Gevolgen klimaatverandering duidelijk zichtbaar in de Harz

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Gevolgen klimaatverandering duidelijk zichtbaar in de Harz



Bericht door Marco Polo »

Tijdens onze reis door de Harz afgelopen juni vielen ons de enorme oppervlakken dood bos op in, met name, het nationaal park.

Schijnt een gevolg te zijn van de klimaatverandering.
Nauwelijks regen
Winterstormen (3 afgelopen jaar bij mijn weten)
En de natuur - in de vorm van insecten- die de verzwakte bomen aanpakt en weer recycled.

Gevolgen zijn het duidelijkst zichtbaar in de sparrenbossen die geplant zijn tijdens de wederopbouwperiode na de 2e Wereldoorlog.

Leidt in de Harz blijkbaar tot hele felle discussies.
Parkbeheer wil de natuur zijn gang laten gaan.
Zal tientallen jaren duren maar dan verwacht men dat de getroffen sparrenbossen op natuurlijke wijze vervangen zullen zijn door planten die beter bestand zijn tegen het veranderende klimaat.

Lokale belanghebbenden willen dat het parkbeheer ingrijpt omdat men bang is dat de massale bomensterfte ten koste gaat van het toerisme en de commerciële bosbouw.

Waldsterben im Harz https://www.zdf.de/politik/laenderspieg ... z-100.html

Feinde der Fichten: Dürre und Borkenkäfer https://www.zdf.de/nachrichten/panorama ... l-100.html
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Gevolgen klimaatverandering duidelijk zichtbaar in de Harz.



Bericht door metatoon »

Ja daar kan een ellenlange discussie over gevoerd worden.Wat ook gebeurt.
Hier in Nederland zijn we ook al jarenlang bezig een reductie van naaldhout te realiseren. Bij een naald boom moet je bedenken dat alleen een vliegden van origine hier thuis hoort. Kortom alle andere naaldachtigen zijn natuurvervalsers.
Ook wordt er naaldhout gekapt vanwege de grote verdamping die bij o.a hoogveengebieden niet wenselijk is.
Ander voorbeeld: bij een voedselarm gebied wil het het wel eens voorkomen, dat de boomgrens van naaldbomen ongewenst dicht bij een ven staat.
Deze worden dan gekapt. De reden is dan dat het stuifmeel ten nadele werkt van de doelstelling om een ven voedselarm te houden.
Natuurbeheer leidt ook altijd tot oneindige onderlinge discussies.
Daar gaat ongelooflijk maar waar, zelfs de meeste verloren tijd in zitten.
Onlangs is men er achter gekomen dat de bestrijding van de Amerikaanse vogelkers, juist in belang van de natuur, geheel scheef gaat.

Gr. Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Aagje
Berichten: 1654
Lid geworden op: do 22 jan 2009, 14:30
Locatie: Rotterdam

Re: Gevolgen klimaatverandering duidelijk zichtbaar in de Harz.



Bericht door Aagje »

Het is een verwoestend kevertje. Wij waren er vorig jaar. Vond het echt een rotgezicht die aantasting van de bossen. Hoopvol vond ik wel dat er tussen de aangevreten bomen ook alweer nieuw jong groen verscheen.

https://nos.nl/artikel/2281077-kever-vr ... maakt.html

d10.jpg
d10.jpg (70.93 KiB) 5247 keer bekeken
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Gevolgen klimaatverandering duidelijk zichtbaar in de Harz.



Bericht door Marco Polo »

Alleen kiezen ze er specifiek in het National Park Harz dus voor om de natuur zijn gang te laten gaan.

Voor degenen die het Duits - in de ZDF links - niet goed machtig zijn.
Als een spar voldoende water krijgt dan produceert de boom veel hars.
Dit hars bied een natuurlijke bescherming tegen doorborende insecten zoals de schorskever.

Door het veranderende klimaat verdroogt het bos, vermindert de harsproductie bij de sparren en raken de bomen hun natuurlijke bescherming kwijt.

In NP Harz kiezen ze er voor dit proces te laten gebeuren en het bos een natuurlijk laboratorium/ proeftuin te laten zijn voor natuurlijke regeneratie en aanpassing.

Zolang ze de druk van de omgeving kunnen weerstaan natuurlijk ;-)
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Gevolgen klimaatverandering duidelijk zichtbaar in de Harz.



Bericht door jielus »

Ik ben overtuigd. Ik ben medeschuldig aan de klimaat verandering. In september verkoop ik mijn camper om zo een bijdrage te doen aan het herstel van de aarde. Ik hoop dat jullie mij allemaal volgen!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Gevolgen klimaatverandering duidelijk zichtbaar in de Harz.



Bericht door Marco Polo »

Natuur herstelt zich wel.
Maar ook hier is het probleem dat commerciële belangen het natuurlijke proces in de weg staan.
Toeristen willen niet nog tientallen jaren tussen verdorde lucifershoutjes wandelen denkt men in de toeristenindustrie.
Dus hun oplossing is het agressief bestrijden van de kevers en kappen van het dode hout.

Reden dat ik dit verhaal ben gestart is overigens niet een aanklacht tegen klimaatvervuiling maar simpelweg een verklaring van een fenomeen wat we onderweg tegen zijn gekomen en waar we tot op heden geen verklaring voor hadden ;-)
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Gevolgen klimaatverandering duidelijk zichtbaar in de Harz.



Bericht door metatoon »

Goed topic.
Kan niet anders zeggen.
Dit interesseert me wel.
En die biodiversiteit met meer loof is dus ook al decennia lang een doelstelling, die ook in Nederland gaande is.
Het zal aan b.v. in vogelsoorten een reductie voortbrengen van o.a.
Zwarte mees, Kuifmees (vuur) Goudhaantje en Kruisbek (soorten).

Gr. Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Gevolgen klimaatverandering duidelijk zichtbaar in de Harz



Bericht door Autocaravana »

Bij een naald boom moet je bedenken dat alleen een vliegden van origine hier thuis hoort.
De vliegden is geen soort, maar een verschijningsvorm van de grove den. Deze is inderdaad inheems.
Er zijn overigens wel meer inheemse naaldboomsoorten: taxus en jeneverbes.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Gevolgen klimaatverandering duidelijk zichtbaar in de Harz



Bericht door Autocaravana »

Onlangs is men er achter gekomen dat de bestrijding van de Amerikaanse vogelkers, juist in belang van de natuur, geheel scheef gaat.
Wat gaat er scheef? Behalve dat het vechten tegen de bierkaai is.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Gevolgen klimaatverandering duidelijk zichtbaar in de Harz



Bericht door metatoon »

Was onlangs op tv meen bij bij vroege vogels.
Met een grondboor hebben ze aangetoond,dat er rijk en goed afbreekbaar strooisel onder de vogelkers bevind.
Daarmee draagt de boom bij aan mildere humusvorming in de bodem .
Met de vroege en rijke bloei en vruchtzetting is de vogelkers een belangrijke soort voor allerlei insecten in het zandlandschap.De vogelkers vormt daarnaast een transparant kronendak, waaronder zich al vroeg schaduwverdragende Soorten kunnen vestigen.
Met de grondboor was de proef onder de eik een stuk ongunstiger kwa stooisel betreft (looizuur)
En persoonlijk voeg ik daar aan toe dat het veel manuren scheelt al dan niet gemotoriseerd .
En gemotoriseerd gaat er veel brandstof bespaard worden ,met daar aan gekoppeld minder stikstof uitstoot.
Dus gelijk op de plaats zelf minder depositie.
Gr. Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Plaats reactie