Reis door Afrika: rijbewijzen?

Vragen, tips en ideeën m.b.t. (te organiseren)
evenementen, reizen of weekenden.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Reis door Afrika: rijbewijzen?



Bericht door Ruud Adam »

Mijn ervaringen van Afrika zijn van iets langer geleden.
Buiten Marokko alleen naar Zimbabwe en Angola geweest.
Was in de tijd van de burgeroorlog nog.
Soldaten bovenop onze auto die op alles schoten waarvan ze dachten dat het gevaar zou opleveren. En dat was zo'n beetje alles wat bewoog buiten de iets meer stedelijke gebieden.
Totdat er op een gegeven moment ook mensen terug begonnen te schieten. Wist niet dat een lichaam zoveel poep kon bevatten.

Ik zou nu niet meer naar Zimbabwe of Angola durven te gaan. Spanningen zijn daar zo toegenomen.
Ik vind Afrika prachtig... op TV. Maar het is geen continent dat me trekt.
Denk wel dat het een machtig avontuur is.
Los van dit gevaar, zou ik als TS eerst eens een kortere reis maken in die regio. Maar misschien moet je er wel gelijk voor gaan.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Reis door Afrika: rijbewijzen?



Bericht door TestCase »

Zimbabwe mocht ik met mijn huur camper niet komen, 'die wordt gegarandeerd gestolen' zei de verhuurder. Had wel een SA 'nummerbord', van karton want de originele waren er al af getrild.


\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Bubbles11
Berichten: 3715
Lid geworden op: vr 14 mar 2014, 14:05
Locatie: West-Brabant
Contacteer:

Re: Reis door Afrika: rijbewijzen?



Bericht door Bubbles11 »

Een medeforumlid heeft een reis van een jaar door Africa gemaakt. Ws. weet hij alles van reizen en rijbewijzen in oost Africa.

memberlist.php?mode=viewprofile&u=38124

https://books.apple.com/us/book/id1078635743
Martine
------------------------------
Yesterday is history, Tomorrow is a mystery

https://www.youtube.com/watch?v=97XJsr3TX0A

- - - - - - -
reisverslagen:
https://bubblesinbulgarije.reismee.nl/
https://bubbles-in-marokko2023.reismee.nl/
gandalf300
Berichten: 7
Lid geworden op: za 20 mar 2021, 0:37

Re: Reis door Afrika: rijbewijzen?



Bericht door gandalf300 »

Ruud Adam schreef:
za 20 mar 2021, 21:29
Mijn ervaringen van Afrika zijn van iets langer geleden.
Buiten Marokko alleen naar Zimbabwe en Angola geweest.
Was in de tijd van de burgeroorlog nog.
Soldaten bovenop onze auto die op alles schoten waarvan ze dachten dat het gevaar zou opleveren. En dat was zo'n beetje alles wat bewoog buiten de iets meer stedelijke gebieden.
Totdat er op een gegeven moment ook mensen terug begonnen te schieten. Wist niet dat een lichaam zoveel poep kon bevatten.

Ik zou nu niet meer naar Zimbabwe of Angola durven te gaan. Spanningen zijn daar zo toegenomen.
Ik vind Afrika prachtig... op TV. Maar het is geen continent dat me trekt.
Denk wel dat het een machtig avontuur is.
Los van dit gevaar, zou ik als TS eerst eens een kortere reis maken in die regio. Maar misschien moet je er wel gelijk voor gaan.
Ik weet niet in welke tijd dit was, maar de landen die ik genoemd heb zijn op het moment geen slachtoffer van burgeroorlogen, en worden gezien als relatief veilig voor buitenlanders (op enkele specifieke plekken na in sommige van deze landen)
Moet wel eng geweest zijn in die tijd, als ik je verhaal zo hoor!
TestCase schreef:
za 20 mar 2021, 22:44
Zimbabwe mocht ik met mijn huur camper niet komen, 'die wordt gegarandeerd gestolen' zei de verhuurder. Had wel een SA 'nummerbord', van karton want de originele waren er al af getrild.
Ik heb tot nu toe hier geen problemen over gehoord. Mocht dit zo zijn kan ik altijd via Botswana gaan i.p.v. Zimbabwe :-B
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Reis door Afrika: rijbewijzen?



Bericht door Ruud Adam »

Wel prachtige landen en vooral de Victoria-watervallen waren in die tijd echt een fenomeen.
Ook de Eastern Highlands en de ruines van Zimbabwe waren indrukwekkend.

In Angola verbleven toen nog Cubanen. Hoorde je ineens salsa- of merengue-muziek.
Ook Duitse avonden met Oost-Duitsers.
Maar soms was het ook gruwelijk.
Groet, Ruud
Camper_01

Re: Reis door Afrika: rijbewijzen?



Bericht door Camper_01 »

Toen ik voor de eerste keer naar Cuba op vacantie ging (was toen net weer mogelijk) werd ik in het Duits aangesproken. Toen ik voor de eerste keer naar Zimbabwe ging werd er in colonne gereden. Was in de jaren 70, 80.
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Reis door Afrika: rijbewijzen?



Bericht door rhomodel »

Om terug te komen op de begin vraag, in plaats van allemaal reisverslagen: ik snap niet waarom toch maar steeds het randje van wat mag en niet mag opgezocht wordt: Je wilt met een zwaar expeditie voertuig op stap maar ik begrijp dat je rijbewijs B hebt. Dan zou ik of C halen, of gewoon met een landrover gaan. Niks niet proberen of je met B door de mazen van de wet kan slippen omdat je eigenlijk C nodig hebt: wat ga je doen als je gepakt wordt en iemand spreekt je aan op het feit dat je maar B hebt terwijl je C moet hebben ( of iets vergelijkbaars). Zeker in landen waar communicatie wat moeilijk zou kunnen gaan: niet doen.
Laatst gewijzigd door rhomodel op wo 24 mar 2021, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
Arend
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:59
Locatie: Suwald
Contacteer:

Re: Reis door Afrika: rijbewijzen?



Bericht door Arend »

Wij reizen nu 5 jaar door Africa met een 12 ton Mercedes, C rijbewijs word af en toe gecontroleerd, ze zijn hier niet achterlijk......
Tot nu toe ruin 100.000km Africa.
West naar beneden en oost omhoog echter tot Kenia.
Voorlopig kun je de oostkust vergeten, oorlog in Ethiopië.
Je zult ook naar Griekenland moeten rijden, lijkt me niet verstandig zonder C ivm verzekeringen.

Succes met je plannen!
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Reis door Afrika: rijbewijzen?



Bericht door Zwerfsteen »

Zo te lezen heb je hier boven je gevraagde antwoord Gandalf300.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Reis door afrika



Bericht door B1gcheese »

Geen ervaringen met Afrika, dus wat dat betreft heb ik weinig toe te voegen. Maar de opmerking hieronder klopt niet helemaal:
dedruivenplukker schreef:
za 20 mar 2021, 13:19
Zelf zou ik zeggen haal dat rijbewijs, je zal nog wat leren, en trek de kosten af van de belasting want het is tegenwoordig een beroepsopleiding.
Alleen als je aannemelijk kunt maken dat je C nodig hebt voor beroepsuitoefening, ze zijn niet achterlijk bij de belastingdienst. Dus als je betaald wordt om deze reis te begeleiden kun je daar iets mee. Doe je het voor je eigen plezier dan wordt het een ander verhaal.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Reis door Afrika: rijbewijzen?



Bericht door Marco Polo »

In de voorwaarden van de belastingdienst staat iets van toekomstige beroepsuitoefening.
Of althans dat stond er 5 jaar geleden toen ikzelf het rijbewijs haalde.
De belastingdienst heeft net zo’n goede glazen bol als ieder van ons.
Wie weet wanneer het rijbewijs ooit eens van pas gaat komen voor het voorzien in het levensonderhoud ;-).
Hooguit als je de pensioenleeftijd ver gepasseerd bent is het niet meer aannemelijk dat je het nodig kan hebben.

Dit even ter zijde ;-)
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Reis door Afrika: rijbewijzen?



Bericht door AadenAnke »

rhomodel schreef:
wo 24 mar 2021, 10:53
Om terug te komen op de begin vraag, Je wilt met een zwaar expeditie voertuig op stap maar ik begrijp dat je rijbewijs B hebt. Dan zou ik of C halen, of gewoon met een landrover gaan. Niks niet proberen of je met B door de mazen van de wet kan slippen omdat je eigenlijk C nodig hebt: wat ga je doen als je gepakt wordt.
Ik denk de ambassade om hulp roepen en hopen dat die ze uit de shit haalt en wat regelt. Ook ik ben van mening gewoon zorgen dat alles in orde is in die landen gaat het vaak allemaal gewoon goed. Maar als het fout gaat dan gaat het meestal ook echt fout en een dag of vast zitten is daar net zoiets als hier 2 weken schat ik zo in

Gr. Aad
Camper_01

Re: Reis door Afrika: rijbewijzen?



Bericht door Camper_01 »

Marco Polo schreef:
do 25 mar 2021, 9:10
In de voorwaarden van de belastingdienst staat iets van toekomstige beroepsuitoefening.
Of althans dat stond er 5 jaar geleden toen ikzelf het rijbewijs haalde.
De belastingdienst heeft net zo’n goede glazen bol als ieder van ons.
Wie weet wanneer het rijbewijs ooit eens van pas gaat komen voor het voorzien in het levensonderhoud ;-).
Hooguit als je de pensioenleeftijd ver gepasseerd bent is het niet meer aannemelijk dat je het nodig kan hebben.


Ik ben nu 76 en in bezit van " alle rijbewijzen" code 95 niet meer, is afgepakt door de staat. Wil toch ze allemaal blijven houden. Voor mijn camper heb ik alleen een B-rijbewijs nodig maar je weet nooit als ik een nieuwe koop.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Reis door Afrika: rijbewijzen?



Bericht door AadenAnke »

Dat afgepakt moet je toch anders zien je hebt je verplichte bijscholing van 35 uur in 5 jaar niet gevolgd is niet moeilijk hoor gewoon aanwezig zijn is voldoende

Gr. Aad
Plaats reactie