Autoverlad Lötschberg (en Furka)

Plaats reactie
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Autoverlad Lötschberg (en Furka)



Bericht door Bohemia »

In februari wil ik richting Zermat of Saas Fee in Wallis met de camper. We kennen de route over Lausanne.

Ik zit nu te kijken naar alternatieven: de tunnels waarin je met de auto op de trein gaat...
De Lötschberg tunnel kort de route 115 km in, dus een kleine anderhalf uur rijden. Terwijl de rit door de tunnel een kwartier duurt en twee tientjes (27 franc).
Als ik op de terugweg nog langs bekenden in Zurich en/of Luzern wil, scheelt de Furkatunnel me zelfs 180 km.
Alleen nu lees ik op dat de treinen minimaal ieder half uur gaan en bij drukte ieder kwartier of nog vaker (http://bls.ch/d/autoverlad/autoverlad.php),
maar ook dat bij drukte de dienstregeling niet gegarandeerd wordt (http://bls.ch/d/autoverlad/goppenstein-fahrplan.php).

Wie heeft deze tunnels wel eens genomen?
Loopt de wachttijd op drukke dagen inderdaad op?
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Autoverlad Lötschberg (en Furka)



Bericht door 't Busje »

Ik heb Kandersteg-Goppenstein twee maal in de zomer gedaan, midden op een doordeweekse dag. Beide keren kon ik zonder wachten de trein oprijden. Het gaat allemaal Zwitsers efficient.
De Furka ben ik alleen met auto overheen gereden, ook 's zomers. De Furka-Oberalp (FO) Bahn heeft de mooiste locomotieven van Zwitserland.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Autoverlad Lötschberg (en Furka)



Bericht door PaulBng »

De Lötschberg tunnel meerdere keren gedaan (met de gewone auto overigens) maar niet met drukke dagen...
Daarom nooit wachttijd gehad.

Overigens, bedenk wel dat de route naar die tunnel tweebaans is door een aantal dorpen. Miscchien kost het je dan uiteindelijk wel meer tijd dan omrijden via Sion. Zeker als er sneeuw ligt.
reinolt
Berichten: 3892
Lid geworden op: ma 25 aug 2003, 19:16
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Autoverlad Lötschberg (en Furka)



Bericht door reinolt »

Wij doen elk jaar Kandersteg-Goppenstein met gewone auto voor de wintersport. De treinen rijden zeer frequent en de wachttijden vallen mee. Zoals gemeld zijn de toegangswegen tweebaans en filevorming is daar zeker een probleem. Vooral in de krokusvakantie. Dit jaar eind februari. Dan wordt Zwitserland overspoeld door gele nummerborden en ontstaat er echt een verkeersinfarct. Ook op de snelwegen bijv. rond Bern is het dan filerijden en de weg over Frutigen naar het laadstation superdruk. Als het even kan niet in het weekend rijden ( zaterdag vermijden ) of vroeg naar de trein. Wij luisteren ook naar de radio onderweg SRF1 waar de wachttijden voor de treinen worden doorgegeven en soms switchen we dan de route en gaan omrijden.
De wachttijden bij de treinen vallen dus mee maar de routes er naar toe kunnen meer een probleem zijn.


Sent from my iPad using Tapatalk
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
Afbeelding
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: Autoverlad Lötschberg (en Furka)



Bericht door Bohemia »

Ok thanks voor de tip radio aan dus :)
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Autoverlad Lötschberg (en Furka)



Bericht door PaulBng »

We horen graag hoe het gegaan is!
arli
Berichten: 649
Lid geworden op: di 20 mar 2007, 12:09
Locatie: weg gehaald

Re: Autoverlad Lötschberg (en Furka)



Bericht door arli »

ook verwijderd
Laatst gewijzigd door arli op wo 19 feb 2020, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
verwijderd
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: Autoverlad Lötschberg (en Furka)



Bericht door Bohemia »

Zie het inderdaad in het weekend en feestdagen CHF 29,50 ipv 27 da's bijna € 25....
roma
Berichten: 4523
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Autoverlad Lötschberg (en Furka)



Bericht door roma »

Sinds eergisteren is de Zw Franc 17 % duurder dan de Euro! Zwitserland is daardoor ineens veel duurder geworden voor bezoekers uit de Eurolanden.
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: Autoverlad Lötschberg (en Furka)



Bericht door Bohemia »

Gaat inderdaad de verkeerde kant uit...

Da's toch lekker van de camper, want als ik op hotel zou gaan had ik vast al lang geboekt.

Nu kijk ik het even aan en als dit niet snel herstelt wordt het toch Oostenrijk of Frankrijk, waar we lekker in Euro's afrekenen.
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: Autoverlad Lötschberg (en Furka)



Bericht door Bohemia »

De koers van de Franc ontwikkelt zich weer in de goede richting al is hij nog steeds stevig hoger.

Gewoon de tank volgooien in Duitsland en verder niet te veel over nadenken, denk ik, het is vakantie toch.
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: Autoverlad Lötschberg (en Furka)



Bericht door Bohemia »

Het sneeuwde aardig onderweg, dus wilde ik zoveel mogelijk autobahn pakken en om de tunnel heen gereden.

Nog even kijken wat het op de terug weg wordt...
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: Autoverlad Lötschberg (en Furka)



Bericht door Bohemia »

Terug de Autoverlad genomen. Er stond toen een erg lange rij.

Bovendien zijn er treinen waar alleen personenwagen en kleinere busjes op kunnen. Wij moesten daarom nog iets langer wachten op de volgende trein waar we ivm hoogte alkoof wel op konden. Kan zijn dat die kleinere wagons alleen als extra ingezet worden bij grote drukte.

Alles bij elkaar denk ik dat dit weinig rijtijd gespaard heeft. Maar de route was prachtig! We zijn langs de meren bij Interlaken en over de Brünigpas gereden.
Plaats reactie