NRW: bruinkoolgroeven & van de aardbodem verdwenen dorpen...

metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: NRW: bruinkoolgroeven & van de aardbodem verdwenen dorpen...



Bericht door metatoon »

Word georganiseerd door een nieuwe burgerbeweging,genaamd nucleair pride.
Niet perse door oude milieu groeperingen
Maar helaas van die oude groepering ,zijn er vele die hun idealen en principes hebben verkocht aan de luxe.
En luxe vergt ontzettend veel energie, lekker knoeien ermee .
Gr.Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Bob v.d.Heijdt
Berichten: 349
Lid geworden op: vr 22 sep 2006, 18:47
Locatie: Vroomshoop

Re: NRW: bruinkoolgroeven & van de aardbodem verdwenen dorpen...



Bericht door Bob v.d.Heijdt »

Interessant verhaal Aloys ben ook wel eens bij en kasteeltje geweest waar een van de directeuren hebben gewoond weet niet meer welk dorp
dat was maar wel interessant, leuke reisverhalen ga je meer volgen.

Groetjes, Bob.
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: NRW: bruinkoolgroeven & van de aardbodem verdwenen dorpen...



Bericht door Bohemia »

Mooi zijn er inmiddels ook even wezen kijken indrukwekkend

Roept ook wel gemengde gevoelens op dat er zo dicht bij huis nog
zo veel steenkool gewonnen wordt voor elektriciteitsproductie,
terwijl we natuurlijk over moeten op schonere energiebronnen
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: NRW: bruinkoolgroeven & van de aardbodem verdwenen dorpen...



Bericht door Marco Polo »

Klein detail. Bruinkool is -nog - geen steenkool.
Met de sluiting van de mijn Prosper Haniel in Bottrop is vlak voor kerst afgelopen jaar een einde gekomen aan de steenkolenwinning in Duitsland.
Maar dit terzijde ;-)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: NRW: bruinkoolgroeven & van de aardbodem verdwenen dorpen...



Bericht door Aloys »

De website www.garzweiler.com is geheel vernieuwd!

Indrukwekkend, met beeldvullende drone-opnamen. Bekijk eens wat getroffen dorpen.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: NRW: bruinkoolgroeven & van de aardbodem verdwenen dorpen...



Bericht door Aloys »

Mail van de maker van de website, hieronder (met zijn toestemming) weergegeven:
Hallo!
Vor knapp 15 Jahren habe ich das erste Mal den Braunkohle-Tagebau Garzweiler bei Köln besucht.

Eigentlich wollte ich mir nur das riesige Loch des Tagebaus anschauen, die Kohle wird dort überirdisch abgebaut. Durch Zufall gelangte ich über eine abgesperrte und zum Abriss vorgesehene Autobahn in ein völlig verlassenes Dorf. Denn alles was dem Tagebau im Weg ist kommt weg: Dörfer, Straßen, Wälder, Gewässer - alles.

Der Eindruck dieses Dorfes, der verlassenen Schulen und Kirchen, der leeren Autobahn und der daraus entstehenden Mondlandschaft des Tagebaus haben mich tief beeindruckt.

Anfangs habe ich einfach drauf los fotografiert, mittlerweile bin ich viele dutzend Male wiedergekommen (was aus Salzburg mit einem gewissen Aufwand verbunden ist ;)) und meine Arbeit hat sich vom reinen Fotografieren der leeren Gebäude gewandelt hin zu einem umfassenderen Ansatz. Ich will zeigen, wie sich die Orte mit der Zeit entwickeln. Vom blühenden Dorf bis zur Grube, in allen Aspekten.

Seit Januar arbeite ich nun an einer neuen Homepage, die dem Ganzen auch gerecht wird. Habe ich Anfangs einfach ein paar Fotos hochgeladen, mache ich mittlerweile Video-Interviews mit Umsiedler*innen, besuche letzte Schützenfeste, fahre in Archive um zu verstehen, wie so eine Umsiedlung funktioniert.

Jetzt ist besagte Homepage online und ich würde mich freuen zu hören, wie sie dir gefällt: www.garzweiler.com

Beste Grüße,
Arne
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
DonCamillo
Berichten: 157
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 9:41
Locatie: Epe

Re: NRW: bruinkoolgroeven & van de aardbodem verdwenen dorpen...



Bericht door DonCamillo »

We waren in de buurt. Naar aanleiding van jouw verhaal zijn we toen op zoek gegaan naar de Tagebau kraters. Dat ging lokaal het beste via Google Maps met als zoekopdracht bijvoorbeeld aussichtspunkt Tagebau trouwens. De randen van de mijnen zijn meestal omgeven door hoge wallen waar je niet zo makkelijk doorheen komt. Wij hebben in ieder geval heel wat kilometers zoekend rondgereden om de diverse mijnen te bereiken voor we Maps inschakelden. Er liggen hier 3 mijnen vlak bij elkaar, waarvan Garzweiler er een is.

Het is al eerder gezegd: erg indrukwekkend maar ook erg triest dat we onze aarde zo opeten. Het deed me ook een beetje denken aan post-apocalyptische films als Mad Max. Dit is zo ingrijpend in het landschap en echt niet alleen lokaal. De mijnen zijn honderden meters diep en er moet dus ook heel diep ontwaterd worden. Zelfs tot in in Limburg merken ze de invloed daarvan op de grondwaterstand. Ik geloof er ook niets van dat het nieuwe land wat achter het gat ontstaan is, normale grond is. Je kunt dat al goed zien aan de bodemstruktuur aan de beide kant van de mijn: daar waar de mijn naar toe schuift, zie je mooi de vele grondlagen, tot onderin de bodem, die plotseling gitzwart wordt van de bruinkool. Maar dat wat de mijn achter zich laat, is een lappendeken van vele grondsoorten, die dwars door elkaar heen gestort zijn. Er is geen enkele laag meer over, alles ligt door elkaar. Dit kan op termijn nooit goed zijn. Eroverheen gaat uiteindelijk weer een dunne vruchtbare bovenlaag, die blijkbaar apart bewaard is. Moet ook wel, anders kun je er waarschijnlijk nooit meer iets op verbouwen.

Hartelijk dank Aloys, voor deze tip!
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: NRW: bruinkoolgroeven & van de aardbodem verdwenen dorpen...



Bericht door de toren »

In duitsland doen ze het wel heel grof . Maar in nederland doen we dat ook al erg lang toch maar ik vind bv al die zandputten eerder iets toevoegen aan het landschap en bv de loosdrechtse plassen . Dat zullen ze in duitsland uiteindelijk ook wel doen terug geven aan de natuur ?
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: NRW: bruinkoolgroeven & van de aardbodem verdwenen dorpen...



Bericht door Marco Polo »

Vanaf 2030 wordt het een meer zegt men.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: NRW: bruinkoolgroeven & van de aardbodem verdwenen dorpen...



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op wo 01 nov 2023, 0:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Boulange
Berichten: 126
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 21:15

Re: NRW: bruinkoolgroeven & van de aardbodem verdwenen dorpen...



Bericht door Boulange »

Om even op het milieu aspect in te haken, bomen verbranden is beter ?

Veel vuilnisbelten zijn alleen ingepakt, en nu ook "mooie" natuur gebieden.
Al genoemd, de locaties waar zand wordt gewonnen. (Dit ligt wel wat minder gevoelig natuurlijk).

Neemt niet weg dat het best bijzonder is dat dit nog in Duitsland gebeurt.
Beware ! ! ! This user posts under influence ! ! !
jaccoh
Berichten: 1220
Lid geworden op: vr 22 feb 2019, 13:36
Locatie: Lunteren NL

Re: NRW: bruinkoolgroeven & van de aardbodem verdwenen dorpen...



Bericht door jaccoh »

Het is even een zijstap, maar een vuilnisbelt inpakken gaat niet altijd goed:
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... weg-hebben

Ik ben eind vorig jaar bij Garzweiler geweest, vond het erg indrukwekkend. Enorme graafmachines die de aarde opeten.
Inderdaad Mad Max kwam ook bij mij in gedachten.
Ben wel bang dat Dld hier nog een poosje mee doorgaat nu de kerncentrales gesloten zijn/worden.
Groet
Jacco
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: NRW: bruinkoolgroeven & van de aardbodem verdwenen dorpen...



Bericht door Aloys »

Nou... Ik heb het de laatste tijd niet zo gevolgd maar er staan een paar dorpjes, waaruit de bewoners al zijn vertrokken en de huizen dichtgetimmerd, op "standby". Ik dacht gelezen te hebben dat de deelstaat een deel van de afgegeven vergunningen weer intrekt. Dat het eerder dan verwacht afgelopen moet zijn met de bruinkool.

Even gegoogled en ik vond dit van RWE:
Die RWE Power AG hat ein neues Konzept für die Tagebauplanungen im Rheinischen Revier erarbeitet und die Landesregierung von Nordrhein-Westfalen darüber informiert. Hintergrund ist der Ausstieg aus der deutschen Braunkohleverstromung bis Endes 2038, auf den sich Bund und Länder am 15.01.2020 geeinigt haben. Der Gesetzentwurf der Bundesregierung „zur Reduzierung und zur Beendigung der Kohleverstromung und zur Änderung weiterer Gesetze“ wurde am 29.01.2020 durch das Kabinett beschlossen.
Bron: https://www.group.rwe/unser-portfolio-l ... ierkonzept

Als ik het goed begrijp houdt RWE per 2038 op met de bruinkoolwinning, zo heeft de 'Bundesregierung' op 29 januari 2020 besloten.
De oorspronkelijke plannen liepen zeker tot 2044 (en verder), zie dit kaartje: https://www.aloys.nl/cms/wp-content/afb ... ol-00a.jpg
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: NRW: bruinkoolgroeven & van de aardbodem verdwenen dorpen...



Bericht door de Jonckheer »

Er zal op termijn toch blijken dat er maar één oplossing is en dat is kernenergie. De ontwikkeling daarvan gaat gestaag door zodat nu al een fractie afval overblijft van wat vroeger normaal was. Als je dan ook leest dat alle windmolens in Nederland bij elkaar slechts 2% van de energie behoefte leveren dan snap je dat dat niet de oplossing is. Ook zonneparken niet, dat alles neemt veel te veel ruimte en levert veel te weinig op. De zon schijnt niet altijd en het waait niet altijd. Eén grote kerncentrale kan alle windmolens moeiteloos vervangen en voor die maakt het niet uit of de wind wel of niet waait, die levert gewoon door, dag en nacht, altijd.
Plaats reactie