Duitse verkeersregels (StVO) aangescherpt april 2020: wordt eind oktober 2021
- Marco Polo
- Berichten: 27486
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Duitse verkeersregels (StVO) aangescherpt april 2020: wordt eind oktober 2021
https://www.adac.de/verkehr/recht/verke ... o-novelle/
Vanaf vandaag zijn er diverse verkeersregels aangepast in Duitsland.
Specifiek gericht op bescherming van voetgangers en fietsers.
Zo is nu vastgelegd dat er een bepaalde minimale afstand gehouden moet worden tot fietsers:
1,5 meter binnen bebouwde kom.
2 meter buiten bebouwde kom.
Een nieuw bord: verboden fietsers in te halen.
Stapvoets rijden verplicht voor >3,5 ton bij rechts afslaan op een kruising.
En flitser apps zijn verboden.
En nog wat andere aanpassingen:
Snelheidsboetes hoger.
Dubbelparkeren 55euro
Nooddiensten belemmeren als er een rettungsgasse in het midden van de rijweg gevormd moet worden: 200 euro.
En aanhaken achter de hulpdiensten op een dergelijke rettungsgasse: 240€
Etc etc
Vanaf vandaag zijn er diverse verkeersregels aangepast in Duitsland.
Specifiek gericht op bescherming van voetgangers en fietsers.
Zo is nu vastgelegd dat er een bepaalde minimale afstand gehouden moet worden tot fietsers:
1,5 meter binnen bebouwde kom.
2 meter buiten bebouwde kom.
Een nieuw bord: verboden fietsers in te halen.
Stapvoets rijden verplicht voor >3,5 ton bij rechts afslaan op een kruising.
En flitser apps zijn verboden.
En nog wat andere aanpassingen:
Snelheidsboetes hoger.
Dubbelparkeren 55euro
Nooddiensten belemmeren als er een rettungsgasse in het midden van de rijweg gevormd moet worden: 200 euro.
En aanhaken achter de hulpdiensten op een dergelijke rettungsgasse: 240€
Etc etc
Laatst gewijzigd door Marco Polo op wo 29 apr 2020, 0:08, 7 keer totaal gewijzigd.
Re: Duitse verkeersregels aangescherpt
Dat afstand houden tot Duitse fietsers is op Texel al heel gewoon.
Je herkent ze zo, ze rijden met de hele familie op het trottoir, allemaal met een helmpje op en slingeren behoorlijk.
Duitsers op de fiets, blijf er ruim van want ze vliegen alle kanten op.
Je herkent ze zo, ze rijden met de hele familie op het trottoir, allemaal met een helmpje op en slingeren behoorlijk.
Duitsers op de fiets, blijf er ruim van want ze vliegen alle kanten op.
- laika kreos 3009
- Berichten: 213
- Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 22:50
- Locatie: Twente
Re: Duitse verkeersregels aangescherpt
@Cees Pee
Ik denk dat je je enigszins vergist in Duitsland als fietsland. Het fietsen wordt daar erg gepromoot en er wordt veel aandacht besteed aan fietspaden en bewegwijzering. Het aanscherpen van verkeersregels t.g.v. fietsers is daar een goede toevoeging op. Wat dat betreft doen de Duitsers in veel regio’s niet voor Nederland onder. Je ziet veel Duitsers fietsen met een helm op (vrijwillig). Dit zijn niet alleen de senioren. Op dat punt geven zij ons een goed voorbeeld en kunnen wij daar misschien ook wat van leren. Uiteindelijk is hoofdletsel een van de belangrijkste oorzaken van sterfte als gevolg van een fietsongeval al dan niet veroorzaakt door gemotoriseerd verkeer. Wat mij betreft voor deze aanvullende regels een duimpje omhoog!
Groeten,
Andre
Ik denk dat je je enigszins vergist in Duitsland als fietsland. Het fietsen wordt daar erg gepromoot en er wordt veel aandacht besteed aan fietspaden en bewegwijzering. Het aanscherpen van verkeersregels t.g.v. fietsers is daar een goede toevoeging op. Wat dat betreft doen de Duitsers in veel regio’s niet voor Nederland onder. Je ziet veel Duitsers fietsen met een helm op (vrijwillig). Dit zijn niet alleen de senioren. Op dat punt geven zij ons een goed voorbeeld en kunnen wij daar misschien ook wat van leren. Uiteindelijk is hoofdletsel een van de belangrijkste oorzaken van sterfte als gevolg van een fietsongeval al dan niet veroorzaakt door gemotoriseerd verkeer. Wat mij betreft voor deze aanvullende regels een duimpje omhoog!
Groeten,
Andre
Onze huidige camper is een Hymer half integraal 704SL
Re: Duitse verkeersregels aangescherpt
Eens met Laika Creos 3009
@Cees Pee: Als we dan toch labeltjes aan oortjes gaan hangen: Dat geldt ook voor de meeste gele nummerplaten op Duitse Autobahnen...
Maar inderdaad, dan hebben we het niet over fietsers.
Re: Duitse verkeersregels aangescherpt
en niet vergeten, mondkapjes in het ov en winkels verplicht maar achter het stuur in de auto verboden!! (zal wel te maken hebben met onherkenbaar bij de flitspalen)
- Marco Polo
- Berichten: 27486
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Duitse verkeersregels aangescherpt
Dat ligt blijkbaar wat genuanceerder.
https://www.naumburger-tageblatt.de/rat ... n-36536354
In de handel verkrijgbare maskertjes schijnen wel voldoende gezichtskenmerken vrij te laten.
De zelf gemaakte maskers - die in D ook toegestaan zijn- zijn vaak te groot en bedekken wel teveel van het gezicht.
Dus gezichtsmaskers zijn niet per definitie verboden in het Duitse verkeer.
Alleen moet er voldoende van het gezicht herkenbaar zijn.
https://www.naumburger-tageblatt.de/rat ... n-36536354
In de handel verkrijgbare maskertjes schijnen wel voldoende gezichtskenmerken vrij te laten.
De zelf gemaakte maskers - die in D ook toegestaan zijn- zijn vaak te groot en bedekken wel teveel van het gezicht.
Dus gezichtsmaskers zijn niet per definitie verboden in het Duitse verkeer.
Alleen moet er voldoende van het gezicht herkenbaar zijn.
Re: Duitse verkeersregels aangescherpt
1e: De auto is geen "openbaar vervoer". Als bestuurder van een auto is het dragen van een masker niet verplicht, maar ook niet verboden. Wordt je echter met masker geflitst, dan mag je de staat voor €60 bovenop de snelheidsbekeuring trakteren.
2e: Van alle inzittenden per auto mag maximaal één persoon behoren zonder gezinsrelatie tot de overige inzittenden.
3e: als op een foto zo'n minuscuul zwart balkje over de ogen van een verdachte de onherkenbaarheid voldoende zou borgen, kan ik me niet voorstellen dat een masker (ongeacht zelfgemaakt of uit de handel) dat minimaal een half gelaat afdekt geen afbreuk zou doen aan herkenbaarheid van de drager (m/v)...
Los daarvan laat het dragen van een masker bij brildragers onder omstandigheden de bril beslaan. Dat verschijnsel zal zich niet alleen beperken tot Duitsland. Alleen al daarom zou een draagplicht achter het stuur niet algemeen ingevoerd kunnen worden.
2e: Van alle inzittenden per auto mag maximaal één persoon behoren zonder gezinsrelatie tot de overige inzittenden.
3e: als op een foto zo'n minuscuul zwart balkje over de ogen van een verdachte de onherkenbaarheid voldoende zou borgen, kan ik me niet voorstellen dat een masker (ongeacht zelfgemaakt of uit de handel) dat minimaal een half gelaat afdekt geen afbreuk zou doen aan herkenbaarheid van de drager (m/v)...
Los daarvan laat het dragen van een masker bij brildragers onder omstandigheden de bril beslaan. Dat verschijnsel zal zich niet alleen beperken tot Duitsland. Alleen al daarom zou een draagplicht achter het stuur niet algemeen ingevoerd kunnen worden.
Laatst gewijzigd door Dafluc op wo 29 apr 2020, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
- Marco Polo
- Berichten: 27486
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Duitse verkeersregels aangescherpt
https://www.noz.de/deutschland-welt/pol ... -ungueltig
Mogelijk is de wetswijziging in de Duitse Wegenverkeerswet die afgelopen april is ingevoerd ongeldig.
De nieuwe boetes die uit deze wetgeving voortvloeien schijnen al niet meer opgelegd te worden.
De straffen op met name snelheidsovertredingen schijnen flink strenger geworden te zijn.
Sinds 2009 zijn er een aantal vormfouten in de wetgeving gemaakt waardoor alle aanpassingen die sinds dat jaar gedaan zijn ongeldig zijn.
Gaat dan om bronvermeldingen in de wetstekst.
In principe geld dus nu nog steeds de StVO van 1970 met alle aanpassingen die tot 2009 gedaan zijn.
Geen reden tot paniek maar men wil het wel graag snel opgehelderd hebben
Mogelijk is de wetswijziging in de Duitse Wegenverkeerswet die afgelopen april is ingevoerd ongeldig.
De nieuwe boetes die uit deze wetgeving voortvloeien schijnen al niet meer opgelegd te worden.
De straffen op met name snelheidsovertredingen schijnen flink strenger geworden te zijn.
Sinds 2009 zijn er een aantal vormfouten in de wetgeving gemaakt waardoor alle aanpassingen die sinds dat jaar gedaan zijn ongeldig zijn.
Gaat dan om bronvermeldingen in de wetstekst.
In principe geld dus nu nog steeds de StVO van 1970 met alle aanpassingen die tot 2009 gedaan zijn.
Geen reden tot paniek maar men wil het wel graag snel opgehelderd hebben
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: Duitse verkeersregels aangescherpt
Helemaal met je eens. Duitsers kunnen niet fietsen en ze kunnen niet zeilen.
Nuanceren zijn ze ook niet echt goed in. BBQ wel. Op zo’n Duitse driepoot.
Laatst gewijzigd door Vertrokken2 op do 03 sep 2020, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: Duitse verkeersregels aangescherpt
Kuilen graven bedoel je?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
- Marco Polo
- Berichten: 27486
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Duitse verkeersregels aangescherpt
Tijd dat eea in NL ook wordt ingevoerd!
Spanje heeft al jaren een 1,5 m verplichting tov fietsers. In de stad blijven ze oneindig lang achter je als je daar fietst.
Toen kwamen we in NL en daar hebben we ook gefietst....man man, ze rijden de handvaten van je stuur!!
Spanje heeft al jaren een 1,5 m verplichting tov fietsers. In de stad blijven ze oneindig lang achter je als je daar fietst.
Toen kwamen we in NL en daar hebben we ook gefietst....man man, ze rijden de handvaten van je stuur!!
- plotterwelt
- Berichten: 156
- Lid geworden op: za 06 apr 2019, 10:23
- Locatie: Oss