Oostenrijk mijden boven 3500 kg!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
GoRi
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 16 jul 2008, 21:49
Locatie: "Wonderschone" Brabantse Wal.

Oostenrijk mijden boven 3500 kg!



Bericht door GoRi »

Er is al veel discussie over de Go-box in Oostenrijk en dan met name de mileuklasse! Hier volgt gewoon puntgewijs onze ervaring met een camper van 4000 kg. Boven de 3500 kg is een Go-box vereist in Oostenrijk.
1) n.a.v. de veelheid van klachten en ergernissen over dit systeem op de diverse forum/web-sites besloten we voor de tolvrije route te kiezen door Oostenrijk.
2) Helaas begon het flink te sneeuwen in het gebied tussen Italië en Oostenrijk en daar we geen sneeuwkettingen bij ons hadden (eind april) werd ons dringend geadviseerd de autobaan (tolweg) te nemen.
3) Bij de 1e mogelijkheid een Go-box aangeschaft en deze voor de heen- en terug- weg geladen met €95,- (€5,- voor de Go-box en €95,- tegoed erop. Dit zou volgens de verkoopster toereikend zijn voor de Brenner autoroute heen en terug).
Bij de vraag v.d. verkoopster wat de milieuklaase was kon ik alleen antwoorden dat het in Duitsland 4 was (Frankrijk 2.... het gaat goed met de Europese eenwording). Dat noteerde zij op het formulier.
4) Bij de eerste de beste camping met goede wifi de Go-box geregistreerd, alle gegevens daarvoor staan op de documenten die je krijgt. Dit moet binnen een bepaalde periode (28 dagen staat me bij) gebeuren. Doe je dat niet krijg je een boete thuisgestuurd. Volgens een "ervaringsdeskundige" op een van de volgende campings meer dan €200,-.
5) Na een dag of 5 kreeg ik een email van Asfinag met het "befehl" om een document te sturen met het bewijs dat het voertuig inderdaad milieuklasse 4 was volgens de Oostenrijkse normen (naam v.h. document wordt genoemd maar schiet me niet te binnen). Op internet gezocht, dat document kon ik niet overhandigen vanuit Griekenland waar we inmiddels waren aangeland. Ook een email naar Fiat Nederland bracht geen soelaas..... helemaal geen antwoord zelfs!
6) Na diverse mailtjes met Asfinag tenslotte aangeboden dat ze het voertuig maar in moesten delen in mileuklasse 0-3. Dat kost ongeveer 2 ct per kilometer meer maar dan ben je van het gezeur af en hoef je geen aanvullend bewijs te leveren!
Dat kon ook weer niet omdat voor de heenweg al klasse 4 was toegepast.
7) Laatste email naar Asfinag gestuurd met de opmerking dat ik de discussie beëindigd en wel zal zien of we op de terugweg gearresteerd of zelfs geëxecuteerd zullen worden.

PS, de verkoopster v.d. Go-box vroeg of ik wel zeker wist dat ik een Go-box wilde ipv een sticker. Toen ontging met het nut van haar vraag. Had ik maar beter naar haar geluisterd.

Doe je voordeel met onze ervaring. Ons zien ze niet meer in Oostenrijk.
Vele veilige kilometers toegewenst.

Groeten,
GoRi
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Oostenrijk mijden boven 3500 kg!



Bericht door jurgenc »

Je moet voor de go box gewoon de euro norm opgeven.
Was bij mij gewoon een foto opsturen van mijn COC.
Om jouw miserie te voorkomen, heb ik vorig jaar de go box via internet besteld. Kostte me 5€ verzendkosten. Tol betalen doe ik achteraf via Europese domiciliering.

Spijtig dat je het aan de hand hebt, maar als ik van jou was, zou ik toch nog een scan opsturen van het COC of attest met euronorm.
H20
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Oostenrijk mijden boven 3500 kg!



Bericht door de Jonckheer »

Voor 2 cent per km meer een hoop gezeik met euro normen. Ik heb euro 0 en betaal dus iets meer, het zou wat. Die €5 voor die box is trouwens éénmalig, ik heb nu de derde. Werd gewoon door de dame achter de kassa simpelweg omgewisseld, zal wel iets met de batterij van doen hebben. Het systeem werkt trouwens voorbeeldig, ik geef op waar ik heen ga plus de terugweg en dat klopt gewoon.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Oostenrijk mijden boven 3500 kg!



Bericht door Marco Polo »

Maar je moet net even weten dat je met een schoner voertuig beter ietwat voorwerk kan doen.
Dit verhaal is niet het eerste waarin gewaarschuwd wordt dat de Oostenrijkers weinig klantvriendelijk en flexibel zijn qua tolsysteem.
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Oostenrijk mijden boven 3500 kg!



Bericht door Jan en Simonne »

Aangezien we helemaal geen zin hebben in dat geëikel, gaan we gewoon nooit naar Oostenrijk.
We rijden wel via Zwitserland.
Ze zoeken het daar in Oostenrijk maar lekker uit...
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Oostenrijk mijden boven 3500 kg!



Bericht door de Jonckheer »

Ik heb net even voor de aardigheid in "maps" gekeken. Als ik naar Kroatië wil via Zwitserland ipv Oostenrijk zijn dat 300 km meer enkele reis, Dan reken ik nog niet het duurdere tanken mee in Frankrijk, eventueel Zwitserland en Italië mee. In Duitsland en Slovenië tank je aanmerkelijk goedkoper dan Frankrijk en Italië. Ik vermoed dat je met dat ritje aanmerkelijk duurder uit bent dan via Oostenrijk, het tijdverlies nog maar niet meegenomen.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Oostenrijk mijden boven 3500 kg!



Bericht door MonRoe »

Het is maar net waar je naar toe moet. Wij gaan over 3 weken naar Ancona, hebben dit 2x gedaan via Oostenrijk en 3x via Zwitserland. Via Zwitserland bevalt ons beter dan via Oostenrijk.
Via Zwitserland hebben we 2x via België/Luxemburg/Frankrijk gedaan en 1 x via Duitsland. Over beide is wat te zeggen. Dit jaar pakken we weer Duitsland, Zwitserland, Italie.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Oostenrijk mijden boven 3500 kg!



Bericht door Marco Polo »

Ik zou Oostenrijk mijden als transitoland indien mogelijk.
Ook geen zin in dat gedoe met de GoBox.
Voor Noorwegen wel gedaan - hebben ze ook zo’n tolltag- maar daar zijn we langere tijd gebleven.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Oostenrijk mijden boven 3500 kg!



Bericht door Cee Pee »

Is die Gobox altijd nodig of alleen als je op de vignet plichtige wegen rijdt?
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Oostenrijk mijden boven 3500 kg!



Bericht door Marco Polo »

Alleen autowegen en snelwegen geloof ik.
Hebben het met een <3500kg ook wel eens gedaan.
Lukt wel maar is wel een gepuzzel.
Sommige bundesstrassen mag je dan wel weer op als er geen alternatief is.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Oostenrijk mijden boven 3500 kg!



Bericht door Cee Pee »

Door Oostenrijk over de Fernpas is tolvrij dus zou ook Gobox vrij zijn dan.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Oostenrijk mijden boven 3500 kg!



Bericht door MonRoe »

Hebben wij een keer gedaan, Fernpass en dan Resia pass. helemaal tolvrij. Maar doe je wel een stuk langer over.
Of Fernpass en dan binnendoor naar het begin van de Brenner. Voor de Brenner moet je apart betalen dus valt niet onder vignet. Weet alleen niet of je met een camper van 3.5T+ bij de Brenner ook apart moet betalen of dat dat via de gobox gaat.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Oostenrijk mijden boven 3500 kg!



Bericht door Marco Polo »

Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Oostenrijk mijden boven 3500 kg!



Bericht door hathi »

Ik wil niet zeiken maar dat alles heb je allemaal niet met een Camper van 3500 kg,een vignet is gewoon simpel,en goedkoop,ook in de toekomst,zoals weer blijkt.....terwijl boven de 3500 kg alleen maar steeds duurder word,dus een punt om bij stil te staan als je wil opwaarderen ,zeker als je er maar 350 kg op vooruit gaat,,en als je weing in het buitenland komt,heb je er ook weing last van
Hans
Plaats reactie