Wel of niet op reis naar Spanje...?

Plaats reactie
mkrechting
Berichten: 46
Lid geworden op: di 26 jan 2016, 16:10

Re: Wel of niet op reis naar Spanje...?



Bericht door mkrechting »

Het advies van de Nederlandse overheid is om ONNODIG reizen te voorkomen. Dat biedt terecht ruimte om de overweging om al dan niet te gaan reizen te maken. De uitkomst van die overweging kan dan ook het besluit zijn om WEL te gaan. Op het moment dat je kenbaar maakt dat je hebt besloten, op grond van een goede afweging, om naar het zuiden af te reizen gebeurt er nogal wat. Heel veel mensen vinden dat dat niet kan ! Waarmee ze eigenlijk zeggen dat jouw overweging niet de goede is. Ondanks dat dit stukje begint met de woorden "het advies". We zijn, denk ik, allemaal in staat om meerdere argumenten te benoemen die voor of tegen het voornemen kunnen zijn om op reis te gaan. Normaliter zou ik rond deze tijd alweer terug zijn om de verjaardagen van onze kleinkinderen bij te wonen. Ik vind deze beperking om te reizen verschrikkelijk. Los van de vanzelfsprekendheid om extreem voorzichtig te zijn en rekening te houden met iedereen die je tegenkomt. In februari hebben zowel mijn echtgenote als ik los van elkaar corona gehad. Vervelend, maar zonder de afschuwelijke gevolgen die we allemaal ook op de nieuwszenders hebben kunnen zien. Wij hebben daarvoor geen medische zorg nodig gehad. Helemaal zelf uitgezeten en daarna weer min of meer normaal functioneren. Mazzel ? Wellicht, maar geldt dat niet voor 97% van de mensen? Zou dat in Spanje nu echt anders geweest zijn ? Ook daar zou ik geen gebruik gemaakt hebben van de medische zorg en zou isolatie een mogelijkheid geweest zijn.
De afgelopen weken heb ik hier op het forum van alles zien voorbijkomen. Over verzekeringen die niet tot betaling zouden overgaan. Gebruik moeten maken van de (overbelaste)lokale medische zorg. Iets wat overigens niemand belet om ongeoefend de wintersport in te duiken in coronavrije jaren. Maar bovenal de solidariteit. Je mag niet op reis en dat doen we ook voor de ander. Maar wat nu met de solidariteit voor al diegenen die uit medische of sociale / psychische redenen de grijze herfst en wintermaanden willen doorbrengen in een zonniger en warmer klimaat. Waarom tellen die redenen niet mee als het gaat om het komen tot de overweging om WEL te gaan. Met hetzelfde respect om NIET te gaan. Roepen "Je weet maar nooit" is niet aan de orde. Je "weet" immers inderdaad nooit. Net zo goed als het ook ongebruikelijk is dat er vliegtuigonderdelen op een woonwijk vallen. Totdat het twee keer in een week gebeurt. En dan ? Ik beschouw het als mijn grondwettelijke recht om tot mijn eigen keuzes te komen, op grond van rationele argumenten en een verantwoorde inschatting van de risico's en de mogelijke( zelf te dragen) gevolgen. In het najaar ga ik weer naar het zuiden om te genieten van de weldaad voor mijn lichaam en geest die het klimaat en het land mij daar bieden. Uiteraard weloverwogen en gebruikmakend van de fundamentele plicht en het recht om te kunnen kiezen.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Wel of niet op reis naar Spanje...?



Bericht door Marco Polo »

Individuele rechten versus de rechten van de massa.
Is al de hele tijd de discussie.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Wel of niet op reis naar Spanje...?



Bericht door Toon »

mijn ervaring in deze pandomie is dat veel mensen het (advies) zien als (verboden)
in veel reacties lees je tussen de regels door ook dat ze denken dat het verboden is
wij wachten op de vaccinatie en dan bekijken we wat we doen
en wij lezen het advies als advies
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Wel of niet op reis naar Spanje...?



Bericht door Zwerfsteen »

Zijn de zogenaamde toeristische of niet-essentiële reizen door Belgie, Frankrijk en Spanje door die overheden ook als advies afgeraden of zijn ze daar verboden?
Dat weet ik eerlijk gezegd niet.
Argumenten van: We zijn nergens aangehouden of gecontroleerd vind ik niet steekhoudend.
Net als door een rood licht rijden en later zeggen: kan gemakkelijk er is me niets gebeurd.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Wel of niet op reis naar Spanje...?



Bericht door Going »

Weggegaan voor het dringende advies was gegeven naar een land wat toen nog gewoon geel groen was.
Als de tijd er op zit, dan is het dringend om terug te gaan. Waar je ook bent, ik neem aan dat je natuurlijk de regels in acht neemt inzake afstand bewaren, en onnodig drukke plekken bezoeken en zelfs de bezoekregeling als ter plaatse. Dat gedaan te hebben ga je voor het dringende, naar huis. Dan verplaats je je volgens alle richtlijnen.
Is toch niet moeilijk?
Misschien is het moeilijker om niet op te scheppen dat de reis zonder Hitch is verlopen.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Wel of niet op reis naar Spanje...?



Bericht door Dafluc »

Alleen essentiële reizen zijn in Europa toegestaan.
Essentieel = belangrijk, cruciaal, elementair, fundamenteel, noodzakelijk, onmisbaar, onontbeerlijk, pertinent relevant.
En dan is de reden datje wilt overwinteren omdat het je hier te koud is.
Vervolgens is corona toch slechts een griepje want jullie hebben geen medische zorg nodig gehad. Allemaal aanstel van die mensen op de intensive care. Het is je grondwettelijke recht om te vinden dat je kunt vertrekken naar de zon. De risico's en gevolgen draag je immers zelf. Zo lang je gezond blijft en geen medische zorg nodig hebt klopt dat inderdaad.
Denk dat we allemaal hopen dat we in het najaar weer op pad kunnen. Al dan niet met een vaccinatiebewijs en misschien wat dichterbij. Maar laten we hopen dat we t.z.t zover zijn dat het weer kan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Wel of niet op reis naar Spanje...?



Bericht door Zwerfsteen »

Going schreef:
za 06 mar 2021, 15:48
Weggegaan voor het dringende advies was gegeven naar een land wat toen nog gewoon geel groen was.
Als de tijd er op zit, dan is het dringend om terug te gaan. Waar je ook bent, ik neem aan dat je natuurlijk de regels in acht neemt inzake afstand bewaren, en onnodig drukke plekken bezoeken en zelfs de bezoekregeling als ter plaatse. Dat gedaan te hebben ga je voor het dringende, naar huis. Dan verplaats je je volgens alle richtlijnen.
Is toch niet moeilijk?
Misschien is het moeilijker om niet op te scheppen dat de reis zonder Hitch is verlopen.
Wanneer men voor de strenge restricties naar Spanje is gereisd kan ik me voorstellen dat het in vooorkomende gevallen noodzakelijk kan zijn om nu naar Nederland terug te keren.
Dit is natuurlijk heel wat anders dan nu richting het Zuiden te gaan.
Ik neem aan dat bij evt. controle er in het eerste geval coulant mee wordt om gegaan.
Toen wij vorig jaar in maart uit Marokko terugkwamen werden wij bij controle in Frankrijk ook gewoon doorgelaten terwijl het voor Fransen alleen met een bepaald document toegestaan was om te reizen.
De gendarme vroeg wel of dat document hadden maar na uitleg dat we naar huis gingen en geen document hadden mochten we toch via de snelste weg doorrijden.
Groet,
Leny en Pieter
schavuit
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 25 nov 2013, 20:58

Re: Wel of niet op reis naar Spanje...?



Bericht door schavuit »

Nog maar een keer vragen. Ik ben vooral benieuwd of er mensen nabij de Spaanse Franse grens een Pcrtest hebben gedaan.
Wie is er laaste dagen nog vanuit Spanje of Portugal naar Nederland gereden met de camper of caravan.?
Wij zijn van plan eind maart te gaan. Hoe hebben jullie het gedaan met pcr test voor Frankrijk. In Spanje vlak bij de grens? Westkant.
Ps we zijn sinds begin oktober in de Algarve toen alles nog bijna normaal was. Dus aub geen niet terzake doende opmerkingen.
Wij zijn van plan in bv Zarautz een pcr test faciliteit te zoeken.
Groet Jaap

Verstuurd vanaf mijn SM-T720 met Tapatalk

Mathijs_
Berichten: 333
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 17:14

Re: Wel of niet op reis naar Spanje...?



Bericht door Mathijs_ »

Nou afgelopen week toch gebruik moeten maken van de zorg in Spanje. 0,0 probleem natuurlijk. Meer dan welkom met je Europese verzekeringskaart.

En 1 ziekenhuis spreekt niet voor allen natuurlijk, maar qua overbelasting hadden ze geen last, ook niet gehad.

Verzekering zelf ook nog contact mee gehad en geen enkel probleem meneer, en nog een fijne tijd in Spanje.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Wel of niet op reis naar Spanje...?



Bericht door Marco Polo »

Jouw individuele ervaring verklaart nog niet waarom we in Europa nog steeds niet uit de shit zijn.
(Of juist wel ;-))
Dit in tegenstelling tot China waar het belang van de groep boven die van het individu word gesteld.
Zou verder niet willen ruilen maar is wel de realiteit.

Dit even terzijde ;-)
Mathijs_
Berichten: 333
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 17:14

Re: Wel of niet op reis naar Spanje...?



Bericht door Mathijs_ »

Welke shit? Die jij ergens vandaan haalt? Ik zie het niet,
Hier in Spanje niet, afgelopen jaar in Nederland niet.

Enige wat ik wel zie is dat veel mensen elkaar gek maken of laten maken! Maar gelukkig dat er ook nog heel veel mensen zijn die wel zelf na kunnen denken.

Ik geef een voorbeeld van hoe het is, en jij komt direct met een non argument dat we in de shit zitten...

Ik las dat m'n zorgverzekering niks voor mij zou betekenen in dit topic, dat las ik direct als onzin.

Ik vind het dan wel leuk even te melden dat dit niet het geval is, omdat ik weet dat er mensen zijn die dat dan wel aannemen en bang worden.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Wel of niet op reis naar Spanje...?



Bericht door Ruud Adam »

Mathijs_ schreef:
za 06 mar 2021, 22:58
Welke shit? Die jij ergens vandaan haalt? Ik zie het niet,
Hier in Spanje niet, afgelopen jaar in Nederland niet.
Los van deze hele discussie: Dat jij het niet ziet, wil natuurlijk niet zeggen dat het er niet is.
Er zijn wel meer zaken die ernstig zijn, maar die we niet altijd in ons gezichtsveld hebben.
Dat Corona zowel in Spanje als in Nederland voor veel problemen heeft gezorgd, met betrekking tot volle ziekenhuizen en bovenmatig veel doden, is een feit. Of je dat nou met eigen ogen ziet of niet.
Groet, Ruud
alstro
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 16 jul 2008, 16:21
Locatie: Vollenhove
Contacteer:

Re: Wel of niet op reis naar Spanje...?



Bericht door alstro »

Zinloos om te reageren Ruud. Zullen altijd mensen zijn die vinden dat hun eigen belang ( vakantie vieren in buitenland) belangrijker is dan de ellende waar heel veel mensen in zitten. Kan makkelijk, wij zijn voorzichtig , valt wel mee, we hebben er niks van gemerkt toen we er waren
.....
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 07 mar 2021, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Wel of niet op reis naar Spanje...?



Bericht door Bob Diesel »

Mathijs doet niks anders als zijn eigen gedrag goed praten
En daar mee bewust proberen hier iedereen schofferen
Welke zich wel probeert aan de gevraagde regels te houden
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie