Eerste keer Schotland en camper

Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Eerste keer Schotland en camper



Bericht door blizard »

Wat ons het best is bijgebleven is Lossiemouth, we deden toe de oostkust route.
Eigenlijk kijken we gewoon naar de weersverwachting, de westkust is in de regel wat wisselvalliger/extremer, de oostkust is het weer over het algemeen beter
https://www.google.com/search?q=lossiem ... 80&bih=610
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Eerste keer Schotland en camper



Bericht door seth_space »

Schotland is echt fantastisch.. maar schotland noemen zonder de nationale plaag is een beetje te rooskleurig. Met name in the highlands bij weinig wind en veel turfvelden in de omgeving een nationale ramp.

MIDGES, wolken van duizenden irritante mugachtigen die je vakantie grondig kunnen verpesten als je er niet op voorbereid bent.
Koop dus een goede Midges spray of lotion of... en zorg dat je die altijd bij je hebt. Ons advies Smidge.
https://must-see-scotland.com/midges-in-scotland/
https://www.youtube.com/watch?v=Ox8SwZCvugE
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Eerste keer Schotland en camper



Bericht door blizard »

Wil je geloven dat we de 3 keer dat we Schotland aandeden geen last daarvan hebben gehad?
Remedie staat trouwens ook hier:
https://www.macsadventure.com/walking-h ... he-midges/
https://www.amazon.de/Avon-Original-Tro ... B002MDAOSQ
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Eerste keer Schotland en camper



Bericht door nicolasfirst »

Juli en Augustus zijn wel de maanden waarin de midges volop aanwezig kunnen zijn. Met name als de wind stil valt, duiken ze je bovenop je. Standaard horregaas werkt amper.

Ik moet wel zeggen dat ik in al die jaren dat ik in Schotland ben geweest, maar één dag, met veel zon en weinig tot geen wind, erg veel last heb gehad, de hele dag door.

Goed insmeren dus, om de overlast enigszins te beperken. Laat je echter er niet van weerhouden, dit prachtige land te bezoeken.

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Ronald53
Berichten: 276
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

Re: Eerste keer Schotland en camper



Bericht door Ronald53 »

Ik ben twee keer over de Applecross pass gegaan, een keer met de motor een keer met de Ford Nugget. Die is niet groot. Als je met drie kinderen op stap bent, is je camper waarschijnlijk een heel eind groter. Dan zou ik daar wegblijven. Doe jezelf als onervaren camperrijder en de andere weggebruikers een plezier. Overigens had ik beide keren een zicht van niet meer dan een meter of 50.
Voor de rest: zeker doen, Schotland. Ga ook even langs the falkirk wheel.

Groet,
Ronald

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Gebruikersavatar
Maranopreis
Berichten: 1687
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 23:39
Locatie: Rheden
Contacteer:

Re: Eerste keer Schotland en camper



Bericht door Maranopreis »

Wij hebben verleden jaar mei juni een rondje Schotland gedaan incl. de westcoast. Fantastisch land met vele highlights, zag bv al het Glenfinnan viaduct worden genoemd (extra tip kom ’savonds aan en overnacht hier op de P dan heb je zeker geen probleem om ‘sochtend naar de stoomtrein te kijken) maar ga bv ook naar Mull i.p.v. het overvolle Skye. De midgets zijn idd een complete disaster. Je gaat er echt voor verkassen, omdat je in notime ettelijke duizenden van die prikbeestjes in je camper hebt en ze dus ook niet zomaar eruit heb. Houd de weather-forecast goed in de gaten, die geven vaak midget-alarm af voor bepaalde (warme en windstille) omgevingen.

Op weg naar Schotland toe, bv vanaf Harwich zijn er ook nog pareltjes die je kunt bezoeken, zoals Norwich of York, maar ook dichterbij Schotland de Hadrianuswall en Lindisfarne isle (zgn Holy Island).

Heel veel plezier!
Greetz André & Marjos

ONE LIFE, LIVE IT !

zie onze reisverslagen op https://www.maranopreis.nl
Gebruikersavatar
Frans-K
Berichten: 634
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 14:37
Locatie: Veenendaal

Re: Eerste keer Schotland en camper



Bericht door Frans-K »

Behalve de tips over Schotland (inderdaad, de eerste keer is alles mooi, de volgende keren niet minder trouwens) ook nog wat handige tips.
Schijf op een blaadje de snelheden op. Mijlen versus kilometers per uur, die staan op de teller. handig als je je aan de snelheid zou willen houden.
Schrijf ook de hoogte op, omgerekend in voet. soms kom je tunnel(jes) tegen met de hoogte in voet en inch.
En pas op bij de single road tracks, bij de passeer stroken (met bord aangegeven, van ver te zien) aan de linkerkant gaan staan, en niet automatisch rechts staan. En het allerbelangrijkste van alles GENIET.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Eerste keer Schotland en camper



Bericht door Marco Polo »

En uitkijken als je een rally tegenkomt op een single track.
Je raakt zo gewend aan de hoffelijkheid van de Schotten - die vaak al een aantal passing places tevoren voor je aan de kant gaan - dat het even omschakelen is als je een stel van die doordouwers tegenkomt :D
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Eerste keer Schotland en camper



Bericht door VAN-tastique »

Als je graag wiegend in je camper in slaap wilt vallen, dan moet je bij The Old Man of Stoer (Stoer Lighthouse) gaan staan in Lairg aan de (noord)westkust.
Wat kan het daar hard waaien!
Gegarandeerd geen last van midges met die wind.

De route via Apple Cross is best wel druk en daar mag je wel de nodige ervaring hebben met het rijden van een (grote) camper, ook wij hadden weinig zicht door regen en mist
Google even op Glenelg ferry, dat is een hele bijzondere "turntable ferry" tussen het "vaste" land en Skye, op de weg ernaar toe moet je ook nog lekker klimmen, maar dat is goed te doen (alleen in de stromende regen op de fiets viel het niet mee :( .
Wij durfden met onze 6,5 meter lange bus de ferry niet op, maar het is echt een spektakel om de ferry in bedrijf te zien, wij zijn met onze fietsen zo overgestoken naar Skye, we zagen de zeehonden naast de boot.
Niet zover van Glenelg vandaan hebben wij met onze bus op het kiezelstrand gestaan, een camperplek vlakbij een klein dorpje.
Een geweldige plek om mooie wandelingen langs de kust of naar de ferry te maken.
Toen wij met de fietsen via de ferry waren overgestoken hebben wij een vogel uitkijkpunt bezocht vlak na aankomst met de ferry, waar we verschillende Zeearenden (White tail Eagles) hebben zien vliegen, je breekt er trouwens je nek over de Birdwatchers.
Dus neem een goede verrekijker mee als je vogels wilt spotten!
Voordat hier een ferry was, werden op deze plek de koeien vanaf Skye het water ingejaagd op weg naar de markt op het "vaste" land

Skye hebben we verder laten liggen, we zijn bij Kilchoan overgestoken naar Mull en kwamen met de ferry aan in het schilderachtige Tobermory.
Wat is Mull een heerlijk rustig eiland, we hebben daar op twee prachtige plekken gestaan, in Calgary en bij Loch Buie, beiden met uitzicht op de Atlantique en mooie gebieden om langs de kust te wandelen.

Steden als Fort William en Oban vonden we te druk, De Ben Nevis zijn we driekwart opgelopen, door mist en regen zijn we weer omgedraaid.
Je zult merken dat je niet de enige camperaar bent in Schotland, vandaar dat we de rust op Mull zeer waardeerden...

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Eerste keer Schotland en camper



Bericht door macfocus »

Ja, de Glenelg ferry!
Via een tip van iemand hier van gehoord en vorig jaar gedaan.De rit op Sky er naar toe is smal en af en toe wat steil, maar goed te doen. We hebben inderdaad veel zeehonden gezien en vogels.
De hond van de ferry heeft een eigen facebook pagina ;)

En je camper past er prima op.
Bijlagen
DSC_6814.JPG
DSC_6814.JPG (181.82 KiB) 2490 keer bekeken
DSC_6813.JPG
DSC_6813.JPG (214.34 KiB) 2490 keer bekeken
DSC_6805.JPG
DSC_6805.JPG (251.95 KiB) 2490 keer bekeken
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
petervanzelst
Berichten: 134
Lid geworden op: do 11 dec 2014, 10:59
Locatie: noord holland

Re: Eerste keer Schotland en camper



Bericht door petervanzelst »

Wij hadden ons ook verheugd om dit jaar voor het eerst naar Schotland te gaan. Het bezoek aan de UK in 2017 met camper en onze hond was ons uitstekend bevallen. De toegangsregels voor de hond waren zeer redelijk, vergeleken met vroeger althans en volgens ons nu gelijk aan die van Scandinavie.
Door al die onzekerheden met die Brexit hebben we echter helaas moeten besluiten om maar te boeken voor een overtocht Italie naar Griekenland en over land terug.
Ik heb geen zin in de onzekerheid of ik straks de hond 4 maanden van te voren allerlei extra behandelingen te laten ondergaan ( ik wil in mei as vertrekken). En dat alleen omdat ze in de UK na een harde Brexit de EU als een derde wereld land gaan beschouwen mbt de huisdieren.
Griekenland stond gelukkig ook al lang op onze verlanglijst en dankzij dit forum weet ik dat de periode mei-juni een goede tijd is voor een bezoek. Ik blijf lezen over jullie ervaringen over de terugreis over Albanie en de Kroatische kust.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Eerste keer Schotland en camper



Bericht door jielus »

Frans-K schreef:
do 31 jan 2019, 21:25

Schijf op een blaadje de snelheden op. Mijlen versus kilometers per uur, die staan op de teller. handig als je je aan de snelheid zou willen houden.
Op de boot de gps gelijk op Imperial gesteld en alles komt in mijlen op je scherm, ook je snelheid.
En tunnels en bruggen? Kan ik me geen een herinneren, dus dat zal wel meevallen.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Frans-K
Berichten: 634
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 14:37
Locatie: Veenendaal

Re: Eerste keer Schotland en camper



Bericht door Frans-K »

Re: Eerste keer Schotland en camper
Bericht door jielus » za 02 feb 2019, 14:18

Frans-K schreef: ↑do 31 jan 2019, 21:25

Schijf op een blaadje de snelheden op. Mijlen versus kilometers per uur, die staan op de teller. handig als je je aan de snelheid zou willen houden.
Op de boot de gps gelijk op Imperial gesteld en alles komt in mijlen op je scherm, ook je snelheid.
En tunnels en bruggen? Kan ik me geen een herinneren, dus dat zal wel meevallen.
Het is maar een tip. Wij kwamen het tegen aan het begin van een zijweg waar we in hadden willen rijden. Wij wisten onze hoogte niet in voet. Zijn er dus niet in gereden. Kan een tunneltje onder het spoor zijn geweest. Keren is meestal moeilijk in Schotland.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Eerste keer Schotland en camper



Bericht door TestCase »

Kost bijna niets maar reuze handig bij ingangen/poorten/tunneltjes/....Afbeelding

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie