Stijgingspercentages wegen Engeland?

Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Stijgingspercentages wegen Engeland?



Bericht door macfocus »

Hoi,

We zitten eraan te denken om komend jaar naar Engeland te gaan al dan niet icm Schotland.
Nu beschikken we over een Alkoof uit 91 met maximaal 75 PK onder het kapje, gee snelheidsmonster dus.

Nou ben ik an sich niet bang uitgevallen, en kan prima autorijden. Maar aangezien we nog nooit in Engeland geweest zijn en ik regelmatig verhalen hoor over stijgings percentages van 15% procent tot ruim boven de 20%, ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen.

Ik ben zelf wel van de "toeristische" route, mijn vrouw wat minder ;)

Dus wat te verwachten kwa wegen?
Zijn er specifieke gebieden waar het "erger" is dan andere plekken?
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Stijgings percentages wegen engeland



Bericht door 't Busje »

In de één kom je toch altijd wel boven? Er zijn zeker steile wegen, maar de steile stukken zijn meestal niet erg lang. Ik denk dat je meer op je hoede moet zijn voor smalle wegen met passeerplaatsen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Stijgings percentages wegen engeland



Bericht door macfocus »

Edit: percentage toegevoegd.
't Busje schreef:In de één kom je toch altijd wel boven? Er zijn zeker steile wegen, maar de steile stukken zijn meestal niet erg lang. Ik denk dat je meer op je hoede moet zijn voor smalle wegen met passeerplaatsen.
Oh, jawel, bovenkomen doe je altijd, maar als je dat gewoon heel veel tegenkomt, dan weet ik niet of ik daar zin in heb.
Afgelopen jaar met een turbodiesel wat bergen in de Pyreneëen gedaan, en daar al regelmatig in de 1e (en dus zonder turbo), naar boven moeten gaan en dat waren maar 8% hellingen.

Smalle wegen heb ik geen moeite mee.
Laatst gewijzigd door macfocus op zo 26 nov 2017, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
cgb

Re: Stijgings percentages wegen engeland



Bericht door cgb »

En denk er aan, voor je naar Engeland gaat vast goed oefenen in het links rijden. (Tip van Koot en Bie indertijd)

Goede reis,
Carel
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: Stijgings percentages wegen engeland



Bericht door c.westerman »

Links rijden went snel, alleen 'smorgens ms even briefje op je stuur plakken. Veel plezier :cheers:
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
Toedeledoki

Re: Stijgings percentages wegen engeland



Bericht door Toedeledoki »

Links rijden is geen probleem. Daar was ik na 2 rotondes al aan gewend. Alles is andersom dus je gaat niet zo snel rechts rijden. (Dan kijk je bijvoorbeeld tegen de achterkant van de verkeersborden aan). Rotondes neem je linksom ipv rechtsom. Maar ook dit gaat vanzelf. De bocht om de rotonde rechtsom te nemen kun je namelijk helemaal niet maken.

De kleine weggetjes zijn soms akelig smal. Gelukkig ook niet druk. Af en toe zal een van beiden even terug moeten. Met een alkoof camper kun je de allerkleinste weggetjes beter links laten liggen.

De hellingen zijn soms steil, maar dan staat het er duidelijk bij. Wij hebben met onze Ducato buscamper de Hardknott pas gereden. Dit was 33%. Geen probleem. Alleen toen we moesten stoppen kwamen we niet meer op gang. Een Alkoof camper met 75 pk zal dit dus niet kunnen doen. Is volgens mij ook niet toegestaan. Om weer op gang te komen moest ik de bus terug laten rollen totdat hij bijna dwars op de weg stond en dan in 1 keer weer vooruit.
tvdsande
Berichten: 2268
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 9:21

Re: Stijgings percentages wegen engeland



Bericht door tvdsande »

Er is niets zo gemakkelijk rijden als single roads met passing places.
Deze hebben we ook gereden met de camper.(fluitje van een cent)
https://www.youtube.com/watch?v=lIeKTdtXwV0
cgb

Re: Stijgings percentages wegen engeland



Bericht door cgb »

@ c. westerman

Moet zo'n briefje in GB niet juist rechts geplakt worden? :wink:
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Stijgings percentages wegen engeland



Bericht door kampertjes »

Het kan inderdaad af en toe knap steil zijn vooral op de kleine weggetjes. Maar als het echt erg wordt staan wel borden hoor. Aan borden geen gebrek in Engeland, zijn ze dol op.
Vorig jaar in Cornwall (noordkust) was een heel steile klim vanuit een dalletje aan de kust. Er was wel een alternatief maar minder leuk (denk ik). Onze 180 pk bromde wat meer als anders maar heeft er geen problemen meer maar boven zijn we gestopt bij een Nederlander die z’n oude dieseltje toch opgeblazen had. Toch jammer. Samen nog een uur aan proberen geweest maar het was echt over. Hij had ook moeten stoppen en kwam bijna niet meer op gang.
Maar laat je er niet van weerhouden want als je niet wilt kun je de hellingen echt wel vermijden. Iets meer plannen. Sowieso niet een weggetje inrijden waar een bord voor staat dat het niet geschikt is voor grotere voertuigen.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Stijgings percentages wegen engeland



Bericht door @3 »

macfocus schreef:Afgelopen jaar met een turbodiesel wat bergen in de Pyreneëen gedaan, en daar al regelmatig in de 1e (en dus zonder turbo), naar boven moeten gaan en dat waren maar 8% hellingen.
De turbo doet het altijd. Dat ligt niet aan in welke versnelling je rijdt. ;)
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Stijgings percentages wegen engeland



Bericht door AadenAnke »

1 1/2 jaar terug zuid Engeland gedaan met onze reis klaar net geen 3 ton wegende 32 jaar oude MB307D met 70pk onder het kapje. Hellingen gehad van 25% en meer en dan wel een 1/2 km of meer op een smalle weg met passeer havens! Ook een paar keer tot stilstand gekomen op zo'n zeer stijle heling. Gelukkig geen turbo, dus gewoon in de 1e versnelling gas er op en optrekken. Deden de dikke turbo's met 150 en meer pk ons niet na, die moesten terug rollen naar een wat vlakker stuk om weer te kunnen beginnen. Dat terug rollen ging ze dan wel weer te snel naar hun zin, constant zaten ze te remmen. Maal je niet druk gewoon gaan! Geniet van een prachtig land met vriendelijke mensen.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Stijgings percentages wegen engeland



Bericht door macfocus »

@3 schreef:
macfocus schreef:Afgelopen jaar met een turbodiesel wat bergen in de Pyreneëen gedaan, en daar al regelmatig in de 1e (en dus zonder turbo), naar boven moeten gaan en dat waren maar 8% hellingen.
De turbo doet het altijd. Dat ligt niet aan in welke versnelling je rijdt. ;)
Je hebt gelijk, ik bedoelde dat ik dan (en zeker als je dan net naar 2 schakelt), eigenlijk altijd in een toerengebied rijdt, waar de turbo niks doet.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Stijgings percentages wegen engeland



Bericht door macfocus »

Dank allen en zeker AadenAnke,

We gaan idd gewoon. Besluit is zojuist gevallen, keuze was weer eens Zweden of eindelijk de eerste keer Engeland.
Keuze was snel gemaakt ;)
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Stijgings percentages wegen engeland



Bericht door TestCase »

Niet helemaal on topic maar plak een briefje op je stuur of ergens in zicht met lengte, hoogte en breedte in foot/feet. Hoogte staat vaak wel metrisch maar breedte en lengte niet. Sommige kleine wegen zijn niet geschikt voor 6'6 terwijl wij al 7'7 zijn bijvoorbeeld en snel rekenen lukt je echt niet. Ook het bord "not suitable for HGV's" geeft al een indicatie maar is vaak nog wel te doen. HGV = Heavy Goods Vehicle.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie