Autoverlad Lötschberg (en Furka)
Autoverlad Lötschberg (en Furka)
In februari wil ik richting Zermat of Saas Fee in Wallis met de camper. We kennen de route over Lausanne.
Ik zit nu te kijken naar alternatieven: de tunnels waarin je met de auto op de trein gaat...
De Lötschberg tunnel kort de route 115 km in, dus een kleine anderhalf uur rijden. Terwijl de rit door de tunnel een kwartier duurt en twee tientjes (27 franc).
Als ik op de terugweg nog langs bekenden in Zurich en/of Luzern wil, scheelt de Furkatunnel me zelfs 180 km.
Alleen nu lees ik op dat de treinen minimaal ieder half uur gaan en bij drukte ieder kwartier of nog vaker (http://bls.ch/d/autoverlad/autoverlad.php),
maar ook dat bij drukte de dienstregeling niet gegarandeerd wordt (http://bls.ch/d/autoverlad/goppenstein-fahrplan.php).
Wie heeft deze tunnels wel eens genomen?
Loopt de wachttijd op drukke dagen inderdaad op?
Ik zit nu te kijken naar alternatieven: de tunnels waarin je met de auto op de trein gaat...
De Lötschberg tunnel kort de route 115 km in, dus een kleine anderhalf uur rijden. Terwijl de rit door de tunnel een kwartier duurt en twee tientjes (27 franc).
Als ik op de terugweg nog langs bekenden in Zurich en/of Luzern wil, scheelt de Furkatunnel me zelfs 180 km.
Alleen nu lees ik op dat de treinen minimaal ieder half uur gaan en bij drukte ieder kwartier of nog vaker (http://bls.ch/d/autoverlad/autoverlad.php),
maar ook dat bij drukte de dienstregeling niet gegarandeerd wordt (http://bls.ch/d/autoverlad/goppenstein-fahrplan.php).
Wie heeft deze tunnels wel eens genomen?
Loopt de wachttijd op drukke dagen inderdaad op?
Re: Autoverlad Lötschberg (en Furka)
Ik heb Kandersteg-Goppenstein twee maal in de zomer gedaan, midden op een doordeweekse dag. Beide keren kon ik zonder wachten de trein oprijden. Het gaat allemaal Zwitsers efficient.
De Furka ben ik alleen met auto overheen gereden, ook 's zomers. De Furka-Oberalp (FO) Bahn heeft de mooiste locomotieven van Zwitserland.
De Furka ben ik alleen met auto overheen gereden, ook 's zomers. De Furka-Oberalp (FO) Bahn heeft de mooiste locomotieven van Zwitserland.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Autoverlad Lötschberg (en Furka)
De Lötschberg tunnel meerdere keren gedaan (met de gewone auto overigens) maar niet met drukke dagen...
Daarom nooit wachttijd gehad.
Overigens, bedenk wel dat de route naar die tunnel tweebaans is door een aantal dorpen. Miscchien kost het je dan uiteindelijk wel meer tijd dan omrijden via Sion. Zeker als er sneeuw ligt.
Daarom nooit wachttijd gehad.
Overigens, bedenk wel dat de route naar die tunnel tweebaans is door een aantal dorpen. Miscchien kost het je dan uiteindelijk wel meer tijd dan omrijden via Sion. Zeker als er sneeuw ligt.
Re: Autoverlad Lötschberg (en Furka)
Wij doen elk jaar Kandersteg-Goppenstein met gewone auto voor de wintersport. De treinen rijden zeer frequent en de wachttijden vallen mee. Zoals gemeld zijn de toegangswegen tweebaans en filevorming is daar zeker een probleem. Vooral in de krokusvakantie. Dit jaar eind februari. Dan wordt Zwitserland overspoeld door gele nummerborden en ontstaat er echt een verkeersinfarct. Ook op de snelwegen bijv. rond Bern is het dan filerijden en de weg over Frutigen naar het laadstation superdruk. Als het even kan niet in het weekend rijden ( zaterdag vermijden ) of vroeg naar de trein. Wij luisteren ook naar de radio onderweg SRF1 waar de wachttijden voor de treinen worden doorgegeven en soms switchen we dan de route en gaan omrijden.
De wachttijden bij de treinen vallen dus mee maar de routes er naar toe kunnen meer een probleem zijn.
Sent from my iPad using Tapatalk
De wachttijden bij de treinen vallen dus mee maar de routes er naar toe kunnen meer een probleem zijn.
Sent from my iPad using Tapatalk
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
Re: Autoverlad Lötschberg (en Furka)
ook verwijderd
Laatst gewijzigd door arli op wo 19 feb 2020, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
verwijderd
Re: Autoverlad Lötschberg (en Furka)
Zie het inderdaad in het weekend en feestdagen CHF 29,50 ipv 27 da's bijna € 25....
Re: Autoverlad Lötschberg (en Furka)
Sinds eergisteren is de Zw Franc 17 % duurder dan de Euro! Zwitserland is daardoor ineens veel duurder geworden voor bezoekers uit de Eurolanden.
Re: Autoverlad Lötschberg (en Furka)
Gaat inderdaad de verkeerde kant uit...
Da's toch lekker van de camper, want als ik op hotel zou gaan had ik vast al lang geboekt.
Nu kijk ik het even aan en als dit niet snel herstelt wordt het toch Oostenrijk of Frankrijk, waar we lekker in Euro's afrekenen.
Da's toch lekker van de camper, want als ik op hotel zou gaan had ik vast al lang geboekt.
Nu kijk ik het even aan en als dit niet snel herstelt wordt het toch Oostenrijk of Frankrijk, waar we lekker in Euro's afrekenen.
Re: Autoverlad Lötschberg (en Furka)
De koers van de Franc ontwikkelt zich weer in de goede richting al is hij nog steeds stevig hoger.
Gewoon de tank volgooien in Duitsland en verder niet te veel over nadenken, denk ik, het is vakantie toch.
Gewoon de tank volgooien in Duitsland en verder niet te veel over nadenken, denk ik, het is vakantie toch.
Re: Autoverlad Lötschberg (en Furka)
Het sneeuwde aardig onderweg, dus wilde ik zoveel mogelijk autobahn pakken en om de tunnel heen gereden.
Nog even kijken wat het op de terug weg wordt...
Nog even kijken wat het op de terug weg wordt...
Re: Autoverlad Lötschberg (en Furka)
Terug de Autoverlad genomen. Er stond toen een erg lange rij.
Bovendien zijn er treinen waar alleen personenwagen en kleinere busjes op kunnen. Wij moesten daarom nog iets langer wachten op de volgende trein waar we ivm hoogte alkoof wel op konden. Kan zijn dat die kleinere wagons alleen als extra ingezet worden bij grote drukte.
Alles bij elkaar denk ik dat dit weinig rijtijd gespaard heeft. Maar de route was prachtig! We zijn langs de meren bij Interlaken en over de Brünigpas gereden.
Bovendien zijn er treinen waar alleen personenwagen en kleinere busjes op kunnen. Wij moesten daarom nog iets langer wachten op de volgende trein waar we ivm hoogte alkoof wel op konden. Kan zijn dat die kleinere wagons alleen als extra ingezet worden bij grote drukte.
Alles bij elkaar denk ik dat dit weinig rijtijd gespaard heeft. Maar de route was prachtig! We zijn langs de meren bij Interlaken en over de Brünigpas gereden.