Tol A12 Grens-Kufstein >3.5 ton?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jazp
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 11:37

Tol A12 Grens-Kufstein >3.5 ton?



Bericht door Jazp »

Sinds afgelopen winter is de A12 vanaf de oostenrijkse grens tot Kufstein-sud weer vrijgesteld van de vignet plicht;
https://www.asfinag.at/toll/vignette/

Aangezien onze nieuwe camper >3.5t is en we komende winter naar Fieberbrunn gaan, ben ik mij aan het verdiepen in de tol-regels daarvoor. In eerste instantie dacht ik dat de info van ASFiNAG betekent dat we 'tolvrij' tot de afslag Kufstein-sud mogen rijden, maar op de site van Go-Maut staat:
A 12 Inntal Autobahn
Für die A 12 kommt auf der Unterinntalstrecke (Staatsgrenze bei Kufstein bis Knoten Innsbruck-Amras) ein erhöhter Tarif zur Anwendung (+25 % auf den Grundkilometertarif).
https://www.go-maut.at/portal/portal/__ ... -2020.html

Ik ben niet op zoek naar tips om tol te ontwijken (geen zin om bewust de snelweg te moeten mijden), maar het is mij nu niet duidelijk of ik zo'n kastje moet regelen of niet voor het stuk van de grens tot Kufstein-Sud.
Dethleffs Globetrotter Alkoof op een Iveco Daily
jaccoh
Berichten: 1220
Lid geworden op: vr 22 feb 2019, 13:36
Locatie: Lunteren NL

Re: Tol A12 Grens-Kufstein >3.5t ?



Bericht door jaccoh »

Voor zover ik weet geldt de vrijstelling voor pkw tot 3,5 ton, dus niet voor lkw (ook campers) meer dan 3,5 ton.

Uit jou bericht maak ik op dat er zelfs 25 procent meer betaald moet worden. Alle voertuigen boven de 3,5 ton moeten een kastje aan boord hebben.

groet Jacco

Groet
Jacco
Gebruikersavatar
Jazp
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 11:37

Re: Tol A12 Grens-Kufstein >3.5t ?



Bericht door Jazp »

Die 25% tikt wel aan ja.. met onze camper (3 assen, Euro IV) kost het maar liefst 1,92 :lol3:
Voor de minimale 75,- die je bij zo'n kastje moet opladen kunnen we dus 20x heen en weer :) Goede klantenbinding :lol:
Dethleffs Globetrotter Alkoof op een Iveco Daily
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Tol A12 Grens-Kufstein >3.5t ?



Bericht door EasyBee »

Zijn zo gastvrij daar : "Kommen Sie bald wieder" krijgt zo een heel andere betekenis.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Tol A12 Grens-Kufstein >3.5t ?



Bericht door jurgenc »

Jazp schreef:
do 18 jun 2020, 17:23
Voor de minimale 75,- die je bij zo'n kastje moet opladen ...
Je kan ook via Europese domiciliëring betalen. Hoef je geen krediet op de badge te zetten dan.
H20
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Tol A12 Grens-Kufstein >3.5 ton?



Bericht door Pienmajer »

Door Oostenrijk met Go-box rijden is relatief duur.
De aanschaf bij tankstation is eenvoudig. Ik kon niet achteraf met creditcard afrekenen (2019), dus pre pay met minimum € 75. Als je Go box inlevert, krijg je restant terug. Je kunt echter de Go-box niet bij iedere grens inleveren. Achteraf was het inleveren het meest lastig mbt de Go-box.
Gr
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Tol A12 Grens-Kufstein >3.5 ton?



Bericht door Marco Polo »

Maar dan ga je uit van Euro nul?
Gebruikersavatar
Jazp
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 11:37

Re: Tol A12 Grens-Kufstein >3.5 ton?



Bericht door Jazp »

Het bedrag wat ik noemde was in de calculator obv euro 4. Qua prijs vind ik het systeem wel fair, je betaalt immers naar hoeveelheid gebruik en (theoretische) vervuiling. Dat een vignet soms goedkoper uitpakt is jammer maar heb ik geen moeite mee.
Ik verwacht dat Oostenrijk nog wel regelmatig deel uit zal maken van onze reizen, dus zoek liever een structurele oplossing ipv elke keer inleveren. Na een korte inventarisatie lijkt het aanvragen van een kastje via Brobizz mij het handigste. Gelukkig zag ik op dit forum al veel ervaringen met het aanvragen daarvan dus komt vast goed.
Dethleffs Globetrotter Alkoof op een Iveco Daily
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Tol A12 Grens-Kufstein >3.5 ton?



Bericht door Janpinz »

Ben er al weer een paar dgn mee bezig, incl. trage email. Ik wil een box voor camper van 4 ton voor 4 landen.
Als je dat via denmarken doet, dacht ik, heb je gelijk de registratie van je creditcard erbij.
Maar de documenten voor deze klasse zijn niet anders dan deens, en dat lukt nog wel, maar ook totaal onvindbaar. Mail al weer twee wkn met brobizz, vanochtend weer ijverig aan gewerkt.
Kortom: ik heb het opgegeven.
Geregistreerd op nummerbord voor noorwegen, incl event. visa, is zo gepiept, maar heb ik niet nodig.

Kan natuurlijk volkomen aan mijn beperkingen liggen!
Als jij er wel in slaagt, hoor ik graag hoe! :cheers:
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Tol A12 Grens-Kufstein >3.5 ton?



Bericht door Pienmajer »

Marco Polo schreef:
za 20 jun 2020, 13:29
Maar dan ga je uit van Euro nul?
Nee Euro 5. Door Oostenrujk naar Wenen, kost naar ik mij herrinneren kan circa € 125 in 2019. Wel veel tolweg gereden. Overigens heb ik voorafgaande aan de reis met asvinag geregeld dat de euro5 geregisteerd staat. Dat is belangrijk.
Anders wordt je acheraf in euro nul ingeschaald en moet je bijbetalen.
Gr
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Tol A12 Grens-Kufstein >3.5 ton?



Bericht door Marco Polo »

Denk dat die informatie belangrijk is om erbij te vermelden ;-)
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Tol A12 Grens-Kufstein >3.5 ton?



Bericht door jurgenc »

Jazp schreef:
za 20 jun 2020, 14:39
Ik verwacht dat Oostenrijk nog wel regelmatig deel uit zal maken van onze reizen, dus zoek liever een structurele oplossing ipv elke keer inleveren. Na een korte inventarisatie lijkt het aanvragen van een kastje via Brobizz mij het handigste. Gelukkig zag ik op dit forum al veel ervaringen met het aanvragen daarvan dus komt vast goed.
https://www.go-maut.at/
Kan je rechtstreeks de Go box aanvragen. Alles gebeurt via mail. Als je de box naar België of Nederland laten sturen, betaal je 5 €. Als je de box in een verkooppunt oppikt (na doorlopen van de aanvraagprocedure) is de box gratis. Betaling kan via Europese domiciliëring. Je moet er dan geen krediet opzetten. Gebruik je hem niet, dan betaal je niets.
Maar deze is alleen geldig in Oostenrijk. Geen ervaring met brobizz
H20
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Tol A12 Grens-Kufstein >3.5 ton?



Bericht door kampo »

Je kan maar beter in orde zijn met je +3,5T
Neem altijd een maut Asfinag kastje, ze sturen je wel eens om via een betaalroute en dan ben je de pineut.
De boete bedraagt iets van 250 €
Die innen ze als je de volgende keer Oostenrijk binnenrijdt.
Ze plukken je van de weg, dat kan ook jaren later zijn.
Opgelet je moet een kopie van je registratie met euro categorie binnen de 2 of 3 weken scannen en doorsturen.
Doe je dat niet binnen de termijn dan krijg je die boete. Ook 2 jaar later en ook als je iedere kilometer correct hebt afgedragen.

Je kan het opgeladen kastje met het restsaldo ten allen tijde weer inleveren. In een DE tankstation op de autosnelweg in de buurt van de grens.
Dan schrijven ze het restbedrag terug maar enkel op de originele kredietkaart waarmee betaald werd.
Dat ging bij mij vlot toen ik het kastje niet meer kon gebruiken omdat ik van kenteken verwisseld was. Enkel wat aanschuiven aan de kassa met je papieren. Vraag altijd een bewijsje en lees dat na.
Groeten Kampo
Plaats reactie