Avondklok en camper

Vragen, tips en ideeën m.b.t. (te organiseren)
evenementen, reizen of weekenden.
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Avondklok en camper

Bericht door CaradoT135 »

Ruud Adam schreef:
do 18 feb 2021, 19:10

Een camperplaats valt daar waarschijnlijk onder. Bij een camping zal het al anders zijn.

Met punt C. in de post van Carado wordt waarschijnlijk op binnenschippers, kermisexploitanten en misschien wel vrachtwagenchauffeurs gedoeld.
Kan me haast niet voorstellen dat ze hier campers mee bedoelen. Maar misschien ook wel. Interessant.
Ook daar is de wet duidelijk in, trouwens er staat niets over beroepsmatig kamperen. En voor vrachtwagens gelden weer andere regels wat kamperen betreft.
Regeling voertuigen
Afdeling 1. Begripsbepalingen
kampeerwagen: voertuig dat voorzien is van een woongedeelte met ten minste de volgende uitrusting die vast in het woongedeelte bevestigd is:
Mathijs_
Berichten: 333
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 17:14

Re: Avondklok en camper

Bericht door Mathijs_ »

Bob Diesel schreef:
do 18 feb 2021, 19:08
Als je toch al op pad gaat :roll:
Wat niet de bedoeling is ,maar ook niet verboden :crazy:
Dan interesseert je die klok toch ook niks :?:

En zo als hier boven :wink:
Tijd dat jij het advies van een rondje lopen gaat opvolgen zeg. Die reacties van jou nemen ernstige vormen aan te nemen.

Het is een normale vraag, met weer een triest antwoord zoals in elk topic.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Avondklok en camper

Bericht door Dafluc »

Een andere mening hebben mag. Op de man spelen niet. Oftewel: zeg dat je het ergens niet mee eens bent en waarom. Laat hatelijke opmerkingen aan het adres van personen achterwege. Houden we het leuk op het forum.
Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Avondklok en camper

Bericht door PaulBng »

Artikel 2c stelt duidelijk dat je in je camper mag verblijven tijdens de avondklok.

Je kunt het juridisch helemaal uitpluizen, maar..
Als je in een huurhuis woont met een tuin, mag je in de tuin gaan staan roken.
Als je op een (betaalde) cp/camping staat, huur je min of meer die plek. Dus je mag om je camper heen lopen.
Maar dus niet naar het sanitair. Al zal de corona politie daar niet kijken.

Maar de strekking is duidelijk: geen anderen ontmoeten.

Denk ik. (Dat schrijf ik er altijd bij, want ik heb ook de wijsheid niet in pacht)


Paul
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Avondklok en camper

Bericht door Ruud Adam »

Het is altijd een beetje onduidelijk wat openbare ruimte is.
Als een camperplaats of camping vrij toegankelijk is (dus dat je er zo kunt oplopen) dan is dat openbare ruimte.
Zullen vast wel een aantal grijze gebieden tussen zitten.
Als discussie vind ik dit een leuk topic.

Grappig is dat op forums over boten dezelfde discussies lopen. :)

Het is natuurlijk ook geen mega-probleem, want het is niet zo dat hele camper-volksstammen op CP'sen gaan staan om de de avondklok enigszins te ontwijken. Zolang de meerderheid van de bevolking maar in de geest van de wet handelt, is het ok.
Je zult altijd mensen hebben die de grenzen opzoeken, en niet snappen waarom en waarvoor de regels bestaan.
Ik verbaas me soms ook over de vragen of je ergens naar toe mag reizen. Ja, veel mag, maar of je het ook moet doen, is vers 2.
Groet, Ruud
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Avondklok en camper

Bericht door jurgenc »

De handhaver (politie ...) zullen ook kijken met welk doel je buiten bent. Stel dat na de avondklok je effe in de gaskast de flessen handmatig moet omschakelen, dan zal dat anders beoordeeld worden dan effe samen in groep met de buren naar de kleur van gasflessen staren.
Enerzijds roept iedereen dat regels eenvoudig moeten zijn, anderzijds kunnen ze blijkbaar niet uitgebreid genoeg zijn en elk specifiek gevalletje apart beschrijven????
H20
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Avondklok en camper

Bericht door Ruud Adam »

Helemaal gelijk, Jurgen.

En wat dan ook nog voorkomt, is dat er soms een handhaver wel (te) streng is, en dat verhaal komt dan in de krant.
Dan buitelen mensen over elkaar heen met termen als 'NSB'er', 'Gestapo' en andere krachttermen.
Gelukkig niet op dit forum maar op verschillende sociale media.

Al met al gaat het best goed.
Zowel met het gedrag van mensen als de maatregelen van de handhavers
Dat doet me ook wel deugd.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Avondklok en camper

Bericht door Mickel Moen »

Ruud Adam schreef:
vr 19 feb 2021, 10:25
Het is altijd een beetje onduidelijk wat openbare ruimte is.
Als een camperplaats of camping vrij toegankelijk is (dus dat je er zo kunt oplopen) dan is dat openbare ruimte.
Zullen vast wel een aantal grijze gebieden tussen zitten.
Als discussie vind ik dit een leuk topic.
Ik heb nog niet gezocht naar de definitie openbare ruimte.

Het komt hier wel vaker naar voren ook bij geheel andere onderwerpen. Naar mijn idee is er wel degelijk een verschil tussen privaat terrein en de ruimte in eigendom en beheer van overheden, als rijk, provincie, gemeente, waterschap e.d.

Een camping is privaat terrein.

Een camperplaats op gemeentelijk terrein is een parkeerplaats = openbare ruimte. (Behalve als het zich gedraagt als een privaat terrein, dus met receptie, beheerder enz.)
Een camperplaats bij een particulier is weer privaat.

Dat je een camping vrij op mag lopen betekent toch nog niet dat het openbare ruimte is. Overigens hebben veel met name de grotere campings dit ook aangegeven. Zaken als bezoekers die zich moeten melden enzo.

Mijn voortuin is ook vrij toegankelijk, maar het is wel mijn voortuin en dan toch geen openbare ruimte. De bestrating loopt ook gewoon door. Slechts een enkele rij steentjes geeft de grens aan.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Avondklok en camper

Bericht door Sandor Gora »

Laat ik nu ook denken dat het om de openbare ruimte ging, maar het is nog ruimer geformuleerd: je mag niet in de openlucht zijn, tenzij ... enz
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Avondklok en camper

Bericht door jurgenc »

De definitie van openbare ruimte kan voor de ene wet ook nog eens anders zijn dan voor de andere.
H20
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Avondklok en camper

Bericht door Ruud Adam »

Of iets privaat is, is niet de definitie. Hoog Catherijne is openbare ruimte, maar is van een beleggingsmaatschappij.
De gangen van een winkelcentrum vallen echter meestal onder de openbare ruimte. De winkels zelf weer niet.
Het is niet altijd even duidelijk wat er mee bedoeld wordt.
Als je een CP hebt waar ik zo op kan rijden of lopen, en er staat nergens 'verboden toegang' zou dit best wel onduidelijkheid kunnen geven.
Als er een slagboom staat, maar voor de rest geen belemmering, is de definitie ook niet altijd duidelijk.
Vandaar dat ze misschien gekozen hebben voor de bewoording 'open lucht'.

Om het helemaal dicht te timmeren, worden de omschrijvingen zo moeilijk dat er geen touw aan vast te knopen is voor de meesten.
Dat zal wel de reden zijn, dat de regeling eigenlijk vrij simpel in elkaar zit.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Avondklok en camper

Bericht door doov »

Dafluc schreef:
vr 19 feb 2021, 0:14
Een andere mening hebben mag. Op de man spelen niet. Oftewel: zeg dat je het ergens niet mee eens bent en waarom. Laat hatelijke opmerkingen aan het adres van personen achterwege. Houden we het leuk op het forum.
Misschien is het een idee om die regel niet selectief toe te passen.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Avondklok en camper

Bericht door Dafluc »

Ik doe mijn best. Maar zoals Willem al zei: "we zijn betrokken, maar niet onfeilbaar".
Afbeelding
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Avondklok en camper

Bericht door Camperic »

Afbeelding
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gesloten