Winterbanden verplicht in groot deel Frankrijk

Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Winterbanden verplicht in groot deel Frankrijk



Bericht door hurktoilet »

Het is maar dat je het weet: in 48 Franse departementen, doorgaans de meer heuvel- of bergachtige, zijn voortaan van 1 november tot en met 31 maart winterbanden verplicht. Volgens het Franse tv-journaal wil de regering daarmee de verkeersveiligheid bevorderen en winterse files voorkomen.
Op de regel geldt één uitzondering: je hoeft geen winterbanden te hebben als je sneeuwketting of sneeuwsokken bij je hebt. Op overtreding staat een boete van 135 euro.

sneeuwbord.jpg
sneeuwbord.jpg (55.17 KiB) 1131 keer bekeken
Het gaat om de volgende departementen: l'Ain, l'Allier, les Alpes-de-Haute-Provence, les Hautes-Alpes, les Alpes-Maritimes, l'Ardèche, l'Ariège, l'Aude, l'Aveyron, le Cantal, la Corrèze, la Côte-d'Or, la Creuse, le Doubs, la Drôme, le Gard, la Haute-Garonne, l'Hérault, l'Isère, le Jura, la Loire, la Haute-Loire, le Lot, la Lozère, la Meurthe-et-Moselle, la Moselle, la Nièvre, le Puy-de-Dôme, les Pyrénées-Atlantiques, les Hautes-Pyrénées, les Pyrénées-Orientales, le Bas-Rhin, le Haut-Rhin, le Rhône, la Haute-Saône, la Saône-et-Loire, la Savoie, la Haute-Savoie, le Tarn, le Tarn-et-Garonne, le Var, le Vaucluse, la Haute-Vienne, les Vosges, l'Yonne, le Territoire de Belfort, la Corse-du-Sud en la Haute-Corse.

Toevoeging
Frankrijk zou Frankrijk niet zijn als het zo simpel was. Blijkt dat de prefecten nog moeten besluiten waar precies in hun departement de winterbandenplicht gaat gelden. En sommigen van hen vinden het hele verhaal maar onzin. Die van Saône-et-Loire bijvoorbeeld stelt dat hij nergens serieuze heuvels heeft en dat het klimaat bij hem nooit zo extreem is dat dat verplichte winterbanden rechtvaardigt. Dus heeft hij besloten dat het in geen enkele gemeente hoeft.
Dat mag zo zijn: probleem is natuurlijk wel dat het voor ons als vakantiegangers bijna ondoenlijk is om uit te zoeken in welke departementen je ze nu echt moet hebben. En voor ons als zwervende vakantiegangers, die 's morgens vaak nog niet weten waar ze 's middags eindigen, geldt dat dubbel...
Laatst gewijzigd door hurktoilet op za 25 sep 2021, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Winterbanden verplicht in groot deel Frankrijk



Bericht door Marco Polo »

Zijn ze laat mee.
Had 2 jaar geleden ook al een keer dit nieuws gepost en toen zou het al in datzelfde jaar van kracht worden.
Blijkbaar is er toch nog iets tussen gekomen ;-)
De specifieke departementen waar de maatregel gaat gelden waren toen nog niet duidelijk dacht ik.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Winterbanden verplicht in groot deel Frankrijk



Bericht door hurktoilet »

Het is onderdeel van een uitgebreide wet, die op allerlei manieren het leven in de bergen wil verbeteren, uitéénlopend van verbetering van de verkeersveiligheid tot bescherming van de landbouw tegen verstedelijking en verbetering van mobiel Internet. Kennelijk wordt die stukje bij beetje ingevoerd. Qua verplichte winterbanden is het nu zo ver.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Winterbanden verplicht in groot deel Frankrijk



Bericht door Marco Polo »

Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Winterbanden verplicht in groot deel Frankrijk



Bericht door Atoz »

Dit kaartje laat de regio zien, maar ik bezit al jaren sneeuwkettingen zonder doel. Sinds vandaag dus met een doel .
carte-pneus-hiver-cf8e50-0@1x.jpeg
carte-pneus-hiver-cf8e50-0@1x.jpeg (45.36 KiB) 1063 keer bekeken
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Winterbanden verplicht in groot deel Frankrijk



Bericht door hurktoilet »

Tja, op dat punt moet ieder zijn afweging maken. Ik heb uit een vervlogen verleden ook nog sneeuwkettingen liggen. herinner me dat het een ellende was om die om te leggen en bovendien kan ik nergens meer vinden welke maat ze hebben (ik meen me te herinneren dat ik ze ooit gekocht heb voor een Renault 19).
Ik ga er van uit dat je met enige regelmaat situaties zult hebben waarin winterbanden nuttig zijn, maar sneeuwkettingen veel te zwaar middel zijn. Dat is mijn afweging, de Franse wetgever denkt daar kennelijk anders over. Ben benieuwd hoe blij de wegbeheerders daar zijn als iedereen kettingen gaat gebruiken terwijl dat eigenlijk nog niet nodig is. :bang:
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Winterbanden verplicht in groot deel Frankrijk



Bericht door Premiumliner »

Waar precies weet ik niet meer, maar pas geleden nog (volgens mij) in de Telegraaf of het AD gelezen dat banden voorzien van een M&S symbool ook voldoen!
De Michelin Camperbanden zijn hier in ieder geval van voorzien.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Winterbanden verplicht in groot deel Frankrijk



Bericht door hurktoilet »

Bij mijn weten geldt dat alleen voor banden met sneeuwvlokken, die dus aan de eisen voor winterbanden voldoen. Michelin heeft inderdaad ook ms-banden met sneeuwvlokje.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Winterbanden verplicht in groot deel Frankrijk



Bericht door Stieneke en Donald »

Banden met het sneeuwvlokje heb ik ook! :thumbup:
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Winterbanden verplicht in groot deel Frankrijk



Bericht door JoopBrekken »

Alleen de banden met een 3 bergen symool met een sneeuwvlok (3pmsf) voldoen, dus niet M en S!
https://www.michelin.nl/auto/tips-en-ad ... winterband
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Winterbanden verplicht in groot deel Frankrijk



Bericht door Stieneke en Donald »

Inderdaad Joop. Heb allweather met het Alpensymbool en het sneeuwvlokje erin.
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2434
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Winterbanden verplicht in groot deel Frankrijk



Bericht door bently »

Premiumliner schreef:
vr 24 sep 2021, 23:20
Waar precies weet ik niet meer, maar pas geleden nog (volgens mij) in de Telegraaf of het AD gelezen dat banden voorzien van een M&S symbool ook voldoen!
De Michelin Camperbanden zijn hier in ieder geval van voorzien.
Aangeschaft na 1 januari 2018 in Duitsland niet meer.
https://www.campersite.nl/ms-banden-tel ... interband/
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Winterbanden verplicht in groot deel Frankrijk



Bericht door iSonic »

[sarcasm mode on]

Ik vind dit dus gewoon echt niet kunnen he! Eerst moet je een corona pas hebben om een cafe in te kunnen. En nu moet je ook al een kneiter dure winterband hebben om op wintersport te kunnen. Echt zeer grote beperking van mijn vrijheid. Kennen ze in Frankrijk de rechten van de mens wel? En in die dure banden zitten vast trackers die precies bijhouden waar je rijdt en hoe hard en uit zichzelf kunnen remmen. 'voor de veiligheid'.... Het moet niet gekker worden.

[sarcasm mode off]
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2434
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Winterbanden verplicht in groot deel Frankrijk



Bericht door bently »

Och, als je toch aan de beurt bent om nieuwe te kopen weet je waar je op moet letten. ;;-)
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Plaats reactie