Nieuwe regels Portugese camperplaatsen

Plaats reactie
marja-h
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 07 dec 2012, 19:39
Locatie: millingen aan de rijn

Nieuwe regels Portugese camperplaatsen



Bericht door marja-h »

Hallo,
Mijn naam is Marja en ben al vele jaren forumlid. Ik heb al veel plezier beleeft aan dit forum en ook veel geleerd. Voor mij is dit de eerste keer dat ik vragen heb. Ik hoop dat jullie mij met onderstaande vragen kunt helpen.

Wij willen na Corona, als het weer veilig kan, met onze camper 3 á 4 maanden naar Portugal reizen. Nu heb ik gehoord dat de regels betreffende vrijstaan met de camper zijn veranderd.
Wat houden de nieuwe regels precies in?
Bestaan er nog vrijplaatsen aan de kust?
Waar kan ik de recente nieuwe regels ivm camperplaatsen vinden?
Waar vind ik de de camperplaatsen in Portugal waar je nog wel mag staan, want het ACSI boek van 2021, wat betreft camperen, is nu verouderd ivm de nieuwste regels.
Graag hoor ik ook berichten en suggesties van camperaars die nu in Portugal zijn.

Dit zijn veel vragen, maar ik hoop toch op antwoorden.
Dank u en ik hoop, net als jullie, dat we kunnen we dit jaar weer kunnen camperen.
Groetjes Marja
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Nieuwe regels Camperplaatsen



Bericht door juanv »

Info van vandaag

MADRID – Portugal wordt door veel campertoeristen als een paradijs gezien voor wat betreft vakanties met campers en kampeerauto’s. Grotendeels is dat te danken aan het feit dat het is toegestaan om overal te kamperen. Maar daar is nu een einde aan gekomen want het in de ‘vrije natuur’ kamperen én parkeren kan boetes opleveren tussen de 60 en 600 euro. Hoe is dat in Spanje geregeld?

Het campertoerisme is in Spanje enorm gestegen tijdens de corona-crisis en er werden alleen in 2020 bijna 9.000 campers verkocht in het land. Veel camperrijders blijven in eigen land maar er zijn er ook veel die met hun ‘autocaravana’ buurlanden zoals Frankrijk en Portugal gaan ontdekken.



Maar sinds januari 2021 is het zomaar overal kamperen met een camper of kampeerauto in Portugal voorbij omdat het verboden is buiten de daarvoor bestemde zones te kamperen én parkeren.

Wetswijziging
In de Portugese verkeerswet wijziging 102-B/2020 staat bij artikel 50A geschreven ‘verbod op kamperen en parkeren van kampeerauto’s’ (in Portugees: Proibição de pernoita e aparcamento de autocaravanas)

1- het overnachten en parkeren van campers en dergelijke is verboden buiten de daartoe uitdrukkelijk geautoriseerde plaatsen


(proibidos a pernoita e o aparcamento de autocaravanas ou similares fora dos locais expressamente autorizados para o efeito.)

2- a) Als parkeren wordt gezien als het voertuig een bezetting heeft van meer dan zijn omtrek

(Aparcamento: o estacionamento do veículo com ocupação de espaço superior ao seu perímetro)


Voor de nog wel te gebruiken plaatsen zal het denk ik wel wat zoekwerk zal worden
ACSI -> zal vermoedelijk blijven, want die geven enkel de "campings " aan welke bij hen zijn aangesloten
NKC app-> geef veel meer plaatsen, maar hoe het zal gesteld zijn met de geldigheid van die plaatsen , eon hoeverre je daar met de nieuwe regels nog zal kunnen Staan = afwachten
Park4night zal waarschijnlijk nog veel onbetrouwbaarder worden, want daar staan heel veel half en halve parkings in vermeld waar het meestal gedoogd werd dat er campers stonden alhoewel het wettelijk ook al niet mocht.

Wij zijn alvast van plan om Portugal voor onbepaalde tijd te vermijden, totdat alles een beetje is uitgeklaard, en wie weet , ze er in Portugal misschien wel achter komen dat ze nu plots een pak minder toerisme hebben ?
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Mathijs_
Berichten: 333
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 17:14

Re: Nieuwe regels Camperplaatsen



Bericht door Mathijs_ »

Alles wat in de ACSI gids staat is toch betaald? Daar verandert helemaal niks aan. Ook de Camperplaatsen bij leuke Portugeese dorpjes zijn er genoeg te vinden in heel Portugal. Gratis en vaak nog incl service ook.
Langs de kust wat lastiger, maar dagje naar het strand en dan slapen op een goedkope camperplaats is ook nog altijd een optie.

Wel zonde want drink graag een biertje om 4 uur in zonnetje. En als je dan nog moet rijden.....
JohnCurly
Berichten: 348
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 15:22

Re: Nieuwe regels Camperplaatsen



Bericht door JohnCurly »

Wild kamperen was altijd al verboden, en nu is het ook nog een milieudelict geworden.
Als er verbodsborden staan, lijkt het duidelijk..tóch worden er daar nog campers bekeurd en/of weggestuurd!
Aan de kusten was het het ergst, in het binnenland zal het mss nog wel mee gaan vallen, is afwachten.
Voor nú mag er iig helemaal niks.
En uiteraard níét overnachten in nationale parken, tenzij het uitdrukkelijk is toegestaan.

We verplaatsen met z’n allen het probleem gewoon naar Spanje, daar doen ze niet zo moeilijk, zijn de boodschappen en de diesel goedkoper. En de lucht droger, goed voor de gewrichten.
Voor zolang dat dan duurt.. alleen daar al zijn er laatste jaar 9000 campers verkocht.. :cheers:


Ps
Ja hoor, eerst komt er geen reactie, en dan plots allemaal dwars door mij heen gaan zitten schrijven :lol3: :cheers:
Gebruikersavatar
Bubbles11
Berichten: 3715
Lid geworden op: vr 14 mar 2014, 14:05
Locatie: West-Brabant
Contacteer:

Re: Nieuwe regels Camperplaatsen



Bericht door Bubbles11 »

heldere regelgeving op deze portugese site(met hulp van google translate)

https://www.montepio.org/ei/pessoal/ges ... a-em-2021/
Martine
------------------------------
Yesterday is history, Tomorrow is a mystery

https://www.youtube.com/watch?v=97XJsr3TX0A

- - - - - - -
reisverslagen:
https://bubblesinbulgarije.reismee.nl/
https://bubbles-in-marokko2023.reismee.nl/
DHM
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 13:26
Locatie: Friesland

Re: Nieuwe regels Camperplaatsen



Bericht door DHM »

Duidelijke regels zo te zien, maar ik vraag me af wat ze met de vele zigeunrer families gaan doen die her en daar in het hele land staan vaak op wisselende locaties.
Krijgen die nu alle dagen een boete?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nieuwe regels Camperplaatsen



Bericht door Kroppie »

waar je je al niet druk om kan maken, of behoor je zelf tot die groep?.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Nieuwe regels Camperplaatsen



Bericht door Joske »

Regels en wetten zijn al langere tijd van toepassing.
Onlangs zijn deze aangescherpt.
Alleen wordt er nog steeds veel gedoogd, wat echter geen garantie is voor de toekomst!
Als je bijv. langs onderstaande situatie rijdt met een camper, kun je daarop worden aangesproken, eventueel met een boete!
Op dit moment, als ik schrijf, staan daar 3 campers!

Afbeelding
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Nieuwe regels Camperplaatsen



Bericht door javanes »

Mathijs_ schreef:
zo 17 jan 2021, 22:44
Alles wat in de ACSI gids staat is toch betaald? .
In de ACSI CampingCard & Camperplaatsen gidsen staan ook gratis plekken in. :wink:
Tenminste tot vorig jaar nog wel. Heb de boeken van 2021 nog niet.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
DHM
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 13:26
Locatie: Friesland

Re: Nieuwe regels Camperplaatsen



Bericht door DHM »

Ja Kroppie ik maak me daar wel druk om, omdat we daar vaak naast staan als het zo uitkomt. Of ik er wel of geen ben gaat je uiteraard niets aan.
En meeleven met een achtergestelde groep daar mogen meer mensen wel eens aan doen.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Nieuwe regels Camperplaatsen



Bericht door javanes »

Joske schreef:
ma 18 jan 2021, 13:56
Als je bijv. langs onderstaande situatie rijdt met een camper, kun je daarop worden aangesproken, eventueel met een boete!
Op dit moment, als ik schrijf, staan daar 3 campers!

Afbeelding
Het is ook zo'n mooi plekje. Bij de zeescouts en wat verder. :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1725
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Nieuwe regels Camperplaatsen



Bericht door komtwelgoed »

Met camper kamperen en parkeren ‘verboden’ in Portugal, hoe is dat in Spanje?

https://www.spanjevandaag.com/17/01/202 ... in-spanje/
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Nieuwe regels Camperplaatsen



Bericht door JoopBrekken »

De regels in Spanje zijn niet veranderd. Je mag in Spanje overal overnachten in je camper,
als je op die plek met je camper mag parkeren, als je maar niet:

iets aan de zij, of achterkant ( raam, luifel, deur, opstapje ) hebt uit steken,
bovenop, dus dakluik of schotel mag wel,

geen stelpoten gebruikt, ( oprij wiggen mogen soms wel ),

geen stoelen, tafel, opstapje enz. buiten hebt staan,

geen herrie maakt ( bv generator of radio )

Edit: Sorry niet opgelet dat dit in her draadje over Portugal staat.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Nieuwe regels camperplaatsen



Bericht door appellover »

Joop, niet overal hoor.Overnachten in natuurparken verboden,heb al 3 keer boete van 120€ opgelopen, zijn mooie plekken maar helaas niet overnachten.
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Plaats reactie