Zekering bij acculaden met zonnepaneel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Zekering bij acculaden met zonnepaneel



Bericht door Digiwalker »

Als de aansluiting van de solarregelaar op de accu tot de contractuele werkzaamheden van de panelenleverancier behoren behoort het plaatsen van een zekering inderdaad tot zijn verantwoording.

U zult ook zien dat de stroom ook maar 12A mag zijn. (2x de lengte bij 4mm2)
Dus de zekering moet 10 of 15 amp. zijn.
Komt dit overeen met de laadstroom?
Of de kabel te dun?
Is de laadstroom hoger dan zal de accu nooit volledig geladen worden, maar dat is een andere discussie.

Sterkte

Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk

Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Zekering bij acculaden met zonnepaneel



Bericht door evdoetelaar+larana »

De tabel in het bericht van Digiwalker enkele berichten hierboven brengt me in verwarring. De leitungsrechner http://www.polz.info/leitungsrechner/) geeft bij 12V, 30A en een afstand van 2,5 m een kabeldikte van 6 mm2. Volgens de tabel hierboven is een kabel van 6 mm2 bij 5 meter (2x 2,5 m) geschikt voor max. 18A. Of doe ik iets verkeerd? Ik probeer het te begrijpen. :shock:
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
willemzon
Berichten: 1749
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Zekering bij acculaden met zonnepaneel



Bericht door willemzon »

DJSmiley schreef:
wo 27 okt 2021, 18:32
Mogelijk zit er al een zekering op de accu, of zekeren ze 'm elders af.
Maar dat kun je vragen.

Overigens: Een camperservicebedrijf is niet perse ook degene die verstand van elektra heeft. Dat is hier op het forum al veel vaker gebleken.

Adhv eventuele (kritische) vragen merk je snel genoeg of het in hun corebusiness zit en ze er kennis van hebben, of dat ze meeliften op de vraag naar zonnepanelen (en lithium accus enz) zonder echt de kennis te hebben.
Nee, hij staat bekend om zijn elektrotechnische kennis.
Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zekering bij acculaden met zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

wil je het weten?, neem een proef op de som, neem 5 meter draad van 4mm2, met daarin een zekering van 30 ampere en maak daarmee kortsluiting op een accu, het resultaat horen we wel.

en een accu zou niet vol komen met een 4mm2?, als de accu voller word neemt de laadstroom af , dus het laatste stapje laden van een accu gebeurt met steeds minder amperes, dus accu komt gewoon vol, want minder amperes betekend ook minder spannings verlies over de draad.

e.e.a. is mijn mening/manier dus hoef je niet op te volgen hoor, even goede vrienden, zie het als een aanbeveling.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Zekering bij acculaden met zonnepaneel



Bericht door CaradoT135 »

Maar hoe weten we de spanning en en stroom dan? Ik lees alleen dat de kabeldikte 4mm² is en de afstand 2,5 meter.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Zekering bij acculaden met zonnepaneel



Bericht door Digiwalker »

@evddoetelaar
Wat betreft het berekenen van het vermogen en leidingdiameter vanuit de panelen en solarregelaar is de duitse rekenmethode correct.
Ik geef aan dat vanuit de accu (100Ah?? ) een kortsluiting beveiligd moet worden.
Dit staat los van de panelen en solarregelaar.

Reken er op dat de kortsluitstroom ca 6 tot 7 maal groter kan zijn. Dit is bij een 100 ah accu een stroom van 700Amp.
Dus leg je een 8mm steeksleutel op de polen dan smelt de sleutel in een paar seconden. Dit wil je dus niet in je camper.

Greetzzzz


Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk

Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Zekering bij acculaden met zonnepaneel



Bericht door Digiwalker »

@carado

De tabel geldt alleen voor 12v installaties.
De stroom wordt bepaald door de weerstand van de kabel.
Is het koper dan is de soortelijke weerstand 0,017 ohm per meter.
Bent u een puzzelfanaat?? Probeer eens een kortsluitstroom te berekenen. Let wel we hebben hier over gelijkstroom. Dus de wet van Ohm is hier van toepassing.

SmileyAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk

Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zekering bij acculaden met zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

bij volle accu 12,8 volt en een weerstand van 0,017ohm per meter is de kortsluitstroom volgens de wet van ohm, volt gedeeld door weerstand =amperes, maakt 12,8 volt gedeeld door 5x0,017 ohm/m =0,085 ohm, maakt 150,1 ampere korstsuitstroom daar kan een 30amp zekering niet erg lang tegen.
word de draad mss even beetje warmer maar niks ernstigs, en daar is die zekering dus voor

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 27 okt 2021, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Zekering bij acculaden met zonnepaneel



Bericht door CaradoT135 »

Nee, ik ben geen puzzel fanaat. Ik vroeg het mij alleen maar af. Is het 2,5 meter tussen de panelen en de omvormer of is het 2,5 meter tussen de omvormer en accu. Mijn panelen leveren namelijk geen 12 volt aan de omvormer maar ± 19V max per stuk, vandaar de vraag.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zekering bij acculaden met zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

bedoeld is hier de draad tussen regelaar en accu, afstand 2,5 meter is 5 meter draad 1x 2,5meter voor de + en 1x voor de min, = 5meter draad.

en het voltverschil tussen paneel en regelaar word door de regelaar teruggebracht tot de laadspanning, door een pwm regelaar door wegregelen van het verschil, ben je dus kwijt, en door een goede mppt regelaar word het grotendeels omgezet naar bruikbare laadamperes.

panelen zijn kortsluitvast d.w.z. bij kortsluiting geven ze een bepaalde maximum hoeveelheid amperes(bij VOLLE zon) en die is maar een ietse pietsie hoger dan de max opbrengst van het paneel, meer word het nooit.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie