Eerste keer op vakantie met camper

Lafrance
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 30 jun 2021, 16:48

Eerste keer op vakantie met camper



Bericht door Lafrance »

Hallo allemaal,

Volgende week 7 juli gaan wij voor het eerst met een camper auto naar Frankrijk. Ook voor de eerste keer samen met mijn vriendin.

Wij zijn van plan om 2 weken op pad te gaan en vertrekken vanuit Roermond. Het idee is om in een rustig tempo buiten de tolwegen naar het zuiden te rijden en hier een tijd rond te trekken om verschillende plekken te zien.

Ik zou jullie om tips willen vragen zodat we goed voorbereidt op pad kunnen gaan.

- Wat zijn leuke tussenstops onderweg naar het zuiden voor een tussenstop en overnachting en wellicht een dagje verblijf.
- Hoelang is het rijden in een camperbus buiten de tolwegen om?
- Zijn er specifieke dingen die je meeneemt/rekening mee houdt in een camper?

We hebben al een aantal leuke plekken in het zuiden opgezocht en ook uit eerdere vakanties wel wat ideeën. Toch ook wel benieuwd of hier mensen zijn die iets aanraden en wellicht een idee hebben voor een route door het zuiden langs verschillende punten. Ik hoor graag van u! ;)
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Eerste keer op vakantie met camper



Bericht door gjvonk »

Je kunt of een gratis routekaart van de ANWB halen en daarop met een liniaal een rechte lijn naar je 1e bestemming trekken en vervolgens zoveel mogelijk de dichtstbijzijnde RN en RD wegen volgen. Of je voert op je navigatie je 1e bestemming in Zuid-Frankrijk in en kiest de optie 'snelwegen vermijden'. En laat je verrassen.

Doe je boodschappen onderweg, stop voor een lunch op een leuk plekje en rijdt daarna weer verder. Ga tussen 16.00 en 17.00 uur op zoek naar een plekje voor de nacht. Dat kan via een Park4night, of NKC app, maar ook gewoon analoog door n een plaats de bordjes 'camperplaats' te volgen en laat je verrassen. Dan kun je zoeken en opstellen bij daglicht en daarna aan je diner beginnen (zelf koken of uit eten).Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8231
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Eerste keer op vakantie met camper



Bericht door hurktoilet »

Goed, ik zal proberen me in te houden.
Allereerst: je mag in Frankrijk vrijwel overal overnachten, op campings, camperplaatsen (zijn er talloze van, vaak ook gratis) en verder op bijna elke plek waar je ook mag parkeren. Geschikte plekken om vrij te staan vind je op het al genoemde Park4Night. Maar aangezien het jullie eerste trip is, raad ik jullie aan om het vooral bij camperplaatsen en campings te houden. Op je eerste trip met je camper loop je geheid tegen zaken aan die de verkoper misschien wel genoemd heeft, maar ja, die noemde zo vreselijk veel dat je het weer vergeten bent. Dan is het handig raad te kunnen vragen bij andere camperaars.
Jullie willen geen snelwegen pakken, maar voor alle zekerheid: overnachten op parkeerplaatsen van snelwegen is toegestaan, maar is beslist af te raden. Dit zijn plekken waar gespuis massaal rondwaart in de wetenschap dat veel toerusten slecht op de dure spullen in hun afgeladen auto letten.
Dan: stop bij de eerste de beste grote supermarkt (Intermarché, Super U/Hyper U, Auchan, Carrefour...). Als je diesel nodig hebt tank je daar goedkoop, maar loop vooral even naar binnen om bij de boekenafdeling (vaak aan het begin ergens rechts). De gele Michelin atlas (1:200.000) te scoren. Voor iets van 15 euro heb je dan gedetailleerde kaarten van heel Frankrijk, zodat je ongeacht je omzwervingen altijd goed zit. Wij zoeken dan vooraf op de kaart de mooiste weggetjes uit om te rijden (al wijken we daar gedurende van de rit dan wel weer graag van af, als het links toch mooier lijkt dan rechts.
BTW: die hele grote supermarkten zijn ook heel geschikt om je boodschappen te doen als je geen woord Frans spreekt, hebben altijd ook een veel grotere non-food afdeling dan onze supermarkten. En mocht jij denken dat je geen Frans spreekt: De Fransen zijn al vol ontzag als jij groet met Bonjour en bonsoir, S'il vous plaît zegt voor alsjeblieft en merci voor dankjewel. Zover komen zij niet in het buitenlands...
De snelheden buiten de snelweg zullen niet hoog zijn: de limiet is doorgaans 80 of 90 (let goed op de borden, als er geen 90 staat, is 80 de max), maar door de vele rotondes en stadjes/dorpjes zal dat bij lange na niet je gemiddelde zijn. Bovendien wil je onderweg ook nog stoppen op leuke plekjes. Als je naar het diepe zuiden wilt, moet je eigenlijk niet bij Thionville al beginnen leuke weggetjes te rijden, want dan heb je aan twee of zelfs drie weken domweg niet genoeg :P
Leuke plekken zat, maar je vertelt er niet bij niet bij wat jullie leuk vinden. Daarom maar te hooi en te gras een paar voorbeelden, ruwweg van noord naar zuid:
- Metz en Nancy. Velen vinden Metz een mooie stad en die is in ieder geval de moeite waard vanwege de gebrandschilderde ramen van Chagall in de kathedraal. Persoonlijk vind ik Nancy aparter vanwege de vele art deco (of was het nu nouveau) ofwel jugendstil en dat heer lijke plein, Place Stanislas.
- Je passeert een paar berggebieden: om te beginnen de Vogezen, met kale toppen (Ballons) en toeristische oude mini-stadjes met vakwerkhuizen. Kies hier voor de Route des Crètes over de hoogtes, die in de Eerste Wereldoorlog diende voor de bevoorrading van de troepen. Bij de Hartmannswillerkopf heb je na het monument en de begraafplaats een mooi bos met oude loopgraven, waar je door heen mag struinen, om aan het eind van je wandeling beloond te worden met een fenomenaal uitzicht over het Rijndal. De Vogezen gaan over in de Jura, een veel dunner bevolkt, bosachtiger berggebied met grotten en ondergrondse riviertjes. Meer naar het westen heb je de Morvan, met wat lagere heuvels en links en rechts romeinse opgravingen en bezoekplekken.
- Beaune is een aardig oud stadje, dat beroemd is om zijn middeleeuwse ziekenhuis (de hospices, is nu nog als museum te zien) en dan vooral om de glimmende, kleurrijke daken van dat ziekenhuis
- Dijon is een veel grotere, mooie, oude stad, beroemd om de mosterd (hoewel de echte fan weet dat die eigenlijk uit Beaune kwam). De stad is ook beroemd om de andouilletteworst, maar hier is een waarschuwing op zijn plaats: waar Fransen dit een delicatesse vinden, vinden de meeste Nederlanders dat andouillettes net zo smerig smaken als ze ruiken. De fans zeggen dan dat je ze ook niet in toeristenrestaurants moet eten, maar één keer proberen was voor mij één keer te veel.
- Lyon is een geweldige stad, die verborgen steegjes heeft in een middeleeuws centrum en de iets jongere wijk Croix Rouge. Op school geleerd dat bouchon het Franse woord is voor file? Hier staat het voor betaalbare prima eethuisjes. En dan heeft de stad ook nog een bult moderne cultuur.
- Voorbij Lyon kun je links naar de Alpen of rechts naar de Ardèche, de Cevennen en de Auvergne. Die laatste drie zijn minder hoog, maar vaak zeker zo mooi als de Alpen.
- Verderop naar het zuiden is een stop in Avignon de moeite. Kijk even naar de brug uit het liedje, en ontdek dat ie veel te smal is voor een leuke rondedans... Maar de stadsmuren zijn indrukwekkend, net als het enorme paleis van de pausen (dankzij een kerkscheuring was Avignond in ik meen de dertiende eeuw het tweede Rome
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1794
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Eerste keer op vakantie met camper



Bericht door doov »

Als je binnendoor rijdt haal je hooguit 60 km per uur.
In 2 weken heen en terug naar het zuiden ga je gewoon niet halen.
Maar waarom zou je?
Laat het gewoon gebeuren.
Voor mijn eerste trip had ik gepland om Normandie en Bretagne te doen.
Kwam niet eens halverwege Normandie. Er is door heel Frankrijk genoeg te zien en te beleven.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19104
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eerste keer op vakantie met camper



Bericht door Aloys »

Een voorbeeld: in 10 dagen naar de Provence, snelwegen (en grotere steden) mijdend: https://www.aloys.nl/meivakantie-2015.html
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31865
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Eerste keer op vakantie met camper



Bericht door Bob Diesel »

Wij zijn van plan om 2 weken op pad te gaan en vertrekken vanuit Roermond. Het idee is om in een rustig tempo buiten de tolwegen naar het zuiden te rijden en hier een tijd rond te trekken om verschillende plekken te zien.
Ik moet Doov gelijk geven
14 dagen zijn niet veel
En Julie is hoogseizoen,al is dat dit jaar rustiger
Dat merk je nu eind juni al
Niks te doen in de normaal al drukke Dordogne

Bedenk ook dat het als je temperaturen van 30+ krijgt, het niet meer leuk is om door dorpen of steden te flaneren
Maar aan een zwembad of rivieroever oid hangen
Met een koude :cheers: ook fijn is
En dan kom je helemaal niet ver
Ces,t la Vie
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8231
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Eerste keer op vakantie met camper



Bericht door hurktoilet »

Met 30 graden vind ik de hele dag hangen langs de Dordogne ook niets, dan kun je nog beter rondrijden met de ramen open. Liever zoek ik dan de bergen op: is het in het dal heet, dan zoek je het gewoon hogerop.
En wat die proost van Bob betreft, toch even een paar drink-tips:
- Je vindt in de supermarkten bier genoeg, maar het gewone supermarktbier is slurpbocht waar je alleen maar ontzettend van moet plassen. Dat geldt zelfs voor zogenaamd A-merk Kronenbourg (de gewone, de 1664 is te drinken). Voor goed bier moet je in het schap met de speciaalbieren zijn. Daar vind je net als bij ons trappist en witbier van de bekende merken, maar ook Fischer. Dat is een 'gewoon' stevig bier met een volle smaak waar je van kunt genieten. Verbazingwekkend goed, zeker als je weet dat de brouwerij eigendom is van Heineken...
- Frankrijk is een wijnland en in de supermarkten is de keuze reuze. Maar zelfs de grote landelijke supermarkten hebben in de wijngebieden delen van het wijnvak ingeruimd voor wijnen uit eigen regio. Vaak vind je daar heel aardige wijn tegen een schappelijke prijs. Als je eerst wilt proeven, kun je bij wijnboeren onderweg stoppen bij het bordje Dégustation. Weet wel dat deelname weliswaar formeel niet verplicht tot aankoop, maar dat eigenlijk wel verwacht wordt dat je op zijn minst iets koopt.
- Nog Franser dan wijn is pastis, een anijsdrankje. Het goedkoopste dat je op een terras vindt en enorm dorstlessend. Ik heb Griekse en Spaanse varianten geprobeerd, vond het allemaal niets, maar pastis (Ricard of 51, maar het huismerk van de supermarkt doet er nauwelijks voor onder) is een engeltje over je tong, zeker als het heet weer is. Niet bedoeld om puur te drinken, je krijgt er koud water bij om het naar jouw smaak te maken
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31865
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Eerste keer op vakantie met camper



Bericht door Bob Diesel »

Frankrijk , Peter🍷verslavend

Klein leeswerkje ,a bien tôt :wink:
https://caravannen-door-frankrijk.jouwweb.nl/frankrijk
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8231
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Eerste keer op vakantie met camper



Bericht door hurktoilet »

Leuk leesvoer Bob!
Vraagje: vliegtuigen met sirenes? Ik neem aan dat er een bos, nu ja, vermoedelijk meer een struikbrand in de buurt was. Heb zelf op Corsica meegemaakt dat camping bijna geëvacueerd zou worden (hoefde net niet), maar geen vliegtuigen met sirenes gezien of gehoord. Wel blusvliegtuigen, maar dat waren andere vliegtuigen dan de sportvliegtuigjes die jij zag.
Nu is de ervaring van mij al bijna 20 jaar geleden, dus misschien gaat het tegenwoordig anders. Maar ik weet wel dat een bosbrand die jouw camping bedreigt behoorlijk veel indruk maakt, om het maar vriendelijk te zeggen. Wij dachten dat de brand onder cvontrole was, bleek datze het vuur om de camping geleid hadden. Na en paar draaide de wind, zaten we weer in de rooklucht. Toen zijn we vertrokken.
Bosbranden zijn een structureel probleem. Ten overvloede dus maar: wees in heel Zuid-Frankrijk en Corsica, eigenlijk in heel Zuid-Europa, godsgruwelijk voorzichtig met open vuur. Vergeet die eigen bbq (gebruik evt de bbq- die door de camping aangeboden wordt) en rook die sigaret alleen in je auto.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Lafrance
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 30 jun 2021, 16:48

Re: Eerste keer op vakantie met camper



Bericht door Lafrance »

Bedankt voor alle reacties/tips tot u toe! Hier kan ik zeker even mee vooruit. We gaan er vanmiddag weer even voor zitten.

Begint al wel te kriebelen. Erg veel zin :cheers:
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Eerste keer op vakantie met camper



Bericht door gjvonk »

@hurktoilet: ze gebruiken nog steeds de grote gele Canadair vliegboten als blusvliegtuig (overigens altijd in tweetallen), maar ook helikopters worden ingezet tegen bosbranden. Alleen die blussen met chemische stoffen op plekken waar de blusvliegtuigen niet kunnen komen. Beiden is spectaculair om te zien. Vooral als de blusvliegtuien 'water happen' tijdens de vlucht. Meerdere keren mogen zien op o.a. Lac de Salagou in het zuiden en Etang de Lacanau in het westen. Zo'n vlucht wordt overigens aangekondigd met een ouderwets luchtalarm om zeilers en surfers te waarschuwen.





Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8231
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Eerste keer op vakantie met camper



Bericht door hurktoilet »

Ah, die Canadairs ken ik maar al te goed van die keer dat 'onze' camping bedreigd werd door bosbrand (heb ze die zomer trouwens op heel Corsica veel gezien), maar heb het scheppen van water nog nooit mee gemaakt. Vliegtuig op de foto op de site van Bob is beslist geen Canadair, maar dan vermoedelijk inderdaad klein vliegtuigje dat watersporters moet waarschuwen voor de komst van die monsters...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19104
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eerste keer op vakantie met camper



Bericht door Aloys »

Volgens mij gaan jullie nu behoorlijk off-topic!

Nog meer tips voor de nieuwe camperaar?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31865
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Eerste keer op vakantie met camper



Bericht door Bob Diesel »

hurktoilet schreef:
do 01 jul 2021, 14:51
Ah, die Canadairs ken ik maar al te goed van die keer dat 'onze' camping bedreigd werd door bosbrand (heb ze die zomer trouwens op heel Corsica veel gezien), maar heb het scheppen van water nog nooit mee gemaakt. Vliegtuig op de foto op de site van Bob is beslist geen Canadair, maar dan vermoedelijk inderdaad klein vliegtuigje dat watersporters moet waarschuwen voor de komst van die monsters...
2 vliegers ,waarvan 1 met een duidelijk geluidssignal
En dat het de sapeurs waren stond er op vermeld
En id het zag er uit als een normaal sportvliegtuig

En ja het brande in de verte

Sorry Aloys :wink:

Laat ze jou Maas route eens volgen :idea:
Ze starten tenslotte aan de Maas Roemond
En zeker het noord Franse deel langs de Meuse is zeer mooi :idea:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie