Route naar Provence

Plaats reactie
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Route naar Provence



Bericht door Bohemia »

Wij willen over een paar weken naar Zuid Frankrijk, omgeving Aix en Provence. Liefst zo snel mogelijk naar wat warmer weer dus doorrijden, maar als het even kan ook zo min mogelijk tol af tikken. We kunnen natuurlijk via Luxemburg, Nancy en dan via N57 Besancon N83 Bourg en Bresse en dan vanaf Lyon de N7 afzakken of op het laatst hier toch nog stukje peage nemen.

Op de kaart lijkt de route via Duitsland, Basel en Geneve en dan over Grenoble een alternatief. Zo'n 180km extra, maar meer snelweg, tolvignet valt ook mee vergeleken met peage, alleen niet tanken in Luxemburg... Iemand ervaringen met deze route of nog andere alternatieven?

En natuurlijk leuke plekjes om te staan in deze tijd van het jaar in de omgeving Aix en Provence, Marseille of Toulon ook welkom!
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8261
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Route naar Provence



Bericht door hurktoilet »

Het hangt er helemaal van af waar je vandaan moet komen. Als je in het oosten van het land zit, is Karlsruhe-Basel-Geneve-Grenoble een prima route.
Ga je door Frankrijk, dan heb je het eigenlijk heel makkelijk. Volg de groene borden naar de grote steden om tolvrij te rijden (en de file op de snelweg te mijden, want daar zijn ze eigenlijk voor bedoeld). Gaat dat je niet snel genoeg, dan vind je langs deze routes overal borden om snel op de autoroute te komen.
In dat geval zou ik echter niet voor de N7 (groene borden)/Route du Soleil (snelweg) langs Lyon kiezen, hoewel Lyon een geweldige stad is. De route over Dijon - Bourg-en-Bresse - Annecy - Grenoble - Sisteron is stukken rustiger en landschappelijk gezien veel leuker.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:

Re: Route naar Provence



Bericht door Rotec 590 »

Je wilt zo snel mogelijk.
Een indicatie: Als je om 13 uur vertrekt uit Epe, dan ben je om 23 uur in Chay (route N83). Via Martelange (tanken) Epinal, Vesoul. Zeg maar 9,5 uur rijden naar Besancon
Laatst gewijzigd door Rotec 590 op do 06 feb 2014, 8:53, 1 keer totaal gewijzigd.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Liberat
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 20 jan 2010, 12:59
Locatie: Miño, Galicië, Spanje

Re: Route naar Provence



Bericht door Liberat »

Ik rij vaak via Nancy, Toul en dan van de autoweg af naar Colombey-le-Belle, Neufchateau, Langes naar Dijon. Volgenss mij rijdt dat vrij snel. Na Dijon wordt het wat moeilijker, maar je kunt de weg vervolgen via Beaune naar Chalons en vandaar richting Clermond-Ferrand. Vanaf die stad is de autoweg naar Beziers tolvrij met uitzondering van de brug bij Millau. Bij Beziers ben je in feite de Provence al voorbij. Je zult dus voor Beziers de autoweg afmoeten en dan richting Arles of Avignon.
Galicië, het Groene Spanje
Gebruikersavatar
pschreur
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 28 sep 2013, 18:22
Locatie: Apeldoorn

Re: Route naar Provence



Bericht door pschreur »

Liberat schreef:Ik rij vaak via Nancy, Toul en dan van de autoweg af naar Colombey-le-Belle, Neufchateau, Langes naar Dijon. Volgenss mij rijdt dat vrij snel. Na Dijon wordt het wat moeilijker, maar je kunt de weg vervolgen via Beaune naar Chalons en vandaar richting Clermond-Ferrand. Vanaf die stad is de autoweg naar Beziers tolvrij met uitzondering van de brug bij Millau. Bij Beziers ben je in feite de Provence al voorbij. Je zult dus voor Beziers de autoweg afmoeten en dan richting Arles of Avignon.
Is dat niet een beetje boel om voor de Provence? De Provence ligt rechts onderaan in Frankrijk. Ben vorig jaar op wintersport geweest in Frankrijk en zijn toen via Zwitserland gereden. De Provence ligt wel iets verder, maar wij waren best wel snel op de plek. En inderdaad, alleen een vignet in Zwitserland en een klein stukje tol. Je kunt dan via Grenoble verder naar het zuiden rijden.
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan.

LMC Liberty 6400sa
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Route naar Provence



Bericht door ducati 900 »

Ik heb het even ingetikt bij een routeplanner en als je dan tolhuizen vermijden intikt dan kom je door Luxemburg (tanken ) en de reis duurt 4 uur langer dan via de payage
http://nl.mappy.com/#d%5B%5D=Garyp+9263 ... gnon+84000+(Frankrijk" onclick="window.open(this.href);return false;)&endPos%5By%5D=43.948715&endPos%5Bx%5D=4.805928&ipo=1&lm=r&ipgc=0.86&ipv=coa&ipnt=1&ipg=gpl&p=itinerary

Ik zie net dat de link niet werkt, vul dat dan zelf maar even in, ik heb bestelwagen genomen en dan tolhuizen vermijden.
Als je dat op de Tomtom zo invoert dan volg je dezelfde route.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: Route naar Provence



Bericht door Bohemia »

Dank goede tips!

@hurktoilet Lyon is een geweldige stad, ben er lang geleden geweest, maar omdat het nu nog ook wel koud kan zijn dachten we sneller naar het zuiden te gaan en als we een grote stad gaan bezoeken, Marseille te doen
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8261
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Route naar Provence



Bericht door hurktoilet »

Snap ik, maar toch een kanttekening. Marseille heeft zeker ook zijn charmes, maar daarnaast ook een veel grotere criminaliteit dan Lyon. ik zou bijna overal wild staan in Frankrijk, maar Marseille en de banlieues van Parijs, daar laat ik mijn camper echt niet onbeheerd achter.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: Route naar Provence



Bericht door Bohemia »

@ Hurktoilet je adviseert niet wild te staan in Marseille, zijn er dan camperplaatsen in de omgeving die je aanraadt? of campings die in de winter open zijn?

Mij leek Marlyparc een goede, op hun eigen website staat vooral info over de caravan en botenstalling, maar volgens Campercontact is er ook een 24 uur bewaakte camperplaats. Ken jij deze plek?

http://marlyparc.fr/accueil_034.htm http://www.campercontact.nl/campersite/detail/id/20986
Geert505
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 30 sep 2013, 16:43
Locatie: Zuid limburg

Re: Route naar Provence



Bericht door Geert505 »

Hebben vorig jaar op Marlyparc 6 dagen gestaan en zijn er zeer positief over. De beheerder is vriendelijk en je staat er super veilig. De bus stopt er voor de camperplek alleen na 21 uur wordt het minder met de bussen. Dan stopt er wel een bus op 10 min lopen. Marseille vonden wij een echte zuidfranse noordafrikaanse stad. Super tijd gehad daar.
Geert505
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 30 sep 2013, 16:43
Locatie: Zuid limburg

Re: Route naar Provence



Bericht door Geert505 »

Vanaf Marlyparc ook nog heerlijk gewandeld naar les calanques. Een mooi natuurgebied. En bakkertje op 5 min lopen. Hond uitlaten tegenover de camperplek.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8261
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Route naar Provence



Bericht door hurktoilet »

Ik ken m niet, lijkt een vrij nieuwe plek te zijn: Google Streetview toont hier nog een tuincentrum. Ligt in ieder geval aan de rustige kant van Marseille (nu ja, de beruchte Baumettes gevangenis ligt een paar honderd meter hier vandaan). Het is een omheinde stalling annex parkeerplaats, die gunstig ligt ten opzichte van de beroemde kliffen. Bushalte richting centrum voor de deur, maar houd er rekening mee dat er in Marseille na negen uur 's avonds nauwelijks openbaar vervoer meer is.
Ik lees op enkele Franse sites enthousiaste reacties over veiligheid op de plek en gastvrije ontvangst. Schijnt wel vaak vol te staan, dus vooraf even bellen kan verstandig zijn. Zie Le Monde du Campingcar en Aire Camping-car. Campingcar-infos heeft bovendien paar foto's, op de kaart even departement 13 aanklikken en dan de CP bij Marseille kiezen.
Zie overigens voor meer algemene info over de stad mijn pagina Marseille
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Geert505
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 30 sep 2013, 16:43
Locatie: Zuid limburg

Re: Route naar Provence



Bericht door Geert505 »

Na 21.00 uur inderdaad geen bus meer tot voor de camperplek maar wel stopt de bus dan op 5 min loopafstand bij het bakkertje en de restaurantjes en winkeltjes en die gaat de hele nacht door. Camperplek is superveilig en een vriendelijke eigenaar. Is ook eigenlijk een camper en botenstalling, met water en toiletverzorging.
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: Route naar Provence



Bericht door Bohemia »

Route via Zwitserland genomen, onderweg overnacht op camperplaatsen bij Mendig in Duitsland en Annecy in Frankrijk en over Sisteron naar Marseille.

Marlyparc is ok, veilige plek bus voor de deur, maar met €15/nacht (ipv €12 wat op internet stond) toch wat duur voor een plek zonder douche.
Plaats reactie