Zekering bij acculaden met zonnepaneel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Patrick1307
Berichten: 118
Lid geworden op: za 21 mar 2015, 15:29

Zekering bij acculaden met zonnepaneel



Bericht door Patrick1307 »

Hallo,

Is het nodig om een zekering te plaatsen tussen de de laadregelaar en de accu? En zo ja, welke zekering.
Naar de laadregelaar gaan 3 zonnepanelen die parallel geschakeld zijn van 100 watt.
De draaddikte is 4mm2 en de lengte 2,5m.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Zekering bij accu laden met zonnepaneel



Bericht door AadenAnke »

Nodig? Wat is nodig? Kwaad kan het zeker niet zo dicht mogelijk bij de accu. Ik zou het zeker doen!

Gr Aad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zekering bij accu laden met zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

en 3 panelen van 100watt parallel is 300 watt, en dat word bij 12 volt 300 gedeeld door 12 volt maakt 25 ampere maximaal, ik zou een zekering van 30 ampere kiezen vlak bij de accu, als de draad van de regelaar naar de accu ergens onverhoopt sluiting maakt dan gaat de zekering eruit en gaat de draad niet stuk/in brand, wat de regelaar in dat geval van sluiting dan doet hangt af van de regelaar, dat weet ik niet.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 27 okt 2021, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Zekering bij accu laden met zonnepaneel



Bericht door DJSmiley »

Altijd zekeren bij de accu.

De zonnepaneelregelaar zal niet veel meer kunnen leveren dan de regelaar en/of panelen kunnen, maar de accu kan wel meer leveren als er een sluiting zou zijn in de zonnepaneelregelaar of de kabel ernaar toe.

Zekeringen gebruik je om kabels te beschermen. In dit geval dus de 4mm2 tussen accu en regelaar.

In het geval van 300W panelen en een 12V systeem zit je, in theorie, op zo'n 25A. In de praktijk eerder 20A. Maar die 4mm2 kan dat heel prima aan (goede keus voor 2.5m naar mijn mening) dus afzekeren op 30A bij de accu.


Edit: Jos was sneller :)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zekering bij accu laden met zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

zal maar een paar seconden geweest zijn.
maar altijd leuk om een bericht bevestigd te zien ook voor diegene voor wie het bericht is. :-B :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Patrick1307
Berichten: 118
Lid geworden op: za 21 mar 2015, 15:29

Re: Zekering bij accu laden met zonnepaneel



Bericht door Patrick1307 »

Dank jullie wel!
De zekering van 30 gaat het worden.

Gr Patrick


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zekering bij accu laden met zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

succes en een goede opbrengst!! :)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
willemzon
Berichten: 1749
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Zekering bij accu laden met zonnepaneel



Bericht door willemzon »

Ik heb vorig jaar zonnepanelen laten plaatsen, daar zit geen zekering tussen, ik heb wel een reservezekering er bij gekregen, daaruit maakte ik op dat er een zekering in de regelaar zit.


Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Zekering bij acculaden met zonnepaneel



Bericht door Metor »

Ja, klopt. Veelal zit er een zekering in de regelaar.
Maar.... dat is niet genoeg. De kabel naar de accu toe is nog steeds niet gezekerd tegen kortsluiting.
Altijd zekeren vlakbij de accu, liefst een zekeringhouder met meer posities op de accuklem.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Zekering bij acculaden met zonnepaneel



Bericht door AadenAnke »

Dat is dus de vraag van nodig of niet nodig! Het werkt echt prima zonder zekering maar als er kortsluiting komt ontstaat er onnodige schade van klein tot misschien wel heel groot. Dus ik zou zeggen een zekering dicht bij de accu. Ik zelf heb direct op de accu een 100amp zekering gezet die gaat naar een verdeel zekeringenkast 10 cm verder met 12 steekzekeringen die niet allemaal gebruikt worden en een aparte zekering van 50amp als voeding naar de omvormer 12/230volt dit alleen voor wat ik er zelf bij fikst op de accupool nog een 30amp zekering die naar de ebl gaat. Zat origineel ook geen zekering tussen. Zekeringen heb je niet nodig totdat het fout gaat :bang:

Gr Aad
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Zekering bij acculaden met zonnepaneel



Bericht door Digiwalker »

Zoals metor en anderen reeds hebben aangegeven moet een zekering dicht of op de accu gemonteerd worden.
Het waarom is de brandveiligheid in uw geval. Niet het afgenomen vermogen.
Een kortsluiting op een 4mm2 kabel tussen elke afstand van 2,5 m en de accu bepaald de kortsluitstroom.
Volgens de nen norm mag de kabel geen temperatuursverhoging van 60° oplopen.
Daarvoor heeft de nen tabellen waarop men kan aflezen wat de maximale stroom mag zijn voordat de zekering aanspreekt.
Deze materie is al vele malen op dit forum besproken.
Dus voeg ik de tabel nog maal eens toe.
Veel plezierAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk

Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
willemzon
Berichten: 1749
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Zekering bij acculaden met zonnepaneel



Bericht door willemzon »

Voorop gesteld zullen jullie gelijk hebben, maar het camperservicebedrijf waar ik het heb laten plaatsen staat bekend om de vele tientallen zonnepanelen die door hen geplaatst wordt, vreemd dat hij dat niet doet, ik moet er binnenkort heen voor iets anders, ik zal eens een balletje opgooien.

Trouwens waar zou die zekering dan moeten komen, op de kabel naar de +pool?

Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zekering bij acculaden met zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

mooiste is tussen + accuklem en kabel naar de regelaar, en wat een ander doet moet zij/jij/hullie weten, ik zou er die zekering plaatsen, trouwens in elke draad welke vanaf een accu ergens heengaat

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Zekering bij acculaden met zonnepaneel



Bericht door DJSmiley »

Mogelijk zit er al een zekering op de accu, of zekeren ze 'm elders af.
Maar dat kun je vragen.

Overigens: Een camperservicebedrijf is niet perse ook degene die verstand van elektra heeft. Dat is hier op het forum al veel vaker gebleken.

Adhv eventuele (kritische) vragen merk je snel genoeg of het in hun corebusiness zit en ze er kennis van hebben, of dat ze meeliften op de vraag naar zonnepanelen (en lithium accus enz) zonder echt de kennis te hebben.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie