Campers steeds minder populair in Schotland?

Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Campers steeds minder populair in Schotland?



Bericht door Marco Polo »

Schotland wordt in het Britse post-Corona tijdperk blijkbaar overspoeld met Campers en caravans.
En die populariteit eist zijn tol.
Zeker is combinatie met grote problemen in de Schotse Ferry diensten.
Daarom is nu besloten dat alleen campers en caravaners met reserveringen op de havens mogen wachten op de Ferry.
Op de bonnefooi op een haven aanrijden is er dus niet meer bij.
Dit belemmert de eilanders teveel in het reizen tussen de eilanden.

De Schotten hebben tijdens de lockdowns weer mogen proeven aan een situatie zonder “witte dozen” die overal en nergens maar staan te recreëren.
En dat bevalt velen wel.
Al eerder kwamen er berichten uit Schotland dat de weerstand tegen het wildkamperen groeit.

Afbeelding

De krant geeft ook nog aan dat een Schotse verhuurder meldt dat er rottigheid is uitgehaald met een aantal campers van hen.
2 wagens banden lek gestoken. Een aantal anderen bekogeld.
Krant kan de berichten niet uit andere bronnen bevestigen.

(Bron: The Guardian).
Laatst gewijzigd door Marco Polo op za 14 aug 2021, 8:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Campers steeds minder populair in Schotland?



Bericht door Going »

Dit draadje gaat toch over Schotland?
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Campers steeds minder populair in Schotland?



Bericht door Meine »

Tuurlijk gaat het over Schotland. Maar het probleem is zo breed, dat het overal van toepassing is. Noem een vakantiestreek en het verhaal is precies hetzelfde.

In Schotland hebben mensen exact dezelfde beleving m.b.t. campers als bijvoorbeeld in de Eifel. Het is dus aan de camperaar om lering te trekken uit de beleving van de locals, waar dan ook. Daarom is het beter om dit verhaal breder te plaatsen als alleen Schotland.

Camperaars bagataliseren de door hun veroorzaakte overlast altijd met zelfingenomen verhalen over hoe goed ze zijn voor de locale economie. Neem van mij aan, dat je als vakantiestreek beter 1 hotelgast kunt hebben als 10 camperaars.
Laatst gewijzigd door Meine op za 14 aug 2021, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Campers steeds minder populair in Schotland?



Bericht door Aloys »

On topic graag!
We zitten hier in het subforum Schotland, dus géén ervaringen uit de Eifel, de Moezel of Zuid-Limburg plaatsen.
Daar hebben camperaars die informatie zoeken over Schotland helemaal niets aan...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Campers steeds minder populair in Schotland?



Bericht door Meine »

Op zich ernstig, dat zelfs in zo'n uithoek van Europa als Schotland de overlast van campers zo sterk wordt ervaren.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Campers steeds minder populair in Schotland?



Bericht door Kroppie »

tja, de mooie plekkies , dat worden er steeds minder, en die er zijn steeds drukker, of met steeds meer beperkingen, en terecht, zuinig zijn op wat er nog is, weg is weg en komt nooit weer, de natuur de natuur laten, en geen parkeer terrein van maken..

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pietb
Berichten: 720
Lid geworden op: di 12 sep 2006, 23:14
Locatie: Lemmer

Re: Campers steeds minder populair in Schotland?



Bericht door pietb »

het zal wel een eilander wezen met een camper, die het liefst alleen staat en steeds meer volk tegenkomt , met reden week in ons mooie friesland. Plek 1- 2dagen alleen nr 2-2 d -2 stuk nr 3 1 dag - vol -nr 4 1dag alleen 2dag. 3 dus ik snap het krante stukje niet zo . willen alleen de hotel en b&b gasten , recron verhaaltje . groet lmc638 a
Gebruikersavatar
Frans-K
Berichten: 634
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 14:37
Locatie: Veenendaal

Re: Campers steeds minder populair in Schotland?



Bericht door Frans-K »

mmm, recreon verhaal, gelul. Regulering willen ze. Staan op plaatsen waar ze campers willen zien staan. Campings b.v., en niet op iedere plek waar maar een camper kan staan. Niet alleen in schotland, maar overal in europa. De zogenaamde vrijstaande camper veroorzaken problemen, afval, poepen in de struiken, andere ellende. Zo worden zelfs camperplaatsen vervuild. Ik voorzie een algeheel campereverbod in europa op staan op niet aangewezen plaatsen.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Campers steeds minder populair in Schotland?



Bericht door Mickel Moen »

Prima toch!
Als je naar Terschelling wilt kun je ook maar beter reserveren. Als wij via de Aland-eilanden naar Finland gaan reserveren we ook iedere boot I.v.m. de beperkte capaciteit voor groter dan personenauto’s. Daarbij lukt reserveren voor de volgende dag meestal wel.
Dat de locale bevolking niet onverdeeld blij is met de komst van al die campers zie je denk ik met name in de landschappen waar het opvalt. Zo’n 19 jaar geleden kreeg ik van een aardige Breton, ook een vw-bus liefhebber, het advies om mijn luifel op de bus zwart te maken. Dan viel hij wat minder op als camper, waar de bewoners in de streek wat een hekel aan kregen volgens hem.
Het is al weer jaren geleden, dat mijn vrouw een artikel tegenkwam over de witte schimmel die over Noorwegen trok.
Dat dit nu dus ook in Schotland gaat spelen verbaasd mij dus niets. En om eerlijk te zijn, ik ben het helemaal met hun eens. Het landschap wordt er niet mooier op, met ogenschijnlijk lukraak neergezette witte dozen. Helemaal als het van die types zijn, die komen met de arrogantie, dat ze welvaart brengen naar de streek.

Kortom de locale regelgeving respecteren en je gedragen als gast met de nodige bescheidenheid, dan zijn de Schotten super gastvrij.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op za 25 dec 2021, 9:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
pietb
Berichten: 720
Lid geworden op: di 12 sep 2006, 23:14
Locatie: Lemmer

Re: Campers steeds minder populair in Schotland?



Bericht door pietb »

reguleren tegen een redelijk tarief ,toppie . wij houden van mensen om ons een. groet enal het goede . lmc 638 dubbellucht :cheers:
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Campers steeds minder populair in Schotland?



Bericht door AadenAnke »

Ik snap de weerstand wel. Ik zou ook niet blij zijn als er zomaar campers overal gaan staan in mijn woon en leefomgeving. Verder zag ik van de week hier op dit forum een filmpje over een zelfbouw camper (ging over techniek) waar zo ff tussen neus en lippen gezegd werd even met een schepje het bos in te gaan :bang: dus zou je kunnen nadenken of een camper niet beter zou uitgerust moeten worden om vrij te kunnen/mogen staan. Mijn ervaring met Schotland is al weer een flinke tijd geleden maar een heerlijk mooi land met uitzonderlijk vriendelijke mensen die als je iets vraagt graag helpen!

Gr Aad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Campers steeds minder populair in Schotland?



Bericht door Kroppie »

ja iN de camper moet alles spic en span , de rotzooi is voor anderen buiten de camper, daar komt het vaak op neer.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Campers steeds minder populair in Schotland?



Bericht door Marco Polo »

Het wordt er ook niet goedkoper op.
In ieder geval niet wat ferries naar de eilanden betreft.
https://www.heraldscotland.com/news/hom ... le-closed/

Het geliefde onderwerp wat we elkaar elke keer voor de voeten werpen, vervuiling door de camperaar, is niet eens het grootste issue volgens mij.
Schotland heeft geen infrastructuur voor massatoerisme.
Je zit de locals gewoon in de weg in veel gevallen.
En zolang ze wel toeristen blijven trekken maar dat infrastructurele probleem niet oplossen wordt de wrijving met de lokale bevolking steeds groter.
Laatst gewijzigd door Marco Polo op za 25 dec 2021, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Campers steeds minder populair in Schotland?



Bericht door doov »

Het komt natuurlijk ook omdat er steeds minder echte camperisten zijn en veel meer wannebees.
Daar zijn alhier al topics vol over geschreven.
Plaats reactie