Reis door Afrika: rijbewijzen?
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: za 20 mar 2021, 0:37
Reis door Afrika: rijbewijzen?
Ik ben van plan in de toekomst een grote reis door afrika te maken (van cairo naar kaapstad). Dit wil ik met een expedition voertuig doen. Deze wegen vaak echter ver boven de 3500kg, dus in NL mag ik er niet met een B rijbewijs in rijden.
Nu vroeg ik mij af hoe dit zit in afrika, heeft iemand hier ervaring mee? Mag ik een camper van bijv. 5000kg besturen in Egypte, Kenia of Zuid Afrika?
Ik weet dat ik bijvoorbeeld in de verenigde staten met een gewoon rijbewijs veel zwaardere voertuigen mag besturen. maar kan bij deze landen er niks over vinden..
Alvast bedankt!
Nu vroeg ik mij af hoe dit zit in afrika, heeft iemand hier ervaring mee? Mag ik een camper van bijv. 5000kg besturen in Egypte, Kenia of Zuid Afrika?
Ik weet dat ik bijvoorbeeld in de verenigde staten met een gewoon rijbewijs veel zwaardere voertuigen mag besturen. maar kan bij deze landen er niks over vinden..
Alvast bedankt!
Re: Reis door afrika
Zo moeilijk is het niet, deze zijn voor Kenia https://victor-mochere.com/driving-lice ... an%20drive.
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Reis door afrika
Ze staan het in de States toe maar mag het ook?
Geld ook voor andere landen waarbij je het NL rijbewijs vergezeld laat gaan door een IRB.
Lijkt me handiger om C te halen.
Zeker als het onduidelijk is wat de regels zijn en met de niet al te zuivere controles in dat soort landen
Geld ook voor andere landen waarbij je het NL rijbewijs vergezeld laat gaan door een IRB.
Lijkt me handiger om C te halen.
Zeker als het onduidelijk is wat de regels zijn en met de niet al te zuivere controles in dat soort landen
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: za 20 mar 2021, 0:37
Re: Reis door afrika
Met het vliegtuig?
De camper zou per boot gaan.
Tja, dat laat wel zien hoe het lokaal zit, maar staat niks over buitenlanders. Kan ik deze categorieeen 1 op 1 vertalen naar nederlandse rijbewijzen? zo ja, hoe werkt dat dan met b1, b2 etc.?FrankJC schreef: ↑za 20 mar 2021, 11:15Zo moeilijk is het niet, deze zijn voor Kenia https://victor-mochere.com/driving-lice ... an%20drive.
Dat bedoel ik dus, er is veel onduidelijk. niemand lijkt echt te weten hoe het wettelijk zit. Daarom ben ik benieuwd of er mensen ervaring mee hebben hierMarco Polo schreef: ↑za 20 mar 2021, 11:23Ze staan het in de States toe maar mag het ook?
Geld ook voor andere landen waarbij je het NL rijbewijs vergezeld laat gaan door een IRB.
Lijkt me handiger om C te halen.
Zeker als het onduidelijk is wat de regels zijn en met de niet al te zuivere controles in dat soort landen
- Zwerfsteen
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
- Locatie: gemeente Albrandswaard
Re: Reis door afrika
Allereerst, welkom op het forum.
Tja, daar vraag je wat, ervaring heb ik daarmee niet en er zijn best wel discussies te vinden over een B rijbewijs en zware auto's in de VS/Canada.
Maar ik begrijp dat dat huurauto's zijn en als de verhuurder een verzekering heeft die niet om rijbewijs categorieen maalt dan is het toch anders dan ik nu van jouw plan begrijp.
Je schrijft dat je het voertuig per schip wilt laten vervoeren, begrijp ik het dan goed dat het een eigen voertuig betreft?
Wat zal je verzekering doen wanneer je geen geschikt rijbewijs hebt?
Ik schat in dat de mensen hier op het forum die Afrika ervaring hebben met een zwaar voertuig ook een C rijbewijs hebben.
En als je al iemand vindt die het met een B rijbewijs deed zal het denk ik niet veel indruk maken bij een politie agent in een Afrikaans land door te zeggen dat ene xxxx op het Nedrlandse Camperforum heeft geschreven dat het wel kan.
Ik zou zeggen, ga voor je C rijbewijs, dat zal veel problemen kunnen voorkomen.
Alvast een goede reis!
Tja, daar vraag je wat, ervaring heb ik daarmee niet en er zijn best wel discussies te vinden over een B rijbewijs en zware auto's in de VS/Canada.
Maar ik begrijp dat dat huurauto's zijn en als de verhuurder een verzekering heeft die niet om rijbewijs categorieen maalt dan is het toch anders dan ik nu van jouw plan begrijp.
Je schrijft dat je het voertuig per schip wilt laten vervoeren, begrijp ik het dan goed dat het een eigen voertuig betreft?
Wat zal je verzekering doen wanneer je geen geschikt rijbewijs hebt?
Ik schat in dat de mensen hier op het forum die Afrika ervaring hebben met een zwaar voertuig ook een C rijbewijs hebben.
En als je al iemand vindt die het met een B rijbewijs deed zal het denk ik niet veel indruk maken bij een politie agent in een Afrikaans land door te zeggen dat ene xxxx op het Nedrlandse Camperforum heeft geschreven dat het wel kan.
Ik zou zeggen, ga voor je C rijbewijs, dat zal veel problemen kunnen voorkomen.
Alvast een goede reis!
Groet,
Leny en Pieter
Leny en Pieter
Re: Reis door afrika
Het blijft speculeren. Misschien kun je ter plekke wel een rijbewijs kopen en ga je weer verder. Maar mede bepalend is je verzekering. Als je al een verzekering kunt afsluiten in Nederland dan kloppen de zaken niet en kun je geen beroep doen op welke service dan ook. Moet je aan de grenzen van de landen die je doorkruist een verzekering afsluiten dat zit daar een ambtenaar die geld ruikt. Kost je waarschijnlijk een hoop geld en vooral een hoop tijd. Als goed avonturier kun je ook gewoon instappen en gaan. Hou dan in je achterhoofd dat alles in Afrika altijd opgelost wordt.
Met vriendelijke groet.
Fred
Achter iedere bocht een nieuw avontuur. Ik hoop nog vele bochten te mogen rijden.
Fred
Achter iedere bocht een nieuw avontuur. Ik hoop nog vele bochten te mogen rijden.
Re: Reis door afrika
Plaatselijke regels valt vaak wel een mauw aan te passen.
Die zullen wellicht ook voor elk land dat je passeert anders zijn.
Maar zoals enkelen hierboven al aangaven: Je wilt jezelf en je voertuig neem ik aan verzekeren.
Als het je eigen voertuig is... maar dat vind ik niet terug in je post.
Dus als je het voertuig in Europa verzekerd, zal de verzekering ook willen dat je het voertuig bestuurd volgens de Europesche regels.
Dus met B tot 3.500 KG.
Het is niet je vraag, maar verkijk je niet op het halen van C.
Stelt bijna niets voor. Behalve de kosten natuurlijk.
Mooi avontuur!
Die zullen wellicht ook voor elk land dat je passeert anders zijn.
Maar zoals enkelen hierboven al aangaven: Je wilt jezelf en je voertuig neem ik aan verzekeren.
Als het je eigen voertuig is... maar dat vind ik niet terug in je post.
Dus als je het voertuig in Europa verzekerd, zal de verzekering ook willen dat je het voertuig bestuurd volgens de Europesche regels.
Dus met B tot 3.500 KG.
Het is niet je vraag, maar verkijk je niet op het halen van C.
Stelt bijna niets voor. Behalve de kosten natuurlijk.
Mooi avontuur!
Groet, Ruud
- dedruivenplukker
- Berichten: 7142
- Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08
Re: Reis door afrika
Ik gebruikte in Afrika in veel landen het internationale rijbewijs omdat het Nederlandse rijbewijs daar niet geldig is.
https://www.anwb.nl/auto/rijbewijs/het- ... -rijbewijs
Ik weet niet hoe die er tegenwoordig uitziet maar vroeger was die zeer eenvoudig te vervalsen.
Niet dat ik dat gedaan heb want ik kreeg toch alles vergoed maar het kon wel.
Ook werd er soms gereden in 4x4 trucks die in NL als vrachtwagen geregistreerd stonden maar omgebouwd waren naar Touringcar (meer als 24 zitplaatsen)
Die werden ook met alleen D rijbewijs gereden, soms zonder tacho. Maar in heel veel landen worden vrachtwagens als bus gebruikt.
Ik zou zorgen dat je alles op orde hebt, er zijn daar veel agenten die wat extra willen verdienen en gaan zoeken bij jou wat er niet goed is.
Er is niet altijd een mouw aan te passen, zelf heb ik wel eens vastgezeten tussen twee landen omdat de papieren niet in orde waren.
Ook ben ik wel eens teruggestuurd bij een grens.
Wel heb ik veel op kunnen lossen, dat is ook vaak de sport. Visums die snel geregeld kunnen worden met wat borstzakgeld. Een briefje in het paspoort.
Maar dat gebeurde in EU ook.
Zelf zou ik zeggen haal dat rijbewijs, je zal nog wat leren, en trek de kosten af van de belasting want het is tegenwoordig een beroepsopleiding.
Om in de stemming te komen:
Amsterdam - Kaapstad in de jaren '80 voor de komst van de tolwegen, hulp van de MAN: https://www.youtube.com/watch?v=aaaN2PsHffA
Leuk, ik heb even zitten zoeken. Dragoman bestaat nog steeds en rijdt deze winter weer Cairo- Cape, maar wat een geld tegenwoordig
https://www.dragoman.com/holidays/detai ... e-to-cairo
https://www.anwb.nl/auto/rijbewijs/het- ... -rijbewijs
Ik weet niet hoe die er tegenwoordig uitziet maar vroeger was die zeer eenvoudig te vervalsen.
Niet dat ik dat gedaan heb want ik kreeg toch alles vergoed maar het kon wel.
Ook werd er soms gereden in 4x4 trucks die in NL als vrachtwagen geregistreerd stonden maar omgebouwd waren naar Touringcar (meer als 24 zitplaatsen)
Die werden ook met alleen D rijbewijs gereden, soms zonder tacho. Maar in heel veel landen worden vrachtwagens als bus gebruikt.
Ik zou zorgen dat je alles op orde hebt, er zijn daar veel agenten die wat extra willen verdienen en gaan zoeken bij jou wat er niet goed is.
Er is niet altijd een mouw aan te passen, zelf heb ik wel eens vastgezeten tussen twee landen omdat de papieren niet in orde waren.
Ook ben ik wel eens teruggestuurd bij een grens.
Wel heb ik veel op kunnen lossen, dat is ook vaak de sport. Visums die snel geregeld kunnen worden met wat borstzakgeld. Een briefje in het paspoort.
Maar dat gebeurde in EU ook.
Zelf zou ik zeggen haal dat rijbewijs, je zal nog wat leren, en trek de kosten af van de belasting want het is tegenwoordig een beroepsopleiding.
Om in de stemming te komen:
Amsterdam - Kaapstad in de jaren '80 voor de komst van de tolwegen, hulp van de MAN: https://www.youtube.com/watch?v=aaaN2PsHffA
Leuk, ik heb even zitten zoeken. Dragoman bestaat nog steeds en rijdt deze winter weer Cairo- Cape, maar wat een geld tegenwoordig
https://www.dragoman.com/holidays/detai ... e-to-cairo
Laatst gewijzigd door dedruivenplukker op za 20 mar 2021, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Re: Reis door afrika
Het international rijbewijs is niets anders dan een papiertje wat in meerdere talen beschrijft wat voor rijbewijs jij hebt.
Daarnaast, het halen van het groot rijbewijs betekent dat je de kennis en kunde hebt om een zwaar voertuig te besturen.
Nu kan je dat misschien al wel, maar haal gewoon dat papiertje....
Daarnaast, het halen van het groot rijbewijs betekent dat je de kennis en kunde hebt om een zwaar voertuig te besturen.
Nu kan je dat misschien al wel, maar haal gewoon dat papiertje....
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Oh ja, I own a Ford Capri
Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Re: Reis door afrika
Maar het Internationale Rijbewijs, is in sommige landen wel verplicht.
En soms zelfs het enige document dat de politie wil zien.
Hoe simpel het ook is. Drukwerk van niks; stempels die je met een aardappel kunt maken; alles met balpen ingevuld.
Jammer dat de ANWB het maar 1 jaar geldig laat zijn, en dat ze 2 exemplaren hebben voor verschillende landen.
Allemaal onnodig (andere landen gaan hier heel anders mee om), maar het is big money maker voor de ANWB.
Dus veranderen, ho maar.
Dit bovenstaande allemaal off-topic.
Denk dat een IRB sowieso een belangrijk document is om mee te nemen, maar dat dit wel het minste probleem is m.b.t. rijbewijs B dan wel C en het gewicht van je voertuig.
Ik heb speciaal mijn C-rijbewijs gehaald om met een zwaardere camper te mogen rijden.
De examinator had dat ook wel door, en leek daardoor minder streng.
Moeilijk wordt het pas als je al die papieren moet gaan halen als je een èchte vrachtwagenchauffeur wilt worden.
En soms zelfs het enige document dat de politie wil zien.
Hoe simpel het ook is. Drukwerk van niks; stempels die je met een aardappel kunt maken; alles met balpen ingevuld.
Jammer dat de ANWB het maar 1 jaar geldig laat zijn, en dat ze 2 exemplaren hebben voor verschillende landen.
Allemaal onnodig (andere landen gaan hier heel anders mee om), maar het is big money maker voor de ANWB.
Dus veranderen, ho maar.
Dit bovenstaande allemaal off-topic.
Denk dat een IRB sowieso een belangrijk document is om mee te nemen, maar dat dit wel het minste probleem is m.b.t. rijbewijs B dan wel C en het gewicht van je voertuig.
Ik heb speciaal mijn C-rijbewijs gehaald om met een zwaardere camper te mogen rijden.
De examinator had dat ook wel door, en leek daardoor minder streng.
Moeilijk wordt het pas als je al die papieren moet gaan halen als je een èchte vrachtwagenchauffeur wilt worden.
Laatst gewijzigd door Ruud Adam op za 20 mar 2021, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ruud
- dedruivenplukker
- Berichten: 7142
- Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08
Re: Reis door Afrika: rijbewijzen?
Voor ons was het ook belangrijk dat je een "waardeloos rijbewijs" had wat je zonder problemen af kon geven.
Ieder jaar een nieuwe halen, dat had je wat op voorraad.
Ieder jaar een nieuwe halen, dat had je wat op voorraad.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
- dedruivenplukker
- Berichten: 7142
- Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08
Re: Reis door afrika
Daar heb je tegenwoordig C1 "light"voor.Ruud Adam schreef: ↑za 20 mar 2021, 13:38Ik heb speciaal mijn C-rijbewijs gehaald om met een zwaardere camper te mogen rijden.
De examinator had dat ook wel door, en leek daardoor minder streng.
Moeilijk wordt het pas als je al die papieren moet gaan halen als je een èchte vrachtwagenchauffeur wilt worden.
En die sjoemelende examinatoren van jouw zijn vorige week opgepakt....
https://nos.nl/artikel/2372234-fraude-m ... amens.html
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: za 20 mar 2021, 0:37
Re: Reis door Afrika: rijbewijzen?
Bedankt voor alle reacties. Een C rijbewijs lijkt dus wel slim, ondanks dat het (misschien) niet nodig zal zijn. Echter vraag ik me af, of dit dan wel duidelijk aangeeft dat ik dit voertuig mag besturen. in NL ja, maar in afrika? Misschien dat de regels daar weer anders zijn. Maar goed het is wel een begin. Ik vraag me echter af of ze werkelijk alles zo controleren, en het voertuig gaan wegen of iets dergelijks.
Het is dus ook niet zo moeilijk om C te halen, volgens velen van jullie.
Het gaat trouwens niet om mijn persoonlijke camper, maar een gehuurde camper op waarschijnlijk USA kenteken platen. (weet niet of dat nog een probleem kan zijn in Afrika?)
Het is dus ook niet zo moeilijk om C te halen, volgens velen van jullie.
Het gaat trouwens niet om mijn persoonlijke camper, maar een gehuurde camper op waarschijnlijk USA kenteken platen. (weet niet of dat nog een probleem kan zijn in Afrika?)