Helm verplicht op de fiets?

Plaats reactie
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door jurgenc »

Bij sommige (duurdere) merken krijg (vroeger zeker, nu ben ik niet zeker) je een nieuwe helm als de helm zijn ding heeft moeten doen, nl een val opvangen.
H20
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door veetee »

Eind oktober bij de LIDL deze helmen gekocht, € 12,99, én inderdaad met lampje erin. Prijs klopt nog steeds zie ik. Gelukkig nu nog niet nodig gehad. Maar... door schade en schande wordt men wijs, wel al eens lelijk met de Ebike gevallen vóór de aanschaf helmen...
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door Jan en Simonne »

:lol: :wink:
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door de Jonckheer »

Veranderingen zijn normaal en soms goed en soms niet. De eerste paar jaar dat ik motor reed hoefde je geen helm op en was er geen maximum snelheid dus reed ik op de BSA met 160 over de snelweg, zonder helm. Is goed gegaan, ik ben er nog :lol:. Meer geluk dan wijsheid denk ik dan.
Sommige maatregelen zijn er om mensen tegen zichzelf te beschermen, zoals de gordelplicht en de helm. Een goede zaak. Maar dat berijders van snorfietsen geen helm op hoeven heb ik nooit begrepen, het wordt tijd dat dat wordt aangepast. En ook zo met fietsers. Het is nu eenmaal 100 keer drukker (zeker op fietspaden) op de weg dan vroeger toen ik begon met brommer en later motor. En ook zijn er veel meer idioten met veel haast op de weg. Nee, een beetje bescherming kan geen kwaad.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door hathi »

Juist Nico,en vergeet niet de huidige E—bikes,en het telefoneren ook op de fiets,we lopen achter,dus actie!
Hans
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door Cee Pee »

Nog meer regeltjes in het al over geregelde Nee-derland.
Laat iedereen toch lekker zelf beslissen of ze zo'n ding op willen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door KTManiac »

+1 :thumbup:
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door hathi »

Ja Cor en gewoon ieder jaar de ziekenfonds premie omhoog,vanwege de hersenletsel operaties,met de nasleep ,ende buis vullen met verongelukte fietsers,beslissen we zelf !er is nog altijd een verschil tussen regels, en verkeersregels , De gordel was vroeger ook een probleem ,het Niet dragen,mag je zelf beslissen !, er moet een basis zijn ,om te handhaven , en dat ontbreekt en is tevens het grote probleem,het moet gewoon bij de opvoeding horen,en dan zijn het geen regels meer.!
Hans
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door Cee Pee »

Die ziekenfondspremie gaat toch wel omhoog daar zal zo'n pet weinig aan veranderen, daar zijn legio andere zaken debet aan.
Ik wordt er een beetje moedeloos van dat andere uitmaken wat zogenaamd goed voor mij is.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door Jan en Simonne »

Dit gaat toch over Spanje?
Of heb ik iets gemist? :think:
Volgens mij hebben we hier in Nederland toch nog steeds de volle vrijheid om zelf uit te maken of we hersenletsel willen oplopen?
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door Zadowolony »

De goedkope helm van de Lidl voldoet volgens mij niet aan de norm (EN 1078 voor volwassenen, EN 1080 voor kinderhelmen), dus heb je er weinig aan. De duurdere versie van 19 euro voldoet daar wel aan.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door Cee Pee »

Jan en Simonne schreef:
zo 12 jan 2020, 10:56
........Volgens mij hebben we hier in Nederland toch nog steeds de volle vrijheid om zelf uit te maken of we hersenletsel willen oplopen?
Da's wel erg kort door de bocht.
Maar gelukkig mogen wij hier nog steeds zelf uitmaken of we op ons fietsrondje zo'n ding opzetten.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Ries
Berichten: 1347
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 19:59
Locatie: Utreg

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door Ries »

Toen we eind zeventiger en de tachtiger jaren met onze GoldWing door Spanje of Griekenland reden. Kregen we regelmatig opmerkingen dat een helm, die we altijd op hadden, niet verplicht was. Simpele antwoord was dan altijd. Die hebben we niet op omdat het verplicht is, maar omdat het ons tot op zekere hoogte beschermd tegen hoofdletsel. Ook hier zit een ongeluk in een klein hoekje. En zo is het natuurlijk ook met een fietshelm. (Al draag ik die dan weer niet. Ik fiets nooit :lol3: )
"Het is waanzin om honderden miljarden uit te geven aan niet effectief klimaatbeleid."

Just because my path is different doesn't mean I'm lost
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door appellover »

In het AVL was een rookruimte ,weet niet of dat nog zo is ,maar voor mij was het ongelooflijk.



Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Plaats reactie