Vignet: wat is het nu?

Plaats reactie
Uitgeschreven

Vignet: wat is het nu?



Bericht door Uitgeschreven »

Dag
Ik sta nu op een camping in Bulgarije tegen de Turkse grens. Hier staat ook een Engelse camper van 4.9 ton totaal. En 4950 kg leeggewicht. Deze man beweert dat het leeggewicht van tel is als je door Oostenrijk rijdt. Hij neemt altijd eèn vignet. Beweert al gecontroleerd te eijn geweest op de papieren en het was in orde
Iemand met dezelfde ervaring?
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Vignet. Wat is het nu ?



Bericht door Marco Polo »

Für Kraftfahrzeuge über 3,5 Tonnen höchstzulässigem Gesamtgewicht (hzG) – dazu zählen alle Lkw, Busse und schwere Wohnmobile – gilt auf Österreichs Autobahnen und Schnellstraßen eine fahrleistungsabhängige Maut.
Für Ihr Kfz über 3,5 t höchstzulässigem Gesamtgewicht (hzG) müssen Sie sich vor Auffahrt auf eine Autobahn oder Schnellstraße eine GO-Box besorgen. Nur mit der GO-Box kann die vorgeschriebene Maut entrichtet werden. Sie erhalten diese an unseren zahlreichen GO-Box Vertriebsstellen. Die Tarife hängen unter anderem von der Anzahl der Achsen, den zurückgelegten Kilometern und der EURO-Emissionsklasse der Fahrzeuge ab. Die Bezahlung erfolgt entweder im Vorhinein (Pre-Pay) oder im Nachhinein (Post-Pay) und wird zum Beispiel direkt mit der ASFINAG via GO Direkt verrechnet.

https://www.asfinag.at/maut-vignette/ma ... w-und-bus/
Uitgeschreven

Re: Vignet. Wat is het nu ?



Bericht door Uitgeschreven »

ik zou zeggen, dat is duidelijk. maar de ene keer praat men alleen over een KFZ en de andere keer wordt alles genoemd.
Hoe die Engelse erin slaagt om een vignet te bekomen ,na controle van zijn papieren is mij een raadsel!
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Vignet. Wat is het nu ?



Bericht door vanHooltje »

Boven de 3,5 ton is een go box nodig.
Voor een vignet hoef je je papieren niet te laten zien (of dat moet verandert zijn).
Die engels man rijd dus iligaal op een vignet, gekontroleerd is ie niet anders had ie het haasje geweest.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Uitgeschreven

Re: Vignet. Wat is het nu ?



Bericht door Uitgeschreven »

Ik heb mis geschreven wat het leeggewicht betreft
Dit moet 3490 kg zijn.
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Vignet. Wat is het nu ?



Bericht door vanHooltje »

Dan idd vignet, maar bij weging de sjaak, en die zijn niet mis in oostenrijk
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Vignet. Wat is het nu ?



Bericht door Marco Polo »

höchstzulässigem Gesamtgewicht (hzG) = leeg gewicht?
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Vignet. Wat is het nu ?



Bericht door Peter LMC »

Denk het niet. :bang:
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Vignet. Wat is het nu ?



Bericht door Marco Polo »

Die zulässige Gesamtmasse (zGM) bezeichnet die Summe aus Leergewicht plus maximaler Zuladung eines Kraftfahrzeuges oder einer Fahrzeugkombination. In der deutschen StVO und StVZO wird synonym auch der Begriff zulässiges Gesamtgewicht (zGG) verwendet, während in Österreich der Begriff höchstzulässiges Gesamtgewicht (hzG) verwendet wird.
ik weet wel zeker van niet :mrgreen:

Maar van Hooltje bedoeld waarschijnlijk dat je weliswaar een vignet erop kan plakken maar je bij weging door de mand valt :wink:
Natuurlijk heb je ook hier wagens waarbij de hzG of MTM niet in de papieren aangeven staat.
Dan kan je het misschien proberen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Vignet: wat is het nu?



Bericht door hathi »

Heb het onlangs nog gevraagd, aan een (Oostenrijkse) Camperaar..het gewicht op het kenteken is bindend,....! wat je moet nemen,....dus onder de 3500 gewicht op het kenteken is altijd een vignet,er boven een box,ongeveer hetzelfde als hier het B/C1 rijbewijs,er word bij twijfel ooit gecontroleerd op vignet (of box),maar niet door die lussen ,die zijn voor het vrachtverkeer,die Oostenrijker,maakte er niet zo,n punt van
Hans
Uitgeschreven

Re: Vignet: wat is het nu?



Bericht door Uitgeschreven »

Als er niet op gecontroleerd word en het niet op het kenteken staat. Kunnen ze bij controle ook niks doen. Bij mij staat Massa in rijklare toestand op 2795.
Technische en Nationale toelaatbare massa op 3850. Alle op kenteken bewijs. Ik denk om het eens te proberen en mijn papier te tonen. De collega van de Engels man reed een dubbel Asser met een leeg gewicht van 3505 kg . Ook dat was goed voor een vignet.. Het is toch allemaal verwarrend.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Vignet: wat is het nu?



Bericht door B1gcheese »

Fijn dat je het probeert, laat je ons weten hoe het je vergaan is?
Hou wel rekening met een flinke boete.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
klaasv
Berichten: 160
Lid geworden op: wo 09 feb 2011, 21:51
Locatie: Grimbergen

Vignet: wat is het nu?



Bericht door klaasv »

Het gaat uiteraard over de MTM; rijbewijs C of C1 nodig? Dan GO-box en geen vignet. Deze wetgeving is volstrekt helder.

Aangezien je aan de buitenkant vaak niet ziet of het boven 3,5t is kun je uiteraard gewoon vignet plakken en dat zal meestal geen problemen opleveren; totdat je aangehouden wordt.

Afgelopen maand met de camper door Oostenrijk naar Slovenië gereden met GO-box. Moet wel zeggen dat het verschil wel héél groot is t.o.v. Vignet: 140 euro heen en terug. Wat dat betreft zou het mij niet verbazen als het merendeel van de (veelal Duitse) +3,5t campers inderdaad gewoon een vignet plakt. Viel me al op dat ik enkel dubbelassers met een go-box zag.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Carthago E-line
Gebruikersavatar
CrniB
Berichten: 58
Lid geworden op: di 07 aug 2018, 14:59
Locatie: EU
Contacteer:

Re: Vignet: wat is het nu?



Bericht door CrniB »

Je moet sowieso in de zomermaanden voorbereid zijn dat je gecontroleerd kunt worden, er staat nog heel vaak politie bij de grensovergangen, het scannen van voertuigen of ze wel of geen vignet hebben gaat tegenwoordig automatisch, maar ook diep in Oostenrijk kun je bij de toltunnels aangehouden worden.
Wilt graag de Adria Sonic, houdt wel van een wijntje
Plaats reactie