Tips voor Noord-West Spanje

Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Tips voor Noord-West Spanje



Bericht door MonRoe »

Wij zitten er aan te denken om komende zomervakantie naar Noord/West Spanje te gaan. We willen beginnen halverwege de Pyreneeen, in de provincie Aragon, dan naar Navarre, Baskenland, Cantabria, Asturias en misschien nog naar Galicië.
Ik denk dat we niet echt verder gaan komen dan Cantabria/half Asturias.

Misschien dat we op de heenreis ook nog enkele plaatsen in Frankrijk gaan bezoeken, zoals Rocamadour en Lourdes
We hebben tenslotte maar 4 weken.

Wie heeft er tips voor ons, wat we zeker niet over moeten slaan. We houden van mooie natuur, dus de Picos staan al op ons lijstje.
Ook een mooie stad willen we af en toe bezoeken.

Hoe zit het met vrij camperen daar?
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Tips voor Noord-West Spanje



Bericht door 't Busje »

In ieder geval San Sebastian, keurige camperplaats met parkeermeter, eerst kenteken invoeren en dan gepast betalen, op Paseo de Berio nº 2 San Sebastian GPS: n43.30797 o-2.01426. Schitterende baai op fietsafstand (vrijliggende fietspaden) van de camperplaats.
Leuke camperplaats (gratis) in Bermeo op Itsasoan Galdurakoen Lamera Bermeo GPS: n43.42306 o-2.72556. Wandel daar even naar de haven. Rijd ook naar Cabo Machichaco, waar je volgens mij ook wel vrij kunt staan, via een smalle en bochtige weg.
Het Balcon de Biskaya, tussen San Sebastian en Bermeo, kun je vergeten, want het uitzicht van de gidsen wordt belemmerd door de inmiddels groot geworden bomen.
Guernica is beroemd door het bombardement in de Spaanse Burgeroorlog en het schilderij van Picasso naar aanleiding daarvan, maar wij hebben er niets bijzonders gezien.
Bilbao met Guggenheim Museum is ook een must.
Burgos met kathedraal is verder de moeite waard, maar wat verder naar het zuiden.
Westelijker zijn wij (nog) niet geweest.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Tips voor Noord-West Spanje



Bericht door Vertrokken2 »

De Costa Verde is prachtig. Een van mijn favouriete landstreken. Bezoek vooral de Picos de Europa.
Maar als het gaat regenen vlug afzakken naar het zuiden, dan blijft het voorlopig regenen.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Liberat
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 20 jan 2010, 12:59
Locatie: Miño, Galicië, Spanje

Re: Tips voor Noord-West Spanje



Bericht door Liberat »

Ongeveer 100 kilometer ten Westen van Bilbao ligt Santander, dat de moeite waard schijnt te zijn. Ik ben er tot nu toe steeds om heen gereden. Iets verder ligt Santillana del Mar met de bekende grotten van Altamira. Door de vele bezoekers begonnen de rots-tekeningen ietwat te verkleuren en men heeft inmiddels de grotten afgesloten en ze volledig volledig nagebouwd in een museum. Dit is zeker een aanbeveling waard. Ook het stadje zelf is de moeite waard. Het volgende stadje San Vicente de la Barquera is leuk. De ligging is mooi aan de locale ria en het eten is er uitstekend.
PS. Om te zeggen dat Guernika "beroemd" is door het bombardement door het Duitse Condor-legioen in de Spaanse burger-oorlog vind ik onjuist. Ik zou het als "bekend" willen aanduiden. Er is of was een boom in het stadje, die gold als een soort heiligdom van Baskheid. Ik geloof dat daar de Baskische president, de lehendakari, ook wordt ingezworen.
Galicië, het Groene Spanje
jansloos
Berichten: 6876
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Tips voor Noord-West Spanje



Bericht door jansloos »

Helemaal met busje eens. Zéker naar San Sebastián prachtig strand, mooie boulevard, zodanig, dat we de stad niet eens bezocht hebben. :silent:

Trouwens die hele kust vanaf de Gironde ( zeg ik dat goed, ben niet zo van de aardrijkskunde :wink: ) is prachtig.echte goudgele zandstranden. We zouden trouwens niet meer met de pont de Gironde oversteken! Kostte 30 € voor 15 minuten (vito grootte) en je komt alleen maar tussen bossen te rijden en uiteindelijk op dezelfde weg terecht.

Van San Sebastián zijn we dwars overgegaan naar platje de aro? Omdat schoonzus daar op de camping zat. Wel langs Lourdes geweest. Als niet gelovige mij verwonderd. ( toch nog een klein wonder dus) door de bescheidenheid van het gebeuren. Al het touristengedoe vindt in het dorp plaats. De heilige plekken blijven heilig.

Ik zeg doen!


O ja, die parkeermeter. Die heeft een speciale werkwijze. Iedereen had er moeite mee. De trick was de gegevens dírect in te toetsen dus geen pauzes tussen het invoeren.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Tips voor Noord-West Spanje



Bericht door 't Busje »

Liberat schreef:PS. Om te zeggen dat Guernika "beroemd" is door het bombardement door het Duitse Condor-legioen in de Spaanse burger-oorlog vind ik onjuist. Ik zou het als "bekend" willen aanduiden.
Eens, mijn woordkeus was niet erg gelukkig.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Tips voor Noord-West Spanje



Bericht door 't Busje »

jansloos schreef:Wel langs Lourdes geweest. Als niet gelovige mij verwonderd. ( toch nog een klein wonder dus) door de bescheidenheid van het gebeuren. Al het touristengedoe vindt in het dorp plaats. De heilige plekken blijven heilig.
Misschien een beetje off-topic: Wat ons in Lourdes vooral opviel was de overeenkomst met heilige plaatsen en bronnen in India, waar de Hindoes net zo devoot de rotsen en het stromende water aanraken als de gelovigen in Lourdes.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
jansloos
Berichten: 6876
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Tips voor Noord-West Spanje



Bericht door jansloos »

Ó ja, en dan die geweldige service: er rijdt een pendelbus tussen verschillende campings. Die brengt je tot voor de ingang van het heilige gebeuren.
En ook weer terug natuurlijk :-B

Niks geen gedoe met parkeren.

Zalig :wink:
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8266
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Tips voor Noord-West Spanje



Bericht door hurktoilet »

Wij hadden ook vier weken, drie dagen heen, drie dagen terug (moet wel relaxed blijven). Wij zijn tot Cabo Finistera, het meest westelijke puntje van Spanje, gekomen. Geweldige plek, waar je bovenop de klif overnacht om van de zonsondergang over de oceaan te zien. Maar waar je in ieder geval ongeveer inde buurt komt, is de Bardénas Reales, een bizar stuk woestijnlandschap ten zuiden van Pamplona. Een overzicht van de camperplaatsen en wilde plekken waar ik overnacht heb vind je in dit draadje.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Marjorie
Berichten: 22063
Lid geworden op: ma 11 jul 2011, 16:04
Locatie: New Fun

Re: Tips voor Noord-West Spanje



Bericht door Marjorie »

Daar zijn we vorige winter ook geweest dankzij Raad het Plekje. Inderdaad een aanrader en de camperplek ligt ook erg leuk. De hele kust naar Cabo Finistere en de Picos zijn sowieso de moeite waard.
groetjes, Marjorie

My home is my castle, my camper is my home
Jan-Hidde en Marjorie - Magirus Deutz (1978)
Geert505
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 30 sep 2013, 16:43
Locatie: Zuid limburg

Re: Tips voor Noord-West Spanje



Bericht door Geert505 »

Picos d'europa en noordkust Spanje zijn inderdaad prachtig. Op de heen of terugweg langs Oradour sur Glane. Heeft op ons een enorme indruk gemaakt. Lees de geschiedenis maar er op na.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8266
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Tips voor Noord-West Spanje



Bericht door hurktoilet »

Ik had Oradour-sur-Glane niet genoemd omdat het enigszins off-topic is, maar het toeval wil dat wij hier onderweg naar noordwest-Spanje ook geweest zijn. Betreft dorp dat om nog altijd niet opgehelderde redenen aan het eind van de Tweede Wereldoorlog uitgemoord en afgebrand is door de Duitsers. De ruïnes staan er nog altijd, als monument. Bizar indrukwekkend...
Overigens heeft Oradour ook een prima, gratis camperplaats, op loopafstand van het verwoeste dorp.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Tips voor Noord-West Spanje



Bericht door MonRoe »

In Oradour zijn we enkele jaren terug geweest, inderdaad erg indrukwekkend. We weten niet hoever we (willen) komen, op ons lijstje staat voorlopig het volgende:
Rocamadour
Lourdes
Artouste (treintje)
Hecho (gieren)
Monasterio de Leyre
Castillo de Javier
Parque Natural Bardenas Reales
Olite
Pamplona
San Sebastian
Bermeo
Bilbao
Santander
Cuevas de Altamira
San Vicente de la Barquera
Picos de Eurapa

Tot zover allemaal hartelijk bedankt voor de tips, ik sla ze allemaal op in mapsource en in word.

Gewoon lekker door gaan met tips, daar heeft iedereen wat aan. 8-)
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Tips voor Noord-West Spanje



Bericht door 't Busje »

Ruim 50 km zuidelijk van Lourdes (toch al op je lijstje) ligt het Cirque de Gavarnie, echt iets voor liefhebbers van bergen en natuur.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Plaats reactie