Helm verplicht op de fiets?

AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door AadenAnke »

Wel ik begrijp dat eigenlijk weer wel. Niet roken verkleind de kans op het krijgen van, als je het al hebt is het weer een ander verhaal

Gr. Aad
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door Jan en Simonne »

Cee Pee schreef:
zo 12 jan 2020, 11:05
Jan en Simonne schreef:
zo 12 jan 2020, 10:56
........Volgens mij hebben we hier in Nederland toch nog steeds de volle vrijheid om zelf uit te maken of we hersenletsel willen oplopen?
Da's wel erg kort door de bocht.
Ja, vind je? :think:
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door Hoofdnoorman »

Zadowolony schreef:
zo 12 jan 2020, 10:58
De goedkope helm van de Lidl voldoet volgens mij niet aan de norm (EN 1078 voor volwassenen, EN 1080 voor kinderhelmen), dus heb je er weinig aan. De duurdere versie van 19 euro voldoet daar wel aan.
Dan zal ik je maar gelijk uit de droom helpen en gelukkig, in tegenstelling tot vaak anderen, maak je een klein voorbehoud in de opmerking.
Voor zover ik op de hoogte ben moeten alle fietshelmen, welke in Europa verkocht worden, minimaal voldoen aan aan de EN norm, dus ook die van Lidl. Dat dit inderdaad zo is kun je zien op de markering in de helm.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door Zadowolony »

Oke, stond namelijk niet (in de handleiding) op internet, vandaar. En bij die duurdere wel. Foutje van de winkel.
Abri079
Berichten: 1035
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 21:38
Locatie: Fryslân

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door Abri079 »

Moet er een dak op een lege schuur?
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door TestCase »

hathi schreef:Juist Nico,en vergeet niet de huidige E—bikes,en het telefoneren ook op de fiets,we lopen achter,dus actie!
In de hand houden van telefoon op de fiets is boete, ook in NL.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... p-de-fiets

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Uitgeschreven

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door Uitgeschreven »

Zou dit iets zijn? Lijkt me ideaal onder de Spaanse zon.
Bijlagen
helm.jpg
helm.jpg (28.57 KiB) 573 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door Hoofdnoorman »

Abri079 schreef:
zo 12 jan 2020, 13:05
Moet er een dak op een lege schuur?
Natuurlijk, anders krijg je een waterhoofd als je door de regen loopt. :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door pepon »

AadenAnke schreef:
zo 12 jan 2020, 11:22
Wel ik begrijp dat eigenlijk weer wel. Niet roken verkleind de kans op het krijgen van, als je het al hebt is het weer een ander verhaal

Gr. Aad
Ik bracht patiënten naar het AVL met een zuurstoffles op de rug en een peuk in de mond.

Begreep ik ook nooit zo, maar zij konden dat voor zichzelf goed uitleggen.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door Arie55 »

ik zou eerder pleiten voor aan de verkeerde kant van de weg te fietsen. Dan zie je het verkeer aankomen, net als bij voetgangers.

Heb dit verleden jaar gedaan in Cadiz. De gratis CP langs de snelweg kan je eigenlijk alleen tegen het verkeer in, richting Cadiz gaan. Vond het eerst een beetje eng. Hetgeen heel snel wegebte. De berm is breed genoeg ervoor en het verkeer hoefde niet uit te wijken. Over/op het strand mocht niet gefietst worden. Dat vond ik vreemd.

Vind het zo wie zo al merkwaardig dat er op snelwegen gefietst mag worden.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door Don Esteban »

>>Vind het zo wie zo al merkwaardig dat er op snelwegen gefietst mag worden.<<
Inderdaad. Op de 4 baans autoweg van Figueras naar Rosas wordt lustig gefietst terwijl parallel een fietspad door de natuur gaat. Op die autoweg zijn het vooral wielrenners die glad asfalt prefereren en hun leven willen wagen. Tevens hebben ze dan geen 'last' van wandelaars en fietstoeristen. Maar ze hebben wel een helm op natuurlijk. Dat helpt om er fraaier uit te zien na een fataal ongeluk....

Wat de helm verder betreft: voor mij liever niet dus. Ik stam nog uit de tijd dat ik zonder helm in het zog van een vrachtwagen op mijn opgevoerde Royal Nord bromfiets 80 km haalde. In colbertje met stropdas... :bow: :mrgreen:
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door AadenAnke »

@Arie55 jij verbaast je over het feit dat het mag, ik dat er mensen zijn die het doen!
Ik was 3 jaar geleden heel erg trots op mijn zoon van toen 24 jaar. We zaten aan de Franse kust, hij was een fietstocht aan het maken met zijn vriendin en belde met de vraag "ouwe we staan daar en daar maar we moeten over een autoweg fietsen voor 3 km om terug op de camping te kunnen komen of nog bijna 30 km om rijden daar heb ik beide geen zin in. Wil jij met mijn auto ons komen oppikken?" Natuurlijk heb ik dat gedaan en wat was ik trots op die gozer dat hij gewoon besloot dat vindt ik te gevaarlijk dat ga ik niet doen. Ik heb mijn kinderen altijd geprobeerd om zelf verantwoording te nemen voor hun daden. Die dag wist ik dat is me gelukt.

Gr. Aad
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door jepebe »

Zomaar wat overwegingen:

Ik fiets nu minder dan vroeger, toen soms tot 10.000 km per jaar. Oa een x naar Casablanca via Compostela. Geen helm opgehad. Ook niemand met zo’n ding gezien.

Tegenwoordig op de racefiets krig je al snel de (terechte) opmerking: Waar is je helm? als je zonder fietst.

Ik was zeker niet een van de eersten die zo’n ding opdeed...

Een fietshelm beschermt tegen klappen tot een bep. snelheid:
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/helpt-een-helm/

Een klapper in een afdaling of een aanrijding met een auto zullen niet veel minder erg zijn met helm. Omvallen bij een stoplicht of sturen in elkaar haken of de vangrail raken wel.

Wij in NL zijn zo gewend aan fietsen dat je als huistuinenkeukenfietser geen helm opdoet. In vrijwel alle andere landen is een stuk fietsen net zoiets als op skis gaan staan of bergbeklimmen: een speciale activiteit waar je je op voorbereidt. Een helm en handschoenen bij skien, een veiligheidsgordel bij klimmen en een helm bij fietsen. Dat dit veiliger is valt niet te ontkennen. Elk argument daartegen gaat voorbij aan situaties waarbij een helm wel werkt. Toch zet ik m niet op als ik boodschappen doe of naar mijn werk fiets. Gek eigenlijk...ik vraag me af als ik m meeneem als ik weer een kampeerfietstocht naar Compostela maak....

Ooit las ik de mooie uitspraak: Zij die geen helm dragen hebben er ook geen nodig...

Aan de andere kant het blijft een wiebelig zweterig stuk piepschuim, dat bij een lange fietstocht wel degelijk irriteert door gewicht. Het lijkt wel een autogordel.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Helm verplicht op de fiets?



Bericht door Marco Polo »

https://www.swov.nl/feiten-cijfers/fact ... ietshelmen

Nog wat feitjes over de fietshelm ;-)
Is in NL nog nooit onderzoek gedaan naar de effectiviteit van de fietshelm.
Wordt hier ook maar heel weinig gedragen ten opzichte van de landen om ons heen.
Men is ook bang om hier een helm draagplicht in te voeren omdat men vreest dat minder mensen de fiets zullen pakken als vervoermiddel.
(Is waar de Spaanse fietsers belangenverenigingen ook over klagen).

Meeste onderzoeken die wel bekend zijn komen uit noord Amerika en Australië waar de verkeerinfrastructuur heel anders is.
Maar ook de normen en eisen aan de helm liggen daar hoger dan in Europa.
Voor gewone fietshelmen ligt de snelheid waarop getest wordt tussen de 17 en 20 kilometer per uur volgens de Europese norm.
Voor de helmen voor speed Pedelecs zouden zwaardere eisen gelden.

Reken jezelf dus niet al te rijk met een helm die aan de normen voldoet.
Zeker niet met een e-bike die makkelijk de 25 km/h kan halen.
Iets is wel altijd beter dan niets natuurlijk ;-)
Plaats reactie