Wanneer overschakelen fiat 2,5 D

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Goldwing
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 20:51
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Wanneer overschakelen fiat 2,5 D



Bericht door Goldwing »

Hallo mensen,

Ben net terug van een rondrit door midden en zuid duitsland, erg mooi :D trouwens. Romantische strasse gereden en ook nog een rondje Bodensee. Het weer viel ook erg mee. 8)

Maar nu mijn vraag waar het om gaat, in de bergen moet je met een 2.5 D zonder turbo veel schakelen. Ik vindt dit geen probleem maar ben erg benieuwd naar bij welke maximale snelheid je nog verantwoord in de 2e, 3e en 4 e versnelling kunt blijven rijden. Ik heb geen toerenteller dus weet niet wanneer het maximale toerental bereikt is. En op het geluid van de motor afgaan vind ik erg lastig, hij maakt al snel behoorlijk wat kabaal in vergelijking met mijn benzine auto.
Ik hoop dat jullie wat duidelijkheid kunnen geven. :idea:
Ik ben in het bezit van een Burstner T610 Fiat 2.5 D bj. 1988.

Groeten,

Rene.
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 6401
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:21
Locatie: Kamerik
Contacteer:



Bericht door Stef »

Hoi Rene,

Toevallig heb ik er eens op gelet en ik schakel ongeveer bij 20, 40, 60 en 85 km/u.

Gr,
Stef.
Goldwing
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 20:51
Locatie: Zutphen
Contacteer:



Bericht door Goldwing »

Bedankt Stef,

Ben wel benieuwd of dit ook de maximale snelheid is in de bijbehorende versnellingen. Het toerental van de motor weet je zeker ook niet op het moment van overschakelen.

Groeten,

Rene.
Freek W
Berichten: 3014
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:15
Locatie: Hoogvliet Rt



Bericht door Freek W »

Hoi Rene bovenstaande schakelstanden zijn juist,is ook zo voorgeschreven,ik kijk eigenlijk nooit maar ga dus wel op het geluid af.
Ik heb trouwens mijn motorkap en het tussenschot cabine en motorruimte en in de cabine onder het dashbord de zaak geisoleerd met eierdoppenschuim (bij bouwmarkt)en dat scheelt wel 50 %.Kan nu redelijk naar de radio luisteren.Ik maak geen gebruik van een toerental meter,kijk je toch niet op als je rijdt vind ik.
HG Freek
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland



Bericht door hwendt »

Ik geef je als tip mee dat je zeker in zijn 5e versnelling niet onder de 85 km moet komen. Defecten ontstaan bijna uitsluitend omdat er te weinig toeren wordt gedraaid en te lang wordt gewacht met terugschakelen.
Verder moet echt je gehoor het doen. Telkens op je KM teller kijken werkt niet en is in mijn ogen dan ook gevaarlijk en ongewenst. oefen op je gehoor en koop anders een automaat.

Hugo
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn



Bericht door janschrik »

hwendt schreef:Ik geef je als tip mee dat je zeker in zijn 5e versnelling niet onder de 85 km moet komen. Defecten ontstaan bijna uitsluitend omdat er te weinig toeren wordt gedraaid en te lang wordt gewacht met terugschakelen.
Verder moet echt je gehoor het doen. Telkens op je KM teller kijken werkt niet en is in mijn ogen dan ook gevaarlijk en ongewenst. oefen op je gehoor en koop anders een automaat.

Hugo
of een toerenteller :idea: 8)
Knaus TI Sport 650 2007
Plaats reactie