Hoe is de staat van de Marokkaanse B-wegen?
Hoe is de staat van de Marokkaanse B-wegen?
Goede morgen,
Ik ben van plan om in september van dit jaar een tocht door Marokko te maken.
De bedoeling is eerst langs de kust tot Agadir, of misschien nog iets verder zuidelijk. Terug via Marrakesh en de Dades Gorges door het Atlasgebergte.
Ik hou er niet van om over autosnelwegen te rijden. Geef een voorkeur aan provinciale of B-wegen. Nu er geen street view mogelijk is in Marokko, wend ik me tot de meer ervaren Marokkogangers.
Eerst in zijn algemeenheid graag tips, suggesties, adviezen. Wat mag ik niet missen.
Meer in concreto: hoe zijn de B-wegen langs de kust. Bv. Van Essaouira naar Agadir ipv de N1 eerst de P2201 y later de P1000 naar Plage de Imsouane. En noordelijker de R301.
Bij voorbaat dank
Ik ben van plan om in september van dit jaar een tocht door Marokko te maken.
De bedoeling is eerst langs de kust tot Agadir, of misschien nog iets verder zuidelijk. Terug via Marrakesh en de Dades Gorges door het Atlasgebergte.
Ik hou er niet van om over autosnelwegen te rijden. Geef een voorkeur aan provinciale of B-wegen. Nu er geen street view mogelijk is in Marokko, wend ik me tot de meer ervaren Marokkogangers.
Eerst in zijn algemeenheid graag tips, suggesties, adviezen. Wat mag ik niet missen.
Meer in concreto: hoe zijn de B-wegen langs de kust. Bv. Van Essaouira naar Agadir ipv de N1 eerst de P2201 y later de P1000 naar Plage de Imsouane. En noordelijker de R301.
Bij voorbaat dank
-
- Berichten: 18590
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
- Locatie: Provincie Groningen
Re: staat B-wegen
Wij vonden de B-wegen langs de kust heel erg slecht, maar dat was een paar jaar terug.
Misschien zijn ze nu beter, want er wordt in Marokko enorm aan de weg getimmerd.( )
Maar aan de andere kant: ik zou er niet voor omrijden.
Je kunt ook iets langer over je traject doen, want de snelwegen zijn, ofschoon heel goed, toch gewoon... snelwegen.
Niet veel aan dus.
En dat geldt voor heel Marokko.
En vaak zijn er helemaal geen andere wegen, dus dan zul je wel moeten.
Maar dat is ook weer de charme van Marokko.
Maar zorg dat alle schroeven goed vastzitten, dan kun je zelfs wasbord wegen rijden.
Hoewel we daar na 40 km achtereen wel een beetje genoeg van hadden, dan rammelen wel de vullingen uit je kiezen.
Misschien zijn ze nu beter, want er wordt in Marokko enorm aan de weg getimmerd.( )
Maar aan de andere kant: ik zou er niet voor omrijden.
Je kunt ook iets langer over je traject doen, want de snelwegen zijn, ofschoon heel goed, toch gewoon... snelwegen.
Niet veel aan dus.
En dat geldt voor heel Marokko.
En vaak zijn er helemaal geen andere wegen, dus dan zul je wel moeten.
Maar dat is ook weer de charme van Marokko.
Maar zorg dat alle schroeven goed vastzitten, dan kun je zelfs wasbord wegen rijden.
Hoewel we daar na 40 km achtereen wel een beetje genoeg van hadden, dan rammelen wel de vullingen uit je kiezen.
Slava Ukraini
Nooit meer een Hymer!
De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Nooit meer een Hymer!
De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Re: staat B-wegen
Over het algemeen vonden wij de wegen in Marokko best te doen, waarmee ik niet wil gezegd hebben dat ze allemaal goed zijn.
Ik denk dat wij van de 6000 km welke wij door dit land reden er ongeveer een honderdtal mindere hebben gehad en een twintigtal ronduit slecht.
Veel hang af van het weer, als je goed weer hebt zoals daar meestal wel het geval is, tegenover dat er dan een hele week regen met bakken uit de lucht valt. Immers het probleem is dat hun wegen hierop totaal niet voorzien, afwateringen zijn er dikwijls niet of zeer miniem en gebrekkig, dus dan rij je ongeveer van ene overstroming naar de volgende.
Je kan zeker voor het gebied Sidi Ifni & Tan-Tan & omgeving wel wat oude kleren meedoen ( geen lompen) en indien mogelijk deze afgeven aan de dorpsoverste of een leraar, deze mensen weten best wie er echt nood heeft hieraan. Verder zijn leesbrilletjes en bijv. Dafalgan op heel veel plaatsen zeer gewilde items. Ga niet in op schooiers praktijken, want anders moedig je dit gedrag aan.
Het is wel gebruikelijk dat als je ergens parkeert er altijd wel een of andere local is welke zichzelf tot "Gardien" heeft benoemd op die parkplaats en hiervoor dus graag enkele Dirham toegestoken krijgt (5 Dh is meestal reeds voldoende).
Wij zijn dat niet zo gewoon, maar bedenk even wat het beste helpt: geld in een parkeer automaat steken zoals bij ons de gewoonte is, of iemand wat kleingeld toe stoppen die daar dan ook nog geruime tijd aanwezig blijft tot hij op deze wijze zijn maaltijd voor die dag bijeen heeft gesprokkeld.
Het grootste verschil vonden wij het weggedrag van de plaatselijke bestuurders. Je zal ze zelden echt snel zien rijden, maar verkeersregels interpreteren ze meestal zoals het hen best uitkomt, bijv. een volle witte lijn midden op de weg is voor hen enkel een aanduiding waar het midden van de weg is, deze respecteren en niet overschrijden... daar hebben ze waarschijnlijk nog nooit van gehoord, ook zo met voorrang en stopborden, ze zullen wel vertragen om een weg op te komen maar stoppen... Dat is toch wel wat overdreven in hun zienswijze .
Aan te raden is ook om bijv. beleg voor op het brood voldoende in Spanje in te slaan, want de keuze daar is zeer beperkt door hun geloofsverbod op varkensvlees. Rond steden vind je dikwijls de bij ons ongekende "Marjane" supermarkt keten welke buiten charcuterie wel een ruim aanbod hebben.
Onze ervaring was dat camperplaatsen in het noorden veruit de minst verzorgde en soms zelfs walgelijk smerig waren, hoe verder zuidelijker hoe beter dit werd. Er is ook heel dikwijls op de camperplaatsen een nachtwaker, dus verschiet niet als er bij donker nog iemand over de camperplaats dwaalt.
Ik denk dat wij van de 6000 km welke wij door dit land reden er ongeveer een honderdtal mindere hebben gehad en een twintigtal ronduit slecht.
Veel hang af van het weer, als je goed weer hebt zoals daar meestal wel het geval is, tegenover dat er dan een hele week regen met bakken uit de lucht valt. Immers het probleem is dat hun wegen hierop totaal niet voorzien, afwateringen zijn er dikwijls niet of zeer miniem en gebrekkig, dus dan rij je ongeveer van ene overstroming naar de volgende.
Je kan zeker voor het gebied Sidi Ifni & Tan-Tan & omgeving wel wat oude kleren meedoen ( geen lompen) en indien mogelijk deze afgeven aan de dorpsoverste of een leraar, deze mensen weten best wie er echt nood heeft hieraan. Verder zijn leesbrilletjes en bijv. Dafalgan op heel veel plaatsen zeer gewilde items. Ga niet in op schooiers praktijken, want anders moedig je dit gedrag aan.
Het is wel gebruikelijk dat als je ergens parkeert er altijd wel een of andere local is welke zichzelf tot "Gardien" heeft benoemd op die parkplaats en hiervoor dus graag enkele Dirham toegestoken krijgt (5 Dh is meestal reeds voldoende).
Wij zijn dat niet zo gewoon, maar bedenk even wat het beste helpt: geld in een parkeer automaat steken zoals bij ons de gewoonte is, of iemand wat kleingeld toe stoppen die daar dan ook nog geruime tijd aanwezig blijft tot hij op deze wijze zijn maaltijd voor die dag bijeen heeft gesprokkeld.
Het grootste verschil vonden wij het weggedrag van de plaatselijke bestuurders. Je zal ze zelden echt snel zien rijden, maar verkeersregels interpreteren ze meestal zoals het hen best uitkomt, bijv. een volle witte lijn midden op de weg is voor hen enkel een aanduiding waar het midden van de weg is, deze respecteren en niet overschrijden... daar hebben ze waarschijnlijk nog nooit van gehoord, ook zo met voorrang en stopborden, ze zullen wel vertragen om een weg op te komen maar stoppen... Dat is toch wel wat overdreven in hun zienswijze .
Aan te raden is ook om bijv. beleg voor op het brood voldoende in Spanje in te slaan, want de keuze daar is zeer beperkt door hun geloofsverbod op varkensvlees. Rond steden vind je dikwijls de bij ons ongekende "Marjane" supermarkt keten welke buiten charcuterie wel een ruim aanbod hebben.
Onze ervaring was dat camperplaatsen in het noorden veruit de minst verzorgde en soms zelfs walgelijk smerig waren, hoe verder zuidelijker hoe beter dit werd. Er is ook heel dikwijls op de camperplaatsen een nachtwaker, dus verschiet niet als er bij donker nog iemand over de camperplaats dwaalt.
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Re: staat B-wegen
Misschien een beetje flauw om te zeggen maar er staat inmiddels een schat aan info on line over Marokko en de camper, door reisverslagen, ook van forumleden.Eerst in zijn algemeenheid graag tips, suggesties, adviezen. Wat mag ik niet missen.
Veel praktische tips, zonder andere verslagen te kort te willen doen, staan op de site van Co en Lia Keizer:
http://wp.dekeizersreizen.nl
Wijzelf komen sinds 2008 ieder jaar in Marokko en houden daar ook een blog van bij.
Dit jaar hebben we meer last gehad van wegwerkzaamheden dan van slechte wegen, hoewel die er nog wel zijn.
Van Essaouira naar Agadir zouden we gewoon de N1 nemen, plage de Imsouane is goed bereikbaar.
De R 301 hebben we al een tijd niet meer gereden.
Welke route heb je in gedachten?Terug via Marrakesh en de Dades Gorges door het Atlasgebergte.
Groeten, Thole
Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.
http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.
http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Re: staat B-wegen
Ik ben nog bezig de route van en naar de Dades Kloof te bezien.
Beetje gecompliceerd want ik wil ook naar Marrakesh en Ouzoud.
Beetje gecompliceerd want ik wil ook naar Marrakesh en Ouzoud.
Re: staat B-wegen
de R301 was in november 2018 van wisselende kwaliteit; van goed tot erg slecht. De situatie kan snel veranderen, er werd en wordt heel veel aan de wegen gewerkt. Als je ruim de tijd neemt lukt het altijd wel.
Martine
------------------------------
Yesterday is history, Tomorrow is a mystery
https://www.youtube.com/watch?v=97XJsr3TX0A
- - - - - - -
reisverslagen:
https://bubblesinbulgarije.reismee.nl/
https://bubbles-in-marokko2023.reismee.nl/
------------------------------
Yesterday is history, Tomorrow is a mystery
https://www.youtube.com/watch?v=97XJsr3TX0A
- - - - - - -
reisverslagen:
https://bubblesinbulgarije.reismee.nl/
https://bubbles-in-marokko2023.reismee.nl/
Re: staat B-wegen
Voor "normale" campers loopt de Dadeskloof dood in maximaal Msmir.
Alleen ruige 4x4 kunnen verder.
Hier nog een foto van onderweg omhoog:
En de kloof zelf:
Alleen ruige 4x4 kunnen verder.
Hier nog een foto van onderweg omhoog:
En de kloof zelf:
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Re: staat B-wegen
Lonewolf, ben je al eens eerder in Marokko geweest?Ik ben nog bezig de route van en naar de Dades Kloof te bezien.
Beetje gecompliceerd want ik wil ook naar Marrakesh en Ouzoud.
Hoeveel weken wil je er blijven?
Er zijn wel wat suggesties te geven over de te rijden route.
Groeten, Thole
Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.
http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.
http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
- co en lia keizer
- Berichten: 325
- Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 15:28
- Locatie: Grootebroek
- Contacteer:
Re: staat B-wegen
De Dadeskloof loopt nog verder door na M'Semrir. Na ca. 7km zijn er een paar kleine campings in een bijzonder mooie omgeving. De moeite waard om naar toe te rijden en een nachtje te slapen en de volgende dag terug te rijden. De camping waar wij gestaan hebben, auberge camping Assaka: N31.75896, W5.79597
Zie bij 3 april: http://www.dekeizersreizen.nl/Marokko_2018-16.html
Zie bij 3 april: http://www.dekeizersreizen.nl/Marokko_2018-16.html
Maak er wat moois van, lieve groet Lia en Co
Het leven is mooi, we brengen het graag voor u in beeld.....
https://www.dekeizersreizen.nl
https://www.voedingisgezondheid.nl
Het leven is mooi, we brengen het graag voor u in beeld.....
https://www.dekeizersreizen.nl
https://www.voedingisgezondheid.nl
Re: Hoe is de staat van de Marokkaanse B-wegen?
antwoord voor Thole.
Ik heb eerder een 4x4 tocht gemaakt in Marokko en daarna nog eens een combinatie van stedentocht en 4x4, beide met een Toyota Landcruiser.
Ik heb een "normale" camper van 7 m. Heb ongeveer een maand de tijd.
Ik heb eerder een 4x4 tocht gemaakt in Marokko en daarna nog eens een combinatie van stedentocht en 4x4, beide met een Toyota Landcruiser.
Ik heb een "normale" camper van 7 m. Heb ongeveer een maand de tijd.
Re: Hoe is de staat van de Marokkaanse B-wegen?
Dan zul je keuzes moeten maken wat je wilt zien, ik weet natuurlijk niet wat je al hebt gezien.
Als je van Agadir komt kun je naar Tafraout gaan, prachtige omgeving, je zult er veel over lezen op internet.
Vervolgens via Tata, Zagora door het mooie Draâdal naar de Dadeskloof, dan via Ouarazate,Aït Benhaddou via Telouet( mooie kasba) en de Tzn-tika pas weer naar Marrakech.vandaar naar Ouzoud, de watervallen.
Als je van Agadir komt kun je naar Tafraout gaan, prachtige omgeving, je zult er veel over lezen op internet.
Vervolgens via Tata, Zagora door het mooie Draâdal naar de Dadeskloof, dan via Ouarazate,Aït Benhaddou via Telouet( mooie kasba) en de Tzn-tika pas weer naar Marrakech.vandaar naar Ouzoud, de watervallen.
Laatst gewijzigd door thole op do 05 mar 2020, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Thole
Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.
http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.
http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
-
- Berichten: 728
- Lid geworden op: za 25 jul 2009, 22:32
- Locatie: Westerlo (B)
Re: Hoe is de staat van de Marokkaanse B-wegen?
Momenteel bjna aan het einde van de gevraagde route tot Agadir en over 4 dagen werkelijk finish.
Elk boutje en schroefje voot vertrek goed aandraaien.
Ben bang voor de conclusie van mijn garage bij terugkeer , denk dat zijn levensduur verkort is , of dat de herstelkosten buitensporig hoog zijn.
TIP , lavage. Bij Shell slechts 30 Dirham en zij ( camper ) was als nieuw.
Rob
Elk boutje en schroefje voot vertrek goed aandraaien.
Ben bang voor de conclusie van mijn garage bij terugkeer , denk dat zijn levensduur verkort is , of dat de herstelkosten buitensporig hoog zijn.
TIP , lavage. Bij Shell slechts 30 Dirham en zij ( camper ) was als nieuw.
Rob
Re: Hoe is de staat van de Marokkaanse B-wegen?
Nog een vraag.
Ik las ergens dat de route van Aouluz naar Agouim mooi zou zijn.
Als ik kijk in Google Maps zie ik twee mogelijkheden. De N10 = 216 km of een ongenummerde weg vanuit Aouluz, waarbij het eerste dorp Ouzioua is 126 km.
Welke adviseren de deskundigen me, waarvoor bij voorbaat dank.
Ik las ergens dat de route van Aouluz naar Agouim mooi zou zijn.
Als ik kijk in Google Maps zie ik twee mogelijkheden. De N10 = 216 km of een ongenummerde weg vanuit Aouluz, waarbij het eerste dorp Ouzioua is 126 km.
Welke adviseren de deskundigen me, waarvoor bij voorbaat dank.
- co en lia keizer
- Berichten: 325
- Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 15:28
- Locatie: Grootebroek
- Contacteer:
Re: Hoe is de staat van de Marokkaanse B-wegen?
Neem maar de onbekende weg, op de kaart gezien, links van Aoulouz. coordinaten: N30.701018, W8.152079
Daarna gewoon de weg alsmaar omhoog blijven volgen tot aan Agouim.
Veel plezier op deze route.
Daarna gewoon de weg alsmaar omhoog blijven volgen tot aan Agouim.
Veel plezier op deze route.
Maak er wat moois van, lieve groet Lia en Co
Het leven is mooi, we brengen het graag voor u in beeld.....
https://www.dekeizersreizen.nl
https://www.voedingisgezondheid.nl
Het leven is mooi, we brengen het graag voor u in beeld.....
https://www.dekeizersreizen.nl
https://www.voedingisgezondheid.nl