Koekje van eigen deeg!

Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Koekje van eigen deeg!

Bericht door Marco Polo »

https://www.betterplaces.nl/pennen-en-s ... n-op-reis/

Wat observaties van andere reisexperts.
Gaat iets verder dan af en toe een handje ophouden als er een tourist voorbij komt.

Wil je medemenselijk zijn.
Zorg dat ze zich kunnen ontwikkelen.
En niet in de bedelarij ;-)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19104
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Koekje van eigen deeg!

Bericht door Aloys »

@Thole: Ah, Paul Simon, sorry Thole.
"Ich bin ein Stein, ich bin ein Insel" vertaalde ooit een Duitse dominee op de radio. Dat is eigenlijk een heel zielig liedje... :D

Kern van het probleem is hier ONGELIJKHEID: Wij zijn (relatief) rijk, zij zijn (relatief) arm. Dat geeft ons de mogelijkheid
om "Sinterklaas" te spelen en dat is fundamenteel fout. Die kinderen zijn ons niet dankbaar, ze verklaren ons eerder voor
gek: wij geven zomaar dingen weg aan wildvreemden. In hun eigen cultuur doen ze dat niet.
Gevolg: daardoor hebben ze voor ons minder respect. Ze komen schooien, wij geven immers dingen weg? Snoep, geld,
balpennen, sigaretten. En als we niet geven? Dan kunnen we stenen verwachten, of je spullen worden gestolen.

Dat van die stenen heb ik (helaas) aan den lijve ondervonden, lopend langs een dorp in de Sahara. Want ik had niets bij
me om weg te geven. En dán ben je aan de beurt, neem het maar eens op tegen zo'n 40, 50 kinderen!

Die link van Marco Polo geeft het probleem exact weer!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Uitgeschreven

Re: Koekje van eigen deeg!

Bericht door Uitgeschreven »

Ben nu in Senegal, Warang de casamane. De mensen hebben hier bij ons vergeleken niks. De kinderen bedelen niet, Ze vragen niks. Moet ik nu wachten tot ze bedelen ? Neen ik heb een zak snoep bij in de rugzak. ik geef er een paar en ze zeggen beleefd;merci Toubab. Als je al niks meer aan een kind mag geven zonder dat er iemand over zaagt. Man Man!
En het verhaal van de steentje gooien komt van de eerste Franse campers. Die gaven een snoeppapiertje met een steentje erin! 2à jaar lateer zijn die kinderen groter en krijg je de stenen ook groter terug.
Iemand die niks te kort heeft gaat niet bedelen zowieso.Je kan het toch direct aan het kind geven?
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19104
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Koekje van eigen deeg!

Bericht door Aloys »

Je kunt Senegal niet zomaar met Marokko vergelijken. In Marokko hebben ze volgens mij veel meer en al
veel langer toeristen. En je hebt denk ik de link van Marco Polo hier bovenaan niet gelezen.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Oliviervier
Berichten: 89
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 19:56
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Koekje van eigen deeg!

Bericht door Oliviervier »

iSonic schreef:
wo 13 mar 2019, 21:39
Blijft een verhaal wat enkel gebaseerd is op voor oordelen. En topic starter, en de rest, mogen zeggen wat ze willen. Als ik snoep wil uit delen simpel weg omdat die kinderen daar blij van worden dan doe ik dat. Wat denk je nou? Dat het daardoor luie kinderen worden? Dat ze straks niet werken voor hun geld: "want dat doen ze allemaal niet"?
Ik lees hier met verbazing mee; dat Servië-topic liet ook al zien hoe tolerant men kan zijn, en vooral, hoe lastig goed lezen en ff nadenken is.
Niemand zegt dat het mogelijk luierikken worden of later niet willen werken voor hun geld; ik kom regelmatig in centraal Azië, ook in noord Afrika geweest, en ik kan enkel de mening van de TS onderschrijven. Ee vriend van me die meer als 15 jaar in Afrika heeft gewerkt (Botswana, Nigeria, Tanzania, Namibië oa) heeft de gevolgen gezien van "zo maar geven, omdat het kan"; ook het zelfrespect van de Afrikaan gaat er met cadeautjes niet op vooruit. De volwassenen vinden het ook normaal om niet zomaar iets te krijgen, bv sigaretten, maar om er iets voor te doen.
En natuurlijk, het is ook best wel ff lastig om kinderhandjes te negeren, dat weet ik ook; dat hoeft toch ook niet, laat ze bv een fles water vullen, de weg wijzen, helpen met boodschappen en beloon ze dan! Dat vinden ze leuk en hun ouders....de meesten vinden dat normaal.
En verder mag natuurlijk iedereen zijn of haar mening neer pennen, doe ik ook: maar doe het met respect voor de ander en laat dat verrekte venijn nou eens thuis.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Koekje van eigen deeg!

Bericht door TestCase »

Laat ik dan vertellen wat wij doen zonder te oordelen over anderen.
Wij geven kinderen geen snoepjes, geld, etc. Doen we inderdaad in NL ook niet!
Soms geven we goede doelen in 'armere landen' spullen die we dan lokaal kopen. Lokaal kopen helpt ook de verkoper. We geven nooit geld.
We waren eens in Namibië op een lokale snuisterijen markt en daar kregen we notabene te horen dat wij rijke buitenlanders 'verplicht' waren iets te kopen om zijn familie te ondersteunen, 'dat hoorde zo'. Dit zijn natuurlijk uitzonderingen.
In St. Petersburg(RUS) meegemaakt dat hordes kinderen op een toerist afkwamen die geld stond uit te delen, was gelijk ook portemonnee kwijt.
Ja, ik denk dat je (kinderen) verkeerd 'opvoed' met deel gedrag, maar iedereen heeft andere opvoedmethoden.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Will
Berichten: 3531
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Koekje van eigen deeg!

Bericht door Will »

Loopt er een marokaans jongetje van een jaar of vijf langs de spaanse camper, ik liep daar vlak achter, wordt er vanuit de spaanse camper naar dat jongtje geroepen. Dat jongetje loopt naar de spaanse camper en tot mijn verbazing, krijgt dat jongetje zonder dat hij daarom vroeg, snoep van de spanjaard! Eerst dacht ik nog, ik zeg er wat van, toch maar niet gedaan! Campervrienden, waarom schrijf ik hier over, wij camperaars worden met enige regelmaat lastig gevallen door kinderen die of om snoep of geld vragen!
Wat is dit voor een idiote opmerking om deze jongen als aspirante "bedelaar" neer te zetten.
Wat is er toch aan de hand met ons land dat we zulke kwetsende en decadente hersenspinsels over bepaalde bevolkings groepen hier neer zetten.
Zou het misschien ook zo kunnen zijn dat deze Spaanse camperaar "andere bedoelingen" had met dit Marokkaanse jochie want ook deze mensen verplaatsen zich per camper.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Koekje van eigen deeg!

Bericht door Marco Polo »

De reden dat dit soort idiote en decadente hersenspinsels hier neer worden geschreven is al tot in den treure uitgelegd.

Je bent als rijke westerling op bezoek in een derde wereldland en daar hoort een bepaalde verantwoordelijkheid bij.
Gebruikersavatar
Maranopreis
Berichten: 1687
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 23:39
Locatie: Rheden
Contacteer:

Re: Koekje van eigen deeg!

Bericht door Maranopreis »

Ik vind dit topic ontaarden in een gevaarlijke en tendentieuze discussie................

TS heeft iets geobserveerd maar weet niet uit 1e hand wat hier speelt.........maar geeft wel zijn eigen mening over het voorval.........

Vervolgens gaat iedereen zijn eigen ideeen erover heen strooien.........

Het zwiept alle kanten op en naar mijn mening brengt het ons nergens naartoe !

Behalve naar voeten in het zand, tegengestelde opinies en wellicht naar Vertrokken5.......

Slotje d’r op moderators ?


NB : Ik hoop dat het weer hier binnenkort omslaat, zodat we er allemaal weer eens op uit trekken. Dat zal iedereen een positieve Boost geven, denk ik zo....
Greetz André & Marjos

ONE LIFE, LIVE IT !

zie onze reisverslagen op https://www.maranopreis.nl
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Koekje van eigen deeg!

Bericht door Marco Polo »

Er vind naar mijn mening een zinvolle discussie plaats over gedrag van camperaars in een derde wereld land.
Niet iedereen is het met elkaar eens maar daar is het een discussie forum voor.
Je kan gaan strijden over de details en zo TS in diskrediet brengen maar je kan ook proberen naar het grotere plaatje kijken.
Wat zijn de effecten als wij als westerlingen sinterklaas gaan spelen in een relatief arm land.


Dat er iemand opstapt omdat hij het even niet meer trekt betekent niet dat het forum ineens weer een woud van slotjes moet worden.
Maar goed, dat is verder geheel aan Aloys en Luc natuurlijk ;-)
En een weeromslag zal zeker een positief effect hebben denk ik :D
Will
Berichten: 3531
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Koekje van eigen deeg!

Bericht door Will »

De reden dat dit soort idiote en decadente hersenspinsels hier neer worden geschreven is al tot in den treure uitgelegd.

Je bent als rijke westerling op bezoek in een derde wereldland
@ Marco Polo,

Dit is nou precies zo'n opmerking wat ik bedoel "rijke westerling" in een "derde wereldland" je heb het toch wel over Marokko.?
En ik altijd maar denken dat onze pensionado's het hier zo slecht hebben.

@ Maranopreis,

Nooit vragen om een slotje,
Als het je niet aan staat gewoon naar een ander topic aub.

Zolang we het volwassen houden gaat het goed.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Koekje van eigen deeg!

Bericht door Meine »

Dat gebedel om slotjes door al die reserve moderatoren hier is heel vervelend. Waarom een topic niet gewoon overslaan als het je niet aanstaat. Er worden al meer dan genoeg slotjes uitgedeeld. Moet dan elke discussie die je niet aanstaat om zeep geholpen worden?
Sjaak en Marja
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 23 apr 2007, 7:09
Locatie: Arcen

Re: Koekje van eigen deeg!

Bericht door Sjaak en Marja »

cgrotewal schreef:
wo 13 mar 2019, 17:53
Heel goed verwoord, geen op of aanmerkingen, dat doet een ander wel. :bow:
Uitgeschreven

Re: Koekje van eigen deeg!

Bericht door Uitgeschreven »

Ter info, Marokko is een luxe land vergeleken met Senegal. We zijn in een streek waar er veel belgen en Fransen zijn. Ik steun ook het schooltje en de man die op het domein woont.Alleen zijn er hier een 20 tal loslopende kinderen van 5 tot 15 jaar waar niemand naar omziet en die durven wel eens ons benaderen om een cadeau te vragen. Deze krijgen een snoep als er maar enkele zijn ,meer niet. Maar om nu de boel zo te beschrijven, alleen omdat het Marokko is? Oja ben er ook geweest, ook in Gambia etc. Overal hetzelfde. Misschien moeten we maar in Europa blijven als rijke westerlingen.
Gesloten