Eerste keer Italië

Gebruikersavatar
truus53
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 04 jun 2012, 16:03

Re: Eerste keer Italië



Bericht door truus53 »

Is het trouwens ook de moeite om de fiets mee te nemen? Ik lees wisselende verhalen, over de afwezigheid van fietspaden. We zijn gezelligheidsfietsers, denk aan vlakke routes max 60 km (geen elec fietsen).
We willen starten aan lago maggiore maar twijfelen nu met die hoge waterstanden. Gaan we daar komende week last van hebben in de route naar Zwitserland?
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Eerste keer Italië



Bericht door Marco Polo »

Als je routes uitzet in Google maps en je kiest voor fietsroute dan laat het programma ook het hoogte profiel zien.
Hier en daar heb je fietspaden.
Italianen kijken over het algemeen wel voor je uit.
(Had 2 dagen geleden juist het omgekeerde; een toerist was aan het klooien op de fiets langs de kant van de weg en schoot bijna vlak voor me de hoofdweg op).

Qua route is het niet te beoordelen waar je problemen zou kunnen krijgen als we niet weten wat de route zal zijn.

In het topic over hoog water bij de Moezel heb ik een link gepost naar een Duitse overheidssite waar informatie word gegeven over de rampgebieden en eventuele wegafsluitingen.

Zwitserland weet ik verder niet iets concreets van.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Eerste keer Italië



Bericht door TestCase »

Wij nemen de fietsen altijd mee maar in Italië bijna alleen om naar de stad/dorp te fietsen. Bijna overal is het heuvel/bergachtig. Fietspaden bestaan inderdaad maar bijna altijd fiets je gewoon op de weg, soms ook doorgaande weg waar ze met 80? langs zoeven. 'Gezellig' rondje fietsen is er nog nooit van gekomen.

//Kees


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Eerste keer Italië



Bericht door Marco Polo »

Net even naar de stad gefietst.
Buitenwegen zijn vaak al niet te best.
Maar de stad moet je ook een beetje uitkijken voor putten en gaten ;-)
Op Sardinië zijn de buitenwegen overigens vaak beter dan op het vaste land.
Maar goed, heeft Truus niks aan ;-)
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Eerste keer Italië



Bericht door Peter+Annie »

Marco Polo schreef:
wo 30 jun 2021, 11:03
De Italiaanse houd gewoon 5% marge aan en tussen 5 en 10% overbelasting = 140€ boete.
IK heb ,beroepsmatig,meer dan 50 jaar naar Italie gereden ,en ben,door de politie, NOG NOOIT op een weegbrug gezet daar.

Overigens ook met mijn caravan niet.
Gebruikersavatar
truus53
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 04 jun 2012, 16:03

Re: Eerste keer Italië



Bericht door truus53 »

TestCase schreef:
zo 18 jul 2021, 17:10
Wij nemen de fietsen altijd mee maar in Italië bijna alleen om naar de stad/dorp te fietsen. Bijna overal is het heuvel/bergachtig. Fietspaden bestaan inderdaad maar bijna altijd fiets je gewoon op de weg, soms ook doorgaande weg waar ze met 80? langs zoeven. 'Gezellig' rondje fietsen is er nog nooit van gekomen.

//Kees
Ok, helder!
Gebruikersavatar
truus53
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 04 jun 2012, 16:03

Re: Eerste keer Italië



Bericht door truus53 »

Marco Polo schreef:
zo 18 jul 2021, 15:52
Als je routes uitzet in Google maps en je kiest voor fietsroute dan laat het programma ook het hoogte profiel zien.
Hier en daar heb je fietspaden.
Italianen kijken over het algemeen wel voor je uit.
(Had 2 dagen geleden juist het omgekeerde; een toerist was aan het klooien op de fiets langs de kant van de weg en schoot bijna vlak voor me de hoofdweg op).

Qua route is het niet te beoordelen waar je problemen zou kunnen krijgen als we niet weten wat de route zal zijn.

In het topic over hoog water bij de Moezel heb ik een link gepost naar een Duitse overheidssite waar informatie word gegeven over de rampgebieden en eventuele wegafsluitingen.

Zwitserland weet ik verder niet iets concreets van.
Goede tip van Google maps, bedankt! Die site is wat lastiger, mijn duits is niet zo goed 😊.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Eerste keer Italië



Bericht door Marco Polo »

Google translate is je vriend.
Maar misschien kan je ook de route die je in gedachten hebt in de groep gooien.
Las op een ander topic al een hele snelle reactie op mensen die naar NL terug willen keren met in achtname van vermijden van de risico gebieden.
Volgens mij levert de reis naar CH in ieder geval niet heel veel problemen op.
Als je de het gebied ten zuiden-westen van Keulen mijdt.
Maar ben niet zo heel erg van de routes.
Google geeft nu overigens ook aan waar afsluitingen en problemen zijn vanwege het water.
De komende week wordt het overal weer wat beter weer dus dan zullen de problemen ook wel weer wat minder worden als die er al zijn op de hoofdwegen richting Zwitserland.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Eerste keer Italië



Bericht door PaulBng »

Voor zover ik weet zijn er momenteel op doorgaande wegen in Zwitserland geen problemen.


Paul
Gebruikersavatar
truus53
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 04 jun 2012, 16:03

Re: Eerste keer Italië



Bericht door truus53 »

Marco Polo schreef:
zo 18 jul 2021, 22:26
Google translate is je vriend.
Maar misschien kan je ook de route die je in gedachten hebt in de groep gooien.
Las op een ander topic al een hele snelle reactie op mensen die naar NL terug willen keren met in achtname van vermijden van de risico gebieden.
Volgens mij levert de reis naar CH in ieder geval niet heel veel problemen op.
Als je de het gebied ten zuiden-westen van Keulen mijdt.
Maar ben niet zo heel erg van de routes.
Google geeft nu overigens ook aan waar afsluitingen en problemen zijn vanwege het water.
De komende week wordt het overal weer wat beter weer dus dan zullen de problemen ook wel weer wat minder worden als die er al zijn op de hoofdwegen richting Zwitserland.
Google maps maakt vanuit Brabant de route voor ons richting Keulen, Frankfurt, Bazel, Bellinzona, Locarno. We willen graag over de pas in Zwitserland, maar we moeten vanwege onze pcr test binnen 48u de grens over zijn. We hopen dat de testuitslag er op tijd is. Anders alsnog een antigeen, maar weet niet of er deze week nog zaken veranderen. Omdat de 2e vaccinatie er dan een week in zit is reizen via Frankrijk ook een optie, daar ben je dan wel volledig gevaccineerd.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Eerste keer Italië



Bericht door evdoetelaar+larana »

Als je de route via Bellinzona / Locarno neemt, kun je ook overwegen de San Bernadino-pas te nemen. Die is in de buurt van Belllinzona.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Willem147
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 08 feb 2021, 14:22

Re: Eerste keer Italië



Bericht door Willem147 »

hoe is het inmiddels bij de grens Oostenrijk - Italië ? veel controle of helemaal niet ? ik wil 1 augustus via Duitsland en Oostenrijk naar italie en zie dat je minimaal 14 dagen je 2e prikkie moet hebben en we komen eigenlijk net 1 of 2 dagen te kort, mn vriendin heeft ooit dr neus gebroken dus die wil geen staaf in dr neus / test dus, iemand een idee of er veel strenge controles zijn ? en of men erg moeilijk doet over 1 of 2 dagen ?
Gebruikersavatar
truus53
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 04 jun 2012, 16:03

Re: Eerste keer Italië



Bericht door truus53 »

We zijn heerlijk aan het genieten van onze reis. Lekker eten en wat een vriendelijke mensen. Wat ons opvalt zijn de slechte wegen (we rijden geen tolwegen) en het ruimtegebrek om te parkeren. Soms zien we iets moois onderweg kun je nergens stoppen, dat is jammer. Ook komen we geen picknick plekken tegen, dus eten we maar weer ons broodje op de parkeerplaats van de lidl.
Vraag:Hoe doen andere dat?
Morgen rijden we richting Toscane en willen daar wat klassiekers aandoen, Lucca, Pisa, Florence, Siena icm met een mooie route.
Vraag:Waar parkeren in dit soort plaatsen als je niet wilt overnachten? Zoeken op parkeren campers of in de camper app van nkc hielp niet altijd.

Vraag: Aangezien wij campings aandoen vraag ik me af of er dingen gecombineerd kunnen worden inToscane. Ook vinden we het prima om openbaar vervoer te gebruiken, ideaal om de bus te pakken voor de camping.

Misschien zijn er nog ervaren Italië gangers met tips op mijn vragen, camping tips ook😃.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Eerste keer Italië



Bericht door Marco Polo »

https://park4night.com

Heeft ook parkings weer waar ook eventueel overnacht kan worden.
Zoiets als deze bijvoorbeeld waar we nu staan.
647479E0-9B71-48C3-9214-5A26B28673BA.jpeg
647479E0-9B71-48C3-9214-5A26B28673BA.jpeg (192.18 KiB) 3142 keer bekeken
Grote steden een beetje uitkijken.
Vooral Pisa is berucht vanwege zijn inbraken.

Daar zijn die apps zoals campercontact en park4night ook wel handig voor.
Krijg je ook reviews hoe men de veiligheid aldaar inschat.

Wij doen relatief weinig campings maar dit weekend begint het hoogseizoen.
Prijzen kunnen dus op hun top zijn alhoewel de Italianen vanwege de hitte in het binnenland normaal gesproken massaal naar de kust trekken.

Hoe dat nu is weet men niet precies.
Er zijn in juli ongeveer 15 miljoen Italianen die vakantie hebben opgenomen en men verwacht dat dit komende week verdubbeld naar ongeveer 34 miljoen.
Meeste blijven in eigen land.
Maar gelijktijdig zijn er ook minder toeristen.
Plaats reactie