Fiat Ducato: lengte oliepeilstok

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
hiburg
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 16:31

Fiat Ducato: lengte oliepeilstok



Bericht door hiburg »

Hallo,

Ik heb een Fiat Ducato, 2.3 liter motor, bouwjaar 2010. Bij mij is de olie bij 5 liter al vol volgens de peilstok, alleen is de inhoud van de olie 6.4 liter. Ik vermoed dus dat de lengte van de peilstok niet goed is en dat het daarom verkeerd wordt weergegeven.

Mijn vraag is dus: weet iemand hoe lang de lengte van de peilstok voor deze specifieke camper is ?
De garage heeft al geprobeerd om de informatie bij Fiat op te halen maar die weten het niet. Ook is niet bekend van een peilstok, als je een nieuwe zou bestellen, hoe lang deze is en retour sturen gaat helaas niet.

Alvast dank voor de informatie,

Andre
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato: lengte oliepeilstok



Bericht door Kroppie »

of anders, als u zeker bent van de hoeveelheid te vullen olie (incl oliefilter!), dan de olie een keer aftappen, filter vernieuwen, exacte hoeveelheid olie vullen motor even laten draaien (filter vullen!), met motor uit 5 minuten laten staan (olie terug lekken!), dan olieniveau met peilstok bekijken en een nieuwe markering ""max"" maken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Fiat Ducato: lengte oliepeilstok



Bericht door bennieh »

In de tabel hieronder staan meerdere waarden voor de olie vulling voor een 2.3 motor:
https://oil-change.info/fiat-ducato-250 ... -capacity/

En hier een post van iemand met exact dezelfde vraag:
https://www.motorhomefun.co.uk/forum/th ... ge.186927/
Peugeot Expert L2H2 2009
hiburg
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 16:31

Re: Fiat Ducato: lengte oliepeilstok



Bericht door hiburg »

Dank voor de reacties.
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Fiat Ducato: lengte oliepeilstok



Bericht door Peter+Annie »

Kroppie schreef:
wo 27 okt 2021, 17:49
of anders, als u zeker bent van de hoeveelheid te vullen olie (incl oliefilter!), dan de olie een keer aftappen, filter vernieuwen, exacte hoeveelheid olie vullen motor even laten draaien (filter vullen!), met motor uit 5 minuten laten staan (olie terug lekken!), dan olieniveau met peilstok bekijken en een nieuwe markering ""max"" maken.

jos
IK denk dat dan het resultaat van de meting we eens heel anders kan zijn. :mrgreen:
hiburg
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 16:31

Re: Fiat Ducato: lengte oliepeilstok



Bericht door hiburg »

Wat bedoelt u hier precies mee ?
Laatst gewijzigd door Dafluc op vr 29 okt 2021, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodie quote verwijderd.
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Fiat Ducato: lengte oliepeilstok



Bericht door Peter+Annie »

Dat ,wanneer je de motor met olie vult,en van het niveau uitgaat wat de peilstok aangeeft,jen geenduidelijk beeld hebt van het juiste niveau.
Je moet eerst de motor even laten lopen zodat de olie in het filter terecht komt.
Gooi je de de voorgeschreven hoeveelheid in het carter en trekt dan de peilstok zal die méér dan het maximum aangeven,pas nadat de motor even gelopen heeft geeft de t juiste peil aan.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato: lengte oliepeilstok



Bericht door Kroppie »

dat staat toch ook in mijn bericht, ff goed lezen!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Fiat Ducato: lengte oliepeilstok



Bericht door Peter+Annie »

Kroppie schreef:
vr 29 okt 2021, 20:01
dat staat toch ook in mijn bericht, ff goed lezen!

jos
IK zeg toch ook dat je gelijk hebt. :mrgreen: :mrgreen:
hiburg
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 27 okt 2021, 16:31

Re: Fiat Ducato: lengte oliepeilstok



Bericht door hiburg »

Peter+Annie schreef:
vr 29 okt 2021, 19:41
Dat ,wanneer je de motor met olie vult,en van het niveau uitgaat wat de peilstok aangeeft,jen geenduidelijk beeld hebt van het juiste niveau.
Je moet eerst de motor even laten lopen zodat de olie in het filter terecht komt.
Gooi je de de voorgeschreven hoeveelheid in het carter en trekt dan de peilstok zal die méér dan het maximum aangeven,pas nadat de motor even gelopen heeft geeft de t juiste peil aan.
Ok, dank, het is me duidelijk.
Plaats reactie