Gas in Marokko

Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Gas in Marokko



Bericht door Zwerfleeuwen »

Wij hebben 2 LPG tanks in onze campers. Ons plan is om zo'n 3 maanden in Marokko te blijven. Ik begrijp dat je in Marokko geen LPG kunt tanken. Wat is nu handig om te doen? Als we een gas fles kopen in Marokko, kan ik die dan aansluiten aan onze LPG aansluiting?
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Gas in Marokko



Bericht door Joske »

Ik zou 1 LPG-fles thuis laten. T-stuk eraf en slang afdoppen.
Dan heb je ruimte voor een M-fles.
Het hangt dan een beetje van je installatie af, bijv. hoe zit je drukregelaar? en van je handigheid hoe dit verder aangesloten kan worden.
M-flessen hebben de franse aansluiting, kun je met een adapter overbruggen, of zoals ik doe, met een extra rubber ring.
Heb je er verder geen sjoege van, dan zou ik naar een bedrijf gaan en dit zo door hun laten voorbereiden.
M-flessen kosten rond € 11.-; na vertrek uit M de fles verder leegmaken en vervolgens afleveren bij een schroothandel.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Gas in Marokko



Bericht door Zwerfleeuwen »

Bedankt voor je antwoord. Even een Franse drukregelaar kopen dus en aansluiten. Moet lukken.
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18104
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Gas in Marokko



Bericht door Cee Pee »

Of bij de ANWB een verloopsetje aanschaffen, kun je alle kanten op en is kleiner en lichter.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Gas in Marokko



Bericht door Zwerfleeuwen »

Oh dat is er dus ook? Nog gemakkelijker, gaan we dat aanschaffen. Bedankt!
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18104
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Gas in Marokko



Bericht door Cee Pee »

Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Burstnercamper
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 11:12

Re: Gas in Marokko



Bericht door Burstnercamper »

Wij bezitten ook een LPG tank in onze camper met als reserve een lichtgewicht BP fles. In Marokko halen we de reserve BP fles eruit en plaatsen daar een Marokkaanse fles voor in de plaats.
Soms krijg je bij het kopen van een M-fles vulringen erbij maar deze hebben wij tot nu toe nooit hoeven te gebruiken, m.a.w. de M-fles pas gewoon op de drukregelaar.
Tip: neem een spuitbus mee voor opsporen lekkage na het aansluiten M-fles altijd handig deze bij je te hebben.
Fijne reis gewenst.
jotr
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 21:02
Locatie: H.I.Ambacht
Contacteer:

Re: Gas in Marokko



Bericht door jotr »

Ik sluit even aan. Wij gaan over twee weken naar Marokko. Heenreis door Frankrijk en Spanje een week, drie weken rondtrekken door Marokko, terugreis ook een week. In onze nieuwe tweedehandse camper moeten we nog gasflessen aanschaffen ( in onze vorige camper hadden we onderbouw lpg-tank) en we twijfelen nu zeer tussen de bekende lichtgewicht benegas flessen en lpg flessen. We hebben geen tijd meer om een buitenvulinstallatie te laten aanleggen. In de camper zit een Truma duocontrol. Op die duocontrol moet een gasfles direct worden aangesloten zonder gasdrukregelaar.
Twee vragen:
A. Als we een lpg -fles nemen, kunnen we die dan in Frankrijk en Spanje onderweg vullen, als we geen buitenaansluiting hebben.
B. Past een Marokkaanse fles op de duocontrol? Ik lees hiervoor over dubbele ringenof lost het hiervoor genoemde setje nippels dat probleem op? We kunnen dus geen Franse, Spaanse of Marokkaanse gasdrukregelaar gebruiken.
We gaan ervan uit dat we uit en thuis niet gaan redden met twee gasflessen in deze tijd van het jaar als er toch verwarming nodig is.
Bedankt alvast voor de antwoorden van ervaren Marokko gangers.
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Gas in Marokko



Bericht door Joske »

A. Vullen van losse flessen met LPG gaat steeds moeilijker, maar is niet onmogelijk. Maar dat is dezelfde discussie die in NL speelt.
Maar over het algemeen kun je nog gewoon losse flessen vullen. Wel natuurlijk met de juiste vulnippel. Frankrijk de schotelnippel, in Spanje steeds vaker de Euronozzle.
Afbeelding
B. Slang van de Duocontrol, die op de LPG-fles zit, past met een extra rubber ring op de Marokkaanse fles. Ik heb zelf ook een duocontrol, zie verder mijn antwoord aan begin van dit topic. Je kunt ook een verloopset kopen. Is maar wat je wilt!
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
jotr
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 21:02
Locatie: H.I.Ambacht
Contacteer:

Re: Gas in Marokko



Bericht door jotr »

Dank voor het duidelijke antwoord.
richbran
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 0:14
Locatie: Omg Veenendaal

Re: Gas in Marokko



Bericht door richbran »

Jotr,
kijk op deze kaart: https://www.mylpg.eu/stations/spain#map (inzoomen kan) Er komen steeds meer LPG stations in Spanje. Alles aftoppen voordat je Marokko in duikt, moet toch lukken 3 weken met een lichtgewicht LPG fles, ik rij er al vele jaren mee. Nog nergens geweigerd.
Hangt van je route af of je meer of weinig gas voor de verwarming nodig hebt, moge duidelijk zijn dat als je lang in de bergen blijft het harder stoken wordt.
Ik heb er dan ook nog een 8ltr groene gas fles bij, voor de BBQ en als reserve....
Vrgr,

Richard
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18104
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Gas in Marokko



Bericht door Cee Pee »

Drie weken met één fles zal moeilijk worden, het is nog koud snachts in Marokko dus de kachel zal zo nu en dan aan moeten.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Gas in Marokko



Bericht door dedruivenplukker »

richbran schreef:
za 19 jan 2019, 17:34
Jotr,
kijk op deze kaart:
Ik vermoed dat Jotr al weer een tijdje terug is.
Zijn bericht is precies een jaar oud. :roll:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Satzat
Berichten: 1898
Lid geworden op: di 02 okt 2012, 20:53
Locatie: Gemeente Loon op Zand
Contacteer:

Re: Gas in Marokko



Bericht door Satzat »

Voor de mensen die het niet weten, Job (forumnaam Jotr) is in het voorjaar van 2019 aan de gevolgen van complicaties na een open hart operatie overleden.

Zie: https://www.slakopreis.nl/
Mario & Anita
Onze reisverslagen op: Maranita.nl

Wij waren met de camper in: België - Denemarken - Duitsland - Engeland - Frankrijk - Italië - Luxemburg - Marokko - Nederland - Noorwegen - Oostenrijk - Polen - Republiek San Marino - Schotland - Slowakije - Spanje - Tsjechië - Zweden

PA3BAI is definitief QRT
Plaats reactie