Eerste keer Schotland en camper

FamHoekstra
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 23 jan 2019, 22:11

Eerste keer Schotland en camper



Bericht door FamHoekstra »

Hallo Allemaal,

In juli gaan wij voor de eerste keer met een camper op vakantie. En wel naar Schotland! Best een beetje spannend, want het is meteen links rijden en ook nog eens in het groot. We gaan met onze drie kinderen van 8, 11 en 13 jaar oud en hebben een rondreis uitgestippeld.
Nou wilden we via Inverness terug rijden naar Edinburgh via Cairngorms, maar ik lees dat het richting Ullapool rijden ook schitterend schijnt te zijn.. Nu komt mijn vraag ;) Wat adviseren jullie, meer tijd doorbrengen richting Ullapool, of meer tijd doorbrengen richting Cairngorms? En zijn de wegen richting Ullapool te doen met een camper?

Bedankt alvast voor de tips!
Gebruikersavatar
Satzat
Berichten: 1898
Lid geworden op: di 02 okt 2012, 20:53
Locatie: Gemeente Loon op Zand
Contacteer:

Re: 1ste keer Schotland en camper



Bericht door Satzat »

In de zomer van 2016 hebben we Engeland en Schotland bezocht. Veel leuke activiteiten en bezienswaardigheden gedaan.

In de Highlands van Schotland veel single road tracks, maar de Schotten zijn zeer hoffelijk in het verkeer en we kregen bijna altijd voorrang. :-B
Het is een prachtig land en veel te zien en te beleven.

Misschien kan ons reisverslag van deze reis enkele nuttige tips geven?
http://www.ziezoweb.nl/camper/index.php ... tland-2016

Succes met de voorbereidingen,
Mario
Mario & Anita
Onze reisverslagen op: Maranita.nl

Wij waren met de camper in: België - Denemarken - Duitsland - Engeland - Frankrijk - Italië - Luxemburg - Marokko - Nederland - Noorwegen - Oostenrijk - Polen - Republiek San Marino - Schotland - Slowakije - Spanje - Tsjechië - Zweden

PA3BAI is definitief QRT
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: 1ste keer Schotland en camper



Bericht door de hoekies »

Rij niet te lang elke dag dan hou je het ook leuk voor de kinderen.
Als je een keer op het vaste land rond wilt toeren kun je ideeën op doen op onze site www.dehoekies.nl.
Groetjes Fam Hoekstra Best

Verstuurd vanaf mijn SNE-LX1 met Tapatalk

Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: 1ste keer Schotland en camper



Bericht door 't Busje »

Met de westkust van Schotland is niets mis:
WestkustWegNaarAchiltibuie.jpg
WestkustWegNaarAchiltibuie.jpg (95.21 KiB) 4566 keer bekeken
Maar dat is natuurlijk op andere plaatsen in Schotland ook zo.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Eerste keer Schotland en camper



Bericht door dedruivenplukker »

Je bent met een camper, dus als het niet bevalt ben je zo weer weg.
Ook wij hebben met drie kinderen in Schotland rondgereden.
De planning was Zuid- Engeland, maar dat vond ik veel te druk, zeker met een camper.
Dus gewoon naar het Noorden gereden daar was het relatief mooi weer en een leuke tijd gehad.
Ingespeeld op wat en wie we tegen kwamen,vis gevangen in zee, een muziekfestival, een soort highlandgames bij een landgoed en een paar dagen bij een Schots gezin met kinderen gebivakkeerd.

Er waren ook dingen die tegenvielen, het monster van Loch Ness viel erg tegen :wink: en de Ben Nevis was erg druk. :thumbdown:
en met wandelen in de mist en regen verdwijnen in de bergen.

Kortom laat het op je af komen, daar huur je een camper voor.
En zo lang je tussen de muurtjes past kan je er door met de camper.
Gewoon rustig aan, de weg is vaak smal en bochtig en af en toe een leuke helling. :thumbup:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Eerste keer Schotland en camper



Bericht door faalhaas »

Even een foto van onze woonkamer kaart. Dit is vorig jaar Schotland. 3 weken weg geweest met 2 kinderen (toen 5 en 7).

2 Volle reisdagen gehad. Verder max 2 uur per dag gereden. Ook nog een paar dagen stilgestaan.

Er is genoeg voor kinderen te doen. Lekker klimmen op rotsen, spelen op stranden of andere buiten activiteiten.

Zeker in het noorden zijn veel prachtige plekken te vinden om voor een nacht te staan.

Afbeelding
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Eerste keer Schotland en camper



Bericht door macfocus »

Vorig jaar hebben wij met 2 dames van 14 en 17 schotland gedaan. Ook voor het eerst én voor het eerst met onze eigen camper. Prima bevallen. Probeer niet in 3 weken heel schotland te zien, lukt je toch niet.
Wij hebben de oostkant laten liggen, puur vanwege de tijd. (We hebben ook een oude, niet zo snelle camper)
We hebben ook een stuk Engeland gedaan en ik vond de engelse secudaire wegen veel smaller en steiler als de schotse.
Links rijden vond ik geen enkel probleem, beetje opletten op verkeer van rechts op rotondes.

Een verslag van onze reis:
http://www.hermanns.nl/Travels/category ... schotland/
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Eerste keer Schotland en camper



Bericht door nicolasfirst »

Als ik eerlijk ben maakt het niet uit waar je in Schotland naar toe gaat. Het is allemaal prachtig. Maar met kinderen mag je natuurlijk niet de Harry Potter trein missen. Station Mallaig en het Glenfinnan viaduct mag dan niet ontbreken.

Prachtige kastelen, oude verlaten hutjes, prachtige stranden, heerlijk wandelingen, overnachten bij meertjes. Kortom mogelijkheden genoeg. Zowel westelijk, de Highlands, als midden, Cairngorms, hebben hun mooie bezoek mogelijkheden.

Wij zitten zelf tweede helft augustus in Schotland. Onder andere bezoek aan Highland Games in de Cairngorms en de Oban distillery aan de westkust.

Heel veel plezier met jullie reis. En zoals eerder aangegeven; bevalt het niet, dan reis je gewoon een stuk verder.

Wellicht leuk om een beetje een beeld te krijgen van Schotland. Ik volg oa een jonge dame op YouTube. Ze reist in haar eentje door Europa, samen met haar hond Odie. Ze heeft recent drie maanden door Schotland gereisd en overal video’s gemaakt. De afspeellijst voor de video’s vindt je hier: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... rtSDZu_zDP

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
FamHoekstra
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 23 jan 2019, 22:11

Re: Eerste keer Schotland en camper



Bericht door FamHoekstra »

Bedankt voor al jullie enthousiaste reacties! Helemaal leuk, nu hebben we er helemaal zin in :D

We gaan weer verder uitstippelen :)
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Eerste keer Schotland en camper



Bericht door joske501 »

Beste,

En doe zeker de rit van Russel naar Applecross via de Bealach na Ba pas, man wat is het daar mooi. En laat je niet afschrikken door het grote bord aan het begin van de pas want de weg is minder moeilijk dan ze laten uitschijnen. Op Applecross is er een kleine camping en zeker eens binnen wippen in het café-restaurant op den dijk, er hangt daar een sfeer die je nooit ergens anders meer gaat terug vinden.
Ullapool zeker niet overslaan, ik droom nog steeds van dat plaatsje op de camping tegen het water met het mooie zicht en de grote boten die langs je neus heen varen.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Eerste keer Schotland en camper



Bericht door macfocus »

Als je voor de eerste keer met een camper op pad gaat dan zou ik toch even een klein beetje opletten met de pas bij Applecross. Eerlijk is eerlijk, ik ben er zelf niet geweest, wel veel gelezen en dingen opgezocht.
Als je met een behoorlijke camper onderweg bent en misschien nog niet helemaal gewend aan het rijden met een camper, dan sloeg ik hem over, hoe mooi ook.
Als je camper wel wat kan hebben (motorisch) en je geen enkele moeite hebt met een (grote) camper, dan zou ik hem idd niet overslaan. Ligt er natuurlijk ook aan wanneer je gaat. Zal wel druk zijn in het hoogseizoen.

Wij kwamen op Skye op een single road track een lading volkomen incapable personenauto’s tegen, waarna ik maar achteruit de )stevige) helling op ben gegaan. Ik kan het, maar als je dat lastig vindt....


Gewoon iets om rekening mee te houden.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eerste keer Schotland en camper



Bericht door Aloys »

Het is dit jaar al weer 10 jaar geleden, maar wij deden in 2009 een rondrit door Engeland én Schotland in
4 weken. Een soort "8" door beide landen heen. Inclusief de Schotse oost- en westkust.
Zie https://www.aloys.nl/2009-zomervakantie

In 2017 waren we er (pas) weer, weer vier weken, eilandhoppen in Schotland! Voor dat "eilandhoppen" had
ik wel wat voorbereid, maar eilandhoppen gaan jullie (zo'n eerste keer) niet doen begrijp ik. Deden
wij dus ook pas later. Zie https://www.aloys.nl/2017-eilandhoppen- ... tland.html
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
VanDeStouwe
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 06 dec 2017, 12:40
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Eerste keer Schotland en camper



Bericht door VanDeStouwe »

Wij hebben vorig jaar een rondje UK gedaan waarbij we een aantal weken in Schotland rondgereden hebben. De Westkust route is heel er mooi vooral het stuk naar het noorden vanaf Ullapool. Ook vonden wij Cairngorms heel erg mooi dus als het kan zou ik bv eerst Gairngorms, dan via Inverness linksom de NC500 rijden. Zie ons reisverslag: https://www.vandestouwe.com/2018/06/15/ ... 0-11-2018/ in dit verslag vind je ook de route die we gereden hebben en deze wegen zijn allemaal met een camper goed te doen.
Daarin vind je ook de verhalen ook van de HP trein. Die moet je wel heel erg van tevoren boeken omdat alles al heel snel vol zit. Een alternatief is de stoomtrein vanuit Aviemore met de Strathspey Steam Railway. Dat hebben wij gedaan en wij vonden dat heel erg leuk.
Reizen is zien. Zien is beleven. Beleven is leven
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Eerste keer Schotland en camper



Bericht door macfocus »

Over de Harry Potter trein:

Onze oudste 17 :P !, is er helemaal gek van, haar jonger zus ook, maar wat minder uitbundig.
We zagen de trein voor het eerst vanachter hek in Fort-William, later zijn we vroeg (echt vroeg) naar het Glenfinnan viaduct gereden. Dan kun je de camper nog kwijt, ander kun je dat echt vergeten. In de regen met een hoop andere malloten de berg opgelopen en dan sta je zowat naast het spoor. Blijft leuk om die trein dan over het viaduct te zien komen.
Verder gereden naar Mallaig voor de boot naar Skye, waar de trein ook eindigt. De trein kwam aan na ons, we konden er gewoon in, meiden ook weer blij. De fish and Chips in het snackbarretje van het station is echt lekker! Opgegeten op een bankje op het perron naast de HP trein.

Verder stikt het in elk dorp en stad van de Harry P. Curosia winkels.

Schotland is echt fantastisch. Camper technisch, grijs en zwart water lozen buiten campings is lastig. Camper service punten kennen ze eigenlijk niet.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Plaats reactie