Amalfi kust en omgeving

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ariena en ab gaan eu
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 19 aug 2013, 11:00

Amalfi kust en omgeving



Bericht door ariena en ab gaan eu »

Wij gaan in april naar Zuid Italië en Sicilië. Nu wilden we ook de Amalfi kustroute met onze 7 meter lange camper rijden maar ik lees bij sommige verslagen dat dit verboden zou zijn. Of afgeraden wordt ivm drukte en (zeer) smalle wegen. Maar ook gelezen dat deze route wel mogelijk is. Wie heeft hier persoonlijk ervaring mee?
En is het mogelijk om met een camper naar Sorrento te gaan en daar te overnachten(indien ja welke CP of camping heeft uw voorkeur) Of zijn er betere alternatieven, bv met bus of trein vanuit (?) naar Sorrento toe te gaan? Of misschien helemaal overslaan ivm drukte en/of andere redenen?

Kortom: op dit moment hebben we diverse twijfels of we dit gebied in onze route op moeten nemen..

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Ariena en Ab
Ariena en Ab

Later is allang begonnen en
vandaag komt nooit meer terug
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Amalfi kust en omgeving



Bericht door 't Busje »

Om te beginnen: de Amalfi-kust is waanzinnig mooi. maar ook druk. Je moet de kustroute met de camper kunnen rijden, want wij hebben hem in een autobus gereden. Dat was af en toe wel spannend. Wij stonden op een camping in Pompei, op een paar minuten lopen van het station en de ingang van de opgravingen. Onderstaand een stukje uit ons reisverslag:
Zaterdag 27 mei 2017
In de buurt van Napels wordt het wat chaotisch. TomTom zegt rechtdoor, terwijl we af moeten slaan en daardoor rijden we achter de Vesuvius om. Daarna worden we over heel smalle wegen gestuurd, waardoor we wat krassen van takken op de camper oplopen. De climax is een viaduct, waar we maar net onderdoor kunnen. Op camping Spartacus in Pompeï nemen we een schaduwplaats. N 40.746190 E 14.484358 .
Zondag 28 mei 2017
We nemen de trein naar Napels en de metro naar het nationaal archeologisch museum. Daar brengen we 3,5 uur door met de bezichtiging van de beelden, fresco's en mozaïeken. Daarna lopen we een groot deel van wandeling 1 in het centrum van Napels, dat er wat shabby en rommelig uitziet, totaal anders dan Florence en Rome.
Maandag 29 mei 2017
We zijn ruim op tijd voor de bus van 10 uur naar de Vesuvius, maar we blijken op de verkeerde halte te staan en missen de bus toch. Vanaf de kraterrand van de Vesuvius, die we na 15 à 20 minuten lopen bereiken, hebben we een prachtig uitzicht over de Golf van Napels. Helaas is het niet helder. De Vesuvius vinden we in vergelijking met de Etna of de Bromo niet zo bijzonder. We zijn tegen half drie weer terug op de camping, waar we lunchen. Na de lunch gaan we boodschappen doen bij de Carréfour, die op loopafstand ligt.
Dinsdag 30 mei 2017
We brengen de hele dag door in Pompeii en volgen de wandeling van de Michelin gids. De vergelijking met Ostia Antica is totaal misplaatst. Aan het eind van de wandeling komen we E en J tegen, die net aangekomen zijn.
Woensdag 31 mei 2017
E en J rijden ons naar Bomerano, waar we met wat rondrijden wegens een dorpsfeest uiteindeljk een geschikte parkeerplaats vinden. We lopen het Sentiero degli Dei af naar Positano. Het pad loopt op circa 500 meter hoogte langs de kust en heeft schitterende uitzichten. De afdaling naar Positano gaat over trappen en is behoorlijk zwaar. In Positano moeten we een uur wachten op de boot naar Amalfi en in Amalfi moeten we weer ruim een uur wachten op de bus terug. De busrit terug is nogal spectaculair, want de weg is smal en bochtig.
Donderdag 1 juni 2017
We gaan met z'n vieren met de trein naar Ercolano. De opgraving daar is veel kleiner dan Pompei, maar anders omdat de hoogte van de gebouwen beter bewaard is gebleven. We lopen er ruim 2 uur rond. Na de lunch gaan we naar Villa Oplontis, waar nog heel gave fresco's te zien zijn.
Vrijdag 2 juni 2017
We gaan met de trein naar Sorrento. De trein is bomvol. Het is een vrije dag en er zijn veel jongeren uit Napels die naar het strand gaan. Sorrento valt een beetje tegen en na de lunch nemen we de trein terug. We boeken de excursie van de camping voor 3 juni naar de Amalfikust, die tot onze verrassing maar € 25 per persoon kost, terwijl we dachten dat het € 50 zou zijn.
Zaterdag 3 juni 2017
De excursie is uitstekend en de sfeer in de bus is heel gezellig. De chauffeur van de bus is spreekt nauwelijks Engels en schrijft de tijden dat we bij de bus terug moeten zijn op een papiertje, zodat wij het kunnen begrijpen. We rijden eerst naar Positano, waar we circa twee uur mogen rondlopen. Daarna is Amalfi aan de beurt, waar we 2,5 uur krijgen. We bezoeken de kathedraal met bijbehorend klooster en museum. Tenslotte mogen we een nog uur rondlopen in Ravello. Daar bezoeken we de Villa Furolo, waar het uitzicht niet beter is dan vanaf de weg er naar toe. We vertrekken om 8.45 uur van de camping en zijn om 19.15 uur terug. Het is waanzinnig druk op alle wegen, omdat de Italianen een lang weekend hebben. Al met al een heel leuke dag.
Costiera Amalfitana.jpg
Costiera Amalfitana.jpg (148.45 KiB) 16155 keer bekeken
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Uitgeschreven

Re: Amalfi kust en omgeving



Bericht door Uitgeschreven »

Het is voor campers verboden om tijdens de dag langs de Amalfi kust te rijden. het staat nergens aangegeven,alleen op een bepaald monment een verplichte richting voor vrachtwagens. We hebben geen plaats gevonden op het einde van de weg. de parkings staan vol om naar het eiland Capri te gaan. De boete bedraagt 350 euro, netjes in het Nederlands opgesteld. maanden later. De wegen zijn smal. De bussen die tot op het einde rijden zijn korte bussen.
ps; ik kan het weten
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Amalfi kust en omgeving



Bericht door 't Busje »

on4avt schreef:
di 29 jan 2019, 19:21
ps; ik kan het weten
Dat durf ik niet te schrijven, want ik word af en toe wel gehinderd door kennis. :oops:
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Amalfi kust en omgeving



Bericht door juanv »

Er zijn enkele campings waar je met de Camper kan komen juist voorbij Sorrento .
Zelfs op dit stuk is het aanschuiven tussen een hoop volslagen gek geworden Italiaanse bestuurders. Geen ENKELE verkeersregel wordt nageleefd, scooters steken je ALTIJD zowel links als rechts voorbij, zowel met of zonder tegenliggers, complete doodsverachting, gekker dan dit zal héél moeilijk te vinden zijn .
Verder dan de campings mag je de Amalfi kust met een Camper enkel bij nacht rijden.
De Campings in dit gebied zijn allen stuk voor stuk schandalig duur, zeker voor wat zij "slechts" bieden.
Voor ons was het mooi, maar niet voor herhaling vatbaar. :thumbdown:
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
roma
Berichten: 4523
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Amalfi kust en omgeving



Bericht door roma »

Napels en Pompei behoren ook tot de omgeving van de Amalficoast. Van mijn blog een stukje vanaf noord-Napels naar een camping tegenover de ingang van Pompei:

"De rit naar de andere kant van Napels voert om de Vesuvius heen en heeft anderhalve kilometer voor de camping nog een aardige verrassing in petto. Via een smal slingerweggetje met verkeer in beide richtingen sta ik onverwacht voor een tunnel. Balen, kan ik er onder door? Ik aarzel. Geen hoogteaanduiding, typisch Italië. Ik zet de wagen stil, zoek mijn rolmaat, stap die tunnel in en meet de hoogte. Drie meter. De camper is 3.10 meter. Ik meet nog een keer in de stille hoop dat de tunnel hoger zal zijn. Dat lukt niet, hij blijft drie meter. En het verkeer gaat nonstop door. Wat is dat straatje smal. Ik loop een eind terug om de mogelijkheden te bekijken. Om een lang verhaal kort te maken: ik doe er bijna tien minuten over om te draaien. Achteruit tegen het achteropkomend verkeer in, tegenliggers kunnen er al zo niet langs, dan linksaf achteruit en omhoog een uitrit op en dan, terwijl iedereen zonder getoeter staat te wachten, rol ik naar voren, draai en eindelijk gekeerd. Ha, heb je ooit wel eens iemand de hoogte van een tunnel zien meten?"

Pompei is beslist de moeite waard, evenals Herculaneum. Twee magische namen nog onthouden van de lagere school. De Vesuvius wil ik vanaf de camping bij Pompei met de camper bezoeken. Een tocht op zich. Stukje blog citaat:

"Woensdag 10 mei sta ik vroeg op. Om acht uur vertrek ik naar Ercolano (Herculaneum) om daar vandaan naar de top van de Vesuvius te rijden. Elf kilometer naar Ercolano. Niet ver dus. Maar ... Napels heeft zijn ochtendspits en daar zit ik midden in en zo maak ik kennis met de geneugten van het Napolitaanse filerijden.
Schooltijd, groepen leerlingen van alle kanten, uit bussen, door moeders gebracht of gewoon lopend. Auto's uit garages, van links, van rechts. Uit zijstraten of tegemoetkomend. Spiegels net niet tegen elkaar. Onverwacht stoppen. Voorrang geven, voorrang nemen. Alles kan. En zonder getoeter. Iemand die lang stil zit. Ja, effe bellen. Een driewieler met aardappels en een vent op een sulky met een paard ervoor. Een tegenligger die links voor je langs gaat om rechts te parkeren. Scooters en motoren vliegen overal tussen door. Hard remmen omdat er een recht op je af schiet en op het laatste moment toch maar het trottoir pakt. Het lijkt wel een spel. En iedereen speelt mee. Alle wagens voor me wijken uit om een jogger te passeren. Stokoude Italianen steken met hun stok tergend langzaam over. Ik ga de spelregels begrijpen. Wegbelijning is aanwezig, maar heeft geen doel. Waar asfalt is, lijkt de filosofie, moet gereden kunnen worden, dus ook over verdrijvingsvlakken en dubbele strepen. En ik neem deel aan dit spel. Heb er alle tijd voor. Over 15 kilometer doe ik een uur en 45 minuten. Nog even lang stilstaan achter een wijkbus, waar ook geen vaart in zit, kinderbuggy eruit, kindje erin. Ciao tegen de chauffeur.

En dan, hoe is het mogelijk, heb ik eindelijk de toegangsweg naar het Nationale Park Vesuvius gevonden. Smal en met haarspeldbochten. De ene na de andere. Hoe hoger ik kom, hoe mooier het vergezicht over Napels en de baai. Na de zoveelste haarspeld twee kerels midden op de weg met een lessenaar. Het uniform geeft me een ticket. Wat moet ik er mee? "To the top?" "No, you park there!" "No I want to the top!" "Only busses" "My camper not allowed?" "No!"

Zucht ik ben omgekeerd en terug gereden. De stroom van toeristenbussen is op gang gekomen en regelmatig moet ik flink op de rem of achteruit terug omhoog als zo'n touringcar de volledige wegbreedte van zo'n haarspeld nodig heeft. Ja, stijgend verkeer heeft voorrang en niet elke bus toetert voor de bocht. Beneden duik ik weer in het andere spel, maar nu in omgekeerde richting. In totaal doe ik 3 1/2 uur over 46 kilometer."


Van de Amalfikust met de camper heb ik maar afgezien.
Uitgeschreven

Re: Amalfi kust en omgeving



Bericht door Uitgeschreven »

r 't Busje
ik bedoel op die boete :(
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Amalfi kust en omgeving



Bericht door Bob47 »

ariena en ab gaan eu schreef:
di 29 jan 2019, 16:51
Wij gaan in april naar Zuid Italië en Sicilië. Nu wilden we ook de Amalfi kustroute met onze 7 meter lange camper rijden maar ik lees bij sommige verslagen dat dit verboden zou zijn. Of afgeraden wordt ivm drukte en (zeer) smalle wegen. Maar ook gelezen dat deze route wel mogelijk is. Wie heeft hier persoonlijk ervaring mee?
En is het mogelijk om met een camper naar Sorrento te gaan en daar te overnachten(indien ja welke CP of camping heeft uw voorkeur) Of zijn er betere alternatieven, bv met bus of trein vanuit (?) naar Sorrento toe te gaan? Of misschien helemaal overslaan ivm drukte en/of andere redenen?

Kortom: op dit moment hebben we diverse twijfels of we dit gebied in onze route op moeten nemen..

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Ariena en Ab
November deze route gereden met onze buscamper. Is goed te rijden. Ook voor grotere campers, en prachtig mooi. Alleen het laatste stuk (na een halve dag rijden ) is het verboden voor campers van 0800 tot 2400 uur.
Wat wij gedaan hebben is vlak voor de verbods bord, een heel mooi ruim uitzichtspunt
, daar de middag/avond doorgebracht om vervolgens na 2400 door de stad te rijden , en verderop de rest v/d nacht doorgebracht.
Vertikte het om het eind terug te rijden. Dit is dus mogelijk 😎
Succes Bob
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Amalfi kust en omgeving



Bericht door EasyBee »

Waarom je het niet moet doen/het niet mag met een camper of auto + caravan
Amalfi Coast Italy Bus Driving Skills https://youtu.be/D-pqkdFF7zE
Bus Driving: Amalfi Coast. So you think you're a good bus driver? https://youtu.be/2-S8coLeXcg
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
JaapB
Berichten: 613
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 10:02
Locatie: 8x

Re: Amalfi kust en omgeving



Bericht door JaapB »

Wij hebben op camping Santa Fortunata in Sorento in sept 2019 gestaan.
Amalfi kust mocht met de camper niet.
Na het zien van diverse YouTube filmpjes konden wij ons dat ook wel voorstellen.
Ook de route door het dorp naar de camping was al smal en vreselijk druk.
Scooters links en rechts.
De locale aannemer met z’n vrachtwagen tikt nog wel eens je spiegel aan.
Want ook hij is die toeristen zat en heeft (Italiaans) haast.
Het enige dat je kunt doen is gewoon rustig blijven, geen paniek, je hebt vakantie.
En de Amalfi kust met de camper overslaan.
Dethleffs Trend T7017, automaat, 150Pk, 2018.
Plaats reactie