....
Is de eigenaar de staat, bepaalt de staat, is het staatsbosbeheer of zijn Franse tegenhanger, bepaalt die, is het de gemeente, dan beslist die wat er toegelaten wordt. Geldt ook voor het gedogen van campers...
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Lijkt mij logisch: ik laat mij ook niet door mijn buurman vertellen dat ik perse 2 auto's op mijn eigen oprit moet zetten, omdat hij dat ook doet....
Is de eigenaar de staat, bepaalt de staat, is het staatsbosbeheer of zijn Franse tegenhanger, bepaalt die, is het de gemeente, dan beslist die wat er toegelaten wordt. Geldt ook voor het gedogen van campers...
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Buscamper fan