Benieuwd naar huidige situatie in Portugal

Plaats reactie
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Benieuwd naar huidige situatie in Portugal



Bericht door Joske »

Zoals ik vanmorgen al vermeldde:
Bericht dd 11 maart!
GRENS TUSSEN PORTUGAL EN SPANJE OM GESLOTEN TE BLIJVEN.
De minister van Binnenlandse Zaken, Eduardo Cabrita, zei vandaag in Madrid dat de huidige beperkingen op de landgrenzen tussen Portugal en Spanje worden verlengd tot Pasen vanwege de strijd tegen de covid-19.
"Wat we in principe gaan doen is deze beperkingen verlengen tot Pasen", zei Eduardo Cabrita tegen Lusa tijdens de ceremonies ter herdenking van de Europese Dag van de slachtoffers van terrorisme.
De regeringsfunctionaris erkende dat "er een positieve evolutie is" van de indicatoren van de strijd tegen de pandemie, zowel in Spanje als in Portugal, "dat vandaag een van de laagste niveaus in Europa heeft".
"Ik hoop dat deze evolutie zal worden geconsolideerd, zodat we later, wat we allemaal willen, een omloop met voorzichtigheid kunnen heropenen, naar een volledige omloop tussen Portugal en Spanje", zei Eduardo Cabrita.

In een ander bericht over dit onderwerp werd gesteld dat men de paasvakantie drukte wilde tegengaan.

Met hier de bron
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Benieuwd naar huidige situatie in Portugal



Bericht door Joske »

De situatie in Portugal is nog steeds aan de beterende hand.
Elke rapportage is gunstiger als de voorgaande.
Maar er zijn nog veel maatregelen van kracht, zoals de weekend reisverboden en ook de hele volgende (paas) week geldt er een reisverbod tussen de gemeentes.
En dat geeft ook hier weerstand in de bevolking.
Zoals in heel Europa zijn er afgelopen weekend demonstraties geweest.
In Lissabon zijn zo’n 3000 personen geteld.
Afbeelding

En hier een stuk over deze demo

De grens met Spanje blijft in ieder geval t/m Pasen dicht.
De president heeft aangekondigd dat de noodtoestand tot begin mei gehandhaafd blijft.
Vwb het vaccineren van de bevolking is er een pause geweest vanwege het Astrazenica-probleem.
Totaal zijn er nu 1,35 miljoen prikken gezet.
0,9 miljoen voor de eerste keer en 0,45 voor de 2e keer.
Zelf staat mijn leeftijdcategorie in april gepland…..we gaan het zien.
Voor wat betreft een overzicht van de versoepelingen is hier een stuk om te lezen

In Portimão was het aantal dagelijkse besmettingen gedaald naar een “comfortabele” 2-4 per dag.
Totdat er eind afgelopen week twee uitbraken zijn geconstateerd.
1 op een school en 1 bij een bedrijf.
Vandaar dat er een stijgende lijn moet worden vastgesteld.
Afbeelding
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Benieuwd naar huidige situatie in Portugal



Bericht door Jan en Simonne »

Mooi dat het beter gaat daar! :thumbup:
En nou houden zo.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Corbogers
Berichten: 78
Lid geworden op: di 05 nov 2013, 16:47

Re: Benieuwd naar huidige situatie in Portugal



Bericht door Corbogers »

Gelukkig mooie verbeteringen, hier ( in NL) is het jammer genoeg niet zo...
Hoop dat de spaans/portugese grens na Pasen open gaat dan komen we er snel weer aan....
Gebruikersavatar
JPWGusta
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 22:20
Locatie: Spanje

Re: Benieuwd naar huidige situatie in Portugal



Bericht door JPWGusta »

Ook wij zouden graag voor de zomer nog even rondtoeren in Portugal. Echter een vriend bij de SP Policia Nacional die de grenscontrole in Valencia de Alcantara doet, was niet echt positief over het opengaan na de Semana Santa. De Portugese collega's zeiden dat het mss wel eens begin mei kon worden :(
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Benieuwd naar huidige situatie in Portugal



Bericht door Joske »

JPWGusta schreef:
di 23 mar 2021, 16:15
....... Echter een vriend bij de SP Policia Nacional die de grenscontrole in Valencia de Alcantara doet, was niet echt positief over het opengaan na de Semana Santa. De Portugese collega's zeiden dat het mss wel eens begin mei kon worden
Hier wordt feitelijk steeds per 2 weken verlengd en de President heeft een paar dagen geleden aangegeven dat de maatregelen zeker tot 3 mei gaan duren.......
We gaan het zien.
Zijn landelijk de cijfers aan het dalen....
In Portimão zijn de cijfers aan het stijgen en de gemeente heeft iedereen opgeroepen om zich te laten testen.
Lees het navolgende bericht (via Google translate)

Portimão gaat vanaf dinsdag 23 maart verder met grootschalige tests naar Covid-19.
Elke bewoner kan zich aanmelden en een gratis proefversie maken van de drive-thru, geïnstalleerd in Portimão Arena.
In een persbericht legt de gemeente uit dat "ze niet tevreden is met de manier waarop de pandemie evolueert in de gemeente", waarmee ze "de maatregelen met een onmiddellijke impact op de gezondheidsbeveiliging van de gemeenschap" versterkt.
Deze massale tests komen ook op een moment dat, als gevolg van een geconstateerde uitbraak in de civiele bouwsector, "screenings worden uitgevoerd op de bouwplaatsen van Portimão".
Sul Informação weet dat deze uitbraak heeft geleid tot 56 meer gevallen van Covid-19, in Portimão, bevestigd vorige week vanaf 17 maart in de afgelopen week.
Bovendien is de plaatselijke gezondheidsautoriteit "al overgegaan tot het testen van alle werknemers in deze sector, met de steun van de Autoriteit voor Arbeidsomstandigheden, de Gemeentelijke Dienst voor Civiele Bescherming en de Brandweer van Portimão".
In een 'ambitieuzere gemeentelijke strategie' besloot de gemeente echter ook om verder te gaan met het massaal testen van de bevolking, in samenwerking met de structuur van het Algarve Biomedical Center (ABC), dat was geïnstalleerd in de drive-thru van de Portimão. Arena.
Vanaf vandaag kan elke bewoner zich registreren en een gratis proefversie van Covid-19 maken door het formulier in te vullen dat hier beschikbaar is of door telefonisch contact op te nemen met de lijn "Protection 24", via het nummer 808 282 112, dat beschikbaar is 24 hou


Ook ik heb mij laten registreren, ook dit gaan we zien.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Benieuwd naar huidige situatie in Portugal



Bericht door Joske »

Vandaag heeft het parlement met een stemming de periode van noodtoestand verlengd.
De opvallendste wijziging/aanpassing is het reisverbod tussen de gemeentes de gehele volgende week.
Tot nu toe was dit alleen in de weekenden.
De reden is het beperken van verplaatsingen tijdens de paasdagen.
Hieronder een stuk proza vanuit het Portugees van wat wel en niet kan. (met dank aan Google translate, vandaar sommige wazige zinsconstructies)

Wat je wel en niet mag doen tijdens de paasweek en het weekend

Het PUBLIC beantwoordt enkele vragen op twijfels over wat wel en niet mag tijdens de paasweek, meer bepaald tussen 26 maart en 5 april.


Kan ik tijdens de paasweek de grenzen van mijn gemeente oversteken?

Nee. Het verbod op verplaatsingen tussen gemeenten, dat van kracht is in het weekend, zal continu van kracht zijn tussen 00:00 uur op 26 maart en 5 april, in een door de regering gerechtvaardigde maatregel met de noodzaak om indringingsverplaatsing en de daaruit voortvloeiende verspreiding van het virus over het hele grondgebied.


Kan ik voor de 26e voor een paar dagen vakantie naar een andere gemeente verhuizen en daarna weer naar huis zonder het risico te lopen een boete te krijgen?

Nee, vanwege de algemene plicht om thuis op te halen, die bepaalt dat burgers niet mogen reizen in openbare ruimtes en wegen, evenals in ruimtes en privéwegen die gelijk zijn aan openbare wegen, en in hun respectieve huizen moeten blijven, behalve voor geautoriseerde reizen.

Wat zijn de sancties voor degenen die de mismatch overtreden?

Boetes voor het overtreden van maatregelen zoals het rijverbod en het verplicht dragen van een masker zijn in februari verdubbeld en schommelden tussen 200 en 1.000 euro voor natuurlijke personen en tussen 2000 en 20.000 euro voor rechtspersonen. In januari gaf de regering richtlijnen voor de veiligheidstroepen om de onmiddellijke inning van boetes te bevorderen in geval van overtreding van de opsluitingsregels, zonder de noodzaak van een voorafgaande waarschuwing, en het is mogelijk voor de autoriteiten om van burgers te eisen dat ze bewijzen overleggen dat dit rechtvaardigt. uitzonderlijke reizen - in het geval van een hygiënische tour kan een adresbewijs vereist zijn om te bevestigen dat de tour in de buurt van de tour is uitgevoerd, aangezien autorijden voor dit doel niet is toegestaan. En als de boete niet onmiddellijk wordt betaald,

Mag ik naar het buitenland reizen?

Verplaatsingen buiten het continentale grondgebied, hetzij per auto, vliegtuig, boot of trein, zijn alleen mogelijk als ze vallen onder de uitzonderingen op de algemene inzamelingsplicht. Voorbeelden? Het is onder meer mogelijk om buiten het land te reizen om hulp te bieden aan kwetsbare mensen, op het werk (wanneer dat niet op afstand kan), om deel te nemen aan sociale vrijwilligersactiviteiten of om naar huis terug te keren. Bij aankomst en voordat ze het nationale grondgebied binnenkomen, moeten burgers een test voor SARS-CoV-2-infectie indienen, uitgevoerd binnen 72 uur voor vertrek en met een negatief resultaat. Als ze het niet hebben, kan de test bij aankomst worden gedaan, op eigen kosten, en ANA - Aeroportos de Portugal voert de tests uit en stelt ze beschikbaar. Als een lichaamstemperatuur van 38 ° C of hoger wordt gedetecteerd,

Welke services zijn er tijdens de paasweek?

Kinderdagverblijven, kleuteronderwijs, 1e cyclus en ATL voor deze leeftijden zullen werken en instellingen die gemachtigd zijn om hun deuren open te houden (boekhandels en muziekwinkels, autohandel, winkels voor dierenproducten, vastgoedbemiddeling ...) ze kunnen doordeweeks tot 21.00 uur werken. . In het weekend en op feestdagen moeten erkende etablissementen om 13.00 uur sluiten, met uitzondering van de voedingsdistributie, die tot 19.00 uur open kan. Doordeweeks blijft het verbod op de verkoop van alcoholische dranken in winkels, waaronder supermarkten en hypermarkten, en op afhaalbasis tussen 20.00 uur en 6.00 uur van kracht. Bij de overige handel in niet-essentiële goederen kan alleen worden verkocht aan het wicket of via een ophaaldienst voor online gekochte producten (click and collect).


Wat kan ik doen tijdens de paasweek?

De algemene plicht om thuis op te halen, die dicteert dat burgers niet in openbare ruimtes en wegen mogen circuleren en thuis moeten blijven, blijft van kracht, behalve voor toegestane reizen die het verwerven van essentiële goederen en diensten, het uitvoeren van professionele activiteiten, reizen omvatten. aan onder meer medische hulp, hulp aan kwetsbare mensen, bezoek aan ouderen en de begeleiding van minderjarigen naar scholen. Mensen kunnen ook buiten sporten, zolang ze zich binnen de gemeente bevinden, en wandelen in parken, tuinen, groen en recreatieruimtes, zolang ze maar dicht bij huis zijn. Dit neemt niet weg dat de burgemeesters de sluiting van die ruimtes bepalen, evenals oversteekplaatsen, trottoirs, promenades en stranden,


Kan ik naar de kapper gaan?

Ja, het bezoek aan de kapper, kapper, schoonheids- of massageinstituten is mogelijk, maar op afspraak en binnen beperktere uren.

Kan ik deelnemen aan religieuze festiviteiten?

Religieuze vieringen, zoals de eucharistie, konden weer plaatsvinden in de aanwezigheid van de gelovigen: het uit huis gaan om naar de mis te gaan, werd onderdeel van de zogenaamde ‘geautoriseerde reizen’. Maar dit zal een heel ander Pasen blijven dan normaal. Processies en "andere uitingen van volksvroomheid", zoals "paasbezoeken" en de "symbolische uitgang" van kruisen, moeten worden vermeden om risico's voor de volksgezondheid te vermijden. Wat Palmzondag betreft, priesters en gelovigen kunnen de olijftak meenemen, maar "in geen geval" is de levering of uitwisseling van takken toegestaan. Op Witte Donderdag werd de ceremonie voor het wassen van de voeten geëlimineerd. In Fátima worden de vieringen online uitgezonden en alleen in aanwezigheid van de inwoners van Ourém.


Mag ik naar het restaurant gaan?

Nee. Horeca en dergelijke kunnen alleen maaltijden aan huis of huis-aan-huis verkopen. Pas vanaf 5 april mag de heropening van terrassen worden toegestaan en toch beperkt tot vier personen per tafel.


Voor diegene die het nog eens na willen lezen is HIER DE BRON van dit moois.

In Portimão is al een paar dagen een verhoogde besmettingsgraad. De bron is bekend, maar men wil weten of dit het dan ook is.
Daarom heeft de gemeente middels een persbericht alle inwoners opgeroepen zich (gratis) te laten testen.
Vanmiddag heb ik het wattenstaafje in mijn neus gehad. Uitslag volgt.
Hier het overzicht van de stand van zaken.
Afbeelding

Laten we hopen dat het met de uitbraak allemaal meevalt.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Benieuwd naar huidige situatie in Portugal



Bericht door Jan en Simonne »

Hopelijk valt het allemaal mee, maar in heel Europa zijn de leiders een beetje zenuwachtig.
Ze pakken het wel goed aan daar bij jou.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Benieuwd naar huidige situatie in Portugal



Bericht door PaulBng »

Hoe groot is een gemeente in Portugal?
Ik kan me voorstellen dat je een probleem hebt, wanneer je in een dorp zonder supermarkt etc woont....


Paul
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Benieuwd naar huidige situatie in Portugal



Bericht door Peter LMC »

Boodschappen doen mag wel Paul.
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Benieuwd naar huidige situatie in Portugal



Bericht door Joske »

Hieronder een overzicht van de gemeentes in de Algarve.
Vanuit mijn woonkamer heb ik zicht op de N125, een secundaire weg die van links naar rechts door de Algarve loopt.
Nu zouden daar de beperkingen zichtbaar moeten zijn; maar ik heb niet de indruk dat het daar rustig is.
Er zijn natuurlijk veel uitzonderingen om toch te kunnen rijden.
Afbeelding
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Benieuwd naar huidige situatie in Portugal



Bericht door Joske »

Peter LMC schreef:
vr 26 mar 2021, 10:23
Boodschappen doen mag wel Paul.
Er worden nu 2 maatregelen door elkaar gehaald:
Basis: binnen blijven..alleen sport, boodschappen(noodzakelijke) en nog een paar mag.
Daar bovenop is er nu een verbod om de gemeentegrenzen over te gaan. Daarop zijn uitzonderingen, maar daar valt boodschappen doen niet onder.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Benieuwd naar huidige situatie in Portugal



Bericht door Peter LMC »

Wat is het verschil tussen jou boodschappen en mijn boodschappen Joske.
Of komt dat door de vermelding ,,Noodzakelijke,, :?: :eh:
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Benieuwd naar huidige situatie in Portugal



Bericht door Joske »

Eerlijk gezegd zijn de huidige maatregelen voor mij onduidelijk.
Ze worden in ieder geval niet gehandhaafd.
Ongenoegen is er bijv. over het feit dat toeristen "ongemoeid" kunnen rondreizen, terwijl de eigen bewoners moeten thuisblijven.
Als argument wordt aangevoerd dat toeristen die binnenkomen allemaal negatief getest zijn.
Ikzelf woon in Portimão aan de grens met Lagoa (Parchal, Ferragudo).
Daar heb ik kennissen die bij de "blauwe brug" naar Portimão zijn teruggestuurd omdat ze naar de geopende bouwmarkt hier wilden gaan.
Uiteindelijk mocht hij doorrijden. Verhaaltje over een lekkende kraan.....niet te krijgen in Lagoa.....bla bla..
Ikzelf verloor vanmorgen mijn zwembrilletje is zee.
We hebben hier 3 grotere sportwinkels, 2 dicht en alleen bij Decathlon werd ik aan de deur geholpen.
De grotere supermarkten: Continente, Intermaché enz zijn open, maar wel met een aantal afgezette gangpaden, net als bij de chinees.
Aldi, Lidl zijn gewoon open. Met stoplicht toegang, dus met een rij op de Parking.

Verder zijn de cijfers voor Portugal in zijn geheel weer aan het stijgen.
Ook is in Portimão de lijn stijgende, nu weer boven het (rode) niveau: verhoogd risico.
In januari was dit overigens 2x zo hoog!
Afbeelding

Verder hier nog meer over de situatie in de Algarve

En ja, de F1 gaat door, maar zonder publiek.

En het moet niet gekker worden:

Rui Fonseca e Castro, de geschorste rechter vanwege zijn standpunten over de 19 covid pandemie, daagde de nationale directeur van PSP uit om de problemen tussen beide "als mannen" op te lossen in een "MMA-gevecht"
Rui Fonseca e Castro lanceerde deze zondag op Facebook een ongekende uitdaging. Voor het eerst daagde een magistraat (hoewel preventief geschorst) een politieagent - in dit geval de nationale directeur van de PSP, Magina da Silva - uit tot een fysieke confrontatie. Meer specifiek voor een "MMA-gevecht", een vechtsport die technieken uit verschillende modaliteiten combineert, zoals boksen en worstelen, en die ooit bekend stond als "Vale Tudo".


Hier het artikel
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie