Nieuw Dometic 8505 aggregaat kopen in Spanje?

Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Nieuw Dometic 8505 aggregaat kopen in Spanje?



Bericht door Cee Pee »

Die ventilator heb je in dit jaargetijde zeker niet nodig en als je het brander gedeelte een beetje schoon houd werkt dat beter dan op stroom.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Nieuw Dometic 8505 aggregaat kopen in Spanje?



Bericht door Hoofdnoorman »

bertt schreef:
za 30 nov 2019, 22:41
Das aardig Rudy, maar ik heb dit ook met mijn vorige camper meegemaakt. Toen was ie 6 jaar.
Ikzelf heb als eerste het gasgedeelte goed gereinigd, daar ben ik wel goed in :D
Nada, noppes, is het aggregaat wat de geest heeft gegeven, jammer dat ze nogal prijzig zijn.

Bij mijn vorige camper heb ik de koelkast uit de camper gehaald en heeft Dometic Alicante het aggregaat vervangen.
Nu zal ik dat zelf doen vrijwel zeker omdat de koelkast niet door de normale deur past en dan doe ik het in de camper.
Niet gemakkelijk maar te doen.
Er zit een dealer in Calpe ben ik inmiddels achter, heb hem een mail gestuurd.
Ik wil niet anders, want ze zijn gemakkelijk als je zelden aan de stroom sta, maar wat zijn het een onbetrouwbare dingen.
Vroeger ging er een koelkast in een caravan en na 20 jaar deed ie het nog.
Bert
Tjsa Bert, ik weet het niet. Er kan toch niet veel veranderd zijn in die jaren hè. Ik mag er dus dan vanuit gaan dat hij lek is geweest of hij is gekristalliseerd. Maar, zoals al geschreven is, een lek ruik je onmiddellijk.
Het oudje van mij heeft productie jaar 1992 en vriest bijna (ook in de zomer met de zon er op). Het extra afschotten van de schoorsteen was erg functioneel. Ondanks dat zit ik al een hele tijd te denken aan een grote koeler maar je wordt er bang van als die dingen, na 6 jaar, al de geest geven.

En voor de allerlaatste reacties, mijn koeler staat altijd op gas. De brander wordt elk jaar schoongemaakt en hij draait 300 dgn/jr. Dit, bij mij al 11 jaar achtereen. En er zit een ventilator in. die slaat ook nu af en toe aan. Sterker nog, ik houd de gasvlam zodanig hoog/laag, dat de ventilator af en toe aan slaat en zodoende weet ik dat hij op max rendement zit. (Want ik houd van een heel koud glas cola :-B )
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Nieuw Dometic 8505 aggregaat kopen in Spanje?



Bericht door Going »

@Bert
Ik heb mijn 6 jaar geleden moeten vervangen wegens lek. Was slechts 4 jaar oud.
Ik heb het ook zelf gedaan in de camper. Het is goed te doen.
Misschien een idee.
Laat je zoon langs Alphen aan de Rijn gaan en kijken of die er een in voorraad hebben. Die kunnen ook zien of er een staat in Spanje. Dan de keus maken om van een van de twee plaatsen direct naar Abil te verzenden door Dometic of zelf of via een dealer.
In Alphen maak je kans met een goede praat op de laagste prijs.
Vergeet geen tube koelpasta bij te bestellen. Gebruik het heel ruim. Je hebt een halve tube nodig.
Zo deed ik het.
Achter rooster alle electriciteit los gehaald. In keuken gaskraan dicht. De gas losgemaakt. De schroeven in de kk er uit gedraaid. De kk eruit geschoven en direct met achterkant naar deur gedraaid. Ik had zo net genoeg ruimte me naar de voorkant van de kk te wringen.
Allereerst de brander geheel verwijderd.
De isolatie over de brander pijp los geklikt tot boven aan toe. Daarna verwijderen of los laten tot de hele unit er af komt en dan verwijderen. De 12V en 220V elementen er uit genomen. Let op deze zijn weer nodig, want de nieuwe compressor heeft ze niet of zijn afgeknipt.
Toen in Vries gedeelte de bouten los gemaakt. Ook in de koel gedeelte de bouten los. Hierna kan de compressor er af na ik dacht nog 2 boutjes aan de achterzijde ook zit daar nog een isolatie materiaal. Het kan wezen dat het wat plakt door de koeling pasta, maar met een plamuur mesje kom je daar tussen.
Na alles schoon te hebben kun je omgekeerd weer opbouwen. Op de plekken waar de bouten verbinding maken, veel veel koelpasta gebruiken.
Als de nieuwe compressor er dan op zit, controleer of de tocht strip afdichting op de lijst nog goed is, belangrijk anders krijg je tocht en soms verbranding lucht binnen. Ook heb ik direct na het uithalen van kk de schroefgaten van de schroeven waar de kk mee vast wordt gezet gevuld met lucifers en houtlijm. Dan bij inzetten heb je weer goed vlees om vast te zetten.
Succes
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nieuw Dometic 8505 aggregaat kopen in Spanje?



Bericht door Kroppie »

als ik dit zo lees , dan heeft dometic een mooi naampie, en nog mooiere prijs , en een waardeloze kwaliteit, want koelen over een lange periode doe je niet met mooie woorden en dure namen maar met kwaliteit en die is ver te zoeken als spullen na 6 jaar stuk gaan, troep dus, meneer dometic gaat u schamen, en heel diep..

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Nieuw Dometic 8505 aggregaat kopen in Spanje?



Bericht door Cee Pee »

Ik denk dat het met de kwaliteit wel meevalt, hoeveel aggregaten moeten er vervangen worden op hoeveel koelkasten.
Maar toen ik de nieuwe binnenkreeg zaten de 12 en 230 volt elementen er gewoon in.
Ik heb helemaal geen isolatie los hoeven maken alles was plug en play.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuw Dometic 8505 aggregaat kopen in Spanje?



Bericht door bertt »

Hank.
Ook bedankt, heb het goed gelezen.
Had jij de deuren nog van de koelkast afgehaald? Wel zeker?

Sta nu op een camping in Alcaniz om 220v te hebben, wil uitsluiten dat de schoorsteen de boosdoener is.
Mijn camper heeft een dakuitlaat, dus geen bovenste rooster, dus ik kan niet van bovenaf in de schoorsteen, ik weet dus ook niet of er een wokkel in zit. Zal nog in het boek kijken. 8505 2014
Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Nieuw Dometic 8505 aggregaat kopen in Spanje?



Bericht door Cee Pee »

Kun je met een dakuitlaat dan wel de schoorsteen fatsoenlijk schoonmaken?
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Nieuw Dometic 8505 aggregaat kopen in Spanje?



Bericht door Going »

@ceepee ik bestelde zonder elementen, scheelde € 45,00. Ik kreeg met elementen maar draden waren direct aan elementen afgeknipt, dus niet bruikbaar. Vreemde manier van leveren maar wat je niet besteld geven ze je niet.
@Bert. Ja, vergat. Na half uitschuiven de deuren er afgehaald. Maakt werk wat makkelijker.
Succes
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuw Dometic 8505 aggregaat kopen in Spanje?



Bericht door bertt »

Nee, Cor dat is moeilijk. Ik blies elk jaar van onderaf in de pijp, kwam er geen roet of vuil, was het schoon voor mij.
Als ik zeker weet dat er geen wokkel, warmteverdeler in hangt kan ik de schoorsteen beter vegen door er wat door te drukken.
Ben nu de montage Manuel in het engels aan het binnenhalen.
Maar internet traag.
Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Nieuw Dometic 8505 aggregaat kopen in Spanje?



Bericht door Cee Pee »

Oké, maar hopelijk doet hij het op 230 volt wel, dat scheelt een hoop werk en anders succes met de operatie. :thumbup:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuw Dometic 8505 aggregaat kopen in Spanje?



Bericht door bertt »

Ja, zit een wokkel in, dus om schoorsteen helemaal goed te kunnen reinigen moet de koelkast eruit, naar voren.
Bedankt Carthago :thumbdown:
Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Nieuw Dometic 8505 aggregaat kopen in Spanje?



Bericht door Cee Pee »

Een bovenrooster kun je er vrij makkelijk inzetten.🙄
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuw Dometic 8505 aggregaat kopen in Spanje?



Bericht door bertt »

Ik schaam me diep. Ik zeg zo vaak bij deze problemen, kijk eens naar je drukregelaar.
Nu had ik dat zelf. Een vervuilde regelaar was de oorzaak. Gelukkig had ik een nieuwe reserve.
Ik zou de koelkast gaan uitbouwen, want het kon alleen de schoorsteen zijn in mijn beleving.

Mijn opdringerige Spaanse buurman wist me te vertellen dat de koelkast was gaan kristalliseren. Ik narrig en zei dat hij het op 220 nu goed deed.
Toen hij naar de vlam luisterde nam hij me mee naar zijn camper en inderdaad die vlam klonk vaal harder. Dat was me ook opgevallen, maar brandde mooi en ik had geen vergelijkingsmateriaal :wink:

Nu staat ie op strandje 3 van 5 en het is 3gr in de koelkast.
Je snapt dat het me moeite kost om dit hier neer te zetten :eh:
Zal thuis de leidingen ook reinigen en weer een reserve regelaar kopen. Denk er ook over een goed filter voor de regelaar te zetten, al zal dat moeilijk zijn, regelaar gaat rechtstreeks op de fles.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Nieuw Dometic 8505 aggregaat kopen in Spanje?



Bericht door appellover »

Hier kon mijnheer Carthago dus niks aan doen .




Gr.
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Plaats reactie