Passen, o.a. de Furkapass rijden met camper

Aardy
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 29 okt 2013, 15:20
Locatie: Veenendaal

Passen, o.a. de Furkapass rijden met camper



Bericht door Aardy »

Afgelopen juni wilden we van Wallis naar Graubünden, via een aantal passen: de Grimselpass, Furkapass en de Oberalppass. Op de ANWB- kaart maken symbolen duidelijk dat je het daar met auto + caravan niet makkelijk hebt en de Furkastrasse is zelfs verboden voor deze categorie.

Een medekampeerder op een camping in Saas Grund ontraadde doorrijden via deze passen met de camper, 2.20 mtr. breed en 6.60 mtr. lang, automaat [zie gegevens hieronder].

Met de solo-auto hebben we destijds aardig wat passen gereden, een jaar of 35 geleden. Maar met de camper is toch andere koek. Mijn man is een voorzichtig rijdende 70++ en ik rijd geen passen, zit al met het zweet in de handjes bij de gemakkelijke stukken naar bijv. La Fouly en Saas Grund als we van de autoweg af zijn.

Wij zijn heel benieuwd naar ervaringen en adviezen van jullie!
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Passen, o.a. Furkapass rijden met camper.



Bericht door de Jonckheer »

Als je een angstige en onervaren bergen rijder bent moet je het niet doen. Althans, dat is mijn mening. Je bent met heel wat meer onderweg dan met een personenauto dus het rijden is totaal anders. Leeftijd heeft daar niet zoveel mee te maken. En als je als bijrijder met het zweet in je handen er naast zit lijkt mij ook geen pretje. Je bent toch voor je lol onderweg?
Aardy
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 29 okt 2013, 15:20
Locatie: Veenendaal

Re: Passen, o.a. Furkapass rijden met camper.



Bericht door Aardy »

De Jonckheer, ik ben inderdaad niet van de smalle weggetjes en haarspeldbochten en in gondels over een bergkloof zweven, maar ik had de vakantie in Zwitserland ondanks de zweethandjes niet graag willen missen!

Manlief is een voorzichtige rijder. Hiermee bedoel ik dat hij zich niet op laat jutten in wat lastige en onbekende situaties door chauffeurs die vinden dat hij wat steviger op het gaspedaal kan trappen. Overigens rijden die nooit lang achter de camper, want meestal zijn er uitwijkplaatsen om verkeer dat wil passeren door te laten gaan.

De vraag naar de ervaring van camperaars is ontstaan door voorbereiding op de reis van volgend jaar, omdat hij goed voorbereid op pad wil en niet ter plekke ervaart dat we een en ander niet hadden moeten doen.

Edoch, dank voor je inbreng!
Marc B
Berichten: 59
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 15:02

Re: Passen, o.a. de Furkapass rijden met camper



Bericht door Marc B »

We zijn vorig jaar met onze nieuwe camper (3,5 ton) de Gross Glockner (Oostenrijk) op en af gereden. Van noord naar zuid. Omhoog is zeker geen probleem, al ga je niet snel en moet je je dus niet druk maken over de "achterliggers".
We hebben geen automaat, maar naar beneden vergt wat meer. Met name het vinden van de juiste balans tussen met de voet remmen (zo weinig mogelijk) en de motorrem gebruiken. Bij de laatste ga ik tot max 4000 toeren, desnoods in de eerste versnelling, waarbij de motor zoveel herrie maakt dat mijn vrouw zich zorgen begint te maken. Daarna flink met de voet op de rem en weer via de motor remmen. Enzovoort. Zo lukt het wel.
Dus op zich hoeft het geen probleem te zijn als je de tijd neemt.
Marc B
Gebruikersavatar
Rijhuis
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 22:37
Locatie: Peer (België)

Re: Passen, o.a. de Furkapass rijden met camper



Bericht door Rijhuis »

Als de lijnbussen er langs kunnen, kunnen wij camperaars dat ook. Misschien niet even vlot maar een bus is normaal nog wat breder en langer dan het doorsnee rijhuis, dus waar zij rijden...
De helft van de mensen is slimmer dan gemiddeld, de andere helft is dommer.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Passen, o.a. de Furkapass rijden met camper



Bericht door PaulBng »

Ik heb vele jaren lang ontelbare malen met een volbeladen personenauto allerlei passen "genomen". En ben daar redelijk bedreven in geworden.
Sinds drie jaar doe ik dat met een buscamper, 3 ton met een bescheiden motor van 107pk.
Mijn ervaring is dat het niet anders is. Rustig met voldoende toeren naar boven en lak hebben aan wat er achter je hangt. Het is hun probleem, niet het jouwe.
Naar beneden precies zoals voorheen beschreven.

Een keer moest ik een lange helling op van 18%. Uiteindelijk moest ik terug naar de eerste versnelling. Temperatuur in de gaten houden. Na een kwartier werd de motor wat warm. Gestopt, motor even stationair laten draaien. Uothezet. Koffie. En daarna weer verder...

Het enige wat mij verbaast.. Verhalen gaan dat een diesel rond 2000tpm het meeste koppel heeft. Dat lijkt bij mijn bus rond 2800tpm te zijn. Is dat apart?
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Passen, o.a. de Furkapass rijden met camper



Bericht door Hermes »

Aardy schreef:Afgelopen juni wilden we van Wallis naar Graubünden, via een aantal passen: de Grimselpass, Furkapass en de Oberalppass. Op de ANWB- kaart maken symbolen duidelijk dat je het daar met auto + caravan niet makkelijk hebt en de Furkastrasse is zelfs verboden voor deze categorie.

Een medekampeerder op een camping in Saas Grund ontraadde doorrijden via deze passen met de camper, 2.20 mtr. breed en 6.60 mtr. lang, automaat [zie gegevens hieronder].

Met de solo-auto hebben we destijds aardig wat passen gereden, een jaar of 35 geleden. Maar met de camper is toch andere koek. Mijn man is een voorzichtig rijdende 70++ en ik rijd geen passen, zit al met het zweet in de handjes bij de gemakkelijke stukken naar bijv. La Fouly en Saas Grund als we van de autoweg af zijn.

Wij zijn heel benieuwd naar ervaringen en adviezen van jullie!
Waarom niet er rijden heel wat campers over deze passen. Ik heb deze zomer nog overnacht op de Oberalppas er stonden zeker 20 campers. Prachtig uitzicht op de sterren. Wat is Zwitserland toch een mooi land! Dus doen.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Passen, o.a. de Furkapass rijden met camper



Bericht door hurktoilet »

Heb dit rondje twee jaar geleden ook gereden met buscamper 2,20 breed, 6 meter lang. Je moet wel heel angstig zijn wil je hier problemen krijgen. Voor bergwegen zijn dit behoorlijk brede wegen. En je mag dan een automaat hebben, bij mijn weten kun je automaat toch ook zelf in 1 of 2 zetten?
Hoe dan ook, het is beslist de moeite waard. En voor de absolute topbeleving sla je op de Grimselpas af naar de Oberaarsee. Bij dat stuwmeer onderaan een gletscher mag je gratis overnachten op 2400 meter hoogte. De weg er naar toe is breed genoeg: het verkeer wordt geregeld met verkeerslichten, zodat je geen tegenliggers tegen kunt komen
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Passen, o.a. de Furkapass rijden met camper



Bericht door jurgenc »

PaulBng schreef:Het enige wat mij verbaast.. Verhalen gaan dat een diesel rond 2000tpm het meeste koppel heeft. Dat lijkt bij mijn bus rond 2800tpm te zijn. Is dat apart?
https://www.fiatcamper.com/nl/product/motoren
Kan je koppelkrommes zien van de huidige fiat motoren gebruikt in campers.
De 115 pk versie heeft max koppel (nm) van ongeveer 1800-2200 tpm, de 130 pk van 1800-2500, 150 pk van 1500 tot 2700 en de 180 pk van 1500-3000 tpm.
PK = vermogen, Nm = koppel. Ik veronderstel dat jouw motor wel zijn max vermogen heeft bij 2800 tpm, maar zijn max koppel heeft hij hoogst waarschijnlijk al veel eerder bereikt.
H20
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Passen, o.a. de Furkapass rijden met camper



Bericht door PaulBng »

Ok. Dank!
Aardy
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 29 okt 2013, 15:20
Locatie: Veenendaal

Re: Passen, o.a. de Furkapass rijden met camper



Bericht door Aardy »

Heren, hartelijk dank voor jullie inbreng :thumbup:

Zoals het er nu voor staat kunnen we zonder problemen de reis ondernemen. Helaas nog even wachten, want wat mij betreft gaan we morgen. Vrijwilligerswerk strooit helaas zand in de diesel.

Met een camper rijden vind ik toch een apart vak in vergelijking met een gewone personenauto.
Campers zijn in veel gevallen best grote en lompe dingen!
Hoewel er een achteruitrij camera op zit vind ik het toch heel anders, dan dat je een auto bestuurt met een grote achterruit en zijruiten waar je ook nog een blik door kunt werpen.
De rijinstructeur die ik in de arm nam om me een lesje te geven vond ook, dat het niet veel uitmaakte.
Komend voorjaar moet hij weer aan de bak, want het lukte me niet om de camper achteruit de stalling in te rijden en netjes neer te zetten.
Maar dit terzijde.

De versnelling kan ook als handbak [?] bediend worden, dus dat zal in de bergen zeker gebeuren!
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Passen, o.a. de Furkapass rijden met camper



Bericht door hurktoilet »

Natuurlijk is het anders: je hebt een veel groter en zwaarder voertuig, met relatief beperkt vermogen en uitzicht. In hoeverre je dat lastig vindt, kun je alleen voor jezelf uitmaken. Persoonlijk ben ik blij met mijn achteruitrijcamera, zodat ik ook achteruit kan zonder dat mijn vrouw aanwijzingen geeft, en met mijn dodehoekspiegel (heb ik op gewone auto niet nodig). Staat tegenover dat ik in mijn camper een stuk hoger zit en dus beter zicht op de weg heb. Moet altijd weer wennen als ik daarna weer in een kontschrapertje stap. En mijn buscamper (2.2 turbo diesel) heeft genoeg vermogen om ook op pittige hellingen redelijk mee te komen.
Wat daarvan ook zij, op de passenroute in Zwitserland mag het allemaal geen probleem zijn.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
erichendri
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36

Re: Passen, o.a. de Furkapass rijden met camper



Bericht door erichendri »

Advies is gewoon het hoogste toerental van de koppelkromme te rijden.
Dus bij een koppel van 1600-2500 rpm rond de 2500 en/of hoger rijden.
Levert de motor ook meer vermogen, betere koeling en voor
de smering van de motor is het ook beter.
De mechanische belasting voor de motor wordt ook minder.
Heuvel af is een ander verhaal, laat mijn toerental oplopen tot zeg
maar 1000 rpm onder max en dan even kort en krachtig afremmen.
Doe ik afhankelijk in 1 of 2, ligt aan hoe stijl het is.
Voorkom een te hoge versnelling en continu bijremmen.
Geld voor automaat en handbak.
Denk aan je zelf en niet aan degene die achter je rijden en sneller willen.
En al helemaal niet voor hun op een P stoppen helling op.
Wegrijden is daarna erg slecht voor je koppeling tenzij je een automaat hebt.

Eric
Met je rubber door de blubber.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Passen, o.a. de Furkapass rijden met camper



Bericht door 't Busje »

Wij rijden iedere pas die niet uitdrukkelijk voor ons (breedte 2,34 meter, lengte 5,64 meter, TMM 3.500 kg) verboden is. Wij hebben geen automaat, dus daar kan ik niets over zeggen.
Ik houd me aan de oude vuistregels dat je bij het klimmen terug moet schakelen als het toerental ondanks gasgeven zakt en dat je afdaalt in dezelfde versnelling als waarin je klimt. Bij onze laatste reis door Oostenrijk en de Dolomieten ging het klimmen overigens heel veel in de 3e versnelling, terwijl ik bij het afdalen dan toch liever terug ging naar de 2e versnelling.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Plaats reactie