Camper zonder turbo naar Oostenrijk?

vermeulen72
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 17 aug 2014, 20:07

Camper zonder turbo naar Oostenrijk?



Bericht door vermeulen72 »

Hallo.
Ik heb een Fiat ducato 2,5 D uit 1986 ( zonder turbo dus)
Ik wil in de meivakantie met de kids naar oostenrijk..
Echter ik ben bang dat ik de bergen niet overkom zonder files te veroorzaken. Heeft iemand een goede tip? Behalve thuis blijven ;)

Ik ben benieuwd.
gr jeroen
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Camper zonder turbo naar Oostenrijk?



Bericht door jansloos »

Is hier al eens meer besproken. Je kunt altijd op de vrachtwagenbaan verder.
Gewoon gaan. Praktijk is de beste leermeester.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Camper zonder turbo naar Oostenrijk?



Bericht door de Jonckheer »

Kies de juiste versnelling en wees niet bang om toeren te maken bergop want dan kun je geen overtoeren maken. Dan gaat het vlotter als je nu denkt want zo ontzettend traag is zo'n ongeblazen 2,5 liter nu ook weer niet.
En waarom moet je met alle anderen rekening houden? Of dacht je soms dat iedereen ook rekening met jou houd?
Gebruikersavatar
beasar
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 01 nov 2015, 23:41
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Camper zonder turbo naar Oostenrijk?



Bericht door beasar »

Ik heb een 1,9 TD. Qua trekkracht een beetje gelijk aan die van jou heb ik begrepen. Het is niet de snelste maar als ik hier in de heuvelrug bv een behoorlijke helling tegenkom heeft ij er geen probleem mee. Inderdaad even terugschakelen en je komt er wel. Ik heb wel de tip gekregen van de vorige eigenaar om 17% hellingen of steiler te vermijden. Ik lees verder even mee, ben benieuwd naar de reacties en ervaringen verder.
vermeulen72
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 17 aug 2014, 20:07

Re: Camper zonder turbo naar Oostenrijk?



Bericht door vermeulen72 »

ik heb in ijslans gereden en moest regelmatig terugschakelen naar de 3de versnelling en ging met een drafje van 50 omhoog. In ijsland is het rustig en de mensen nog relaxed. Als ik zo in Duitsland rij waar men soms 150 rijdt wil ik geen ongelukken over me afroepen.
Ik vroeg me dus af of er ook een route zou zijn, buiten de snelweg en bergen om om toch in oostenrijk te komen.... kan zeker niet he?;)
ben ook inderdaad benieuwd naar ervaringen van soort gelijke "lot"genoten
vermeulen72
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 17 aug 2014, 20:07

Re: Camper zonder turbo naar Oostenrijk?



Bericht door vermeulen72 »

Of dat ik s'nachts ga rijden bijvoorbeeld. Is het ook minder druk......
pwhooftman
Berichten: 1807
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Camper zonder turbo naar Oostenrijk?



Bericht door pwhooftman »

Dit jaar met een Ford Transit 2.5D camper zonder turbo (76 pk) naar Italië (omgeving Napels) geweest, en onderweg door Oostenrijk en Zwitserland passen tot 12% genomen. Geen probleem, soms 10 kilometer lang in zijn 2 met 40 km/u naar boven maar af en toe gewoon in een uitwijkhaven het verkeer achter je voorbij laten gaan en rustig verder naar boven.
Op de snelweg in Duitsland neem je gewoon de vrachtwagenstrook als dat nodig is, dan nog ben je meestal nog wel sneller dan de vrachtwagens.
Gebruikersavatar
pschreur
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 28 sep 2013, 18:22
Locatie: Apeldoorn

Re: Camper zonder turbo naar Oostenrijk?



Bericht door pschreur »

Waarom zou je niet via de snelweg kunnen. Vrachtwagens rijden ook geen 150. Gewoon goed opletten bij het invoegen en inhalen, dan komt het wel goed. Mijn ervaring is dat je in Duitsland meer de ruimte krijgt dan hier in Nederland bijvoorbeeld.

Ga je namelijk via de binnenweg doe je er volgens google maps minstens 6 uur meer over dan de snelweg, en dan heeft hij nog niet berekend met de maximale snelheid die de gemiddelde camper haalt.
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan.

LMC Liberty 6400sa
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Camper zonder turbo naar Oostenrijk?



Bericht door de Jonckheer »

beasar schreef:Ik heb een 1,9 TD. Qua trekkracht een beetje gelijk aan die van jou heb ik begrepen. Het is niet de snelste maar als ik hier in de heuvelrug bv een behoorlijke helling tegenkom heeft ij er geen probleem mee. Inderdaad even terugschakelen en je komt er wel. Ik heb wel de tip gekregen van de vorige eigenaar om 17% hellingen of steiler te vermijden. Ik lees verder even mee, ben benieuwd naar de reacties en ervaringen verder.
17%, daar noem je ook wat op. Ik kwam een keer in het Wienerwald op een secundaire weg waar een bord verboden voor caravans stond en dan weet je het wel :lol: :lol: . Niks aan de hand, in 3 volgas naar boven en maar even niet aan het draaikolkje in de tank gedacht :shock: :wtf: :lol: . Ga gewoon, dergelijke percentages kom je op autowegen niet tegen.
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Camper zonder turbo naar Oostenrijk?



Bericht door faalhaas »

Wij slepen met onze 80pk Mercedes 4.5 ton omhoog, voorkeur bestemmingen: Noorwegen en Pyreneeën.
Met geduld kom je overal :) en onderschat het inzicht en de flexibiliteit van overige weggebruikers niet.

Als je geen ervaring hebt met rijden in de bergen, naar beneden is veeleisender dan naar boven. Lees je desnoods even in op motor remmen.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Camper zonder turbo naar Oostenrijk?



Bericht door @3 »

de Jonckheer schreef:Niks aan de hand, in 3 volgas naar boven en maar even niet aan het draaikolkje in de tank gedacht.
Aan de andere kant van de berg draait die kolk weer de andere kant op dus per saldo scheelt het weinig. Het meerverbruik van bergen rijden zit hem voornamelijk in de lagere snelheid. Als je van Groningen naar Maastricht rijdt in z'n drie dan is het verbruik ook groter dan wanneer je dat in de hoogste versnelling doet.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Camper zonder turbo naar Oostenrijk?



Bericht door vanHooltje »

Wij hebben ook een ducato 2.5d gehad en verschillende malen naar Oostenrijk geweest en echt steile hellingen genomen. Zelfs een van 21%, in z'n 1 naar boven.
Mensen snappen echt wel daar dat je niet harder kan, en houden daar rekening mee.
TIP: laat je niet opjagen, als ze haast hebben gaan ze er maar voorbij.
Mijn Huidige camper is ook niet de snelste de berg op, gewoon op de rechter baan blijven en terug schakelen.
Soms kruip ik met 40 omhoog, vrachtwagens met meer pk's halen je in, lekker laten gaan.
Ik zeg altijd: ik ben op vakantie en niet op de vlucht, relax en gaan. :thumbup: :-B
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
peter 53
Berichten: 707
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 20:50
Locatie: Twisk
Contacteer:

Re: Camper zonder turbo naar Oostenrijk?



Bericht door peter 53 »

Niks mis mee in 2009 en in 2014 naar Oostenrijk (Karintië )geweest mooi toeristisch door de Felbertaurn tunnel heen is goed te doen passen zijn goed te rijden en als het mee zit gaan we in 2016 weer :-B ( http://www.pegematla.nl )
het leven is een feest, je moet alleen wel zelf de slingers ophangen.


Afbeelding


Groetjes Peter
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Camper zonder turbo naar Oostenrijk?



Bericht door jansloos »

Nou, na zoveel positieve reacties, is tie denk al op weg :-B

Veel plezier.

En bedenk, langzaam is ook lekker
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Plaats reactie