basel

Gebruikersavatar
Dirk Pauwels
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 0:25
Locatie: Sint-Niklaas België

basel



Bericht door Dirk Pauwels »

Wij nemen in Juni verlof tussen Straatsburg en Basel. Verder in Zwitserland staat niet op het programma. Waar kan ik mijn camperbusje achter laten bij een bezoek aan de stad Basel? Ik heb fietsen bij of wil ook wel met openbaar vervoer rijden. Kan ik in horecazaken met euro's betalen of moet ik mij op Zwitserse Frank voorzien?
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: basel



Bericht door Vertrokken4 »

Handig is het om dan op het vliegveld te parkeren aan de Franse kant, ga je met de shuttle of op je fiets Basel in. Vliegveld ligt aan de autobaan op de grens.

In CH betalen met euro's lukt slecht, en als het je lukt krijg je Franken als wisselgeld. Neem een pinpas mee......

JP
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: basel



Bericht door jmkoole »

Wat een onzin... In Zwitserland kun je net zo gemakkelijk met euro's betalen als met franken. Omrekening is ca. 1:1, dus heel eenvoudig. Dan verdienen ze nog een extraatje aan je. Zie het als fooi voor de moeite. Duur land is het toch al...
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: basel



Bericht door Aloys »

jmkoole schreef:Wat een onzin... In Zwitserland kun je net zo gemakkelijk met euro's betalen als met franken. Omrekening is ca. 1:1, dus heel eenvoudig. Dan verdienen ze nog een extraatje aan je. Zie het als fooi voor de moeite. Duur land is het toch al...
Jervig woonde jarenlang in de Vogezen, dicht bij de Zwitserse grens. Dus ik neem aan dat hij er ruime
ervaring mee heeft.
Bovendien zou "Volgens mij kun je ..." heel wat vriendelijker klinken dan "Wat een onzin..." :silent:
Zo lok je onaangename discussies uit! Gelukkig heeft Jervig een dikke huid, een brede rug en geen
last van lange tenen :D

Wie betaalt met Euro's in plaats van Zwitserse Franken is bij alles wat ie betaalt bijna 10% duurder uit.

Ik heb eens een week lang álles in Zwitserland betaald met Euro's, we zouden er maar een paar dagen zijn.
Toen was de koers iets van € 1,25 dus dat heeft ons een boel geld gekost, alles 25% duurder!
En Zwitserland staat toch al niet bekend als 'goedkoop'...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: basel



Bericht door jmkoole »

De koers is nu 1,09 dus je geeft 9% fooi. Dat is in de horeca heel gebruikelijk. Je doet die mensen veel plezier door er met Euro's te betalen. Zeker een duur land! Een brood kost zomaar 4-5 CHF Maar ja, de Zwitsers zelf verdienen er ook naar.
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: basel



Bericht door Marco Polo »

Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: basel



Bericht door jmkoole »

Hè!? 12 CHF = 6 euro? Dan is het helemaal aantrekkelijk om met euro's te betalen.
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: basel



Bericht door mama »

Degene die gelooft dat het beter is in € te betalen in zwitserland , is volgens mij niet echt ervaringsdeskundig op dat gebied .
Het is zoals al eerder aangegeven , beter van met zwitserse frank te betalen i.p.v. met € .
En geloof het of niet , maar ik kom daar al van mijn 13 jaar , tot en met verleden jaar , wegens omstandigheden dit jaar nog niet mogelijk geweest .
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: basel



Bericht door jmkoole »

Je kunt het beste pinnen met je bankpasje.
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 241
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: basel



Bericht door 1934 »

Beste Aloys,


Buiten de brede schouders,brede rug enzo enzo kan ik je vertellen dat hij tegenwoordig ook een BREDE BUIK heeft :thumbup: :cheers: :cheers: :cheers:
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: basel



Bericht door Vertrokken4 »

:bow: :bow: :bow:


ennuh....als je bereid bent het wisselkoersverschil erbij in te schieten dan lukt het natuurlijk altijd he, zo simpel is het ook weer. Heb je ook geen wisselgeldprobleem....

Als je aan de grens een tolsticker koopt en met euro's betaalt krijg je al standaard franken als wisselgeld!!

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: basel



Bericht door javanes »

1934 schreef:Beste Aloys,


Buiten de brede schouders,brede rug enzo enzo kan ik je vertellen dat hij tegenwoordig ook een BREDE BUIK heeft :thumbup: :cheers: :cheers: :cheers:
Jeroen,

Niet meer in de spiegel kijken :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: basel



Bericht door PaulBng »

jmkoole schreef:Maar ja, de Zwitsers zelf verdienen er ook naar.
De Zwitserse economie zit een beetje anders in elkaar.
Als jouw gras te hoog is, pak je een grasmaaier. Als je een plank aan de muur wil, pak je de boormachine, en als de muur gewit moet, pak je de verfroller.
Een zwitser doet over het algemeen weinig zelf. Hij huurt een tuinman, een klusjesman of een schilder in. Daarom is de werkeloosheid daar zo laag.

On topic..

Wanneer je een pinpas (debitcard) gebruikt in Zwitserland, krijg je de keuze om in franken of euro's te betalen.
Kies je voor euro's, wordt de dan actuele wisselkoers gebruikt. Kies je voor CHF, dan kiest de bank.

In "mondaine" gebieden kun je vaak met euro's cash betalen.
Maar in een horeca gelegenheid op een berg doorgaans niet.

TS wil naar Basel. Dan zal het met euro's vaak wel lukken. En anders.. Zwitserland is het land van de banken, dus op elke hoek een ATM...

En inderdaad, wisselgeld is altijd in CHF.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: basel



Bericht door kampo »

Hoe bizar simpel een vraag kan zijn om een zo gevarieerd aantal antwoorden te krijgen.
Volgens mij moet je vooral een beetje plantrekker zijn als je gaat reizen.
Dat is volgens mij zo bij ieder "vreemd" land waar je naar toe gaat.
Basel is Zwitserland. Dus alles is er zoals het dan in Zwitserland is.
Komaan, zo ver is het niet. Als ik hier na het werk vertrek kan ik s'avonds nog in Basel eten...
Groeten Kampo
Plaats reactie