Camper zonder turbo naar Oostenrijk?
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 17 aug 2014, 20:07
Camper zonder turbo naar Oostenrijk?
Hallo.
Ik heb een Fiat ducato 2,5 D uit 1986 ( zonder turbo dus)
Ik wil in de meivakantie met de kids naar oostenrijk..
Echter ik ben bang dat ik de bergen niet overkom zonder files te veroorzaken. Heeft iemand een goede tip? Behalve thuis blijven
Ik ben benieuwd.
gr jeroen
Ik heb een Fiat ducato 2,5 D uit 1986 ( zonder turbo dus)
Ik wil in de meivakantie met de kids naar oostenrijk..
Echter ik ben bang dat ik de bergen niet overkom zonder files te veroorzaken. Heeft iemand een goede tip? Behalve thuis blijven
Ik ben benieuwd.
gr jeroen
-
- Berichten: 6869
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Camper zonder turbo naar Oostenrijk?
Is hier al eens meer besproken. Je kunt altijd op de vrachtwagenbaan verder.
Gewoon gaan. Praktijk is de beste leermeester.
Gewoon gaan. Praktijk is de beste leermeester.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Camper zonder turbo naar Oostenrijk?
Kies de juiste versnelling en wees niet bang om toeren te maken bergop want dan kun je geen overtoeren maken. Dan gaat het vlotter als je nu denkt want zo ontzettend traag is zo'n ongeblazen 2,5 liter nu ook weer niet.
En waarom moet je met alle anderen rekening houden? Of dacht je soms dat iedereen ook rekening met jou houd?
En waarom moet je met alle anderen rekening houden? Of dacht je soms dat iedereen ook rekening met jou houd?
Re: Camper zonder turbo naar Oostenrijk?
Ik heb een 1,9 TD. Qua trekkracht een beetje gelijk aan die van jou heb ik begrepen. Het is niet de snelste maar als ik hier in de heuvelrug bv een behoorlijke helling tegenkom heeft ij er geen probleem mee. Inderdaad even terugschakelen en je komt er wel. Ik heb wel de tip gekregen van de vorige eigenaar om 17% hellingen of steiler te vermijden. Ik lees verder even mee, ben benieuwd naar de reacties en ervaringen verder.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 17 aug 2014, 20:07
Re: Camper zonder turbo naar Oostenrijk?
ik heb in ijslans gereden en moest regelmatig terugschakelen naar de 3de versnelling en ging met een drafje van 50 omhoog. In ijsland is het rustig en de mensen nog relaxed. Als ik zo in Duitsland rij waar men soms 150 rijdt wil ik geen ongelukken over me afroepen.
Ik vroeg me dus af of er ook een route zou zijn, buiten de snelweg en bergen om om toch in oostenrijk te komen.... kan zeker niet he?;)
ben ook inderdaad benieuwd naar ervaringen van soort gelijke "lot"genoten
Ik vroeg me dus af of er ook een route zou zijn, buiten de snelweg en bergen om om toch in oostenrijk te komen.... kan zeker niet he?;)
ben ook inderdaad benieuwd naar ervaringen van soort gelijke "lot"genoten
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 17 aug 2014, 20:07
Re: Camper zonder turbo naar Oostenrijk?
Of dat ik s'nachts ga rijden bijvoorbeeld. Is het ook minder druk......
-
- Berichten: 1825
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Camper zonder turbo naar Oostenrijk?
Dit jaar met een Ford Transit 2.5D camper zonder turbo (76 pk) naar Italië (omgeving Napels) geweest, en onderweg door Oostenrijk en Zwitserland passen tot 12% genomen. Geen probleem, soms 10 kilometer lang in zijn 2 met 40 km/u naar boven maar af en toe gewoon in een uitwijkhaven het verkeer achter je voorbij laten gaan en rustig verder naar boven.
Op de snelweg in Duitsland neem je gewoon de vrachtwagenstrook als dat nodig is, dan nog ben je meestal nog wel sneller dan de vrachtwagens.
Op de snelweg in Duitsland neem je gewoon de vrachtwagenstrook als dat nodig is, dan nog ben je meestal nog wel sneller dan de vrachtwagens.
Re: Camper zonder turbo naar Oostenrijk?
Waarom zou je niet via de snelweg kunnen. Vrachtwagens rijden ook geen 150. Gewoon goed opletten bij het invoegen en inhalen, dan komt het wel goed. Mijn ervaring is dat je in Duitsland meer de ruimte krijgt dan hier in Nederland bijvoorbeeld.
Ga je namelijk via de binnenweg doe je er volgens google maps minstens 6 uur meer over dan de snelweg, en dan heeft hij nog niet berekend met de maximale snelheid die de gemiddelde camper haalt.
Ga je namelijk via de binnenweg doe je er volgens google maps minstens 6 uur meer over dan de snelweg, en dan heeft hij nog niet berekend met de maximale snelheid die de gemiddelde camper haalt.
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan.
LMC Liberty 6400sa
LMC Liberty 6400sa
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Camper zonder turbo naar Oostenrijk?
17%, daar noem je ook wat op. Ik kwam een keer in het Wienerwald op een secundaire weg waar een bord verboden voor caravans stond en dan weet je het wel . Niks aan de hand, in 3 volgas naar boven en maar even niet aan het draaikolkje in de tank gedacht . Ga gewoon, dergelijke percentages kom je op autowegen niet tegen.beasar schreef:Ik heb een 1,9 TD. Qua trekkracht een beetje gelijk aan die van jou heb ik begrepen. Het is niet de snelste maar als ik hier in de heuvelrug bv een behoorlijke helling tegenkom heeft ij er geen probleem mee. Inderdaad even terugschakelen en je komt er wel. Ik heb wel de tip gekregen van de vorige eigenaar om 17% hellingen of steiler te vermijden. Ik lees verder even mee, ben benieuwd naar de reacties en ervaringen verder.
Re: Camper zonder turbo naar Oostenrijk?
Wij slepen met onze 80pk Mercedes 4.5 ton omhoog, voorkeur bestemmingen: Noorwegen en Pyreneeën.
Met geduld kom je overal en onderschat het inzicht en de flexibiliteit van overige weggebruikers niet.
Als je geen ervaring hebt met rijden in de bergen, naar beneden is veeleisender dan naar boven. Lees je desnoods even in op motor remmen.
Met geduld kom je overal en onderschat het inzicht en de flexibiliteit van overige weggebruikers niet.
Als je geen ervaring hebt met rijden in de bergen, naar beneden is veeleisender dan naar boven. Lees je desnoods even in op motor remmen.
Re: Camper zonder turbo naar Oostenrijk?
Aan de andere kant van de berg draait die kolk weer de andere kant op dus per saldo scheelt het weinig. Het meerverbruik van bergen rijden zit hem voornamelijk in de lagere snelheid. Als je van Groningen naar Maastricht rijdt in z'n drie dan is het verbruik ook groter dan wanneer je dat in de hoogste versnelling doet.de Jonckheer schreef:Niks aan de hand, in 3 volgas naar boven en maar even niet aan het draaikolkje in de tank gedacht.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
- vanHooltje
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: Camper zonder turbo naar Oostenrijk?
Wij hebben ook een ducato 2.5d gehad en verschillende malen naar Oostenrijk geweest en echt steile hellingen genomen. Zelfs een van 21%, in z'n 1 naar boven.
Mensen snappen echt wel daar dat je niet harder kan, en houden daar rekening mee.
TIP: laat je niet opjagen, als ze haast hebben gaan ze er maar voorbij.
Mijn Huidige camper is ook niet de snelste de berg op, gewoon op de rechter baan blijven en terug schakelen.
Soms kruip ik met 40 omhoog, vrachtwagens met meer pk's halen je in, lekker laten gaan.
Ik zeg altijd: ik ben op vakantie en niet op de vlucht, relax en gaan.
Mensen snappen echt wel daar dat je niet harder kan, en houden daar rekening mee.
TIP: laat je niet opjagen, als ze haast hebben gaan ze er maar voorbij.
Mijn Huidige camper is ook niet de snelste de berg op, gewoon op de rechter baan blijven en terug schakelen.
Soms kruip ik met 40 omhoog, vrachtwagens met meer pk's halen je in, lekker laten gaan.
Ik zeg altijd: ik ben op vakantie en niet op de vlucht, relax en gaan.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Re: Camper zonder turbo naar Oostenrijk?
Niks mis mee in 2009 en in 2014 naar Oostenrijk (Karintië )geweest mooi toeristisch door de Felbertaurn tunnel heen is goed te doen passen zijn goed te rijden en als het mee zit gaan we in 2016 weer ( http://www.pegematla.nl )
het leven is een feest, je moet alleen wel zelf de slingers ophangen.
Groetjes Peter
Groetjes Peter
-
- Berichten: 6869
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Camper zonder turbo naar Oostenrijk?
Nou, na zoveel positieve reacties, is tie denk al op weg
Veel plezier.
En bedenk, langzaam is ook lekker
Veel plezier.
En bedenk, langzaam is ook lekker
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/