Gevolgen Brexit na maart 2019

Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Gevolgen Brexit na maart 2019



Bericht door Marco Polo »

Ik haalde m’n inspiratie uit een column over het deel van Labour aan de linkerzijde van het politieke spectrum ;-)
De zogenaamde Lexiters :-)
Left Wing Brexiteers :D
Die schijnen al jaren bang te zijn dat ze door Europa nooit meer zeggenschap zouden kunnen krijgen over bepaalde belangrijke industrieën.

Maar bedankt dat je me op het rechte pad houdt Thole :mrgreen:

De Schotten - waarna 62% remain heeft gestemd - willen op dit moment het intrekken of opschorten van Artikel 50 waarna een weloverwogen keuze gemaakt kan worden. Bij voorkeur gevolgd door een referendum.
Ondanks dat ze misschien niet veel zetels hebben is het wel een fractie waar May rekening mee houd.
De afgelopen dagen lees je in ieder geval dat er bij belangrijke ontwikkelingen ook contact is geweest met de SNP.

Volgens mij zijn ze in februari al weer aan het inventariseren gegaan of er nog leven zit in het onafhankelijkheidsinitiatief maar daar lees je op dit moment niets meer over.

https://www.snp.org/policies/what-is-th ... or-brexit/

Ik haal mijn info overigens van de site van de Britse krant The Guardian.
Tijdens de dagen dat het parlement in zitting is hebben ze een liveblog meelopen en geven daarnaast achtergond info indien nodig.
Het is in ieder geval voor mij goed en veelal begrijpelijk leesbaar.
En, zoals ik het al 30 jaar ken, geen sensatiekrant.
Overigens volgt Nu.nl ondertussen the Guardian ook op de voet.
Ben ik misschien toch een trendsetter geweest ?

Nu hebben Britse kranten elk wel een politieke kleur.
Welke die van de Guardian is weet ik niet maar ik begreep vandaag wel dat de Conservatieven - qua parlementsleden in ieder geval - er tot voor kort niets van moesten hebben.
Naar zeggen van een politiek verslaggeefster van deze krant begint dat in deze hectische dagen wat te veranderen

Groeten,
Marc.
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Gevolgen Brexit na maart 2019



Bericht door Jan en Simonne »

Mag ik dan ook even zeggen, dat het woord "populisten" hier op het forum vaak wordt gebezigd met een zeer negatieve ondertoon?
Lijkt me ook niet nodig.
Sorry, off topic.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Gevolgen Brexit na maart 2019



Bericht door Marco Polo »

Ondertussen spelen Labour en de conservatieven in de UK elkaar de zwarte Piet toe (hopelijk nog wel politiek correct ;-)).
Labour zegt dat May voor geen millimeter beweegt en dat ze intrekken van Artikel 50 in het uiterste geval ook niet uitsluiten.
Aan de kant van de Tories wordt gezegd dat Labour weliswaar voor een douane unie wil gaan maar dat in de huidige deal ook prima afspraken op dat gebied staan waar Labour mee moet leven.
Labour neemt ondertussen een afwachtende houding aan.
Voor hun is de douane unie een harde eis.
Tijd voor het voorbereiding van bindende stemmingen in het parlement is er niet meer dus waarschijnlijk gaat May woensdag met lege handen naar Brussel.

Volgens een Britse conservatieve minister lijkt een no-deal erger dan het is. Het Britse ambtelijke apparaat heeft volgens haar alles gedaan om de eventuele gevolgen hiervan te minimaliseren.

Zijn ze bij de Fransen aan het goede adres. 2 weken uitstel om de markt aan het idee te laten wennen en dan eruit is hun voorstel.
Dit om de druk op de ketel te houden.
Maar Juncker ziet het niet zo zitten om een lidstaat eruit te schoppen.
Voor de conservatieven blijft het meedoen aan de EU verkiezingen een schrikbeeld dus die zitten niet te wachten op een lange verlenging.

Evenals voor enige lidstaten waarop de sabotage dreiging van Hardliner Rees-Mogg toch enige indruk heeft gemaakt.
Daar vinden ze de Flextention van Tusk weer een risico.
Ook vind bijvoorbeeld Duitsland dat een lang uitstel de druk van het Britse parlement af zal halen.

Het zal weer een boeiende week worden, ongetwijfeld met vele verrassingen :-)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gevolgen Brexit na maart 2019



Bericht door Kroppie »

the never ending story, rustig afwachten maar, kan me er niet druk om maken , ik zie wel .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Gevolgen Brexit na maart 2019



Bericht door Cee Pee »

En al maakte je je er wel druk over, indruk zal het niet maken en invloed hebben we er ook niet op.
:cheers:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Gevolgen Brexit na maart 2019



Bericht door seth_space »

Jos.. Je weet ongeveer wekelijks te melden dat je er niet druk over kunt maken :lol3:
Het grijpt je blijkbaar meer aan dan je doorhebt :cheers:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gevolgen Brexit na maart 2019



Bericht door Kroppie »

zal me er nog minder druk om maken. :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Gevolgen Brexit na maart 2019



Bericht door seth_space »

Voorlopig is de Brexit even verdreven door veel belangrijker nieuws.. De koninklijke baby :bow:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Gevolgen Brexit na maart 2019



Bericht door Marco Polo »

Lees je een andere krant dan ik :D :D

Maar goed, is voor Meghan te hopen dat het een veel voorspoediger bevallig wordt dan de Brexit soap ;-)
Gebruikersavatar
CrniB
Berichten: 58
Lid geworden op: di 07 aug 2018, 14:59
Locatie: EU
Contacteer:

Re: Gevolgen Brexit na maart 2019



Bericht door CrniB »

Zag op NOS journaal dat 40% van de Britten last heeft van Brexit stress: https://nos.nl/video/2279335-onduidelij ... tress.html
Wilt graag de Adria Sonic, houdt wel van een wijntje
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Gevolgen Brexit na maart 2019



Bericht door Marco Polo »

Niemand is meer blij op dit moment.
Zowel het leave als remain kamp.
De EU onderhandelaar voor de Brexit zit vandaag in Dublin.
Waarschijnlijk de plannen te bespreken als het vrijdag een Brexit zonder deal wordt.
Officieel hebben ze geen oplossing voor de grens met het Noorden in het geval van een Brexit.
Desgevraagd wordt dan gezegd:” het is nog niet zover”
Omdat de bestuurlijke situatie anders wordt is het misschien een optie om in de havens van Belfast en Larne al te controleren op EU in- en export.

De EU vergadert vandaag in Luxemburg over de kwestie en May heeft morgen een ontmoeting met Merkel op de planning staan.

Vandaag zou er verder overleg moeten plaatsvinden tussen Labour en de Conservatieven en gaan de Lords verder in debat over het blokkeren van een no-deal.

Overigens verheugt de Republikeinse fractie in Ierland zich al op het volgend referendum: de hereniging van noord en zuid ;-).
(Niet direct maar over een paar jaar als ze nog meer de overhand krijgen ten koste van de nationalistische partijen).
Maar dit volledig terzijde :D
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Gevolgen Brexit na maart 2019



Bericht door Marco Polo »

De Ierse overheid heeft een no-deal notitie uitgegeven voor importeurs van dieren en of dierlijke producten.
Dag van te voren veterinaire gegevens doorgeven en melden bij de eerste de beste grensinspectie post op EU gebied.
In Ierland hebben alleen de 3 grote vliegvelden zo’n post en er staan geen nieuwe in de planning.

Import in Ierland van deze producten is zo nagenoeg onmogelijk.

Dit tot er afspraken over een alternatief voor de harde grens in Ierland gemaakt zijn.

De EU heeft nogmaals in harde bewoordingen aangegeven dat er na een no-deal niet meer gepraat wordt over vrije handelsovereenkomsten totdat het technische deel van de deal van May getekend is.

De UK kan wel handeldrijven onder WTO voorwaarde maar die zijn waarschijnlijk een stuk minder voordelig voor de UK.

De conservatieve partij heeft de aanmeldingsprocedure voor kandidatuur voor de EU vrijgegeven. Lijkt erop dat ze schoorvoetend toch die kant op gedwongen worden.

Labour en de Tories praten vanavond verder.

De Lords zijn inmiddels aan het stemmen over de Cooper Bill.
De Tories hebben vandaag het proces niet meer verstoord naar het schijnt.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Gevolgen Brexit na maart 2019



Bericht door 't Busje »

Marco Polo schreef:
ma 08 apr 2019, 18:00
In Ierland hebben alleen de 3 grote vliegvelden zo’n post en er staan geen nieuwe in de planning.
2 vliegvelden (Dublin en Shannon) en 1 haven (Dublin) volgens The Guardian.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Gevolgen Brexit na maart 2019



Bericht door Marco Polo »

Dank je voor deze correctie Evert ;-)
Plaats reactie