Helm verplicht op de fiets?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door Autocaravana »

Zo wordt het toch een discussie over noodzaak van fietshelmen. Dat was te verwachten.

Als het SWOV heeft berekend dat er door een verplichte fietshelm 85 verkeersdoden en meer dan 2000 gewonden vermeden kunnen worden, dan begrijp ik heel goed dat er voorstanders zijn van de helmplicht. Dat zijn toch echt geen kleine aantallen ongevallen.

Ja verplichtingen en verboden beperken je vrijheid, maar anderzijds heeft de overheid een verantwoordelijkheid om de burgers te beschermen tegen allerlei gevaren. Verkeersdrempels, maximum snelheden, verkeerslichten, veiligheidsgordels, kreukelzones, airbags, katalysatoren, roetfilters, reflectoren, verkeersboetes en tientallen andere maatregelen hebben ons op kosten gejaagd en/of onze vrijheid beperkt.
Als je dat niet wilt dan heb je in Nederland het onveiligste en ongezondste verkeer wat je je maar kunt voorstellen.

Gelukkig willen we met z'n allen wel verboden en verplichtingen, al blijft er nog het nodige te verbeteren. Een van de verbeterpunten is de verplichte fietshelm.
Bedenk ook even dat je door te "lijden" onder de helmplicht je wel vele verkeersslachtoffers vermijdt. Een niet al te zware zelfopoffering, lijkt me.

Nog een opmerking over Spanje. Een fietshelm vind ik een zegen als je in de felle zon rijdt. Hij voorkomt zonnesteek.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door Kroppie »

ach,het is heel simpel, gewoon voldoen aan de regeltjes, en lekker ongestoord fietsen, of risico lopen op aanhoudingen en bekeuringen, het is maar net wat iemand wil, is voor mij geen discussie waard, ik moet geen gezeik, waarom toch altijd proberen onder regels vandaan te komen, wil je fietsen zonder helm, dan een land zoeken zonder helmplicht..

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door Cee Pee »

@Autocaravana,
Als het SWOV heeft berekend dat er door een verplichte fietshelm 85 verkeersdoden en meer dan 2000 gewonden vermeden kunnen worden, dan begrijp ik heel goed dat er voorstanders zijn van de helmplicht. Dat zijn toch echt geen kleine aantallen ongevallen.
Het SWOT heeft dit niet berekend maar geschat, en dat uitsluitend op buitenlandse gegevens.

Nu is de gemiddelde Nederlander ongeveer opgeroeid op een fiets en dat is in het buitenland wel anders daar valt het meestal onder de extreme sporten zoals skiën, wielrennen, raften enz.
Ik hoef alleen maar bij ons in de buurt te kijken waar nogal veel Duitsers proberen rechtop te blijven op een fiets, vanaf grote afstand is al te zien dat er een groep buitenlanders rijdt.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door appellover »

Precies Jos ,zet dat ding op ,niet zo moeilijk doen stelt niks voor.
Als toerist zul je geen bekeuring krijgen ,maar als je aangereden wordt door spaanse automobilist en je komt in ziekenhuis met hoofdwond kun je niks verhalen.Maar die kans is klein denk ik.
Spanjaarden fietsen alleen als sport ,racefiets of mb ,een boodschap doen met fiets kennen ze niet .
Je ziet hier in de duinen in weekend grote groepen met mb ,maar uitsluitend mannen ,Spaanse vrouwen fietsen niet.
( gaat hun haar uit model door die helm?)



Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door Autocaravana »

@Cee Pee
Gelukkig kunnen Nederlanders uitstekend fietsen en zijn ze daardoor vrijwel immuun voor ongelukken...

(In 2018 waren er 228 dodelijke ongelukken onder fietsers en naar schatting 8000 ernstig gewonden.)
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door AadenAnke »

Hier in Puttershoek vorige week een jongen van 13 jaar aanrijding met auto jongen overleden. Een noodlot voor iedereen ouders, broertjes,zusjes en de hele familie. Maar ook voor de bestuurder van de auto de partner ouders, kinderen en de rest van de familie kennissen en noem iedereen maar op. Al is door een helm het verschil maar 1 dan is het toch een hele grote winst. Vroeger zat ik bij pa op de voorbak van de VW bus of de 17m van Ford de Taunus of welke andere Duitse Deuk hij dan ook mee op pad ging. Moest pa remmen dan ging zijn rechterarm opzij dan kon hij mij vasthouden en opvangen. Als ik nu morgen een filmpje plaatst dat ik mijn kleinkind zonder zitje e.d. mee in de auto neem dan spreek iedereen er schande van! Terecht vindt ik. Waren in de tijd van mijn vader de bestuurders beter? Kregen ze geen aanrijdingen omdat ze een kind bij zich hadden? Denk het niet, er reden gewoon minder auto's dat dan weer wel, bij ons in de straat stonden er altijd wel een stuk of 4 bijna altijd allemaal van pa en anders was die wel van een klant van pa. Net zoiets dus met fiets helmen, over hooguit 20 jaar zie je gewoon niemand meer zonder en over een jaar of wat krijg je over de fietshelm dezelfde discussie over verzekeringen en overgewicht/belading nu. Ik ben een voorstander. Maar wel hypocriet, heb geen helm :oops: :shh: :oops: maar fiets wel

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door Kroppie »

hier in nederland hoeft het niet, is niet verplicht dus word het aan jou overgelaten welke keus je maakt, maar zonder verder conseqenties als je geen ongeluk krijgt, mag iedereen zelf beslissen wat ie doet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door TestCase »

Ik heb ze n.a.v. deze discussie aangeschaft. We twijfelden al een poosje en in maart gaan we naar Spanje.... Dan maar als een ouwe sok voor l.. rijden.


//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 5:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door jaap van duijn »

@Hefdakbus,

U vind helm overbodig op de fiets, immers je rijd maar 25 km.
Wel even zijstraat, maar ik stond stil - naast de ski piste - toen een snelle jeugdige skieer mij omver skiede en ik op een ijzig stuk ten val kwam.
Resultaat 8 dagen intensive care en 10 dagen nog na behandelen in Oostenrijk.
Wat werd mij verteld " Mijnheer goed dat U een helm correct ophad, anders had U nu een kasplantje geweest".
De moraal, met skieen en met elektrisch fietsen afgesteld op 25 km, dragen wij een helm.
U en ik weten nu wat we doen toch, fijne en gezonde tijden.
En oja, we waren en zijn perfect verzekerd dat weer wel.

mvgr Jaap van Duijn
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door Autocaravana »

janmetdoka schreef:
di 14 jan 2020, 4:20
Racefietsen zijn anders gebouwd dan zo'n degelijke woon werk en schoolfiets. De rechte voorvork en de korte gedrongen bouw van het frame maken het evenwicht op zo'n fiets een stuk labieler. Plus dat je kromgebogen over het stuur zit, met de voeten vast aan de pedalen. Goed voor de snelheid, maar minder voor de veiligheid...

Gelukkig mag ik er af en toe nog zelf voor kiezen hoeveel gevaar ik wil lopen. Roken en drinken zijn ook nog steeds niet verboden. Niet dat ik er nu zo nodig mee moet beginnen, maar het is wel fijn dat het mag...
Zoals gezegd is fietsen relatief gevaarlijk in Nederland. Een derde van alle dodelijke verkeersongelukken is bij fietsers. Dus suggereer niet dat Nederlandse fietsen veiliger zijn. Dat jij een racefiets eng vindt wil niet zeggen dat ze dat ook zijn. Met een racefiets kun je zonder risico 70 of 80 km/uur halen. Doe dat eens met een omafiets...

Het is een misvatting dat je "gelukkig zelf mag kiezen" hoeveel gevaar je wilt lopen. Door geen regels te stellen vergroot je het gevaar voor iedereen, inclusief jezelf. Feitelijk is dit geen vrijheid maar egoïsme.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 5:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door Aloys »

Nu geen gordels meer, de fietshelm is het onderwerp.

On-topic graag.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Helm verplicht op de fiets?



Bericht door hermanusb »

Ik weet dat het een wat oudere topic is maar ik ben en blijf een grote voorstander van een fietshelm en ook een helm op de zogenaamde bijna altijd te hard rijdende snorscooters.

Gisteren zag ik in Apeldoorn weer eens iemand liggen met de kop kapot.
Gevallen met scooter of aangereden door de auto?

Het was dat er al genoeg mensen bij waren dus doorgereden.

Een simpele fietshelm kan veel ellende schelen,
Plaats reactie