Canadair blusvliegtuig
- Marco Polo
- Berichten: 27481
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Canadair blusvliegtuig
Krijg net een actuele foto binnen van 3 Canadairs zij aan zij op luchthaven Olbia.
Waarschijnlijk even lunchen
Waarschijnlijk even lunchen
Re: Canadair blusvliegtuig
Net op Wikipedia opgezocht: deze vliegtuigen kunnen op een meer of op zee in 30(!) seconden ruim 6.000 liter water tanken.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
- Marco Polo
- Berichten: 27481
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Canadair blusvliegtuig
Echtgenote zit te wachten tot ze kan vertrekken vanaf Olbia
Ze zijn echter bezig die blusvliegtuigen bij te tanken.
Vertrekken direct weer westwaarts.
Ze zijn echter bezig die blusvliegtuigen bij te tanken.
Vertrekken direct weer westwaarts.
- Marco Polo
- Berichten: 27481
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Canadair blusvliegtuig
Als je de koers van zo’n blusvliegtuig bekijkt dan lijkt het erop dat hij best lang doet met die watervoorraad.
Bij de actie hier in het westen pakken ze zowel zoet als zout water lijkt het.
Is hier gortdroog dus het water in de reservoirs is ook maar beperkt.
Bij de actie hier in het westen pakken ze zowel zoet als zout water lijkt het.
Is hier gortdroog dus het water in de reservoirs is ook maar beperkt.
Re: Canadair blusvliegtuig
Met de brandstof voorraad wel: volgens Wikipedia een ruime 2.400 km. De watervoorraad niet: volgens mij wordt het grootste effect bereikt door die 6 ton water als 'waterbom' in 1 keer op een brandhaard te smijten.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
- Marco Polo
- Berichten: 27481
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Canadair blusvliegtuig
Oké, dan zullen ze toch wel een stuk vaker waterscheppen tijdens die runs die je ziet.
Afstanden zijn hier verder natuurlijk minimaal.
Ik ben nu aan de oostkant van het eiland en zit ongeveer 120km van de dichtstbijzijnde brandhaard af.
Was wel heel mooi om te zien hoe snel die vliegtuigen kunnen starten.
Waar de meeste, ook de kleinere, straalvliegtuigen een groot deel van de startbaan nodig hadden zag je de Canadairs al heel snel boven de baan wegdraaien naar het noorden.
STOL’s
Short take off and landing
Natuurlijk helemaal essentieel met dat waterscheppen.
Afstanden zijn hier verder natuurlijk minimaal.
Ik ben nu aan de oostkant van het eiland en zit ongeveer 120km van de dichtstbijzijnde brandhaard af.
Was wel heel mooi om te zien hoe snel die vliegtuigen kunnen starten.
Waar de meeste, ook de kleinere, straalvliegtuigen een groot deel van de startbaan nodig hadden zag je de Canadairs al heel snel boven de baan wegdraaien naar het noorden.
STOL’s
Short take off and landing
Natuurlijk helemaal essentieel met dat waterscheppen.
Re: Canadair blusvliegtuig
Vanaf het land stijgen ze denk ik leeg op en op de route naar de brandhaard scheppen ze water. Dat gaat sneller dan zwaar geladen opstijgen van een vliegveld. En: welke waterpomp heeft een capaciteit van 12 m3 per minuut?
Het startgewicht op land is een maximale 19 ton, haal daar leeg 6 ton water vanaf, dan heb je een startgewicht van 13 ton. Vandaar dat immense klimvermogen. Eenmaal met 6 ton water aan boord worden ze wel logger in hun bewegingen. Bombarderen ze in een klap met 6 ton water, schieten ze direct weer omhoog.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Het startgewicht op land is een maximale 19 ton, haal daar leeg 6 ton water vanaf, dan heb je een startgewicht van 13 ton. Vandaar dat immense klimvermogen. Eenmaal met 6 ton water aan boord worden ze wel logger in hun bewegingen. Bombarderen ze in een klap met 6 ton water, schieten ze direct weer omhoog.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Canadair blusvliegtuig
Het blijven mooie machines en de piloten halen er ongelofelijke capriolen mee uit en als je dan de cijfers hoort/leest 6m3 water een aardige plas
Gr Aad
Gr Aad
- Marco Polo
- Berichten: 27481
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Canadair blusvliegtuig
En dan aan 3 van die machines niet voldoende hebben
https://www.rainews.it/dl/rainews/media ... tml#foto-2
Heeft een paar mooie foto’s van de Canadairs in actie op de site staan.
Ook wat minder mooie van de schade aan natuur en slachtoffers onder de dieren
Het immense klimvermogen zit hem bij dit soort vliegtuigen met name in de turboprop aandrijving.
De Italianen zijn overigens wel heel druk met blussen.
Op Sicilië zijn ze het afgelopen etmaal ook daar aan de gang met Canadairs. Bij Trapani en Agrigento brand het of heeft het vandaag gebrand.
In de getroffen regio op Sardinië is nu de noodtoestand van kracht.
Laatste keer dat ze op deze schaal natuurbranden hadden was in 1994.
https://www.rainews.it/dl/rainews/media ... tml#foto-2
Heeft een paar mooie foto’s van de Canadairs in actie op de site staan.
Ook wat minder mooie van de schade aan natuur en slachtoffers onder de dieren
Het immense klimvermogen zit hem bij dit soort vliegtuigen met name in de turboprop aandrijving.
De Italianen zijn overigens wel heel druk met blussen.
Op Sicilië zijn ze het afgelopen etmaal ook daar aan de gang met Canadairs. Bij Trapani en Agrigento brand het of heeft het vandaag gebrand.
In de getroffen regio op Sardinië is nu de noodtoestand van kracht.
Laatste keer dat ze op deze schaal natuurbranden hadden was in 1994.
Re: Canadair blusvliegtuig
Die turboprop motoren zijn als ik het goed heb, uitgerust met 6 bladige propellers die een verstelbare spoed hebben. De stuwkracht kan dan met de bladverstelling worden geregeld. Dat, in combinatie met het liftvermogen van de vleugels en de mogelijkheden voor het vergroten van het vleugeloppervlak zorgt voor de enorme lift.
Verder is het 'airframe' zeg maar het 'monocoque chassis' (geheel zelfdragende constructie, een beetje vergelijkbaar met een Setra bus) van het vliegtuig ontworpen en gebouwd als vliegboot: de onderzijde van de romp lijkt op het 'deep-V' ontwerp van een speedboot. De wielen zijn er in feite later aan toegevoegd. Er is nu eenmaal meer 'liftvermogen' nodig om los te komen van water. Probeer zelf maar eens een plastic deksel van een tupperware doos die op het water drijft horizontaal (dus parallel aan het wateroppervlak) uit het water te tillen en vergelijk dat eens met het optillen van hetzelfde deksel van tafel. Het deksel 'plakt' in feite aan het water.
Wat betreft de schade aan de natuur: dat is verschrikkelijk. Vooral als je tijdens het wandelen door een mooi gebied stuit op een verlaten kampeerplekje waar een sportieve outdoor toerist het zo nodig vond om geheel back to basic and back to nature zijn zelfgevangen vis boven een zelf aangelegd kampvuurtje te roosteren.
Of de collega kampeer genieter die vol trots vertelt dat er voor hem toch niets boven de echte houtskoolbarbeque gaat terwijl hij het ding met blaasbalg al vonkenspuwend sneller op temperatuur probeert te krijgen, en dat in een gebied waar alleen gas of elektrische bbq's zijn toegestaan.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verder is het 'airframe' zeg maar het 'monocoque chassis' (geheel zelfdragende constructie, een beetje vergelijkbaar met een Setra bus) van het vliegtuig ontworpen en gebouwd als vliegboot: de onderzijde van de romp lijkt op het 'deep-V' ontwerp van een speedboot. De wielen zijn er in feite later aan toegevoegd. Er is nu eenmaal meer 'liftvermogen' nodig om los te komen van water. Probeer zelf maar eens een plastic deksel van een tupperware doos die op het water drijft horizontaal (dus parallel aan het wateroppervlak) uit het water te tillen en vergelijk dat eens met het optillen van hetzelfde deksel van tafel. Het deksel 'plakt' in feite aan het water.
Wat betreft de schade aan de natuur: dat is verschrikkelijk. Vooral als je tijdens het wandelen door een mooi gebied stuit op een verlaten kampeerplekje waar een sportieve outdoor toerist het zo nodig vond om geheel back to basic and back to nature zijn zelfgevangen vis boven een zelf aangelegd kampvuurtje te roosteren.
Of de collega kampeer genieter die vol trots vertelt dat er voor hem toch niets boven de echte houtskoolbarbeque gaat terwijl hij het ding met blaasbalg al vonkenspuwend sneller op temperatuur probeert te krijgen, en dat in een gebied waar alleen gas of elektrische bbq's zijn toegestaan.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
- Marco Polo
- Berichten: 27481
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Canadair blusvliegtuig
De huidige branden op Sardinië zijn begonnen met een autobrand.
Die oversloeg op de natuur.
Dachten ze geblust te hebben.
Maar 2 dagen later laaide het om tot nu toe onverklaarbare redenen toch weer op.
De harde , hete wind die regelmatig van richting veranderde deed de rest.
Vaak is er inderdaad maar een klein dingetje nodig.
Die oversloeg op de natuur.
Dachten ze geblust te hebben.
Maar 2 dagen later laaide het om tot nu toe onverklaarbare redenen toch weer op.
De harde , hete wind die regelmatig van richting veranderde deed de rest.
Vaak is er inderdaad maar een klein dingetje nodig.
Re: Canadair blusvliegtuig
Stukje glas of sigaret die niet goed uit is gegaan kan al de bron zijn van een brand. Ja en figuren die zonodig met blaasbalg of zonder een vuurtje voor hun visje moeten stoken daar waar het niet mag. Wat kan je daar van zeggen?
Gr Aad
Gr Aad
-
- Berichten: 3735
- Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45
Re: Canadair blusvliegtuig
Laatst gewijzigd door janmetdoka op do 02 nov 2023, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marco Polo
- Berichten: 27481
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Canadair blusvliegtuig
Je moet wat…..
Om 11 Canadairs aan het werk te zien
(Ook foei natuurlijk, zo’n opmerking )
Om 11 Canadairs aan het werk te zien
(Ook foei natuurlijk, zo’n opmerking )