gestrand in Marokko

Gebruikersavatar
Vanilla
Berichten: 272
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 18:28
Locatie: zandvliet/Belgie
Contacteer:

gestrand in Marokko



Bericht door Vanilla »

Sinds 2016 zijn we gedreven Marokko reizigers. Vanaf de eerste reis waren verliefd op het land en de mensen en dit werd ieder jaar beter. Eén van onze vaste plaatsen is Tiznit waar we ondertussen heel goede vrienden hebben.
Op Maandag 3 februari begonnen we aan ons tweede deel van onze reis. Via Agadir, Taroudant Agdz, Erfoud, Merzouga, Zagora, Figuig om vervolgens op 12 maart in Oujda te zijn. Hier hoorden we van verschillende bronnen alsook van de Marokkaanse overheid dat de toestand in verband met het coronavirus grotere problemen begon te geven. Dus besloten we om verder te rijden naar de Camping International in Fez. Dit is een grote camping aan de rand van de stad gelegen in een bos. Fez heeft ook alle faciliteiten van medische zorgen en we hebben hier ook vrienden die in geval van nood ons kunnen helpen. Wanneer we vragen of we enkele weken op de camping mogen staan blijkt dit geen enkel probleem te zijn. We komen aan op zondag 15 maart 2020 s'Avonds vernemen we van onze vrienden dat er in Féz reeds verschillende coronabesmettingen zijn, Marokko neemt sneller maatregels dus we zitten hier goed. Maandag na de middag krijgen we bericht dat alles vanaf 18u moet sluiten uitgezonderd voeding en apotheek. Wanneer we rond 15u naar huis rijden zien we dat de meeste zaken reeds gewoon gesloten zijn, Wat een discipline. We volgen het nieuws voor Europa en Marokko en zijn eigenlijk wel blij dat we hier zitten. We proberen om zo weinig mogelijk buiten te komen en als het echt moet nemen we de nodige voorzorgsmaatregels.
Op zaterdag 21 maart 2020 krijgen we een koude douche. Een heel verhaal van de gardien wat er op neerkomt dat ze de caming sluiten en dat we moeten verdwijnen. Een bericht waar niemand van ons had op gerekend. We overleggen met de drie andere camperaars en het is al gauw duidelijk dat geen van ons naar Europa wilt. We melden ons aan bij het politie commissariaat voor meer info en inderdaad daar er in Fés teveel besmettingen zijn moeten we de stad verlaten. Op het politiekantoor komen we te weten dat we tot maandagmiddag nog mogen reizen met de camper daarna stopt het. Ondertussen hebben we contact gehad met onze vrienden in Tiznit en met de camping en dat zou een oplossing kunnen zijn. Ondertussen hebben we vernomen dat de grenzen gesloten zijn en er zijn dus ook geen boten. We beslissen om de volgende morgen om 06uur Tiznit te vertrekken. Dus alles wordt voorbereidt voor de rit van morgen 835km.
Zondag 22 maart gaat het naar het zuiden, Tiznit. Vermits de wegen leeg zijn gaat het ongelofelijk vlot. We nemen de nodige korte stops voor onze viervoetertjes. Tijdens onze tocht zien we zeker een honderdtal campers die naar het noorden rijden, om te proberen om in Cueta de grens over te komen. Op de camping worden we vriendelijk ontvangen. We installeren ons in de uiterste hoek van de camping
We hebben een document gekregen voor één persoon om zich buiten de camping te verplaatsen. Ik moet naar de apotheker en de bakker dus op pad. Tiznit lijkt wel een ommuurde vestiging alle toegangswegen zijn afgesloten en op iedere hoek van de straat staat controle. Ik begrijp de maatregels want in Tiznit is tot op heden nog geen enkele besmetting en dat willen ze natuurlijk zo houden. De voedingswinkels en de apothekers zijn open al de rest is dicht verder moet iedereen om 18u van de straat.
Dus voor ons natuurlijk ook corona tijden in Marokko.
Vermits er in Tiznit nog steeds geen besmettingen zijn is er ondanks de maatregels en de beperkingen toch een ontspannen sfeer.
We zijn echt niet te beklagen, Ok we zijn niet bij onze familie en vrienden, maar als je hoort en ziet hoe Europa er aan toe is dan heb ik stellig de indruk dat we hier op een bevoorrechte plaats zijn
We hebben alles wat we moeten hebben en we worden goed behandeld alsof we een van hen zijn. Het is voor iedereen moeilijk momenteel op deze aardbol dus maak er het beste van.
We brengen de dag door met de normaalste dingen zoals thuis en we te genieten van de tijd die je hier toch hebt.
Vermits onze visa volgende week verloopt en we reeds een verlenging hadden begeven we ons naar het politiekantoor voor info. Het is geen enkel probleem om indien we dit wensen in Tiznit te blijven. Er is nota genomen van onze toestand en er werd gevraagd of we met iets van problemen zaten en of alles in orde was. Ze vroegen wel om ons strikt aan de regels te houden wat natuurlijk vanzelfsprekend is. Indien we met iets een probleem zouden hebben moesten we dit melden. De volgende morgen kwam de campinguitbater in opdracht van de politie vragen welke speciale medicijnen ik nodig had zodat de overheid kon bekijken hoe ze hierin konden helpen. Van behulpzaamheid gesproken.
Tot op heden zitten we nog steeds op ons plekje in Tiznit en onze sympathie voor de mensen en de overheid wordt enkel maar groter .Het kleinste probleem wordt zo snel mogelijk verholpen. We hebben alles wat we nodig hebben en alles is ook te verkrijgen , zelfs mondmaskers aan €1 voor 10 stuks en mondmaskers zijn verplicht.
We hebben dan ook besloten om in Marokko te blijven tot de grenzen met Spanje open zijn. We zijn niet gestrand we genieten van het land , de mensen, en van de goede zorgen van de overheid. In tegenstelling tot onze eigen ambassade waar we tot op heden niets van horen.
Bedankt aan gans Marokko
http://www.zonzoekers.be
Mijn thuis is waar mijn camper staat
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: gestrand in Marokko



Bericht door Dafluc »

Dus zou de titel eigenlijk moeten zijn: 'Niet gestrand in Marokko' :wink:
Ik wens jullie een prettig verblijf verder.
Afbeelding
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: gestrand in Marokko



Bericht door AadenAnke »

Wat fijn dat jullie het daar naar omstandigheden zo goed hebben. Het valt mij elke keer weer op in alle verhalen over niet alleen Maroko maar eigenlijk die hele regio/cultuur gebied hoe behulp de mensen maar ook de lokale overheden daar zijn. Ik zie hier in Nederland de politie nog niet informeren of ze behulpzaam zijn bij het verkrijgen van bijvoorbeeld medicijnen. Komt mij over als een hartverwarmend iets. Totaal anders dan het algemeen gevestigd beeld vandaar. Blijf dit verhaal delen zou ik zeggen.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
FJM
Berichten: 429
Lid geworden op: di 19 sep 2006, 21:37
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: gestrand in Marokko



Bericht door FJM »

Of misschien een nog betere titel: “Safe in Marokko!”
:D
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
De-Bakkertjes
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 04 nov 2015, 11:48

Re: gestrand in Marokko



Bericht door De-Bakkertjes »



Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: gestrand in Marokko



Bericht door Autocaravana »

Hoe verschillend mensen kunnen zijn. In elk geval is het natuurlijk mooi dat je tevreden bent met de situatie en dat er goed voor je wordt gezorgd, maar ik zou waarschijnlijk niet gelukkig zijn. Nu hebben wij de afgelopen 40 jaar nog nooit langer dan twee weken op een camping gestaan en zeker niet op een camping waar je niet weg kunt. We zijn meer van het type rusteloze reiziger.

Ik ben erg blij dat we het besluit genomen hebben om op 22 maart de boot van Ceuta naar Algeciras te nemen, toen het nog kon.
In Nederland heb je toch veel meer bewegingsvrijheid en zelfs kamperen is met enkele beperkingen in Nederland gewoon mogelijk.

Als Marokko weer open gaat gaan we waarschijnlijk wel weer eens. Nu even niet.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: gestrand in Marokko



Bericht door dedruivenplukker »

Leuk om even je ervaringen te lezen.
En fijn dat jij het zo ervaart.

Ik las over anderen die in de problemen kwamen (financieel).
Het lange staan op een camping hadden ze niet op gerekend en een gratis woonplek (met eten) aangeboden door de Marokkanen hebben ze afgeslagen.
Zijn nu afhankelijk van crowdfunding. ::S

Zelf heb ik veel gereisd en ook wel eens vastgezeten door oorlog en visaperikelen, maar nooit zo lang natuurlijk.

Maak er wat van daar in het Zuiden. :thumbup:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
De-Bakkertjes
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 04 nov 2015, 11:48

Re: gestrand in Marokko



Bericht door De-Bakkertjes »

dedruivenplukker schreef:Leuk om even je ervaringen te lezen.
En fijn dat jij het zo ervaart.

Ik las over anderen die in de problemen kwamen (financieel).
Het lange staan op een camping hadden ze niet op gerekend en een gratis woonplek (met eten) aangeboden door de Marokkanen hebben ze afgeslagen.
Zijn nu afhankelijk van crowdfunding. ::S

Zelf heb ik veel gereisd en ook wel eens vastgezeten door oorlog en visaperikelen, maar nooit zo lang natuurlijk.

Maak er wat van daar in het Zuiden. Afbeelding
Vraag me alleen af hoe je hier in de financiële problemen kunt komen. Je mag niet rijden dus je geeft al 2 maanden geen cent uit aan brandstof, en het leven is hier spotgoedkoop. Wij geven amper 400 euro in de maand uit. En in Nederland maken we ook nauwelijks kosten, (geen energie verbruik). Het duurste en lekkerste stukje vlees hier in Marokko is 13,50 per kilo. (Ossenhaas) kom daar maar eens om in Holland. Wij willen ook wel terug maar niet voor de kosten.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: gestrand in Marokko



Bericht door dedruivenplukker »

Het verhaal van dit gezin is dat ze na hun bezoek van Marokko naar Spanje zouden gaan om daar op een camping te gaan werken.
Ze hebben nu zelf de media opgezocht om anderen om hulp te vragen.


Zelf heb ik ook flink gereisd met mijn gezin maar zorgde wel voor voldoende financiële buffer als er eens iets mocht gebeuren.
Maar het is fijn dat ze nu geholpen worden.

Zelf heb ik veel in Marokko gewerkt (en wat gehandeld) en weet hoe lastig het er kan zijn om van je Dirhams af te komen.
Na drie maanden Marokko had ik met mijn gezin minder uitgegeven als na een paar weken Engeland incl. diesel voor de vele km in Marokko.

400 Euro zou voor veel Marokkaanse gezinnen een mooi maand inkomen zijn.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: gestrand in Marokko



Bericht door Janpinz »

Autocaravana schreef:
do 14 mei 2020, 11:05
Hoe verschillend mensen kunnen zijn. In elk geval is het natuurlijk mooi dat je tevreden bent met de situatie en dat er goed voor je wordt gezorgd, maar ik zou waarschijnlijk niet gelukkig zijn. Nu hebben wij de afgelopen 40 jaar nog nooit langer dan twee weken op een camping gestaan en zeker niet op een camping waar je niet weg kunt. We zijn meer van het type rusteloze reiziger.

Ik ben erg blij dat we het besluit genomen hebben om op 22 maart de boot van Ceuta naar Algeciras te nemen, toen het nog kon.
In Nederland heb je toch veel meer bewegingsvrijheid en zelfs kamperen is met enkele beperkingen in Nederland gewoon mogelijk.

Als Marokko weer open gaat gaan we waarschijnlijk wel weer eens. Nu even niet.
Dat weet je dus ook pas achteraf!
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: gestrand in Marokko



Bericht door jansloos »

Waarom denken wij hier dan anders over de Marokkanen hier.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: gestrand in Marokko



Bericht door thole »

Omdat we hier niet alleen een probleem hebben met kut Marokkaantjes maar dat dit tevens koren op de molen is van bepaalde media.
Dat weet je dus ook pas achteraf!
Dat is maar betrekkelijk. Wij gingen ook zuidelijker in Marokko omdat we dachten dat we bij de Sahara wel goed zaten met het virus. Op 18 maart hadden we beiden het gevoel dat het niet verstandig was, niemand wist hoe het virus zich ging gedragen bij hogere temperaturen waarvan wij eerst aannamen dat het dan zou uitdoven. Maar aangezien Everdien COPD heeft en wij menen een beetje de Marokkaanse gezondheid zorg te kennen, niet alleen omdat we sinds 1971 in Marokko komen maar ook omdat we wel eens in een ziekenhuis zijn geweest, leek het ons verstandig om proberen te vertrekken. We hadden het geluk dat op 21 en 22 maart de grens met de Spaanse enclave even weer open ging en we op het laatste moment een ferry konden boeken naar het Spaanse vaste land.
Het is een kwestie van keuze maken op grond van de gegevens die iedereen kon weten,( er is in dit topic over bericht) sommigen hebben besloten te blijven.
Ik ben erg blij dat we het besluit genomen hebben om op 22 maart de boot van Ceuta naar Algeciras te nemen, toen het nog kon.
In Nederland heb je toch veel meer bewegingsvrijheid en zelfs kamperen is met enkele beperkingen in Nederland gewoon mogelijk.

Als Marokko weer open gaat gaan we waarschijnlijk wel weer eens. Nu even niet.
Wij denken er net zo over als Autocaravana, Marokko is een geweldig land met aardige inwoners. :thumbup:

We hebben dan ook besloten om in Marokko te blijven tot de grenzen met Spanje open zijn. We zijn niet gestrand we genieten van het land , de mensen, en van de goede zorgen van de overheid. In tegenstelling tot onze eigen ambassade waar we tot op heden niets van horen.
Bedankt aan gans Marokko
Vanilla, fijn dat jullie het ondanks alles naar jullie zin hebben. In het zuiden zit je nog redelijk veilig, er zijn daar in de regio weinig besmettingen. En het is niet alleen de Belgische ambassade, ook de Nederlandse doet erg weinig.
Houd moed, het kan nog wel een tijdje duren voordat de grens met Spanje weer open gaat.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: gestrand in Marokko



Bericht door Janpinz »

Dat is helemaal niet betrekkelijk.
Dat je in NL veel meer bewegingsvrijheid gehouden hebt dan elders, is achteraf, niemand wist het!
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: gestrand in Marokko



Bericht door thole »

Een klassiek voorbeeld van een misverstand.
Omdat je de hele posting van Autovaravana hebt gequot, ging ik in op het feit dat hij de beslissing had genomen om 22 maart te vertrekken, heel herkenbaar omdat wij een dag eerder nog weg konden.

Jij doelde op de vrijheid in Nederland om nog te kunnen camperen :lol:

Duidelijker was het geweest wanneer je de betreffende zin alleen gequot had .
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Plaats reactie