Hymer B544: probleem met keuring...

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
lucas0001
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 21:23

Hymer B544: probleem met keuring...



Bericht door lucas0001 »

P1130954.JPG
achterkant vinnummer
P1130954.JPG (101.99 KiB) 1348 keer bekeken
P1130963.JPG
plaat achterkant
P1130963.JPG (155.12 KiB) 1348 keer bekeken
Hallo, heb een Citroen 2.5 Hymer B544 van 1992. De controle denkt dat er geknoeid is met de achterkant van de bak waar de vin nummer is ingeslagen. Dit is absurd want al die modellen van rond dat jaar hebben allemaal dezelfde uitsparing en aan de achterkant een plaat bevestigd om deze bak af te sluiten met de vijzen zichtbaar.
Hun probleem is dat er geknoeid is, heb foto's van andere en die zijn hetzelfde. Nu vragen die ...om een certificaat van Citroen dat dit normaal is, en dan begint het probleem. Naar een Citroen importeur geweest maar die kan weinig doen, die diensten van Citroen voor een attest zijn er niet meer daar Citroen te verspreid is in Europa en die dienst niet meer te vinden is.
Ben ten einde raad. Ze zouden dan al de technische plannen moeten hebben van heel de constructie denk ik dan. Of is het zo dat Hymer na de opbouw zelf een plaat daar achter heeft opgelast? Heb 2 foto's, een van mijne en van iemand ander (peugeot basis).
Bij wie of hoe kan ik dit oplossen ?

Alvast vriendelijk bedankt Luc
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: hymer B544 probleem met keuring..



Bericht door jansloos »

Hallo.

Wie zegt dat,
hoe lang heb je deze camper,
zijn er eerdere keuringsraporten

Herkeuring aanvragen

Kijk op RDW,
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: hymer B544 probleem met keuring..



Bericht door Atoz »

Je bent Belg, dacht ik onthouden te hebben.
Ook dit topic is van jou: viewtopic.php?p=2096464#p2096464

Eigenlijk is de vraag, aan jou, is er iets gebeurd waarom de technische controle plots moeilijk wil doen?
Zo ja: dan is er geen probleem
Zo neen: groot probleem.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Hymer B544: probleem met keuring...



Bericht door Bas vd laar »

Wat een gezeik is dit zeg.
Als je nog wat extra foto's wilt hebben dan zeg het maar, al die Hymers uit die jaren zijn zo uitgevoerd.

Kun je niet naar een ander keuringsstation in Belgie?
Neem je foto's en dergelijke mee.
Bij jouw eigen keuringsstation werkt blijkbaar een mannetje dat het leuk vindt om je te laten bengelen, misschien dat een ander wel met je mee denkt.

Je moet niet bij Citroen zijn, maar bij Hymer, die hebben het zo gemaakt.
Bij de originele busversie, waar deze Hymer op is gebaseerd, zit het nummer op de vloer, aan de rechterkant van de bijrijdersstoel.
Misschien zit het daar ook nog een keer.



Succes!
Bijlagen
thumbnail_IMG_2973.jpg
thumbnail_IMG_2973.jpg (62.71 KiB) 1229 keer bekeken
Gebruikersavatar
JPWGusta
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 22:20
Locatie: Spanje

Re: Hymer B544: probleem met keuring...



Bericht door JPWGusta »

Blijkbaar een jonge keurder gehad, nog niet veel ervaring. Vraag naar de stationchef, als die het niet zeker weet, kan die het opzoeken of een collega bellen.
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Hymer B544: probleem met keuring...



Bericht door hermanusb »

Als je zeker weet dat alles goed is kun je ook de steekproef laten uitvoeren.
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Hymer B544: probleem met keuring...



Bericht door tonic »

We praten hier over België! Daar is de keuring anders dan bij ons in Nederland
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Hymer B544: probleem met keuring...



Bericht door hermanusb »

Ah.

Ja daar sta ik niet bij stil…
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Hymer B544: probleem met keuring...



Bericht door hathi »

tonic schreef:
za 23 okt 2021, 20:50
We praten hier over België! Daar is de keuring anders dan bij ons in Nederland
Ja Tonic,daar zeg je me wat,….dikwijls geneuzel om niets,gewoon Haantjesgedrag, maar dat schijnt normaal te zijn in België,Dus heeft men bij al die vorige keuringen,zitten slapen!…..daarom wens ik TS sterkte,met de Belgische keuring,waar de tijd stil heeft gestaan, nauwkeurig is prima,maar je kan ook overdrijven
Hans
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Hymer B544: probleem met keuring...



Bericht door tonic »

In dit geval zal er waarschijnlijk niks aan de hand zijn. Maar toch is het in België op het gebied van keuringen en chassisnummers beter geregeld dan in Nederland. In België hebben de keurmeesters in die keuringsstations van het rijk waarschijnlijk opsporingsbevoegdheid. In Nederland bij de APK hebben de keurmeesters dat niet. Daarom hoeft er in Nederland tijdens de APK alleen maar een leesbaar chassisnummer aanwezig te zijn dat overeenkomt met het kentekenregister. Waar het staat en of het origineel is , is geen keuringsaspect. Dus in Nederland is de kans klein dat een gestolen en omgekat voertuig bovenwater komt bij de APK keuring. in België is die kans veel groter.
De RDW heeft wel opsporingsbevoegdheid dus als die in het keuringsstation of onderweg bij controles of APK steekproeven een voertuig tegenkomen waarbij met het chassisnummer is gerommeld dan komen ze wel in de molen terecht van indentietijdsonderzoeken.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Hymer B544: probleem met keuring...



Bericht door Bas vd laar »

Daarom hoeft er in Nederland tijdens de APK alleen maar een leesbaar chassisnummer aanwezig te zijn
Het chassisnummer van bovenstaande foto was trouwens 1 van de afkeurpunten door Kwik-Fit
Dat was niet leesbaar volgens hen :crazy:
Zelden zo'n goed leesbaar chassisnummer gezien op een oude camper, maar goed.
lucas0001
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 21:23

Re: Hymer B544: probleem met keuring...



Bericht door lucas0001 »

Bedankt allemaal -de controle denkt dat er geknoeid is met de plaat aan de achterkant (afdichting vd nummer...er is geen discusie mogelijk met deze mensen en logica nog minder..als hij een rode kaart krijgt dan moet er een nieuwe volledige controle gebeuren-maar ik heb juist vernomen dat je dan een ander station mag kiezen ,ga ik dan ook doen) probleem is dat het nu in de databank staat over heel Belgie...oltimers worden nu in heel Belgie geviseerd..dank zij een richtlijn vd overheid grrrr....ze staan u gewoon uit te lachen -heb een klacht ingediend ,-wat betreft hun vraag om een bewijs van opbouw nummer bij Citroen wel die vallen uit de lucht (als ze al berijkbaar zijn ) importeur van Citroen in Essen is heel behulpzaam maar die heeft het ook niet begrepen wat ze nu echt willen..heb een paar goede tips gelezen van jullie (alvast bedankt)gekregen .Ga dit eens goed bekijken .Trouwens afgekeurd ook voor draaischijf stoel na 7 jaar geen opmerking ,dit begrijp ik nog omdat er geen certifikaat is.Ben 2 jaar achtereen brokken gehad NA de controle !Te hard in de put gereden voor de remmen (hulpluchtvering onploft !) te laat gezien achteraf -jaar daarop zo fors gas gegeven dat alles ontregeld werd en met het naar huis rijden bleef de gas hangen! Een belevenis die je niet wil meemaken..Geen commentaar van hun..bon ga eens kijken voor info bij Hymer (enig idde welke side ?)en zoeken naar een andere ingeslagen nummer op het chassi Thanks!!
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Hymer B544: probleem met keuring...



Bericht door Atoz »

Als die draaischijf.... Tja dan hebben ze een punt. . (Ja lees ook de tweede punt in deze regel)
Verder is nederigheid en onderdanigheid, zelfs een beetje kruiperigheid de enige juiste houding tegen over deze mensen.
Enige vorm van IK weet je beter moet je tegen hen niet proberen. Krijg je de verkeerde antwoorden.

En ja het is elke keer wel wat, ook bij ons is dat zo, leer je mee leven, ik ben altijd gelukkig als ik mijn groene kaart krijg.
Is het in Nederland dan zo heel veel beter? Bah neen, betalen ze zich dan weer elk jaar arm aan verYkeersbelasting.

Nederigheid.... Onderdanigheid.... Kruiperigheid.... Twee keer per jaar, een uurtje per keer....
Anders nooit!

Edit: twee keer, hebben twee auto's
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
harleyboy
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 24 okt 2021, 16:30

Re: Hymer B544: probleem met keuring...



Bericht door harleyboy »

beste,
ik heb net hetzelfde aan de hand op de keuring,ik heb een rode kaart gehad ivm chassisnummer,vervalst zeggen ze en doorgegeven aan het ministerie,
hoe heb jij het opgelost?
morgen hebben we telefonisch contact met stationchef van wat we nu moeten doen,zij beweren dat het niet kan hoe het chassisnummer in het gascompartiment bevestigd is,wat een zever toch
Plaats reactie