Koelkastdeur: vriesvak wil niet meer open

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
krekwakwou
Berichten: 1835
Lid geworden op: vr 14 sep 2007, 16:26
Locatie: Etten-Leur

Koelkastdeur: vriesvak wil niet meer open



Bericht door krekwakwou »

Bij onze dometic 8505 krijg ik het deurtje van het vriesgedeelte niet meer open. Zo te horen is er iets afgebroken. De vraag is natuurlijk, hoe krijg ik dat diepvriesdeurtje open. Wie weet raad?
groetjes Jacob en Ada, reizend met een Hymer B 674SL Star Edition, voorzien van airco, hydraulisch levelsysteem en 4 kanaals luchtvering
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2137
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Koelkastdeur



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Terwijl je het handle "trekt" gelijk iets optillen.
Dit kon bij ons de oorzaak zijn, nadien het sluitlipje iets afgevijld en nu gaat het beter.

Jaap
krekwakwou
Berichten: 1835
Lid geworden op: vr 14 sep 2007, 16:26
Locatie: Etten-Leur

Re: Koelkastdeur



Bericht door krekwakwou »

Helaas geen resultaat
groetjes Jacob en Ada, reizend met een Hymer B 674SL Star Edition, voorzien van airco, hydraulisch levelsysteem en 4 kanaals luchtvering
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1728
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Koelkastdeur



Bericht door Sandor Gora »

Lastig! Vermoedelijk het sluitmechaniekje aan de binnenkant stuk. Ik heb het een keer gehad. Enige manier voor mij was: keihard doortrekken. De deur was open, maar het hele mechaniekje kaduk. Heb het met secondenlijm weer in orde gekregen. En meteen dat lipje voor de kierstand verwijderd, want dat was de boosdoener.

viewtopic.php?p=2067451#p2067451
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
winor
Berichten: 279
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 13:54
Locatie: leeuwarden

Re: Koelkastdeur



Bericht door winor »

zijkant strip verwijderen dan kan je de voorkant plaat verwijderen en zie je het mechanisme
meestal is een plastic stangetje
krekwakwou
Berichten: 1835
Lid geworden op: vr 14 sep 2007, 16:26
Locatie: Etten-Leur

Re: Koelkastdeur



Bericht door krekwakwou »

Inmiddels opgelost.
Inderdaad zijstrip aan scharnier kant verwijderen, dan kun je de plexiglas plaat verwijderen. Dan zie je een stukje tape, dit opensnijden en rubber verwijderen of even ombuigen.. Inderdaad was het lipje afgebroken wat omhoog gaat als je de knoppen induwt. Met een schroevendraaier is het nu mogelijk omdat verende scharnier tje naar beneden te duwen om de deur te openen. Je kan dat palletje proberen te lijmen, maar heb er een nieuwe ingezet. Op YouTube staat een filmpje van "de Mazzel" waar een en ander getoond wordt. Bij mij dus opgelost. Thanx voor de reacties wat te doen
Probleem komt dus doordat er ijsvorming ontstaat tussen de bewegende delen in het scharnier. Opletten dus als het een beetje zwaar
gaat
groetjes Jacob en Ada, reizend met een Hymer B 674SL Star Edition, voorzien van airco, hydraulisch levelsysteem en 4 kanaals luchtvering
Plaats reactie